nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Panovník

Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 45 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Hobby World
MindOK
Autoři: Yuri Zhuravlev
Rok vydání: 2014
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

Až v budoucích staletích budou letopisci říše Laar pátrat v kronikách doby, aby zrekonstruovali obraz Velké hry, sotva se jim podaří rozeznat jednotlivé jejich tahy a činy jiných účastníků než samotných králů. Proto také samozřejmě přisoudí rozhodující roli jenom jim – vládcům z boží vůle, neporazitelným vojevůdcům a geniálním panovníkům. Jim připíší zásluhy za činy všech jejich poddaných a vazalů, jejichž jména zmizí v zapomnění v propadlišti dějin. Ano, včetně jmen nás, místodržících.

- Oficiální text distributora


Panovník je stolní hra pro 1-4 hráče. V boji o moc v legendární říši Laar se snaží získat do svých služeb různé spojence – od všelijakých podivínů po samotného korunního prince – a vyhlašují rozličné zákony. V průběhu hry si každý hráč buduje vlastní pyramidu moci s cílem zvětšit vojenskou i magickou moc své provincie, rozšířit znalosti tajných věd i získat drahé kameny, nutné pro další rozvoj. Hráč, který do konce partie získá nejvíce bodů moci, se stane novým vládcem říše Laar – a také vítězem hry.

Příprava hry:

Herní komponenty se rozdělí na hromádky (žetony drahokamů, body moci, žetony vědy, magie, obrany a útoku + ještě bonusové žetony magie a barevných kruhů, které se vyhodnocují na konci hry), zamíchají se také karty a připraví se z nich balíčky podle návodu. Každý hráč si taky vezme jednu zástěnu, počáteční drahokamy, karty postav, ze kterých si vybere startovní, a karty zákonů. Doprostřed stolu se rozloží dražební karty. Zamíchají se karty postav a zákonů, karty postav se rozdělí na malou a velkou hromádku (velká hromádka po 48 kartách a malá po 16).  Pod dražební karty se položí karty postav z hlavního balíčku - ty se budou dražit v následujícím kole.

Průběh hry:
Každé kolo probíhá ve dvou fázích tahu, který vždy hrají všichni společně.

  1. Dražební fáze: Každý hráč může vydražit jednu vyloženou kartu postavy. Každá vyložená karta postavy patří k dražební kartě určité barvy drahokamu. Má-li hráč v úmyslu získat příslušnou postavu, musí do dražby nabídnout drahokam barvy odpovídající dané dražební kartě. Každý hráč se rozhodne, kterou kartu postavy by chtěl získat, vezme zpoza svoji zástěny drahokam příslušné barvy a schová jej v ruce. Jakmile jsou všichni hráči připraveni, ukážou naráz, jaký drahokam nabídli do dražby. Pokud nabídl drahokam určité barvy pouze jediný hráč, získá tento hráč odpovídající kartu postavy a tím pro něj tato fáze končí. Pokud nabídlo do dražby drahokam stejné barvy více hráčů, nikdo z nich nezíská žádnou kartu. Postupují však do druhého kola dražby, které probíhá stejně jako kolo první. Takto mohou proběhnout až tři kola dražby. Jestliže ani po třetím kole nikdo nezískal žádnou kartu postavy, každý hráč, který v dražbě neuspěl, si vezme 3 libovolné drahokamy ze společné zásoby. O všechny nabídnuté drahokamy v kterémkoli kole dražby hráči přijdou (ať získají kartu postavy, nebo ne). Pokud kartu postavy nezískají ani ve třetím kole dražby, dostanou jako kompenzaci tři drahokamy podle svého výběru. Pokud se některý z hráčů dražby (ve kterémkoli kole) účastnit nechce, může pasovat. Hráč při dražbě ukáže prázdnou ruku a namísto karty postavy si smí vzít 3 drahokamy podle svého výběru.
  2. Fáze budování: Tato fáze se skládá ze tří kol. V každém kole smí každý hráč zahrát jednu kartu z ruky - vyloží ji před sebe na stůl lícem dolů. Nechce-li hráč hrát kartu žádnou, pasuje a dalších kol akutální fáze budování se již neúčastní. Jakmile jsou všichni připraveni, otočí všichni najednou svou vyloženou kartu lícem nahoru a ve vzestupném pořadí daném pořadovým číslem zvolené karty ji umístí do své pyramidy. Jedná-li se o kartu postavy, zaplatí hráč náklady v závislosti na tom, do kterého patra pyramidy kartu umístí (každé „patro“ stojí jeden drahokam barvy uvedené na kartě + cenu za všechna nižší patra). Maximální výška pyramidy je pět pater. Poté hráč získá odměnu znázorněnou pro dané patro na kartě postavy. Karty zákonů se umísťují stejným způsobem, jen se za její vystavění do pyramidy moci neplatí a efekty zákonů se mohou někdy projevit podle textu až v závěrečném bodování. Odměnou může být zisk nových karet, žetonů drahokamů (na dražby a placení karet postav), „věčných“ drahokamů (trvalá sleva na nákup postav), žetonů útoku (přednostní výběr v dražbě), magie (vitězné body), vědy (bonus při pasování) a obrany (bonus proti útoku na konci hry), nebo přímo žetonů vítězných bodů.

Konec hry:

Jakmile na začátku kola vyložíte pod dražební karty poslední čtyři karty postav z velkého balíčku, začíná poslední kolo. Po jeho ukončení končí hra. Hráči si ze zbylých drahokamů za zástěnou mohou přebarvit některé drahokamy v pyramidě tak, aby příslušné kruhy zcelili do jedné barvy a tím získali další body v závěrečném bodování. Body se získávají za jednobarevné kruhy, „věčné“ drahokamy, některé karty zákonů, žetony moci, magii, kompletní sady žetonů (magie + věda + obrana). Nevyužité žetony útoku navíc uberou body soupeřům, pokud je nevykrají svými žetony obrany. Hráč s nejvíce body se stává vítězem hry.

Autor: Asinajci

Další názvy této společenské hry

  • Namestnik
  • Viceroy