Studená válka 1945–1989

xxxxxxxxxo hodnoceno 544x (Seznam vlastníků)

Studená válka 1945–1989 - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Současnost
Herní kategorie: desková hra, strategická, diplomacie
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Ananda Gupta
Jason Matthews
Rok vydání: 2005
Sdílej: Facebook

Otázky ke hře

Pravidla - požadované vojenské události

Mohl by mi někdo svými slovy vysvětlit, co jsou to ty požadované vojenské události? Formu, jakou je to popsáno v pravidlech, včetně role DEFCONu a jeho vlivu, vůbec nechápu. Děkuji předem.
6.1.2013 00:37:02

Vojenské operace
Je to úplně jednoduché. Během jednoho kola musí hráč zahrát takové akce (převraty, válečné události), které posouvají ukazatel na stupnici vojenských operací. Na konci kola musí mít hráč na stupnici vojenských operací ukazatel minimálně na takovém čísle, jaká je úroveň DEFCON na konci kola. Pokud má na stupnici vojenských operací méně, než je na konci kola hodnota na stupnici DEFCONu, tak ztrácí tolik vítězných bodů, kolik činí rozdíl. Pokud by měli ztrácet body oba hráči, tak se ukazatel vítězných bodů posune o rozdíl ztráty obou hráčů (tedy soupeř toho hráče co ztrácí víc si ukazatel posune o rozdíl směrem ke své straně).

Viz projdi si ukázkový příklad hry, který je uveden v pravidlech.

6.1.2013 01:08:19 | Upraveno autorem (porovnej)

Požadované vojenské události
Jde o to, že za kolo musíš utratit za vojenské operace (což je převrat) tolik operačních bodů abys vyrovnal aktuální DEFCON stupeň.

Tedy pokud je DEFCON na pětce musíš utratit 5 operačních bodů za převraty.

Navíc jsou ve hře karty, které Ti umožňují zahrát událost, která taktéž posunuje počítadlo vojenských operací.

Tedy za celé kolo se sčítají operační body použité na převraty a body z "vojenských" karet a na konci kola se výsledek poměří s DEFCONem.

Pokud je stupeň DEFCONu větší než stav Tvého počítadla odečte se Ti tolik vítězných bodů kolik činí rozdíl.

6.1.2013 01:08:38

je to logické
Ta hra je geniálně historická (Doporučuju ti přečíst si třeba i jen na wikipedii, co se ve hře vyskytuje - de facto vše má historický základ - není to jen jedna z věcí, která je ve hře...) Vžij se do té doby a je to... Ber to tak, že DEFCON značí, jak moc velké napětí ve světě je. Když je na 5, je vlastně mír a nikomu nic nehrozí. Ale když se válčí, je svět čím dál blíže k jaderné katastrofě... Tu přirozeně nikdo nechce. Každý však chce větší moc... O to přece ve studené válce šlo - o moc nad světem.

No a ty jsi jeden z vůdců - buď prezident USA nebo SSSR, a co ti velí zdravý rozum, když víš, že je všude relativní mír a nikomu nic nehrozí a ty chceš ovládnout svět? Přece zabrat si pár zemí... Čím větší je mír, tím víc válek si můžeš dovolit... Ale pokud už je ve světě napětí, stačí jen jeden konflikt a je konec a všichni se smaží v záři jaderných bomb.

NEvyužít této příležitosti k válkám (převratům) je ve hře vnímáno jako chyba (jako vůdce musíš vždy využít každou příležitost k tomu, abys zvětšil svůj vliv), proto vždycky musíš spáchat tolik převratů, kolik ti DEFCON dovolí... Kolik válek jsi za kolo inicioval, se ti počítá na počítadle vojenských operací...

Na konci kola musíš využít tolik (i víc) možností k válkám, kolik ti umožní DEFCON (jeho stupeň). Když tak neučiníš, ztrácíš body, jelikož jsi to kolo dal druhé mocnosti (soupeři) oddech a on měl čas si upevnit své pozice, protože je mír - nikde se neválčí. Musíš tudíž soupeře neustále držet pod tlakem, ale pouze pod takovým, který ti dovolí DEFCON. Nesmíš to však nikdy přepísknout :)

Historikové té doby často píšou o tom pomyslném prstu na červeném odpalovacím čudlíku :) A tenhle systém - DEFCON vs Vojenské operace to vystihuje naprosto geniálně.

6.1.2013 11:58:34 | Upraveno autorem (porovnej)

Už to bolo dávno
ale tak sa mi zdá ,že v SSSR bol sám najvyšší Generálny tajomník! :D

6.1.2013 12:05:52 | Upraveno autorem (porovnej)

to predek
Perfektně jsi to popsal. Je to přesně tak. Za tvůj rozbor za mne palec nahoru.

6.1.2013 13:23:52

historické nepřesnosti
Je pravda, že v SSSR prezident rozhodně nebyl :) (věděl jsem to, když jsem to psal, ale nechtělo se mi hledat, jak to bylo). Psal jsem to z hlavy ;) historie mě baví a našel jsem si snad ke každé kartě ze hry historické pozadí a díky tomu se konečně naučil moderní dějiny... Ve škole jsme vždycky skončili 2. sv. v. Nechal bych povinně tuhle hru hrávat v rámci výuky historie v době, kdy už se čeká na vysvědčení :) a nikdo stejně nic nedělá...

Mimochodem celý mechanismus hry - např. to, jak jsou hrány karty v jednotlivých etapách hry - vesměs opravdu odpovídají rokům, kdy se staly... Samozřejmě ne vždy, ale vysloveně mě potěší, když hraji událost, která se doopravdy stala v dané dekádě a za daného prezidenta a po ní hned následuje další... Jsem asi trošku úchyl :-D

6.1.2013 14:41:17

to predek
To je uplne fuk, ci ho nazyvali prezident, alebo generalny tajomnik. Ale ten vztah vojenskych operacii k defconu si vysvetlil ozaj krasne. Ze to nie je len taky samoucelny herny mechanizmus (ktory tam autor zakomponoval a povedal, ze tak sa to proste bude hrat a hotovo), ale ze to ma svoje logicke opodstatnenie, preco tam je a preco sa hra presne takto. Fakt palec hore predek

6.1.2013 14:57:57

Rozumím
Díky, prostě mě to z těch pravidel nedošlo. Kdyby tam bylo napsáno každý z hráčů musí zahrát tolik operací, kolik je hodnota DEFCONu, tak by to bylo srozumitelnějsí. Jinak hru jsem včera hrál, víceméně poprvé a docela jsem u konce za SSSR zapotil, abych vyhrál. Ale jinak je opravdu velmi propracovaná...
Díky moc za vysvětlení...

6.1.2013 16:28:41

to Hrazda
To co jsi napsal: "Kdyby tam bylo napsáno každý z hráčů musí zahrát tolik operací, kolik je hodnota DEFCONu, tak by to bylo srozumitelnějsí." není přesné a takhle to v pravidlech být nemůže. Výsledná hodnota na stupnici požadovaných vojenských operací NENÍ počet operací, které hráč zahrál. Jednou zahranou operací se ukazatel může posunout o více políček a proto se v pravidlech píše:
"Celková hodnota vojenských operací, které je třeba zahrát, je dána aktuální úrovní DEFCON na konci kola."

Nicméně je pravda, že jsme to při lokalizaci mohli formulovat následovně a bylo by to jasnější:
"Celková hodnota vojenských operací, které musí hráč během kola zahrát, je dána aktuální úrovní DEFCON na konci kola."

Na naši (překladatelskou) omluvu lze pouze říct, že takových přeformulací jsme oproti originálu udělali v celých pravidlech kvůli výsledné srozumitelnosti a lepší jasnosti hodně, ale je jasné, že vždycky se někde najde nějaká věta, kterou lze formulovat líp.

7.1.2013 11:12:44

to Křen
Chápu, muselo to dát zabrat a smekám před Vámi. Ještě jedna věc: Pokud USA ani SSSR nebudou mít žádné operace, tak se VB nikam neposouvají, správně?

7.1.2013 17:35:56

to Hrazda
Ano, v takovém případě se neposouvají, stejně jako kdyby oba hráči dosáhli stejného počtu bodů pod limitem. Vždy se totiž posouvá o rozdíl mezi nimi, který je v tomto případě nula. Nemá valný význam hýbat ukazatelem bodů tam a zase zpátky o stejný počet.

Jinak, pokud narážíš na taktiku "on nemá nic, tak já taky nic mít nemusím", tak je to ošemetná věc. Stačí pak jedné straně zahrát jako poslední tah kola nějakou vyšší kartu na převrat, který se mu právě hodí a hups, hned tím získá při kontrole pár bodů.

7.1.2013 17:41:32

to Hrazda
Ano, ale příliš bych na to nespoléhal. Soupeř může v posledním tahu kola zahrát nečekaně hodnotnou kartu na převrat a jsi v pytli.

7.1.2013 17:42:39

taktika
ono je totiž třeba si dávat pozor na tenhle parametr ve hře!!! začátečníci mají často tendenci na to zapomínat... Jelikož je to de facto velmi jednoduché získávání poměrně velkého počtu bodů. Ve srovnání s tím, kolik karet a taktiky tě stojí "dobré" obodování regionu... Pokud získáš třeba 3 - 4 body (samo podle situace) za to, že někdo "zapomněl" zahrát vojenské operace - jsou to hodně laciné a důležité body!

7.1.2013 17:49:33

to predek
Jo holt, když je vůdce mocnosti nezkušený, tak se mu holt nepřítel "dopřevratuje" až k vítězství ;).

7.1.2013 18:09:04

Operace

Znamená to tedy, že na začátku každého kola se vojenské operace vynulují, aby to člověka nutilo dělat převraty? :) By asi nedávalo smysl si udělat z počátku 2 převraty dostat se tak na 5 a člověk by to více neřešil.

12.4.2020 21:48:12

vojenské operace
Ano, vynulují.

12.4.2020 23:23:38

@zajicmi6
Je to str. 5 pravidel, odstavec fáze E. Kontrola vojenských operací, poslední věta odstavce - ... Potom jsou ukazatele obou hráčů na počítadle požadovaných vojenských operací vynulovány.

13.4.2020 00:56:38

Vybíráme z Bazaru

Advanced Squad Leader: Starter Kit #1 -ASL
Advanced Squad Leader: Starter Kit #1 -ASL
Akt. cena: 700 Kč
Končí za: 8 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas