Peloton - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 12
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 30 min
Herní svět: Současnost
Herní kategorie: desková hra, závodní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Templum
Autoři: Přemysl Chmelař
Rok vydání: 1991
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Hra Peloton je věrným modelem cyklistických závodů. V jejím rámci lze hrát: závod jednotlivců ve skupině (etapový závod, mistrovství světa, Evropy, bodovací závod), časovku jednotlivců, nebo časovku družstev. Jedná se o taktickou hru s nulovým prvkem náhody. Úkolem hráče je pohybovat svými jezdci tak, aby optimálně rozvrhl jejich síly, které obdrželi na začátku hry, a dosáhl tak co nejlepšího umístění v závodě. Podle počtu hráčů každý ovládá buď jednoho jezdce, nebo celý tým tří jezdců, případně více samostatných týmů (maximálně 12 jezdců ve čtyřech týmech). Lze zkombinovat i dvě krabice dohromady a zvětšit tak hrací desku a rozšířit počet týmů na 24 v osmi týmech.


Příprava hry:

Je potřeba postavit trať (start, cíl, stoupání, klesání, rovinky, značky prémií - rychlostní a vrchařská). Pro každý závod je zároveň potřeba stanovit počáteční množství energie, které si všichni hráči nastaví na ukazatelích. Na začátku hry se všechny figurky cyklistů umístí před startovní čáru. Stejně jako v reálu se ani tady nevejdou všichni do jedné řady, takže pořadí jezdců se musí určit podle nějakého klíče (v etapových závodech třeba podle celkového pořadí, podle umístění v předchozím závodě, případně losem).


Průběh hry:

Vlastní závod probíhá v jednotlivých tazích. V těch se hráči střídají podle aktuálního pořadí svých cyklistů. Nejprve se posouvá vedoucí jezdec, pak jezdec na druhém místě, pak jezdec na třetím místě a tak dále.

V jednom tahu se každá figurka může pohnout o určitý počet polí, který je dán jako součet základní rychlosti a aktuálních bonusů nebo postihů. Pohyb vždy musí být veden přímo nebo šikmo vpřed na sousední volné pole, přičemž směry lze libovolně střídat s výjimkou tzv. prudké kličky, která má však za následek pád. Potřebuje-li se cyklista otočit, musí tak učinit podle zvláštních pravidel pro otáčení.

Základní rychlost se odvíjí od typu terénu. Pokud cyklista jede v závěsu, získává bonus k rychlosti, který může, ale nemusí využít. Tento bonus však nelze využít při rozjíždění (na startu nebo po pádu) a při jízdě do kopce.

Pokud se cyklista pohybuje základní rychlostí s případným bonusem za závěs, nestojí ho to žádnou energii ze zásoby a ukazatel energie tedy ponechá na stávající hodnotě. Hráč však může svého cyklistu vybídnout ke zrychlení, kterým lze přidat další bonus k pohybu. Toto zrychlení však odčerpává energii —  1 bod za každé pole navíc. Zrychlovat může cyklista maximálně čtyři tahy po sobě, nejpozději v pátém tahu musí odpočívat a zrychlení musí být 0. Pokud cyklistovi dojde energie, nemůže už do konce závodu zrychlovat vůbec. V etapových závodech je umožněno jezdci ušetřit maximálně 5 bodů energie do další etapy, nebo o maximálně 5 bodů energie přečerpat na úkor další etapy.

Pokud cyklista nemůže provést celý pohyb alespoň základní rychlostí (např. protože je tísněn), dojde k pádu. K tomu dojde také v případě, že cyklista provede prudkou kličku. Při pádu hráč figurku svého cyklisty položí na bok, v následujícím tahu ji postaví a teprve v dalším tahu může pokračovat základní rychlostí (rozjezd).


Pořadí v závodě:

O pořadí na prémii rozhoduje pořadí, v jakém cyklisté přejeli čáru prémie. O pořadí v cíli určuje čas dojezdu. Ten se v závodě určuje podle toho, o kolik herních kol se konkrétní cyklista opozdil oproti vítězi. Pořadí cyklistů, kteří protli cílovou čáru ve stejném tahu, je tak určeno podle vzdálenosti, do které se dojeli za cílovou čarou (spurt). V etapovém závodě má vždy celá skupina stejný čas, při časovkách pak vstupují do hry ještě další faktory.


Doplňující pravidla:

Nejsou povinná, ale vnášejí do hry další prvky, které ještě více přibližují hru realitě:

  • Směr větru: určuje se před závodem. Má vliv na určování rychlosti a odčerpávání energie. Boční vítr mění určování podmínek pro jízdu v závěsu, protivítr pak způsobuje osamělému cyklistovi nebo cyklistovi na špici pelotonu při zrychlení odčerpání dalšího 1 bodu energie.

  • Úprava projíždění zatáček: čím vyšší rychlostí cyklista jede, tím větší poloměr musí při průjezdu zatáčkou volit. Překročení bezpečné rychlosti pak vede k pádu.

  • Časovky: používají se speciální kartičky taktik, které vnášejí do hry další specifické prvky.


Konec hry:

Jeden závod končí určením pořadí jezdců v cíli. Hru si ale hráči nejlépe vychutnají při hraní dlouhodobějšího závodu, který se pojede na předem dohodnutý počet etap. O celkovém vítězi pak rozhodují předem domluvená kritéria takového závodu.

Autor: mh

Vybíráme z Bazaru

Mansions of Madness: SE ENG + rozšíření
Akt. cena: 6000 Kč
Končí za: 4 dny

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas