Through the Ages: Nový příběh civilizace

xxxxxxxxxo hodnoceno 181x (Seznam vlastníků)

Through the Ages: Nový příběh civilizace - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 240 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Vlaada Chvátil
Rok vydání: 2015
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Jak tohle hrát

Přiznám se, že mám nahraný velký množství her, včetně těch Chvátilových, a tahle mě ituje asi ze všech nejvíc a obecně mi ůstává rozum stát nad tím jak to může být druhé na BGG. Ale třeba něco chápu špatně.

Takže se ptám taady, jak se tahle hra hraje (teď nemyslím pravidla, ale reálná doporučení do hry)). Protože opravdu není zábava u 4+ hodinové hry skončit ve druhém věku pod neustálými nájezdy protihráčů nebo být vyšachován vykoupením dolů apod.

Základní problém ve hře, který jsem doposud zaznamenal je 1) bez surovin se vůbec nedá hrát, takže pokud se nedostanete včas k dolu a nepostavíte vylepšení ve věku 1 nebo 2, tak ve třetím už nebudete mít na stavbu ničeho. 2) hra se mění prakticky vždy v závody ve zbrojení. Decimování protihráčů je nepříjemné samo o sobě, ale Válka o kulturu z toho dělá v podstatě primární strategii hry.

Hrál jsem zatím tuším tři hry ve třech a ve čtyřech hráčích, a vždy to končí na jednom z výše zmíněných bodů - drancování některého z hráčů, nebo totální rozpad ekonomiky národa, protože nedorazí zavlažování/doly/žárovky atd.
7.9.2017 15:39:59

Proste si to clovek musi pohlidat
Ohledne vojenske sily:
Ano, pokud se vykasles na vojenskou silu, tak te prejedou a neni to v teto hre nic neobvykleho.
Nicmene recept je jednoduchy: Nemusis mit nejvic, ale staci nemit nejmene vojenske sily. A ano, musis. IMO to tak je i v realnem svete, vojsko, vojenske vypravy a vojenske technologie jiz po staleti polykaji znacne zdroje a na kulturu tak musi jit jen to co zbyde...

Ohledne ekonomiky:
Pokud si nechas vsechno utect (zejmena zarovky, pak doly a pak zavlazovani), budes mit ekonomicke problemy. Problemy budes mit i se stastnymi znackami. Hra je IMO tak zamerne nastavena, ze tam je o jeden dul, o jednu farmu, o jedny zarovnky mene nez hracu. Takze pokud to chces, musis si to vzit treba za 3 civilni akce a ne cekat, ze to bude "ve vyprodeji" za jednu zrovna kdyz ty bude na rade. A ze by zrovna jednomu hraci uplne vsechny vybrali? Tak proste musis pockat do dalsiho veku a postavit to pozdeji, uprimne radeji budu mit 6 zarovek za kolo, nez 6 zeleza.

Obecne:
Cela hra je o tom, ze vytvari jednu velkou stresovou situaci po celou hru a proto je to tak dobre hodnocene. Jedno kazde rozhodnuti, kazdou kartu, kterou clovek koupi je treba peclive zvazit. Neni to zadne soliterni staveni domecku a honeni bodu. Je to strach v jednom kazdem kole o to, jestli mne neco nebo nekdo neprejede, jestli budu stacit v zavodech ve zbrojeni, v ekonomice, ve vede, v kulture.
Opravdu malo euroher je tak konfliktnich a chapu, ze to nemusi kazdemu vyhovovat...

7.9.2017 17:16:45

doporučení
Ahoj,

celkem chápu tvé pocity. Prvních několik her (tak 10 let zpátky) jsme řešili podobné problémy. Teď mám odehraných odhadem určitě dost přes stovku partií a Through the Ages je jedna z mých nejoblíbenějších her, kterou i po té době stále pravidelně hráváme.

Hra je hodně komplexní a přestože je nová verze trochu víc odpouštějcí, pro nové hráče může být ze začátku dost frustrující.
My jsme postupně prošli několika stádii, od úplně nekonfliktních her (každý měl co dělat sám se sebou, natož aby ještě řešil nějaké války), přes extrémně konfliktní, až jsme nakonec dospěli k takovému rovnovážnému stavu, kdy je armáda sice hodně důležitá, ale je to jen jeden z aspektů, které je třeba si hlídat. (Za hru se podaří tak 1-2 úspěšné agrese a na válku někdy nedojde vůbec, jindy proběhne tak 1-2.)
Osobně doporučuji hrát s mírumilovnější variantou zmíněnou v pravidlech, kdy smí na každého hráče zaútočit nanejvýš jeden soupeř za kolo.

Silný průmysl se může ze začátku zdát jako nepostradatelný, ale opět je to jen jeden z aspektů. Zažil jsem i hry, které klidně vyhrál hráč, který až do konce těžil jen bronz.
Jestli mám opět něco doporučit, pak to budou žluté akční karty. Hráči je mají ze začátku tendenci podceňovat, ale zvlášť pokud tvé civilizaci nějaký aspekt chybí, žluté karty tě dokáží vytáhnout z brindy.

Through the Ages má strmou učící křivku a obzvlášť patrné to je ve chvíli, kdy se sejdou různě zkušení hráči. Pokud je rozdíl hodně výrazný, pravděpodobně si hru příliš neužije ani jeden.
My v takové případě občas používáme handicapy. Zkušený hráč začíná hru s méně žlutými nebo modrými žetonky. Zpravidla stačí zahodit jeden žlutý žetonek a hra je pro oba hráče opět výzva.

Držím palce, ať u hry vytrváte, rozhodně za to stojí. ;-)

7.9.2017 17:27:41

;-)
Odporúčam prečítať si tento článok:

http://hrajeme.cz/strategie-hry-through-the-ages-pribeh-civilizace-1-cast/

7.9.2017 18:41:24

Rady a tipy
Ahoj,

na začátek - mám odehraných přes 110 partií na boardgamearena.com a určitě přes 50 partií "na živo" a téměř vše byly partie "staré Civky", kde bylo vojenství výrazně horší (z pohledu slabšího). A je to má nejoblíbenější hra :-)

Podstatné věci už řekl Robkin a Uhlik, takže jen:

Suroviny: Pokud ti nepřijde Železo, resp. nestihneš jej vzít, v zásadě se nic neděje. Naber žluté karty a soustřeď se na co nejrychlejší získání vyspělého státního zřízení. Musíš si uvědomit, že oni zahodí 1 akci a 5 žárovek na vynalezení a minimálně 3 akce a 9 surovin na vylepšení, takže trvá 3 - 4 kola, než vůbec doly rozjedou a tyto začnou vynášet. Ty prostě v tu dobu děláš jiné věci, které oni budou muset dělat později. Ale Uhlí pak je téměř povinnost, to uznávám.

Žárovky: Naprostý základ, bez nich se nedá hrát. Do těch je potřeba investovat.

Vojenství: Jen zopakuji, že bez vojenství to nejde. Není potřeba být první, ale být za prvním jen kousek, aby se mu nevyplatilo tě napadat. Případně mít karty obrany a smířit se s tím, že v případě války jdou plány k čertu a kolo se zbrojí ...


Ale třeba je to tak, že ti hra prostě nesedla, to se taky stává :-) Já třeba dodnes nechápu, jak mohl být Twilight Struggle tak dlouho první v žebříčku na BGG. Hrál jsem jej několikrát a prostě jsem mu nepřišel na chuť.

7.9.2017 20:19:58

strategie
Ahoj,

moje zkusenosti jsou vicemene souhlasne s predchozimi prispevky. V prve rade je treba si uvedomit, ze hra je stavena tak, ze nemuzes mit vse nej.
Doly nejsou spatne, ale nejsou esencialni, pokud budes hrat spravnou strategii. Nekolikrat jsem vyhral s bronzem, posledne dokonce jen se dvema bronzy od konce druheho veku a ani jsem nebyl nejlepsi ve vede. Nemas zelezo ani uhli ani super vedu? Nevadi, pokud to vykompenzujes vetsim mnozstvim civilnich akci oproti protihracum, abys mohl ucinne brat zlute karty z nabidky.
Zarovek nemusis mit nejvic, ale nemel bys prilis zaostavat. Totez plati o vojenstvi. Urcite je dobre vyhnout se tomu byt posledni ve vojenstvi. Pokud mas malo sily a nevidis nadeji na blizke zlepseni, nedavej do hry udalosti, ktere by te poskodily, nebo treba nedavej zadne udalosti, pokud mas pocit, ze prijdou nejake spatne. Za tech par bodu kultury to nestoji. Snaz se ziskat vice vojenskych akci, abys mel na ruce vice vojenskych karet nejen pro obranu, ale i pro lepsi vyber udalosti a taktik. Navic muzes takto dobrat i udalosti, ktere by se enormne hodili souperum, takze ji proste podrzis a nezahrajes. Pokud se opravdu nedari a oproti ostatnim zaostavas ve vsem, tak bych ve hre ctyr hracu v poslednim veku zvazil i odstoupeni (viz posledni odstavec).

Hra je hlavne o flexibilnich reakcich na nastale situace. Zkusenostmi zjistis, jestli je vhodnejsi pri ruznych situacich, kdyz zaostavas, lepsi se souperum snazit vyrovnat, nebo jestli je lepsi investovat do oblasti, ktere oni zanedbali. No, a obcas budes ciste hadat, co se vyplati, a budto to vyjde, nebo ne.

Abych te trochu povzbudil. Uvedom si, ze je to porad jen karetni hra s urcitou mirou nahody, takze se klidne muze stat nekolik her po sobe, ze karty proste chodi "blbe" a nic s tim nenadelas. Udalosti chodi ve spatnem poradi, karty do nabidky chodi ve spatnem poradi, stava se. Taky jsem si uz parkrat rikal, at uz je konec, ale aspon jsem bojoval o dalsi mista v poradi.

Nicmene abych tu nepel jen chvalu, musim priznat, ze kdyz nekdo nadhodi partii ve ctyrech, pridam se, ale pokud bych mel ja navrhnout hru pro ctyri lidi, tahle by to nebyla, byt ji mam hodne rad. Ve ctyrech je tam podle meho az prilis nahody na to, jak dlouho hra trva a jaky ma mit charakter. Navic byva potiz ve tretim veku, kdy maji vsichni dost civilnich akci, ze se vubec neda planovat, jake karty vzit z nabidky v dalsim tahu, protoze mezitim se cela nabidka zmeni. A tady se taky nejvic projevi ta nahodnost, protoze obvykle nedela problemy jednomu hraci vzit i dve cerstve otocene karty za tri civilni akce nebo vzit div za pet civilnich akci. Tak se muze stat, ze ti souperi vyfouknou vsechny pro tebe uzitecne divy, aniz bys vubec mel nejakou moznost je sebrat. Taky byva ve ctyrech hracich problem s nahodou v tom, ze je nektery souper slabsi a mene zkuseny a jen nekomu z tech silnejsich prijde do ruky valka o kulturu. Je to takovy neprimy kingmaking. To asi souvisi s tim bodem, o kterem jsi psal. Ve ctyrech jsem se s tim setkal, ve trech jeste ne (ve dvou jaksi kingmaking nejde :-). A co se mi uplne nelibi, je to, ze se ve ctyrech hracich v podstate vzdy znovu micha balicek odhozenych vojenskych karet, a to i nekolikrat, takze kdyz dobre vyjde tah, muzes se dostat jak slepy k houslim k nekolika obrannym/kolonizacnim kartam, coz dokaze poradne a trochu neplanovane zamichat s plany ostatnich.

9.9.2017 17:26:59 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Klasika
Klasika
Akt. cena: 1 Kč
Končí za: 7 dnů

Offcanvas