Vydavatelé: Matagot
Autoři: Bruno Cathala
Bruno Faidutti
Rok vydání: 2015

Nejen hra na honěnou

Autor: Rukavička | 2.1.2018 | 5

„Ale jestliže ta předpotopní zvířata žila v těchto podzemních prostorách, co nám pak dokazuje, že některá z těch oblud nežije dosud v těchto temných lesích nebo za těmito rozeklanými skalami?“ Při této myšlence jsem se ne bez hrůzy rozhlédl po obzoru.

- Jules Verne, Cesta do středu Země

Co by se stalo, kdyby se i tato představa Julese Verna splnila? Nejspíš by nastal divoký a nebezpečný hon, jehož cílem by bylo získat živé exponáty prehistorických predátorů. A právě o tom má být hra Raptor. Deset vědců vybavených namísto zkumavkami automatickými puškami se vydali ukrást raptoří mláďata. Jenomže v cestě jim stojí inteligentní raptorka, rozhodnutá svá mláďata nevydat.

Jak se Raptor hraje?

Raptor je asymetrická hra pro dva hráče, z nichž jeden hraje za vědce a druhý za raptory. Cesty k vítězství jsou pro každou stranu dvě. Hráč hrající za vědce může vyhrát tak, že chytí tři z pěti mláďat, nebo nastřílí do raptorky pět uspávacích střel. Hráč hrající za raptory buď uloví všechny vědce na herním plánu, nebo se třemi mláďaty uteče z herní mapy do bezpečí.

Celá hra je řízená pomocí očíslovaných karet, kterých má každý hráč devět. V každém kole oba hráči vynesou kartu s hodnotou 1-9. Hráč, který má na své kartě nižší číslo, hraje první a provede efekt karty. Hráč, který má vyšší číslo, hraje jako druhý a má k dispozici tolik běžných akcí, kolik činí rozdíl mezi hodnotami obou vynesených karet. V případě shody se karty nevyhodnocují a následuje další kolo.

Běžné akce jsou nejčastěji pohyb a útok. Pokud raptorka zaútočí na vědce, putuje tento vědec ze hry pryč, je zkrátka po něm. Vědci útočí uspávacími střelami jak na raptorku, kterou tím zpomalují, tak na mláďata. Pokud vědec zaútočí na spící mládě, v podstatě ho tím odchytí.

Efektů na kartách je také pár, respektive čtyři pro každou stranu:

Vědec může:

• Založit požár a tím ztížit pohyb raptorům,
  • přesunout se rychle po mapě pomocí jeepu,
  • uspat mládě, nebo
  • nasadit na mapu další vědce-lovce.

Raptorka může:

• Vystrašit vědce a tím je připravit o jednu akci,
  • zbavit se uspávacích střel, které ji zpomalují,
  • přivolat k sobě mláďata, která se jinak pohybují velmi pomalu, nebo
  • vyčkat a zahrát svou kartu až poté, co soupeř odhalí tu svou.

Ačkoli je hra asymetrická (10 slabších vědců na jednu rozzuřenou raptorku), jsou šance na vítězství vyrovnané pro obě strany.

„V hamburském muzeu jsem viděl kostru jednoho z těchto plazů. Byl třicet stop dlouhý. Je mi snad jako pozemšťanu souzeno octnout se tváří v tvář jednomu z představitelů předpotopních druhů? Ne, to není možné! Ale tady je přesto v železné tyči otisk mohutných zubů!“

- Jules Verne, Cesta do středu Země

Jaký dojem Raptor zanechává?

Raptor je jednoduchá chytlavá hra na 10-20 minut. Některé efekty karet nemusí dávat úplně smysl. Raptorka se zkrátka po mapě pohybuje rychlostí jeepu. Vědce na druhé straně mapy vystraší nejspíš ozvěnou svého řvu. Naopak vědci mohou uspat mládě mimo svůj dohled asi nějakým bezpilotním dronem a když se spící mládě odstraní najednou z mapy, můžu si myslet, že ho tam vyzvedla helikoptéra. Atmosféru ve hře hodně dělá vizuál. Herní mapu tvoří 6 oboustranných dílů, se kterými lze vytvořit neuvěřitelných 460.800 kombinací. každý z deseti vědců je zastoupen sice malou, zato unikátní plastovou figurkou a ani raptořata nevypadají zle.

Mně osobně se Raptor líbí. Situace na herním plánu se rychle mění. V jednu chvíli mají vědci vítězství skoro v kapse a v zápětí mají co dělat, aby se na mapě udrželi. Pro raptorku to platí stejně. I když jsme si hru užili i my velcí kluci, tak ideální je pro hraní s dítětem. Rychlá partie nezačne nudit a hra netrpí na hluchá místa. Za mě se jedná o rychlou dvojkovku s atraktivním tématem a relativně jednoduchými pravidly.