Temné Znamení - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 8
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: karetní hra, kooperativní
Čeština: ke stažení
Vydavatelé:
ADC Blackfire Entertainment - logo
Autoři: Kevin Wilson
Richard Launius
Rok vydání: 2011
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Obtížnost, modifikace, house rules apod....

U týhle gamesky se poměrně dost mluví o obtížnosti , tak by mě zajímaly vaše postřehy ohledně tohoto tématu. Jestli používáte nějaké modifikace, house rules apod.?
Já mám zatím odehráno jen 5 her. Všechny sólo s 1 detektivem a zatím je to 4 výhry / 1 prohře.

První úprava obtížnosti, která mě napadá je posunovat hodiny místo 3 hodin rovnou o 4 nebo v HC modu o 6 hodin:) Je to jen změna konstatního parametru, který je stejný pro všechny počty hráčů, takže to myslím není hluboký zásah do mechaniky.
23.9.2011 09:53:49

Nápady na ztížení
Jen heslovitě soupis toho co lze najít na BGG:

Posunovat čas o 4 hodiny v „realitě“, dle hodu kostkou v jiných světech (čas tam běží jinak); o půlnoci házet zelenou kostkou na pohyb nestvůr (symbol, který padne hne stvůrami se shodným symbolem proti směru ručiček, pokud jsou pod kartou a ne na přiděleném místě karty); v obchodu se dá pořídit jen omezené/žádné množství Elder Signs; potvory rozmisťovat rovnoměrně; prošlé karty dobrodružství měnit až s půlnocí; vytisknout a použít jednoho z šesti uživateli vytvořených „überprastarých“; nepoužívat vchod k doléčování; hrát veškeré tasky "od shora dolů"; procházet místnostmi v pevně daném pořadí (prošlou nahradíte novou, ale dojdete na až po projití všech zbylých) atd. Jsou tam kvanta nápadů, některé použitelnější jiné méně...

23.9.2011 12:47:52

Nápady
Na BGG toho jsou fakt mraky.. Za chvíli hru vyzkouším :-)
Zajímavou úpravou bude pravidlo, kdy vyšetřovatelé pří nesplnění úkolu získají penalizaci uvedenou na kartě. Vyšetřovatel si totiž rozmyslí, jestli bude zkoušet házet ještě jednou, nebo to raději rovnou vzdá. Bez toho může házet do haleluja :-)

Jiná úprava, která mě zaujala.. je umisťování doom tokenů na karty dobrodružství. Nejprve na začátku hry, jeden token na každé dobrodružství..

Když odbije dvanáctá, stane se toto: sečti doom tokeny, odečti 2 (nebo třeba 4, 6... čí víc, tím je úprava snazší) a dej tolik doom tokenů na kartu Prastarého.

Potom se na všechny karty dobrodružství, které se nedokončily.. Dají další doom tokeny.

Smyslem této úpravy je, aby byli hráči nuceni splnit všechny dobrodružství.. :-)

24.9.2011 09:45:50

kocky
Mne tiez napadlo posunut hodiny, ze nie o 3 ale o 6. Aj ked na monstre je ze o 3 tak o 6. Ale este som si to neskusala.
A tiez hram tak, ze uzamknutie kocky sa neda presunut. T.j ak su dve cervene uzamknute, tak najrpv treba odomknut jedno, potom sa kocka presunie na druhe. (predtym som to hrala ze hocijako) .. toto mi vcera napr umoznilo konecne prebudit prastareho :)
Ale poniektore napady co ste napisali sa mi lubia. Napr umiestnovanie doom tokenov na karty.. a posuvanie monstier.
Este co je dost tazke, je dat monstra preferencne pod tie so sipkami.
Co je to HC mod?

24.9.2011 12:08:19

Gwathiell
HC = Hard Core :)

Oni se zjevně autoři opět vydali cestou Arkham Horroru, tedy udělat Core Set přístupnější a obtížnost zvyšovat až v následných rozšířeních... Ostatně i Launius, to mě potěšilo, má Home Rules rád a sám je i u týhle hry využívá:)

Mě teda nejvíc zaujala taková trochu EPIC varianta Grega Lotta, protože vůbec nezasahuje do systému, který se mi tak jak je hrozně líbí. V podstatě ho jenom rozšiřuje a vypadá to, že svinsky zvyšuje obtížnost :)
Rozhodně to prubnu hned jak se k tomu zas dostanu, ty jiný varianty jsem buď hnedko zavrh, protože mění celé vyznění hry, nebo protože mě to s nima tolik nebaví... tady je:

1. Monstra se rozdělují rovnoměrně (až do vydání rozšíření to je asi skoro samozřejmost)

2. Místo jednoho Prastarého se hraje se dvěma. Ti se vylosují a ten s největším počtem potřebných Elder Sign je Hlavním Prastarým - SKUTEČNOU hrozbou (v případě shody je to ten s největším množstvím značek Monster na svém Doom Tracku). Druhý je Nižší Prastarý...

3. Elder Signy se musí přidělovat nejprve Nižšímu Prastarému (tomu slabšímu). Teprve když je poražen, mohou se Signy začít přidávat Hlavnímu

4. Když se mají umístit doom tokeny, jsou umístěny na Nižšího Prastarého, je-li to možné, načež se hodí zelenou kostkou. Pokud padne Peril (lebka) nebo Terror, je žeton umístěn i na doom track Hlavního Prastarého.

5. Pokud Nižší Prastarý povstane, musíš s ním bojovat, dokud není poražen, nebo nejsou všichni hráči vyřazeni, jak je obvyklé. Pokud je některý z vyšetřovatelů při boji vyřazen, přidá se doom token na Hlavního Prastarého.

6. Pokud je Nižší Prastarý poražen, hra pokračuje dál s Hlavním Prastarým. Pokud však Hlavní Prastarý povstane ještě před tím než je poražen ten Nižší, všichni hráči jsou vyřazeni a hra okamžitě končí.

7. Pokud je Nižší Prastarý poražen, každý přeživší vyšetřovatel dostane 1 common item, NEBO 1 unique item, NEBO 1 kouzlo. Každý přeživší vyšetřovatel pak k tomu obdrží ještě dva žetony stop (bonusy plynoucí ze schopností postav se pro toto přidělování neaplikují.)

8. Nižší prastarý nicméně tomu Hlavnímu značně usnadnil cestu na svět, čili od této chvíle to začíná bejt teprv ten pravej Hard Core - po každém kole následuje Půlnoc. Na druhou stranu světlá strana síly povhopila že je v průseru, takžke pokud je některý z vyšetřovatelů vyřazen a Nižší Prastarý již není ve hře, přichází nový vyšetřovatel bez nutnosti přidat doom token na doom track Hlavního Prastarého.

9. Zvláštní schopnosti obou Prastarých jsou aplikovány již od začátku hry společně. Jakmile je Nižší prastarý poražen či uvězněn, jeho schopnost se dále neaplikuje.

24.9.2011 12:20:07 | Upraveno autorem (porovnej)

Polylux
jj, tohle vypadá moc hezky. Ale ta obtížnost bude fakt brutální :-)

Hrál jsem teď vůbec první hru.. Sólo se 3 vyšetřovateli. Ve hře jsem měl max. 2 potvory, takže ani nebyla příležitost je přerozdělovat. Zkusil jsem pravidlo, kdy dostávaj ťafku při nesplnění úkolu. Přijde mi to fajn, člověk si rozmyslí, jestli to zkusit ještě jednou či ne.
Ale přišlo mi to dost těžký. Kostky moc nepadaly :-D
No a Prastarý se probudil a všechny sejmul, i když zbýval jeden doom token :-)

Pak jsem stejně zjistil, že jsem ignoroval zvláštní schopnost Prastarého.. takže to bylo takové polovičaté :-)

Každopádně pravidlo s přidáváním tokenů na nedokončené questy bude asi dost brutální. Do půlnoci jsem nikdy nedokončil víc jak tři questy, spíš dva..

Spíš by možná stálo za to vyzkoušet toto:

Šestice questů je jakoby "uzamčena". Další, nové questy se sice přidají ke stávajícím, ale za ně, doprava. Stávající questy se musí dokončit všechny, aby se "odemkly" další.

Tohle v podstatě hru nějak zásadně nemění, zároveň ale nutí hezky nic nevynechávat :-)

Jinak dobrý... je to dobrý... :-D

24.9.2011 13:19:08

Polylux 2
Asi mě láká varianta:

2 Prastaří - zamykání questů - přerozdělování monster.

Jen se mi nezdá to zrychlení času 4x (po každém kole půlnoc). Myslím že zrychlení 2x bude až až (tedy +6h po každém kole)

24.9.2011 13:31:25

Polda
Mě právě vadí i to zamykání questů apod. Líbí se mi si vybírat questy podle toho co potřebuju a na co si troufám...

A teď jsem dohrál tu Gregovu variantu, s jedním vyšetřovatelem (teda dva mi v průběhu hry zešíleli) a dvěma Prastarými. A dostal jsem na prdel VELMI uspokojivým způsobem. Ten konec je fakt drsnej, ale dělat míň chyb, měl bych šanci :D

Každopádně co je hlavní, atmosféra ještě zhoustla a to tak na dvojnásobek!!

24.9.2011 15:12:27

to Polylux1
U té varianty vidím jeden zásadní problém - hra se prodlouží na dvojnásobek času a nejsem si jistý, jestli se to už po tak dlouhé době nestane jen nudným házením kostek. Toho bych se bál nejvíc.

24.9.2011 16:07:28

varianta..
Je fakt ze ti dva Prastari je mozna moc. Ale libi se mi ten napad.. Mozna by mohlo fungovat polovicate reseni - jeden z Prastarych (asi ten silnejsi) by byl takovy Poloprobuzeny a k jeho eliminaci by stacila polovina tokenu. Pote, po jeho eliminaci by byl cas 2x zrychlen. Uvidime..

24.9.2011 17:59:39

Kadaver
Potvrzuji co jsi napsal.. I kdyz mel "prvni" Prastary jiz polovinu Elder Sign tokenu, presto po hodine hrani uz to zacinalo byt malinko repetitivni a druhy Prastary mel 3 Doom tokeny z 11 a asi 4 Elder Sign tokeny. Proste se trochu vytratil puvodni zamer hry.

Zamykani lokaci je taky naprd, protoze pri poslednich lokacich je dost pravdepodobne nemozne ziskat Stopy ci predmety umoznujici rerolly ci kostky...

Takze se vracim k puvodni variante. Pokud nekomu nevyhovuji standardni pravidla (kdyz padaji kostky, mohou se opravdu zdat snadna)... Je atraktivni varianta, kdy se pri nesplneni ukolu provede standardni procedura pro prohrany quest. Posouvani hodin o 4 ci vice hodin taky neni spatna.

My two cents... Jsem zvedav na ostatni :-)

24.9.2011 20:22:39

obtiznost
My jedem furt na standartni variante s rovnomernym rozdavanim priser a i tak se to obcas semele dost nepekne, coz me vzdycky trochu potesi:). V zaloze mam jeste posunovani hodin po 4, ale nechci to uz nijak zeslozitovat. Libi se mi kdyz hra trva tak 30-60 minut, protoze ve vetsich davkach pro me trochu ztraci kouzlo.

24.9.2011 20:52:40

Polda
Můžeš to prosimtě malinko rozvíst?

Já měl naopak pocit, že to frčí jak sviňa... S tím prvním jsem se popasoval dost standardním způsobem do hodinky a ten druhej už pak roste hrozně rychle, když je každý kolo půlnoc. Navíc měl v mým případě už dost nakročíno... Právě že mě se hrozně líbí jak to vygraduje - a prodlouží se to možná tak o polovičku, dýl ne.

Jinak mě ta hra samozřejmě připadá i v původní variantě naprosto geniální, ale po čtyřech, byť těsnejch výhrách jsem se přistih že s tím prastarým soucítím :-) Tak nechci zlenivět, než přijde první rozšíření a kucí z FFG přitvrděj...

24.9.2011 23:49:37

Polylux
Po druhe hre to vnimam tak, ze je potreba si uvedomit, co se hraci (hracum) nezda. Jestli to je slozitost pred setkanim s Prastarym, nebo az po setkani.

Ted jsem hral tak, ze se cas posouval o 4h a prisery jsem prerozdeloval rovnomerne. Penalizovat kazde nesplneni ukolu je hodne drsne, ale kazdopadne hratelne. Vice se planuje hazeni kostkama a jede se vic na jistotu nez na nahodu. Kdyby penalizace nebyla stejna jako u nesplneni celeho questu, bylo by to IMO nejzajimavejsi "komplikace". Urcite by to slo rozvest...

Ti dva Prastari.. Tam dojde k nejvetsimu ztizeni hry az na konci. Pred probuzenim je jedina komplikace navic efekt druheho Prastareho. Takze pri hre to potom vypada jako nic nic nic a bum prask :-) Nekomu to tak muze vyhovovat, ale osobne bych asi preferoval linearnejsi ztizeni. Ze dojde k prodlouzeni hry je vec druha, nemusi to byt az tak hrozne...

Takze kdyz to shrneme, daji se "komplikace" rozdelit:

- celkove zvyseni tlaku a urychleni prichodu Prastareho: zvyseni poctu hodin po akci kazdeho hrace

- slozitejsi prubeh (ne vzdy) a brutalni konec: Dva Prastari

- vice rozhodovani a mensi pokouseni nahody: penalizace pri nesplneni kazdeho ukolu

- tezsi boj s Prastarym: v pripade probuzeni urychleni casu napr. 2x

Osobne by se mi asi libilo neco, co by penalizovalo kazde nesplneni ukolu, ale trochu min, nez je uvedeno na kartach.. postupne zrychlovani casu (to by bylo super....) a potom jeste dalsi zrychleni casu pri boji s Prastarym.

Tim, ze jsou ve hre "hodiny", je prace s casem myslim velice jednoducha a ucinna komplikace.

edit: Napada me.. treba s kazdym tretim/ctvrtym Doom tokenem by se cas "zrychlil" o 1h. Podle me to je i tematicke :-) Plus dalsi zrychleni o 2h po probuzeni Prastareho.
A pri nesplneni ukolu by vysetrovatel prisel o Stopu/Pricetnost/Zdravi/Predmet/Kouzlo/Spojence dle sveho vyberu. Penalizace za nesplneny quest by zustala zachovana.

25.9.2011 14:59:00 | Upraveno autorem (porovnej)

Polda
Ono je to jedno, protože zkomplikovat hru před příchodem znamená i omezení přípravy na příchod. Já teď pokaždé dostal klepec už od prvního GOO, jen proto, že tam chodilo víc nestvůr (který mi tam posílal druhej Prastarej)... Čili dobrá možnost by mohla bejt posílat tam podobným způsobem víc potvor - třeba vždycky když se přidává doom tak hodit zelenou kostkou a na symbol terror/peril se objeví monstrum.

Ta částečná penalizace by šla udělat tak, že si jenom vybereš kterej z postihů se tě dotkne (většinou tam bejvaj dva až tři symboly, navíc v různým pořadí, což je dost možná příprava na expanze).

S hodinama mě napadly dvě varianty, ne nepodobný tomu co jsem zkoušel a moc se mi to nelíbilo. Tohle by ale mohlo bejt jiný:
a) Když zrychlovat čas tak progresivně, čili na každej řádek doom tracku na kartě Prastarého zrychlit čas na dvojnásobek. První řádek po třech hoďkách, druhej po šesti a třetí to mydlit každý kolo půlnoc (to je právě ta atmosféra zoufalství :D)
b) co konstantní rychlost času úplně vynechat a posunout to o hodinu (případně o dvě) za každý hod (nikoli přehoz) kostkami? Zevlování u vchodu by zabralo stadardní tři hodinky... V tom by byl v podstatě zakomponovanej i ten postih za to že to na tom adventure zkoušíš dál a nezapomínalo by se posunovat čas na konci kola :)

edit: varianta s průběžně se posunujícími hodinami vyzkoušena a zavržena... sice by to možná fungovalo, ale jednak to přidává mnou nenáviděnej hand-management a jednak je to občas hodně netématický (například na kartě "A Peculiar Specimen" jsem nejdřív hodinu hledal hmyzáky jen tak, pak dvě hodiny s lupou po zemi a nakonec jsem je ještě dvě hodiny rozšlapával a dával bacha aby mě nekousli... Ačkoli to celý trvalo tak dvě minutky reálnýho času, Joe Diamonda to muselo tak nudit, že se ta nuda přenesla i na mě ... ). Došel jsem k názoru, že když změny, tak jedině kosmetický. Jináč se budem snažit zdokonalit dokonalý.

25.9.2011 18:53:06 | Upraveno autorem (porovnej)

u nás
My sme, po dvoch ľahkých výhrach, sťažili hru rovnomerných rozmiestňovaním netvorov, nemožnosťou kupovať elder signy a nové dobrodružstvá pridávame až po polnoci. Tieto tri malé úpravy zatiaľ bohato stačia :).

Poprípade by som rozdelil vyšetrovateľov na dve skupiny - silnejších a slabších a pri hre 2+ by sa vyťahovali na striedačku raz zo slabšej skupiny raz zo silnejšej.

Ale celkovo myslím, že sme len prvé dve hry mali veľké šťastie, štatisticky by sa obtiažnosť mala ukázať po 10-20 hrách, takže uvidíme. Ale zatiaľ ma hra baví fest :).

26.9.2011 09:40:55 | Upraveno autorem (porovnej)

u nás, resp. mě :)
Žena odjela, ale já to mastím v každý volný chvilce furt dokola...

Na bgg jsem našel Launiusovo homerule - házet o půlnoci zelenou kostkou a 50/50 přidat doom. Dal jsem tomu víc možností (1-3 investigation: 3, 6, resp. 9 hodin zpoždění příchodu do muzea - posunot ručičku; svitek: ztráta poloviny trofejí; lebka: potvora; terror: doom) a s Joe Diamondem jsem to po vyrovnaný bitce poctivě projel... A je to podle mě zatím asi nejlepší, home rule které neruší. Nicméně se mi zastesklo po druhým Prastarým... když jsou na mě dva tak se víc bojim; ta malá krabička si u mě získává respekt :)

26.9.2011 10:17:54 | Upraveno autorem (porovnej)

polylux
Respekt! Tomu se rika zapal pro vec :) Ta uprava se zda byt opravdu hezka.. ja chci otestovat verzi, kdy se penalizuje nesplneni ukolu a zrychluje se cas, ne tak progresivne, 3 - 4 - 6h podle radku...

26.9.2011 11:53:34

ďalšie spôsoby sťaženia z BGG
- 1 stopu možno použiť na reroll len 1 kocky (nie viacerých)
- k hodu možno pridať buď len žltú alebo len červenú kocku, jedine v prípade Sog/Tommy Gun obe

26.9.2011 13:07:25

...
Zjišťuju, že mi zatím žádný home rule nevyhovuje. Ta varianta dvou GOO je fakt nevyhratelná a zbytek tu hru kazí. To házení kostkou o půlnoci ma třeba za následek, že nemám pocit boje proti Prastarýmu, ale proti Prastarýmu a kostce...

Až budu mít chviličku, prubnu variantu co mě tuhle napadla - jelikož se snad každej shoduje na tom, že nejsilnější tam jsou žetony stop, při každým hodu, kdy se na kostách na stole (čili ne na těch co už jsou na kartě, nebo odstraněnejch kvůli předchozím nezdarům) objeví kombinace aktuálního Prastarého (ta co je při souboji přímo s ním potřeba k odstranění doom tokenu), není možný použít clue token... To se stává dost často a při pár cvičnejch questech jsem měl fakt pocit, že mi to ten Prastarej už zase nějak kurví :D

29.9.2011 01:48:48

obtiažnosť
No zas začínam mať pocit, že okrem rovnomerného umiestňovania netvorov, ani žiadnu úpravu netreba. 2-3 hry dozadu sme mali dosť problémy, samé faily, zúfalstvo maximálne.
S Ashcanom Petom som sockoval v Lost and Found, nemal som žiadne itemy, spell ani clue token. Na každom dobrodružstve 1-2 netvory. Čím ďalej to hráme, tým je to nejak ťažšie :).

29.9.2011 07:45:39

pravidla
polylux: Ta kostka o pulnoci se mi nezdala.. ale to co pises vypada zajimave. Jen aby to zbytecne nezdrzovalo, kdyz mas po kazdem hodu resit, jestli nepribyl znak Prastareho.. Ja bych proste trestal nesplneni ukolu :) Ve tvem pripade jedna stopa dolu a kdyz nebude stopa tak volba sanity/stamina/nestvura. Je to tematicke a dabelske :)

Dalsi stupnujici se tlak, ktery je IMO potreba.. Prinese zrychlovani casu. 3-4-6h podle radku doom tracku :)

acedrac: ano, mozna mas pravdu, ale dalsi komplikace je pro spravneho geeka vyzva :)

ps: vymyslene charaktery Indiana Jonese na BGG jsou zajimave, ale zatim tisknout nebudu..

29.9.2011 09:24:47

to all
Me se zda, ze my hrajeme nejakou uplne jinou hru a nebo neco delame spatne, ale rozhodne to neni prochazka ruzovym sadem a dost se u toho potime. Urcite to neni styl, ze si pujdu kamkoli a tam to splnim. Hodne tech setkani je hod na sestku vlastne. Tak nevim, jestli nam to jen nepada a nebo jsme tak spatni. Uplne pvni hru jsme dostali naklep a zabil nas prastary. Druhou hru jsme dohrali, ale prastaremu chybel jeden DOOM token a kdybychom nesplnili jednu Adventure kartu, ktera davala Elder Sign, tak by mytus probudil prastareho.

Jsem z toho nejak mimo, kdyz to tu ctu, jak je to lehke. :-)

29.9.2011 12:30:36

Vojta
To máš tak: ta hra je podle mýho internetovýho průzkumu procentuálně nastavená tak 50:50, spíš 60:40 ve prospěch vítězství. Kdybych to hodnotil jen podle sebe (a chvilku jsem to mydlil furt!!), tak je to bez úprav 100:0 (byť všechna vítězství byla tak nějak těsná 1-3 doom tokeny do konce), ale uznávám že jsem dítko štěstěny...

No, a já bych si představoval úspěšnost tak 20:80 :D Už první rozšíření to určitě zařízne, ale do tý doby si musíme to zoufalství, zmar a beznaděj trošku přisimulovat :)

29.9.2011 12:43:23

extrem
vcera sme hrali na planete elder sign ve 3, pro eyrona 2. hra a pro me a vixton prnvi hra a asi sme fakt banda haluzaku ale my sme nefailnuli ani jednou ani jeden task ... proste prochazka rajskou zahradou a zaden hororo :DD (zdravim pechfogly:D)

ale jinak myslim ze dost zalezi na tom jak ty karty chodi a jake vysetrovatele clovek ma... eyron mel nejakou Mendy co muze prehazovat 2 kostky kazdemu tak to bylo asi tim

29.9.2011 12:50:23

extrem
Mandy jsme meli taky a nejak jsem nepochopil, jestli to muze delat pro kazdeho hrace nebo jen jednou za tah vsech hracu. Jinak rozhodne zalezi na tech Adventure kartach, ale ono kdyz je na karte peril, peril, lore a radek s 2 investigation, tak uz toto samo o sobe nic moc. To je 3x 6 a jednou 5 a 6 (dvojkova nebo trojkova lupicka) ze sesti kostek, coz je fakt peklo a nemit clue, tak si clovek ani neprdne. Pokud to v prvnim hodu nepadne, tak soustredit se a zahodit kostku vlastne znamena, ze na dalsi hod mam 4 kostky a musim uspet se trema. :-/ Je to sileny dicefest, ktery se mnohdy neda nijak ovlivnit a pak clovek jen kouka a hazi naprazdno kostkama mi prislo.

29.9.2011 13:02:40

Vybíráme z Bazaru

Lunar rush deluxe KS
Lunar rush deluxe KS
Akt. cena: 1900 Kč
Končí za: 1 den

Offcanvas