Sid Meier's Civilization: Desková hra

xxxxxxxxxo hodnoceno 626x (Seznam vlastníků)

Sid Meier's Civilization: Desková hra - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 13 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Fantasy Flight Games
Galakta
Autoři: Kevin Wilson
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

4 možnosti vítězství

Dneska jsme zahráli další hru. Hráli jsme už i s divy a zkusili jsme aplikovat house rule pro 2 a odstranili jsme 12 budov, ale stále mi přišlo, že je to málo, protože jsem měl 2 města dokola obestavěné budovami a divy, to ve hře 4 hráčů asi není že?

Jaký máte názor na ty 4 různé cesty k vítězství. Přijde mi, že vítězství na techy je nejjednodušší (vyhrál jsem už podruhé na techy a přítelkyně by vyhrála další kolo rovněž na techy). Pak hodně daleko za ním je vítězství na kulturu, pak asi dobytí hlavního města a úplně poslední ekonomické (to mi příjde téměř nemožné).

Ještě bych chtěl na závěr napsat, že takové emotivní vyjádření radosti mojí přítelkyně po tom co mi vyhodila město do luftu atomovkou, jsem už dlouho neviděl (jestli vůbec někdy :) )
1.1.2011 19:32:47

zkušenosti
Ahojky,
já mám zatím za sebou 4 hry (2x ve čtyřech, 1x ve dvou a 1x ve třech).

V první testovací hře jsem měl na "podělaném" konci hry (tímto zdravím Raziela) 12 mincí a dával jsem tomu 2-3 kola.
Ve druhé hře jsem vyhrál na techy jen protože jsem byl první hráč (a to mě zastavili při postupu na hlavní města).
Ve hře ve dvou mě bratr za 7-8 kol dobil nehorázným způsobem s "tuříny" (čti němčouři) a vyhrál na military.
A v mé zatím poslední hře jsem chtěl zkusit vyhrát na kulturu (což zase mě připadá nejtěžší). Dokázal jsem to díky tomu, že jsem po haluzi remizoval bitvu o kulturní město s němci a ti už se z toho nevzpamatovali. A bratrovi jsem blokádou zpomalil technologický rozvoj.

Nicméně souhlasím, že ekonomické vítězství je nejvíce náročné, ale když si za tím jdeš, tak dokážeš vše ;)

1.1.2011 23:23:11

ekonomie
Pokud po tomhle vítězství jde člověk už od prvního momentu, tak je to skoro až jednoduché. Techy jsou tomu dost nakloněny. Stačí k tomu nějaké to Pottery Code of Laws, Banking a Democracy. Naše poslední hra skončila drtivou porážkou o několik kol právě ekonomickým vítězstvím. Teď taky považuju za nejtěžší vyhrát na kulturu, zvlášť když je snadné takovou strategii narušit vojenskou silou. Jo a pokud někdo hraje dobře za Němce, tak vůbec nejsou tak špatní, jak zlí jazykové tvrdí. To pro mě bylo docela milé překvapení.

1.1.2011 23:37:52 | Upraveno autorem (porovnej)

to Havelock
bohužel techy na sběr mincí jsou náročné na náhodu - Code of Laws: špatně nabrané jednotky, nedostatek konfrontace, atd, atd.
V podstatě musíte mít ode všeho něco abyste mince rychle nabrali.
Dobrý je určitě Kolos a Angkor Wat.

Němci jsou super. Jen mají horší počáteční díl mapy... a krom kultury mohou jet na vše velmi snadno ;)

1.1.2011 23:53:57

all
Vidím, že to chce ještě hodně her, protože mě opravdu přijde, že vítezství na techy je oproti ostatním nevyváženě jednoduché a zatím jste to nikdo nějak moc nepotvrdili, takže to je možná jen můj prvotní dojem, popřípadě chce vítězství ostatními způsoby asi více zefektivnit. Já jsem totiž chtěl vyzkoušet všechny možnosti hry, tak jsem vždycky jel tak nějak na všechno (od každého něco, což asi není dobré :) ), ale ve výsledku bylo vítězství na techy jistota a ty ostatní hodně zaostávaly

2.1.2011 00:37:14

Beholder
Přesně. Každou hru měním svoje stanovisko k jednotlivým aspektům hry, protože každá hra je úplně jiná a ještě se u nás nepotvrdilo nic jako jednoznačně vítězná taktika. A jak říkáš zkoušet tak nějak všechno v jedné hře moc dobré není, protože se hodně zdržuješ tím rozprostřením možností. V poslední hře jsem taky věnoval všemu stejnou pozornost a vyhrál bych jedině na techy, nebo pak vojenskou silou, takže naprosto chápu a souhlasím, že tudy cesta (nejspíš) nevede.

EDIT: Leech: Specifikuj náročnost na náhodu resp. to atd. atd. Co jsem na vlastní oči viděl, tak i bez efektivně použitého Code of Laws to ty ostatní techy zvládly naplno.

2.1.2011 03:43:46 | Upraveno autorem (porovnej)

to Havelock
Tak oprava... ostatní to zvládnou ;)
Jen pak musím říci, že člověk, který chce vyhrát rychle na ekonomiku, musí být specializovaný na vše - mince za kulturu (5), za trade(6), dvě suroviny a právě onen boj z Code of Laws.

2.1.2011 09:21:41

Leech
Pak jsou tam ještě další techy, ketré samy o sobě dávají minci, nebo odemykají třeba Feudalismus, který taky dává minci, pak osobnosti. Je toho docela dost. V pozdějších fázích hry je 5 kultury za kolo poměrně běžnéné a trade se ani nevejde na ciferník, zvlášť pokud mám ty mince. Takže ano, specializace na vše, ale jen rámcově, podle toho co zrovna potřebuju.

EDIT: Tak ty techy, které samy o sobě dávají pasivně minci jsou 4. To je poměrně nemálo.

2.1.2011 09:44:23 | Upraveno autorem (porovnej)

moje poznatky
při naší první hře bychom 3 hráči ukončili hru v jednom kole a záleželo jen na typu vítězství a vyhodnocení akcí. Rus vyhrál v City managmenet na ekonomiku, během pohybu Němec na dobytí hlavního města Číňana a Egypťan by na konci kola vynalezl Vesmírný program.

Při naší druhé hře byl Němec odříznut mořem od zbytku světa, tak mu trvalo dlouho než se někam dostal a nemohl rychle expandovat a prudit dva sousední hráče. Číňan měl smůlu a na jeho mapách nepřišly žádne lehce obsaditelné vesničky. Já hrál opět za Egypt a díky velké vzdálenosti od Němce jsem si bezstarostně šmudlil technologický strom. Američan začal u mého 3 města hromadit armádu a já si kolo před jeho útokem vynalezl Balistiku a z mých lučištníků se stala Mobile Artilery. Další kolo v movementu mu jednou vlaječkou zničil Scouta a vzal si od něj surovinu železo. To ho ještě více rozlítilo a zaútočil svýma 4 vlaječkama na mé 2 vlaječky dostal neskutečně naprdel díky právě jeho železu a mojí Balistice která mu na konci souboje odstranila 3 jednotky, zbytek dokonala Mobile Artilery. Další kolo jsem myslím ještě postavil nějakou tu Vojenskou akademii a zaútočil mu 2 vlaječkama na hlavní město a docela lehce dobyl. Celou hru jsem hrál na technologii, ale převaha v technologii znamé i převahu ve vojenství a ťuklo mě to až poslední 2 kola hry. Jinak pokud bych nedobyl Američana, tak by ve stejném kole dobyl Ňěmec Číňana, kterého prudil celou hru.

2.1.2011 10:12:34

kultura
Hráli jsme druhou hru ve čtyřech hráčích a Číňan zvítězil na kulturu. Nejprve dost stavěl armády a průzkumníky, kdy za každou vesnici a chajdu šel dopředu na tabulce kultury a hlavní město specializoval na kulturu plus nějaký ten div světa. Taky využíval získané suroviny, které měnil v kulturní body. Ačkoliv jsme ho dost zhusta napadali, ty jeho karty kulturních událostí nám dost zatápěly. Není nic horšího, když při útoku na město Vám sebere najednou dvě armády. I když se nám nakonec podařilo vypálit dvě čínská města, hlavní město ubránil a následně v dalším tahu vyhrál na kulturu.

24.1.2011 23:11:52

Wolverine
hezký, z takového vítězství musí být extra radost :)

24.1.2011 23:18:36

to Wolverine
Gratulace Číňanům !
... myslím herním :) Ti normální nemají od velkého vůdce s kulturou nic společného :(

25.1.2011 07:53:45

to Leech
No počkej, to přece byla KULTURNÍ revoluce! ;)

25.1.2011 09:41:02

Tak dneska jsem to zkusil s Římany na kulturu...
a nevyšlo to :(. Ale nebylo to marné. Skončil jsem asi na 5. políčku od konce než mi bylo (opět) rozmetáno město atomovkou a já to vzdal (zbývaly 2 kola do vítězství přítzelkyně na...co jiného než techy). A to jsem nějak extra kulturně neprosperoval. Kdyby mě celou hru nepotkávala extra smůla, tak by to možná vyšlo.

Smůla č. 1 - terén
Už od začátku jsem měl smůlu na terén. Na všech třech okolních čtvercích byla dohromady jen jedna vesnice k dobytí (Caesar má za dobývání zdarma posun na culture tracku) s kterou jsem se navíc díky smůle č. 2 potýkal minimálně 3 kola.

Smůla č. 2 - jednotky
Přibrat trojkovou jednotku byl pro mě bylo téměř nemožné (snad jedině na 2. nebo 3. levelu :) ). Zatímco přítelkyně brala trojkové jednotky běžně a to jak pro sebe tak za barbary.

Smůla č. 3 - nepovedlo se dobýt město s hodně trady
Uznávám, že tahle smůla nebyla 100% dílem náhody. Šel jsem na město s třeba jednotkama na ruce proti čtyřem (město - bonus + 6), ale zase jsem měl 2 generály (+8 bonus). No nakonec jsem asi o 3 prohrál.

Smůla č. 4 - osobnosti
Vzhledem k tomu, že jsem šel na kulturu, tak jsem potřeboval ty osobnosti co přidávají kulturu. Ze tří jsem si přibral jednu takovou. Ok beru, ale přítelkyně, která šla zjevně prioritně na techy v kultuře byla výrazně za mnou, tak dostala ze 3 osobností 3, které dávají 2 kultury.

Smůla č. 5 - spy kam se podíváš
Když už jsem zahrál nějakou eventu, tak mi byla zrušena (civil service + spy, kterých měla přítelkyně spoustu). Co mě úplně dožralo, byl závěr kdy byla moje jediná šance na teoretickou záchranu dobýt město a ukrást uran, kterým se mi chystala zničit mé kulturní město. Postavil jsem si armádu (vlaječku) a chystal jsem se na město. byl jsem zastaven eventou (zabití figurky do 4 polí). Zahrál jsem cancel, který mi přítelkyně zrušila cancelem přes spy a civil service. Humus, kde ty špiony brala, já neměl ani jednoho za celou hru :)

Chce se mi tvrdit že smůla v těchto případech = náhoda (a v duchu to dělám :) ). Ale co už. Civka je příjemná hra, ale ač se to nezdá náhody je v ní hodně (od rozestavení mapy, přes přibírání jednotek až po vesnice a chatrče) narozdíl od Vláďovy civky.

29.1.2011 20:33:46

kulturní a ekonomické vítězství
Po včerejšku a dnešku si u mě civka po mírném poklesu (viz můj předešlý post) zase trošku přilepšila. Protože se mi povedlo vyhrát na kulturu i na ekonomické vítězství a zcela jsem přehodnotil obtížnost jednotlivých vítězství.

Včera jsme hráli ve 4 s Ringem a jeho ženou. Hrál jsem za Egypt, který se mi mimochodem zdá výrazně lepší než ostatní národy, protože jeho schopnosti jsou do začátku hodně silné. Předem jsem si řekl, že chci hrát na kulturu. Právě díky schopnosti Egyptu jsem si vylosoval do začátku Rhódský kolos a dostával navíc 3 trade každé kolo. Díky tomu jsem se dostal do náskoku s techy a měl 3. město asi o 2 kola dříve než Rus (Ringo) a ve srovnání s jinými (Američan - přítelkyně, Čína - manželka Ringa) ještě s větším náskokem. Druhá ultimátní schopnost Egypta - stavět jednou za kolo odemčenou budovu zadarmo mi vytvořila další náskok s produkcí. Nakonec jsem tedy zvítězil na kulturu, ale bylo třeba se jí věnovat ve všech městech - hlavní 8 kultury a ty další tuším kolem 6 kultur). Navíc jsem nebyl skoro nikým ohrožen. Ringo byl diagonálně naproti mě, takže než se ke mě stačil blížit, tak bylo po všem. Američan vlevo ode mě bojoval sám se sebou (pozdě postavené 3. město, málo produkce) a navíc se trošku pokočkoval s Rusem. A Čína vpravo ode mě postavila 3. město nejpozději a nějak se mě ani nepokoušela brzdit (navím mám pocit, že nepoužívala schopnost - 3 kultury za průzkum chatrčí a vesnic). A když už se ke mě v posledním kole přiblížil Američan, tak jsem ho poslal zase zpět odkud přišel (díky kulturní kartě).

Takže jsem si dokázal, že vyhrát na kulturu je možné, ale bude to jedno z nejtěžších vítězství, protože jsem se musel věnovat jen kultuře ve všech městech a neměl jsem žádnou armádu. Jediná má obrana byly náhodně přibírané kulturní karty, které naštěstí chodily celkem dobře.

Naopak dnes jsem celkem hladce vyhrál s Němcem proti Číně na ekonomiku. Měl jsem 4 techy na mince jednu minci na mapě, Feudalismus a jednu minci na osobnosti, která byla poslední 2 kola "stopnutá" Čínskou armádou, takže ji nepočítám. Nebyl jsem sice schopnen z asi tří soubojů s Čínou ani jednou vyhrát, ale měl jsem slušnou obranu a 2 akademie, kdyby náhodou chtěla Čína zaútočit na nějaké moje město. Takže mi toto vítězství přišlo ještě jednodušší než na techy.

Takže zatím to vidím takhle:
1. mince
2. techy
3. kultura
4. dobytí capitol

S tím že po dnešku si fakt nejsem jistý jestli jsou jednodušší techy nebo mince, takže těžko říct.

Každopádně mi stále vadí 2 věci. Náhodně přibíraná armáda s různou silou. V tomhle mám v každé hře fest smůlu, Trojkové vojáky nabírám až na 2. nebo 3. levelu :). A druhá věc, zdá se mi Egypt dosti nevyrovnaný, protože jeho schopnosti mi připadají hodně silné a hlavně pomůžou při rozjezdu a vytvoří náskok

5.2.2011 14:09:29

Beholder
aaa Here we go :)

Egypt: schopnost ma silnou, ale je silna dost ze zacatku, pozdeji stejne nemas kam stavet a navic ti ulehci stavbu jen v jednom meste. Ostani narody maji schopnosti ktere se hodi v prubehu hry.

K tomu tretimu mestu, ono zalezi jak zkusene hrace mas proti sobe, se svymi tremi hrami sice nejsem zadny veteran ale celkem rychle se dostanes na max pocet mest.
Kdyz nemas smulu tak druhe mesto mas uz ve druhe/tretim kole max. Povinnost je mit po prvnim kole trade na tech horseback riding a stihnes se s vetsim pohybem dostat na hodici se misto (zde ma zase dobrou vyhodu Rim protoze s republikou muzes stavet i s armadou, coz se mi pri hre za rim hodne hodilo a udelal jsem si mesta drive). Dalsi mesto muzes o dve kola pozdeji kdyz se ti podari usetrit trade na tech (zejmena kdyz prijde bavlna na horseback riding) a pak hura irigation a stavime dalsi mesto. Samozrejmne tohle je extrem ale v sestem kole uz je mozne mit vsechna mesta, kdyz se na to od zacatku soustredim.

Rozhodne mi vitezstvi neprijdou tak jak jsi je seradil. Kdyz ti prijde slusna armada na ruku na zacatku, tak ma smysl otravovat ostatni se svymy jednotkami, ktere prinejmensim donutis si take nejakou armadu nakoupit/upgradovat.
Mince mi nejdrive prisly pomale ale kdyz jsem tu strategii vyzkousel je vcelku prijemna, nerekl bych ze na prvnim miste. Techy a kultura mi prijdou nejcastejsi, problem je ze kdyz nekdo 2x poskoci o tri pole na kulture tak si toho ostatni vsimnou a hura ho zariznout. Podobne s techama.

5.2.2011 14:47:25

Falco
To je právě to, podle mě je ten počáteční boost zásadní.

Právě že ty mince mi po dnešku nepřijdou extra těžké, protože je získáváš převážně z techů, které ti nikdo nesebere. Dobýt hlavní město, které může mít i 16 bonus k síle (+ další bonusy za kasárna/akademie nebo generál) a obránce si bere min 6 karet, je podlě mě nejtěžší. A kultruní track je docela dlouhý a zpočátku se dá posouvat rychle, ale ke konci už to je horší a pokud prostě nemáš těch 20+ kultur za kolo, tak se to nedá. Navíc ti kdykoliv hrozí dobytí města a to pak už nemáš vůbec šanci. Techy s mincemi mi proto přijdou nejschůdnější s tím, že jsem si dneska ověřil, že se ty mince dají nasbírat opravdu rychle a jak už jsem psal techy ti nikdo nevezme, ale trade a kulturu ztratíš po dobytí města velmi rychle :)

5.2.2011 15:09:02 | Upraveno autorem (porovnej)

Beholder
Dalsi silna vlastnost ktera se uplatni pozdeji jsou Americani, dokazi nahamounit hromadu produkce z tradu a kdyz to skombinuji s Engineering (aspon myslim ze je ot ten tech) tak s kazdym mestem udelaji 2 stavby/vojaky/figurky

Myslim ze neoc podobneho najdes u kazde frakce.

5.2.2011 15:11:02

ad nahoda
ja si proste nemuzu pomoct, ale nejakou zasadni nahodu v te hre oproti Vlaadove Civce nevidim. Vsemu se da jit pekne naproti. Potrebuji suroviny? Jdu po nich - tezim, obsazuji chatrce, dobyvam vesnice. Chci silnou armadu? Fajn, rychle vyvinu par technologii, ktere armadu upgraduji. Smula na male cisla se snad tyka jen zakladnich jednotek a tam bych fakt nejakou zasadni silu nehledal a nespolehal na nejake vitezstvi se zakladnimi jednotkami. To uz je fakt hra vabank, kdyz nekdo chce utocit se zakladem. Jedina velka mira nahody je atomovka, jsou tam jen 2 kusy a dokaze to zvratit hru, ale zase se to nestava tak casto, vyvinuti stepeni jadra je uz samo o sobe nakroceni k vitezstvi na tehcnologie, takze ta atomovka uz toho moc neresi, pokud se nejedna o vylozene vyrovnanou partii, kde se pocita kazdicky bodik do vseho a vymaz mesta to zvrati. Fakt tam nevidim jinak nejakou zasadni nahodnost. To ze je nahoda, na jaky dilek mapy narazim je sice fakt, ale me to prijde jako takova realna nahoda. Zadny narod prece nevedel, kdyz se usidloval, ze na druhe strane polokoule je lepsi teren. Vlaadovu Civku shledavam o mnohem nahodnejsi, protoze tam je nahoda i to, co clovek vynalezne, jestli mu prijde karta na ruku. Proste jako by stal clovek ve fronte a doufal, ze na nej vyjde rada.

5.2.2011 15:13:26

Beholder
Ah koukam ze jsem psal a nevsiml jsem si odpovedi. Jde o to ze si te taky musi vojensky hlidat, protoze kasaren tam je jen par, kdyz si postavis 3 a nedej boze das upgrade tak mas +12 kdekoliv, prijde ti silnej general a hned je to jine. Kdyz jo chces bejt agresivni veezmes si funfamentalismus... a proto jsem taky rikal ze ti museji prijit lepsi karty. Kdyz mas na ruce 3 ze 4 trojkovy tak mas s Vojenskym vitezstvim slusnou sanci + v prubehu muzes sikanovat ostatni.

Ale asi zalezi po chuti, jsem zvedav po dalsich nekolika hrach jak zmenim nazor.

EDIT: jeste me napadlo z techy ktere davaji mince vetsinou nedavaji nic moc jineho. Takze je to v zasade tech na minci a tim to hasne. Ostatni si vylepsi vojaky misto toho a tak... Jak o tom mluvim tak se mi cim dal tim vic libi ta provazanost.

5.2.2011 15:14:42 | Upraveno autorem (porovnej)

Ringo
V zasade souhlasim jenom doplnim k vojakum ze po upgradech nemusi byt jasno. Kdyz mas smolik a prijde ti 3x jednickova jednotka a souperi 3x trojkova. Ty si ty tri upgradujes na treti lvl a souper na to kasle tak jste na tom se silou uplne stejne. Ale porad je to pro me prijemna nahoda.

5.2.2011 15:18:26

Falco
jo, jakasi nahoda v tom je, ale jak rikam, lze tomu jit naproti. Vyvoj, nakup, nevidim v tom nejaky zasadni problem, kdy bych musel rici - rozhodla naoda. Proste rozhodne to, jak jsem se zachoval. Nenakoupil jsem si poradne jednotek avzal jsem si a nechal outsidery, muj problem.

5.2.2011 15:26:45

Ringo
Trochu me mrzi ze jednotky pak posilas nahodne, tudiz se nabizi strategie nechati si je vymplatit pri utoku na Vesnici a schvalne prohrat. Ake kdybych si mohl vybrat koho poslu do boje tak mi to prijde prijemnejsi.

5.2.2011 15:28:36

Ringo
Tohle není pravda a já nemůžu souhlasit ani s přivřením obou očí :). Když si někdo ze startu nabere 3 trojkové jednotky a někdo 3 jedničkové a nikdo z nich to nemohl ničím ovlivnit tak je to prostě náhoda. Oproti tomu ve Vláďově civce sice plynou karty v jakémsi dejme tomu náhodném pořadí, ale všechny karty se dostanou do hry, jen v různém pořadí. Ty musíš právě hrát tak, abys to pořadí ve kterém karty jdou co nejefektivněji využil ve svůj prospěch. Tomu se nedá přece říkat náhoda. To není to stejné jako náhodné přibírání z balíčku. TtA se nedá hrát tak, že cíleně čekáš na nějaké konkrétní karty a svádíš to náhodu, že zrovna nejdou, tak se prostě TtA nehraje.

5.2.2011 15:34:43

Falco 5.2.2011 15:28:36
Tomu nějak nerozumím, jak jsi to myslel? Zbavit se na začátku nabraných jedniček, tak že je schválně nechám prohrát ve vesnici je imho dobrá volba, jak se jich zbavit.

5.2.2011 15:38:04

Beholder
Problem toho kdyz mas na zacatku jednickove jednotky a dokoupis dalsi tak stale si losujes do boje jen cast jednotek, aby si zvysil sve sance ze dostanes ty silnejsi, tak budes bojovat s vesnici (protoze prohra te nic nestoji) a pokud si liznes nejake slabe, pokusis se zahrat tak aby umreli a tim se ti vycistil balicek od pitomich jednotek. A vetsinou kdyz jednotky takhle obetujes tak nevyhrajes souboj s vesnici.

5.2.2011 15:55:56

Vybíráme z Bazaru

Robin Hood
Robin Hood
Akt. cena: 750 Kč
Končí za: 3 hodiny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas