Herní kategorie: desková hra, budovatelská, válečná, ekonomická
Vydavatelé: Queen Games
Autoři: Dirk Henn
Rok vydání: 2002

Wallenstein - atmosférická lehce válečná hra z období třicetileté války

Autor: Richmond | 6.11.2009 | 8

Už obal hry na člověka zapůsobí. Obří krabice s obrázkem Albrechta z Valdštejna, udílejícího pokyny nad mapou. Tuto mapu najdete také uvnitř jakožto hlavní hrací desku. Je to veliká mapa 5 zemí, rozdělených na 9 provincií. Některé určitě potěší fakt, že součástí Rakouska jsou také province Čechy a Morava. Balení obsahuje dále věž s originálním prosévacím mechanismem, velké množství klasických dřevěných kostiček jako symbolů armády, 5 hracích plánů (pro každého hráče), 3 druhy žetonů pro stavbu budov, akční karty, karty události a pořadí hráčů v kole.

A teď k samotnému principu hry. Ve hře představujete jednoho z 5 slavných vojevůdců třicetileté války (kromě Valdštejna je zde také např. švédský král Gustav Adolf). Hra pokrývá 2 roky války a každý rok je rozdělen překvapivě do 4 ročních období. Na počátku hry si hráči rozdělují provincie tak, aby jich každý vlastnil 7-9 v závislosti na počtu hráčů. Současně do každé provincie přiřadí vojáky dle svého uvážení, ovšem podle daných pravidel. V každém z ročních období kromě zimy hráči plánují, kde provedou akce. Akcí je 10 a je možné je rozdělit do 4 skupin – stavba budov (palác, kostel, obchodní firma), nasazení armády (1, 3 nebo 5 jednotek), příjem peněz/obilí a boj/přesun (do sousední země). Každá akce je spojena s provincií, kterou hráč vlastní, takže se může stát, že některé akce hráč provést nemůže (má méně než 10 provincií). Pořadí těchto akcí je sice dáno ještě před samotným plánováním, ale posledních 5 akcí je skryto a hráči se o tom dozví až v průběhu ročního období. Také pořadí hráčů určuje náhoda, takže se občas stane, že naplánovanou akci už ani nemohu provést, protože jsem provincii ztratil v předchozí akci. V každém období navíc působí událostní karta, jenž může lehce ovlivnit dění buď v nějaké zemi (např. zvýší/zhorší úrodu obilí, zmenší počet nasazovaných vojáků atd.) nebo na celé mapě (provincie s kostely nemohou být napadeny apod.).

Každá provincie se vyznačuje 3 charakteristikami – přísunem peněz, úrodou obilí a počtem měst. Peníze jsou nutné pro stavbu budov a nasazování vojska, obilí je nutné pro obživu ve vašich provinciích, ve městech se staví budovy. Zajímavým aspektem hry jsou sedláci. Jim patří neutrální provincie a pokud na ni někdo zaútočí, bojují proti němu. Stejně tak ale sedláci hrají velkou úlohu v provinciích, které již někomu patří. Každé zkonfiskování úrody, každé zabavení peněz v provincii zvedne revoltu o jeden stupeň a v určité fázi to může znamenat pro vlastníka provincie nutný a nepříjemný střet právě s ozbrojenými sedláky. Revolta se zvyšuje i po dobytí neutrální provincie. K tomu všemu vždy po jaru, létu a podzimu přijde zima ("Zima se bliží", jak říkali Starkové). V tomto ročním období se žádné akce neplánují, pouze se zjistí úbytek obilí pro celou střední Evropu. Ten kdo má hodně provincií, ale nezajistil pro ně dostatek obilí, bude opět čelit revoltujícím sedlákům.

Boduje se 2x během hry, vždy na konci roku. Vítězné body se udělují hráčům za největší počet paláců, kostelů a obchodních firem v každé z 5 zemí. Dále obdrží hráči body za každou provincii a postavenou budovu. Ten kdo získá po 2 letech nejvíce bodů je ten nejlepší.

Hra má samozřejmě ještě několik dalších pravidel (v každé provinci může být od každého druhu postavena jenom jedna budova apod.), ale já si nechal na konec souboje. Pokud zvolíte jako akci přesun do sousední provincie, kde nemáte své jednotky, nastává bitva. Útočící hráč nasadí do boje maximálně počet jednotek v provincii mínus 1. Obránce pak volí dle svého uvážení z počtu jednotek v jeho bránící se provincii. Tyto jednotky jsou pak vhozeny do věže. Jednotky, které propadnou jsou pak porovnávány mezi sebou. A opět jsme u sedláků. Bránícímu hráči mohou pomoci, pokud nemá příliš velkou revoltu v dané provincii! Protože věž je nakrmena už před začátkem hry, mohou vypadnout i jednotky, které nepatří do konfliktu. Jednotky, které vypadly a neúčastní se konfliktu zůstávají v kalíšku a házejí se pak při dalším souboji do věže. Tento systém bojů má své zastánce i odpůrce. Já osobně mám věž moc rád, okamžitě si mne získala !

Celé hře bych vytkl jednu jedinou chybu – absenci ukazatele skóre, který určitě mohl být řešen jako ve hrách Vinci či El Grande. Jinak se jedná o opravdu vynikající strategii, kterou si hráči užijí ve všech uváděných počtech (3-5), byť více hráčů = lepší hra.

Dnes je tuto hru možné sehnat jen v aukcích. Na trhu je dostupná inovovaná verze Shogun, které se odehrává pochopitelně ve starém Japonsku a která dle mých informací malinko pozměnila pravidla (a konečně nabídla i score track).