Studená válka 1945–1989

xxxxxxxxxo hodnoceno 541x (Seznam vlastníků)

Studená válka 1945–1989 - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Současnost
Herní kategorie: desková hra, strategická, diplomacie
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Ananda Gupta
Jason Matthews
Rok vydání: 2005
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

stratégia

keďže ma po prvej hre táto hra nadchla a toto vlákno tu ešte nie je, chcem sa opýtať skúsených hráčov, ktoré regiónu považujú za dôležité a ktoré nie...taktiež, ak hrajú za rusov, pardón - sovietov, na čo by sa mal hráč zamerať v prvých kolách...jasné, záleží od kariet, ale predsa len musí existovať hrubý model, ktoré krajiny dostávať pod kontrolu, ktoré pod tlak a pod. budem vďačný aj za dlhopríspevkovú debatu medzi hráčmi :-)
3.9.2010 18:19:12

strategie
Omlouvám se předem, ale dovolím si prostě rýpnout do téhle hry a jejích strategických možností. Prostě za rusy se hraje tak, že hážeš karty - samozřejmě ne zcela bez rozmyslu - a čekáš na konec třetího nebo čtvrtého kola, než vyhraješ automaticky. Není to nic světoborného, je to tak prostě udělané. Chce to jenom dodržet několik základních věcí pod kontrolou. Strategie za američany je ještě jednodušší. Prostě hážeš karty - samozřejmě ne zcela bez rozmyslu - a čekáš na nějakou vhodnou partii, ve které bude mít rus tak špatné karty a tak špatné hody kostkou, že prostě náhodou vyhraješ. Toť tajemství téhle jinak skutečně příjemné oddechové hry :).
Můžete mě za to roznést na kopytech :D. Prostě sem si nemohl pomoct :).

3.9.2010 19:08:03

Tangram
pokud si zahraješ s někým kdo má nahráno tak uvidíš že tě jako Američan v klidu porazí ...
u začátečnických her Rusko navrch má, to jo ... ale tam zase můžeš obdivovat (zatím neokoukanou) atmosféru hry, a ta je parádní

3.9.2010 20:15:11

trohat
Vyhráváš za američany často?

3.9.2010 23:55:21

tangram
Nemyslím že Rusko je jednoznačný vítěz. Z počátku hry získá náskok a USA se musí pěkně otáčet aby mu to co nejvíce ztížily. Úspěch je pokud po prvních třech kolech má SSSR méně než 10 bodů. Ve střední fázi se situace vyrovná a vzávěru má zase převahu USA. Záleží jak využíváš karty a když máš ruku plnou karet soupeře, tak se pokusit co nejvíce eliminovat jejich negativní dopad. Což předpokládá, že zhruba víš co přijde za karty. Rozhodně to není pro mně oddechovka, pěkně se při ní zapotím...
Jinak byl zde dotaz, které oblasti a země jsou důležité. Jsou to ty, které jsou důležité pro vašeho soupeře :=))

4.9.2010 00:03:31

Tangram
ne (nemluvil sem o sobě), ale mám zkušenost z online hraní s dobrými hráči, kteří mě rozsekali ať sem hrál za kohokoliv :))

4.9.2010 10:36:03

Globalni strategie
Muj nazor.

Sovet musi maximalne vyuzit prvni tri kola, aby:
1) Pokusil se zabrat 3 Battlegroundy v Evrope.
2) Pokusil se dostat do Jihovychodni Asie, dle moznosti se pokusil o dominanci v Asii. Hlidat si Afganistan a Pakistan.
3) Dosahl dominance na Blizkem Vychode.

American musi maximalne vyuzit prvni kola na snahu o:
1) Udrzet si vetsi pocet zemi nez Sovet v Evrope. Pokud to nejde, udrzet si vetsi pocet zemi v Evrope celkove.
2) Udrzet si aspon jednu zemi na Blizkem Vychode, podrobny navod zamerne neposkytnu. ;)
3) Udrzet si Jizni Koreji, pokusit se zabranit Sovetu v rozlezani po Jihovychodni Asii a vlezt do Pakistanu/Afganistanu.
Pokud American si udrzel rovnovahu v Evrope, porad ma Jizni Koreji a Izrael, ma velmi solidni start na vitezstvi.

Nabouram Tangramovu vizi s "Prostě za rusy se hraje tak, že hážeš karty - samozřejmě ne zcela bez rozmyslu - a čekáš na konec třetího nebo čtvrtého kola, než vyhraješ automaticky." Jelikoz se povazuji za rozumne dobreho hrace TS, tak Tangrama jsem ve tretim-ctvrtem kole porazil jen v 1/4 zapasu, coz znamena, ze bud jsem uplna nula, nebo Tangram je dobry, nebo faktor nahody je proti me. :)

4.9.2010 14:17:37

Verejna vyzva
Slyste! Slyste!

Pokud se nekdo domniva, ze porazi Tangrama za Americany, necht se prihlasi, a pokusime se usporadat zapas, v nemz bude Tangram za Sovety celit vyzyvateli za Americany. Podminka: hraje se BEZ deluxe edice.

Vitez obdrzi vecnou slavu a Fidorku.

4.9.2010 14:25:08

cože.. fidorku?
tu já rád :-)
ale bohužel nemůžu si pomoct,ta hra mě pořád neláká.

4.9.2010 15:23:02

Home rules
Někde na webu jsme vyhrabali homerule, že Amík dostane do ruky v prvním kole jako devátou kartu Norad. Hrajeme to s tímhle a přijde nám to, že to hru i šance docela srovnalo. Hrajeme samozřejme deluxe edici kde je pár dalších karet, které pomůžou amíkovi.

4.9.2010 20:11:39

tacud
To zní konstruktivně. Asi by to stálo za vyzkoušení. Díky za zajímavé info.

4.9.2010 22:29:55

House Rules
Existuje cela rada House Rules a oficialnich variant.

Oficialni varianty jsou Deluxe edice, standardni edice s Chinese Civil War nebo bidovani o to, kdo bude hrat za jednu ze stran.
V netovych variantach se casto uvadi poskytnuti US hraci urciteho mnozstvi bodu vlivu navic na zacatku. Nektere z nich specifikuji, ze nesmi dojit k prekroceni kontroly kterekoliv zeme.
V turnajovych statistikach, co jsem videl, se uvadelo, ze v puvodni edici byl pomer SSSR vuci USA 60:40. S Chinese Civil War byl 52:48. Pomer Deluxe edice neznam. Cisla berte prosim s jistou rezervou, mohu se mylit o par procent.

Podstatou filozoficke otazky vsak zbyva: proc vydana hra vyzaduje doplnkove varianty nebo house rules aby byla vyvazena?

5.9.2010 02:35:05

to StevensonJunior
No myslim, ze TS je na tom jeste dobre. Hraji-li zacatecnici, jak jsem ja s zenou, tak nam to prislo vyrovnane. Zkusenejsi hraci asi rozdily pociti (dle vasich slov). Ale sam rikas, ze v deLuxe eddici uz je to lepsi...

Jine hry jsou na tom s vyvazenosti mnohem, mnohem hur. V TS mi prijde, ze je nevyvazenost mozna i jen pocitova. A spousta zkusench hracu zde pise, ze jim prijde vse v poradku. Hral si nekdy trebas Dooma? :)

5.9.2010 08:46:51

To Kubis
Dooma jsem nehral. "A jestli tam jsou kostky, ani nebudu". :P

Osobne povazuji TS za velkolepy skvost herniho nebe. Jenom me mrzi, ze nedokazali ihned na zacatku udelat hru skutecne vyvazenou. Po nekolika desitcich her Tangram, skalopevne hrajici za Americany, dospel k zaveru, ze vyhrat za Americany pri kompetentnim sovetskem hraci neni mozne, proto je zde Vyzva. :)
V pripade dvou zacatecniku u nas vyhraval vzdy Sovet, osobne doporucuji davat Soveta mene zkusenemu hraci, at se nauci karty a principy.

5.9.2010 14:21:35

:-)
sila...tak to som musel riadne tú hru domrviť, keď som to suverénne prehral za sovieta :-) ale je pravda, že som sa na európu kompletne vyprdol a stredný východ som mal celú hru pod kontrolou až do okamihu bodovania...no proste :-D

5.9.2010 16:26:03

Fidorka je stale tu!
Nikdo nechce Fidorku?

6.9.2010 16:28:48

ja chcem
ale to najprv budem musieť poriadne potrénovať :-)

6.9.2010 17:53:16

Vyzva trva!
Fidorka starne, Tangram je netrpelivy a chce ji sezrat! Cozpak se nenajde dustojny vyzyvatel, ktery obhaji cest genialni hry?

9.9.2010 14:49:58

fidorka
a je ochotný hrať Tangram aj cez vassal formou e-mailu? ak áno, tak to môžem skúsiť :-)

6.10.2010 11:58:29

dojmy
Po několika málo hrách moje dojmy:
Za Američana je to těžší než za Rusa, je potřeba znát karty a mít nahráno, Rus má poměrně hodně karet, které je třeba znát a které zásadním způsob ovlivňují hru (ruské tyčky do battlegroundů v západní Evropě, karty na nasáčkování do JV asie) a je potřeba znát jaké karty jsou v balíku proti nim (proč je dobré za američana namísto bránění jižní Korei obsadit taiwan a japonsko, proč ze začátku zabetonovat Izrael).
Je dobré znát průběh hry - t.j. američané dostávají ze začátku na ***** a v early war jde za američana o to alespon trochu brzdit rusa v Evropě, a alespon se tahat o převahu bud na středním východě nebo v Asii. Opticky první 2/3 hry vypadá, že američani prohrávají, rozhoduje závěr a počet influence na mapě celého světa. Za američana je podle mě podstatné se srovnat s tím, že prostě prohrávám, a klidně hodit skorovací kartu když v oblasti neprohraje o moc, namísto křečovitého cpaní se do oblasti kde má soupeř stejně navrch a uhájí dominanci a akorát si zvedne počet obsazených zemí v oblasti a dostane o 1-2 body víc při skorovani.
Karty je potřeba pálit hlavně na operační body, ač se to nezdá události jsou hlavně od toho že musím zahrát kartu soupeře.

Celkový dojem ze hry - hra je dlouhá - polovinu partií mi zatím zkazila situace, když jednomu hráči to v kole příjde a druhému zoufale nikoli, pokud se Rus soustředí na střední východ a přijde mu na ruku opec, skorovani a vysoká čísla a protihráči nízká čísla, tak prostě uletí o 10 bodů a američan nemá jak hrát aby s tím cokoli udělal, obdobně jakási kombinace - 1 k operační hodnotě karet oponenta a hod si kostkou a vsad kartu určité hodnoty jestli budeš hrát, kdy soupeř mi zabránil zahrát celé jedno kolo v důsledku toho že mi 2x nepadla kostka, jako kombo báječné do 10 minutového magic the gathering, do několikahodinové hry neskutečný opruz.

Každá hra má úplně jinou atmosféru, někdy je to fantastické, jindy je to "opruz" když nepadá kostka nebo přijde po 2 hodinách zařezávací situace se kterou nelze nic dělat.

Pro mě největším mínusem je to, že ke kdejaké druhořadé hře je na netu rozebrána strategie, ale k této se nic opravdu dobrého najít nedá (návaznosti karet, proč je dobré za Rusa dělat převraty) což u takto dlouhé hry není příliž zábavné v prvních partiích dostávat zbytečné na kokos, protože spousta věcí není na prvních pohled viditelných.

7.2.2011 00:36:17

alucard
No moje dojmy jsou trochu podobné ... ale já jsem na rozdíl od Tebe hru odepsal :).
Ano, Američan dostává 2/3 hry nabudku. Moje zkušenost je taková, že na Late war nikdy nedojde, Rus to vždycky stihne převálcovat. Za Američana jsem zkusil hromadu různých strategií, podopné jak popisuješ i stejné, vždycky jsem prohrál, nepomohlo nic. Pár špatných hodů navíc a jde to do háje. Za rusa jsem hrál dvakrát, po druhé jsem záměrně vůbec nepoužil Čínskou kartu (hráli jsme s čínskou variantou, která má Američanovi pomáhat) a aniž bych se snažil, prostě jsem vyhrál, samozřejmě zase před Late war. U mě to tahle rádoby strategie projela na celé čáře. Nemám chuť učit se nazpaměť 100 karet a pamatovat si jejich pohyb v dvouhodinové partii. Nemám k tomu důvod, pokud mám spoustu jiných her, kde můžu racionálně uvažovat a tříbit mysl mnohem lepším způsobem.

7.2.2011 08:01:55

Tangram
Podle mě, když jsou soupeři vyrovaní, není vítězství SSSR tak jednoznačné. Jsou prostě věci, co si musí USA strašně hlídat :)

7.2.2011 08:14:00

sappho
Nehodlám se vychvalovat, že jsem mistr :). Přesto si myslím, že jsem hru dostatečně pochopil, abych nedělal skutečné přehmaty. Můžu říct, že jsem odehrál všechny partie s člověkem, který hraje strategie skoro profesionálně. Jeho profesionalita ho nezachránila před mojí hrou za rusa, kterou jsem prakticky sabotoval, abych mu dokázal, že hra je absolutně nevyvážená. Naopak moje jakákoliv snaha ... a skutečně jsem zkusil všechny možné taktické finty co mě napadly, nevedla k výhře za Ameriku. Z toho vyplývá, že za Ameriku pohoří ve většině případů kdokoli a z toho pro mě vyplývá, že hra je špatně navržená a tudíž nelze hovořit o strategii. Pro mě je to pěkná hra s historickým pozadím.
Já na ní oceňuju dvě věci:
1) mohu kdykoliv partii regulerně ukončit, když třeba spěchám na vlak, jsou na to prostředky jak rychle prohrát :)
2) když chci někomu udělat radost, můžu ho nechat hrát za Rusy a on ani nepozná, že jsem ho vlastně nechal vyhrát :D

7.2.2011 08:44:26

to tanngram a alucard
bez urážky chlapci. môj názor je, že tú hru buď hráte s úplnými lammermi, alebo ju jednoducho neviete hrať ani vy. to, že rus vyhrá takmer každú partiu je úplná blbosť. hral som už cca. 30 partíí a pomer víťazstva je zhruba 50:50 percent. v jednom ste pravdu mali - je nutné ovládať karty. no a? veď je to hra založená na hraní tých kariet. o to presne ide. ďalšia vec. náhodou sa v tejto hre NEDÁ vyhrať. hody kockou sú len obyčajný jazýček na váhach, ktorý sa prikláňa raz na jednu, raz na druhú stranu. deluxe verzia tejto hry je úplne v poriadku. a ďalší fakt k vašim pripomienkam. asi ste si nečítali v pravidlách vzorovú hru však? napriek tlaku sovieta v prvých trocho kolách bol bodový stav len pár bodíkov pre sovieta a nakoniec to vyhral američan. jednoducho chlapci, nie je to hra pre vás, ale to neznamená, že je zlá a nevyvážená. bohužiaľ s vašim názorom sa nedá súhlasiť z čisto objektívnych príčin.

7.2.2011 08:54:48

monkeyml
Máš pravdu, že to není hra pro mě. Beru ji osobně. Nemám ji rád. Uráží mě. Asi je to tím, s kým člověk hraje. Moje statistika je 23 her, intenzivní hraní několik týdnů po sobě. 22:1 = CCCP:USA. USA vyhrály jedenkrát a bylo to totální klikou američana (šly na ruku super karty a kostky padaly) a totální neklikou rusa (nešly mu na ruku "ŽÁDNÉ" karty a kostky nepadaly). Ano, jsem lamer, neviem to hrať, to všechno je možné. Ani naše společná partie by bohužel nedokázala, kdo z obou táborů má pravdu. Mě ta hra nestojí za to, abych dál zjišťoval skutečnost, zda vyvážená je nebo ne. Přijdou jiní noví hráči a zase budou chtít zahrát, abych jim dokázal svoje tvrzení, nebo Ty to Tvoje. Stejné neplodné diskuze se vedou i na BGG, takže ani tam se člověk nedozví jak to je.
Skutečnost je podle mě taková, že pokud se sejdou dva hráči, které společné hraní baví, pak tato hra je bude bavit, protože je pěkná, má dobré mechanismy. Pokud se sejdou hráči, kterým jde o to vyhrát nebo prohrát, pak tahle hra bude ta nejhorší volba, kterou si můžou zvolit, rozdělí je na dva tábory a bude konec.
Takže já tady spíš jenom tak pošťuchuju, aby řeč nestála. Nic konkrétního :).

Dodatek: neznám novou deluxe edici, nové karty, nová pravidla. Mluvím o původním vydání (22 her) a o pravidle "Čínská karta, varianta" (1 hra).

7.2.2011 09:17:33 | Upraveno autorem (porovnej)

tangram
v tejto hre je privela nahody, to je pravda. Karty, kocky.... ked niekto v priemere dostava nahodou karty z nizsou hodnotou Ops nez super tak je proste vacsinou namydleny. O kockach ani nehovorim. Naozaj sa to neda povazovat za nejaku kralovsku strategiu, aj ked dobrym hranim sa da kadeco vymysliet. Statistiky na BGG u Deluxe verzie (kde uz je karta Norad) sance oboch mocnosti silne vyrovnavaju. Ale napriek tomu vsetkemu ma strasne bavi. Tema je proste strasne pekne spracovana a vtesnana do mechanizmov. Zatial ju len spoznavam a odohral som len 4 partie, ale dojem je pozitivny. Minimalne co sa tyka hier pre 2 hracov je to to najlepsie co som v poslednej dobe hral.

7.2.2011 09:32:34

Vybíráme z Bazaru

Labužníci
Labužníci
Akt. cena: 350 Kč
Končí za: 2 dny

Offcanvas