Vydavatelé: Lucky Duck Games
Autoři: Julien Vergonjeanne
Rok vydání: 2016

Jsou rozzuření vikingové dobrými společníky?

Autor: kubicvak | 24.9.2017 | 5

Co je to za hru a kdo za ní stojí:

Vikings Gone Wild je deckbuildingová karetní hra pro 2-4 hráče zasazená do světa Vikingů a severské mytologie. Herní doba uváděná výrobcem je 45-70 minut. Ve hře se stane vůdcem jednoho z vikingských klanů a skrze výstavbu a zvelebování své vesnice, plnění misí a vítězství ve slavných bitvách se snažíte dokázat bohům, že právě vy si zasloužíte jejich přízeň.

Hru vytvořil mladý francouzský autor Julien Vergonjeanne a vydal ji ve spolupráci se studiem Lucky Duck Games. Jak pro Juliena, tak pro LDG je to úplně první zkušenost s vývojem a vydáním deskové hry. Hra prošla v květnu roku 2016 Kickstarterem a místo požadovaných 7 000 $ se podařilo vybrat 237 000 $ od 2 750 backerů, což je na autorskou prvotinu opravdu pěkný výsledek.

Komponenty:

Řeknu to otevřeně hned na začátek, vizuální stránka VGW je opravdu pastva pro oči. Grafika se opravdu povedla a to platí pro všechny komponenty bez rozdílu. Ono jich ostatně vzhledem k povaze hry není zase tolik. Dohromady vlastně velká herní deska s nabídkou, čtyři menší desky hráčů, nějaké žetonky a pak spousta karet. Ty jsou, jak už to tak u deckbuildingu bývá, ze všeho nejdůležitější a proto s nimi začnu. Ve hře je jich dohromady asi deset různých typů s rozdílnou grafikou podle svého účelu. Kvalita je vysoká, design je přehledný, texty i ikony jsou velké a snadno čitelné. Málokdy je v textovém poli více, než jedna krátká věta. K herním deskám a žetonkům nic moc nemám, ale zastavím se u surovin. Těch jsou ve hře 2 druhy, pivo a zlato a jsou ve hře reprezentovány 3D soudky resp. cihličkami. To potěší jednak proto, že dobře vypadají a druhak se s nimi dobře manipuluje.

Poslední věc, kterou bych tu chtěl zmínit, jsou pravidla. I tady budu chválit. Jsou dobře strukturovaná, stručná, přehledná, bohatě ilustrovaná, jsou v nich příklady a důležité věci jsou zvýrazněny. Na to, že se jedná o první hru nového autorského týmu, opravdu klobouk dolů.

Příprava hry:

Příprava hry by se dala rozdělit na dvě části – příprava jednotlivých hráčů a vytvoření společné nabídky karet. Začnu tou první částí.

Každý hráč si nejprve vybere svého hrdinu a jeho žetonek umístí na počítadlo vítězných bodů. Pak si vezme svou herní desku a nalosuje si na ni dvě počáteční mise první úrovně. Dále obdrží 3 kartičky radnice a umístí je poblíž své herní desky tak, aby nahoře byla radnice první úrovně, pak druhé a vespod třetí. Vedle tohoto balíčku se bude postupně rozrůstat hráčova vesnička. Poslední částí hráčské přípravy je tvorba počátečního balíčku. Ten obsahuje 6 karet piva, 2 karty zlata a 2 vikingské válečníky. Pivo a zlato jsou základní herní suroviny a slouží především k nákupu dalších karet. Vikingští válečníci jsou základní bojovou jednotkou (Jak ve hře probíhá boj, si řekneme za chvíli). Tím máte hráče za sebou a můžeme se pustit do přípravy společné herní desky.

Společná herní deska slouží především k uložení jednotlivých balíčků, ze kterých si můžete v průběhu hry nakupovat nové karty. Těch je ve hře několik typů a zkusím Vám je ve stručnosti představit:

• Jednotky. To jsou karty, které vám poskytují bojovou sílu, kterou pak můžete využít k vyplenění soupeřovy vesnice, zahnání nemrtvých nebo oloupení draka. Každá karta má na sobě ikonku boje - zkřížené sekery - a číslo, které vyjadřuje sílu karty.

• Obranné karty. Ty slouží, jak už je patrné z jejich názvu, k obraně vašich budov před útoky soupeřových jednotek.

• Karty Odinovy cesty. Ty jsou umístěny v horní části nabídky a mají dvě specifika. Zaprvé, nejsou zde karty stejného typu, ale je to pestrá směs karet s různorodými efekty. Najdete zde karty vylepšující vaše zdroje, umožňující manipulaci s balíčkem, jsou zde nemrtví, se kterými můžete bojovat a získat za to nějaké benefity, ale najdete tu i klasické jednotky a obranné karty. Prostě od všeho trochu. A zadruhé, jejich nabídka není stálá. To, že to je Odinova „cesta“, je naznačeno tím, že se jedná o nabídku pěti karet v řadě a na konci kola se vždy pravá karta odhodí, ostatní se posunou doprava a na uvolněnou pozici nalevo se doplní nová karta.

• Karty Božské přízně. Ty jsou specifické zase tím, že se nedají jen tak koupit, ale dostáváte je jako odměnu za úspěchy ve hře. Například, když dosáhnete určitého počtu vítězných bodů nebo, se vám podaří dobýt soupeřovu radnici 3. úrovně.

• Budovy. Ty fungují trochu odlišně od výše uvedených typů karet a to díky tomu, že netvoří hráčův balíček, ale vykládají se na stůl, kde tvoří hráčovu vesnici. Po vyložení dávají hráči zdroje nebo jiné herní výhody. Soupeři na ně mohou útočit svými jednotkami a vy je můžete bránit svými obrannými kartami. Kdo je úspěšnější, získá vítězné body.

• Tituly. Tyto karty vám na konci hry přidají body, pokud splníte nějakou podmínku. Na začátku hry se vylosují 4 různé karty a ty zůstanou viditelné na desce a po celou hru se nezmění. Typický příklad je třeba titul „Dobyvatel“, který na konci hry dá 6 vítězných bodů tomu hráči, který má v balíčku nejvíce jednotek.

• Mise. Na začátku hry obdrží každý hráč dvě karty misí 1. úrovně (dávají 1 vítězný bod). Z ostatních karet se pak vytvoří balíček, kde nahoře jsou lehké jedničkové mise a pod nimi těžší, dvojkové a trojkové. Z tohoto balíčku si hráč líže nové mise, pokud splní ty stávající.

Tak to máme všechny typy karet, které tvoří nabídku na herní desce. Kromě nich se tam nachází také drak (nebo spíš dráček), který střeží své poklady. Můžete na něj zaútočit a část jeho pokladu (jedno pivo nebo cihlu zlata) mu sebrat.

Jak se to hraje:

Nejprve vyberete začínajícího hráče. Tím by měl být hráč, který pil naposledy pivo, v případě shody pak ten s delšími vousy. Pak už začne samotné hraní. To se odehrává v kolech, přičemž každé kolo se skládá z následujících pěti fází:

1. Produkční fáze. Všichni hráči současně si na své produkční stavby položí žeton odpovídající suroviny. Pokud na stavbě zbyl žetonek z minulého kola, tak se nestane nic.

2. Lízací fáze. Všichni hráči současně si líznou 5 karet. Některé efekty a stavby mohou toto číslo upravit, ale na začátku je to vždy 5.
  3. Fáze hráčů. Ta se již neprovádí současně, jak tomu bylo u prvních dvou, ale postupně, od začínajícího hráče. Každý hráč smí provést libovolné množství následujících akcí. Po tom, co již nemůže nebo nechce žádnou akci vykonat, pasuje a hraje další hráč v pořadí.
    • Nákup jednotek, obranných karet a karet Odinovy cesty ze společné nabídky. Hráč si může koupit libovolné množství těchto karet za předpokladu, že na to má dostatek zdrojů.  Za zdroje se považují karty surovin z ruky a žetonky surovin vyprodukované anebo skladované na budovách. Zakoupené karty odloží na odhazovací balíček.
    • Postavení budovy. Můžete si koupit některou z karet budov ve společné nabídce. Tuto kartu pak umístíte do své vesnice. Maximální limit celkového počtu staveb je dán úrovní vaší radnice a nesmíte mít více než 3 stejné stavby.
    • Vylepšení radnice. Jak jsem již zmínil výše, vaše radnice má celkem 3 úrovně. Začínáte na úrovni 1 a po zaplacení určitého objemu zlata můžete tuto úroveň zvýšit. Tím se vám zvedne limit počtu staveb ve vesnici a v případě dosažení nejvyšší úrovně obdržíte také slušnou sumičku vítězných bodů.
    • Splnění mise. Na své desce máte vyloženy dvě karty aktivních misí. Pokud splňujete podmínky uvedené na kartě, můžete jako jednu akci tuto misi splnit a okamžitě získat dané množství vítězných bodů. Každé kolo smíte splnit maximálně jednu misi.
    • Výměna zdrojů. Jako akci také můžete směňovat zdroje a to v poměru 2 suroviny, které máte, za 1 surovinu, kterou chcete.
    • Útok. Ve hře můžete napadnout soupeřovy stavby, nemrtvé anebo draka. Pokud se rozhodnete napadnout soupeřovu budovu, nejprve určíte cíl a pak vyložíte z ruky jednotky, které k útoku použijete. Každá stavba má nějakou základní úroveň obrany, kterou musíte minimálně vyrovnat. Oponent následně může zahrát obranné karty, pokud nějaké má. Útočník už ale nesmí reagovat přidáním jednotek - s možností obrany musí kalkulovat dopředu. Pokud útočná síla vyložených jednotek minimálně vyrovná součet základní obrany budovy a obranných karet, tak se stavbu podařilo vyplenit, útočník získá vítězné body, případně i další bonusy, zobrazené na kartě a karta se označí žetonkem zničení na znamení, že budova už byla jednou dobyta. V opačném případě se budovu podařilo ubránit a napadený hráč získá tolik vítězných bodů, kolik útočilo jednotek. V jednom kole lze napadnout libovolné množství staveb. Když se útočník rozhodne s útokem skončit, spočítá se, kolik budov úspěšně vyplenil, a dostane nějaké bonusové body. Samozřejmě platí, čím více dobytých budov, tím více bodů. Někdy se tím pádem vyplatí útok rozdělit a napadnout 3 slabé stavby místo jedné silné. Pokud se obránci podaří ubránit všechny budovy, dostane jeden bonusový vítězný bod navíc. Při hře více než dvou hráčů, je důležité, že žádný hráč nesmí být napaden víc jak jednou. Kromě soupeřových budov můžete napadnout také draka a nemrtvé na Odinově cestě. V těchto případech stačí pouze dorovnat obranou hodnotu cíle (žádné obranné karty se nehrají) a získáte odpovídající odměnu.
  4. Skladování surovin. Tuto fázi hráči provádějí zase současně. Pokud jim zbyly nějaké nevyužité suroviny, mohou je skladovat na odpovídající budově. To platí pouze pro suroviny vyprodukované na stavbách a ukradené od draka a nemrtvých. Karty se skladovat nedají.
  5. Údržba na konci kola. Všichni hráči odloží zbylé karty z ruky, pokud nějaké mají a společně s kartami zahranými ve svém kole je odhodí na odhazovací balíček. Odstraní se žetonky zničení z vypleněných staveb, posune se začínající hráč a může začít další kolo.

Hra končí v momentě, kdy jeden hráč dosáhne určitého množství vítězných bodů. Kolik přesně to je, poznáte na bodovací stupnici a závisí to na počtu hráčů – 40 bodů při hře dvou hráčů, jinak 30. Po dosažení tohoto počtu se dohraje kolo a následně se započítají vítězné body z titulů. Těch není málo a vyplatí se je úplně nevypustit. Kdo má poté nejvíce bodů, stává se vítězem hry.

Dojmy z hraní:

Vikingové patří ve své kategorii spíše ke komplexnějším hrám. Herní doba uvedená na krabici je 45-70 minut, ale reálně to je určitě více. Ve dvou hráčích určitě přes hodinu, ve čtyřech se budete blížit dvěma hodinám. Délka přípravy hry hodně záleží na tom, jak hru skladujete a jak ji máte roztříděnou. Pokud máte vytříděné startovní balíčky a jednotlivé typy karet uložené zvlášť, tak je jen rozložíte do společné nabídky, některé zamícháte a hrajete do pěti minut.

Vysvětlování také není žádná hrůza. Pravidla jsou opravdu dobře napsaná a přehledně strukturovaná. Navíc má každý hráč k dispozici kartu s nápovědou. Kdyby šlo opravdu do tuhého, v pravidlech jsou odkazy na videotutoriály, vytvořené přímo autory hry.

Pak už se dostáváme ke hře samotné. Startovní podmínky mají všichni stejné. Není tu nic (třeba karta hrdiny), co by vás motivovalo vydat se při stavbě balíčku určitým směrem. Z počátku se ve hře spíše rozkoukáváte a snažíte se zajistit si pomocí budov a lepších karet zdrojů lepší surovinovou základnu. Výbornou mechanikou, kterou oceníte zejména na začátku hry, je drak (a nemrtví). Dovoluje Vám totiž přeměňovat bojovou sílu na tolik potřebné pivo a zlato, což hezky vyrovnává náhodu při dobírání karet a eliminuje situace, kdy vám věci, které chcete dělat, o malinký kousek nevychází.

Tak jak postupně zlepšujete balíček, můžete dělat stále víc věcí, kupovat silnější jednotky a obranné karty a hra se začne čím dál více točit okolo bojů mezi hráči. Nákup bojových jednotek a obranných karet je vlastně alfou a omegou hry. Bez jednotek není útok a bez útočení budete jen těžko shánět dostatek bodů na vítězství. Obranné karty dokáží soupeřům jejich útoky hodně znepříjemnit a vám přinést nějaké ty bodíky navíc. Je důležité sledovat nákupy a mít aspoň nějaké povědomí o tom, který hráč co kupuje, kolik má v balíčku obranných karet, jak silné a kolik jich už zahrál. To může znít jako hodně AP mechanismus, ale nebojte se, rozhodně to tak není. Nekupovat žádné obranné karty je škoda, ale kupovat jich moc se také nevyplatí. Soupeři pak na vás přestanou útočit a protože bez boje nemají obranné karty žádné využití, jen vám zaplevelí balíček.

Obranné karty jsou také jediné, které hrajete mimo Vaše kolo. Pokud tedy hrajete první, koukáte na soupeře s plnýma rukama karet. Pokud jako poslední, tak ostatní už své karty většinou zahráli a na ruce mívají tak maximálně jednu nebo dvě karty. Soupeř bez karet je snadný cíl. U těch ostatních můžete odhadovat, zda tam tu modrou kartu skutečně mají anebo jen blafují a schovávají tam jedno nepodstatné pivo. Důležité taky je, že každý hráč smí být každé kolo napaden pouze jednou (samozřejmě existují nějaké výjimky). Takže hráč hrající poslední sice vidí, kdo si nechal kolik karet, ale zase si už moc nevybere, na koho útočit.

Při hře dvou hráčů je to vždy útok na soupeře a zase zpět, což trochu ztrácí tu poetiku výběru obránce a blafování s obrannými kartami. Ve třech a zejména čtyřech je hra určitě bohatší.

Při prvním čtení pravidel mě překvapilo, že pokud někomu vypleníte jeho stavby, tak z toho dotyčný hráč nemá vlastně žádný postih. Budovy se nezničí, ani se nijak neomezí jejich funkce. Útočník dostane vítězné body, ale obránce není poškozen. Výsledkem je, že hra je sice konfliktní, ale pořád je docela stravitelná i pro hráče, kteří konflikt obvykle nemají rádi.

Plusy:

+ Hra moc hezky vypadá a komponenty jsou kvalitní

+ Dobře napsaná pravidla, vše je jasné a jednoznačné

+ Mechanismy skvěle fungují a hra je zábavná

+ V rámci žánru nadprůměrná interakce mezi hráči

+ Vhodná i pro hráče, kteří nemají rádi otevřený konflikt

+ Různé způsoby, jak ve hře získat vítězné body

+ Kombinace fixní a proměnné nabídky karet (Odinova cesta)

Mínusy:

- Hra ve dvou nevyužije celý potenciál

- Omezené množství karet v základním balení, takže časem hrozí stereotyp (řeší to rozšíření)

- Není příliš originální, většinu mechanik už jste někde viděli

Vikings Gone Wild je výborná hra. Odladěný deckbuilding klasického střihu s dobře fungujícími mechanismy a krásnou grafikou. Nevýhodu vidím v tom, že deckbuildingové hry se v posledních letech objevují jako houby po dešti. Aby se další takováto hra prosadila, potřebuje nějaký originální prvek, který ospravedlní její nákup, protože většina hráčů už má nějakou podobnou hru doma. Xenoshyft má boj s monstry, Mystic Vale průhledné karty, Clank! lootování podzemí atd. Co může v tomhle směru nabídnout Vikings Gone Wild? No, vlastně mě toho moc nenapadá. Vykládání budov a jejich napadání. Zisk bodů skrze mise a tituly. Karty Odinovy cesty a Božské přízně. Všechno to jsou zajímavé věci, a není jich málo, ale wow efekt úplně nevyvolají. Přesto držím hře palce, aby se na saturovaném trhu prosadila a těm, kteří ještě podobnou hru ve sbírce nemají, Vikings Gone Wild rozhodně doporučuji.  Přesto, že není kdovíjak originální, klasické mechanismy dotahuje k dokonalosti a podle mě patří ke špičce v rámci žánru.