nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Safranito

Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 30 min
Herní svět: Současnost
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: není
Vydavatelé: Zoch Verlag
Autoři: Marco Teubner
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

- „Á..hop. Sakra. Tak tohle jsem netrefil.“
- „Jééé, děkuju.“
- „Jsem Ti ten žetonek nechtěl takhle posunout!“
- „Nevadí, díky.“
- „Jenže já mám ještě poslední hod, takže se těš.“

Tak i takto může probíhat komunikace při rodinné hře Safranito, jejímž cílem je, aby některý hráč získal jako první tři karty s kořenící směsí.

 

Příprava hry:

Každý hráč si vezme všech 6 žetonů jedné barvy a k tomu si přibere peníze v hodnotě 200 rupií. Hrací plán se rozloží doprostřed mezi hráče a sestaví se pomocí „sponek“. Zvlášť se zamíchají hromádky s kartami koření i kořenících směsí a položí se lícem dolů. Z hromádky kořenících směsí se vyberou dvě karty (ve 2-3 hráčích; tři karty ve 4 hráčích) a otočí se lícem nahoru - viditělně pro všechny hráče. Z hromádky karet koření se vezme vrchních 5 karet (ve hře tří hráčů; ve hře dvou hráčů jsou to 4 karty a ve hře čtyř hráčů to je 6 karet) a ty se umístí po obvodu hracího plánu k předtištěným políčkům.


Průběh hry:

Hra se hraje na kola, přičemž každé kolo se skládá ze dvou fází:

1. házení žetony

Počínaje začínajícím hráčem vhodí každý hráč postupně jeden žeton na hrací plochu. Počet žetonů, které hráč postupně (vždy po jednom za každého hráče) hází na hrací plochu, závisí na počtu hráčů ve hře.
Každý žeton má na lícové straně jednu z „desítkových“ hodnot v rozmezí 10 - 60. Jaký žeton hráč použije, je čistě na jeho strategii. Avšak v každém kole může být žeton použit jen jednou, jakmile s ním hráč hodí, nelze jej ze stolu odebrat a to ani v případě, že se tento žeton neudržel na hrací ploše a přeskočil ji mimo. Disky se hází číslicí dolů, aby žádný protihráč nevěděl, jaký žeton jste použili. Z tohoto důvodu by i nepoužité žetony měly být drženy tak, aby na jejich hodnoty protihráči neviděli. Házející hráč musí při hodu svůj disk vypustit z ruky dříve, než se jeho ruka ocitne nad okrajem herní desky.

Na herní desce je znázorněno 9 misek s kořením a 4 akční políčka. Disk se považuje za aktivní, pokud je přes otvor ve středu disku vidět alespoň okrajová část misky. Pokud se žeton misky jen dotýká, ale středovým otvorem není miska ani její okraj vidět, žeton není platný.
Žetony se z herní desky odebírají až po vyhodnocení všech hodů a akčních políček. Často tedy dojde k situaci, že váš skvěle umístěný žeton odrazí další hráč do neplatné pozice.

2. vyhodnocení akčních polí

Jako první se vyhodnocují akční políčka. Na herním plánu jsou čtyři. Pokud je na akčním poli více disků, akci provede pouze hráč, jehož disk má nejvyšší hodnotu. V případě shody rozhoduje pozice hráče, vítězí ten, co je blíže k hráči s mlýnkem šéfkuchaře (po směru hodinových ručiček).

Akce se vyhodnocují v tomto pořadí:

  • 1 hod navíc - hráč ještě v tomto kole hodí jeden svůj žeton z těch, které nevyužil v základním kole. Svým hodem může ovlivnit pozice ostatních žetonů na herní desce!
  • dodatečná karta koření - hráč si z hromádky karet koření vezme tolik karet, kolik je první číslice na jeho disku. Z těchto karet si pak může jednu vzít a nechat na ruce. Zbytek se vrátí dospod balíčku
  • rezervace kořenící směsi - z hromádky karet kořenících směsí si hráč vezme vrchní kartu a aniž by ji ukazoval ostatním hráčům, uloží si ji k sobě. Tuto kartu může splnit pouze daný hráč - tedy její majitel.
  • šefkuchařův mlýnek 1. hráče - hráč OKAMŽITĚ získá mlýnek určující 1. hráče


3. prodej a nákup koření

V tuto chvíli se odstraní všechny neaktivní žetony a žetony z akčních polí. Na herní desce zůstanou pouze disky, které jsou aktivní = přes jejich střed je vidět miska s kořením (stačí, aby byl vidět i jen kousek okraje misky a žeton je platný).

Prodej: Nejdříve se provádí prodej. Pokud některý z hráčů má na ruce kartu koření, kterou chce prodat, může tak učinit, i když jeho vlastní žeton není na dané misce. Cenu, za kterou se koření prodává, určuje součet všech platných žetonů na dané misce. Pokud v misce s kořením není žádný žeton, nelze toto koření v tomto kole prodat. Pokud hráč nějaké koření prodával, nemůže stejné koření ve stejném kole nakoupit!

Nákup: Nákup se provádí podobně, jako prodej jen s tím rozdílem, že nakupovat může POUZE hráč, jehož žeton je v misce, a na okraji herního plánu je k dispozici daná karta koření. Hráč může koupit vždy jen jednu kartu koření. První nakupuje hráč, jehož žeton v misce má nejvyšší hodnotu. Pokud na okraji zůstala nějaká karta, může nakoupit druhý hráč s druhou nejvyšší hodnotou žetonu (a může to být i stejný hráč). Cenu koření určuje hodnota žetonu daného hráče, nikoliv součet všech žetonů.
Takto se vyhodnotí všechny misky postupně. Pořadí pro vyhodnocení misek řídí vždy první hráč (majitel mlýnku). Po vyhodnocení každé misky si hráči odeberou své žetony z dané misky zpět do ruky.


4. výroba kořenící směsi

Každý hráč může v této fázi vyměnit své karty koření za kartu kořenící směsi. A to tak, že z ruky vyloží přesně stejnou kombinaci koření, která je zobrazena na kartě kořenící směsi. Pořadí, ve kterém hráči mohou vykládat karty z ruky, a tím splnit karty kořenící směsi, je dáno opět od majitele mlýnku a dále po směru hodinových ručiček. Takže ačkoliv máte karty ke splnění směsi, může vám ji vyfouknout hráč, který je na řadě před vámi. Každý hráč může v jednom kole splnit pouze jednu kartu kořenící směsi.
Hráč může splnit i rezervovanou kartu kořenící směsi, kterou má u sebe (získal ji přes akční políčko). Těchto karet může hráč splnit libovolné množství v rámci jednoho kola.


5. nastavení před dalším kolem

Před začátkem nového kole se posune „mlýnek“ začínajícího hráče k hráči po levé ruce původního majitele. Mlýnek se posune i v případě, že jej hráč získal v právě ukončeném kole za akci mlýnku.
Pokud byla v tomto kole splněna karta kořenící směsi, vyloží se viditelně další. Případně se vyloží více karet, pokud jich bylo v tomto kole splněno více. Avšak vždy bude vyloženo jen tolik karet, kolik jich předepisují pravidla pro daný počet hráčů.
Nakonec se vyloží další karty koření k okraji hracího plánu. Opět v množství, které určují pravidla v závislosti na počtu hráčů.


Konec hry:

Jakmile některý z hráčů splní 3 karty kořenící směsi, hra končí jeho vítězstvím.

Autor: Mysak