Pán prstenů: Karetní hra

xxxxxxxxxo hodnoceno 598x (Seznam vlastníků)

Pán prstenů: Karetní hra - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 2
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: karetní hra, kooperativní, sběratelská
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Galakta
Heidelberger Spieleverlag
Stratelibri
Autoři: Nate French
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Lord of the Rings - klenot mezi LCG

Autor: Hennessy | 28.11.2016 | 9

Pána Prstenů zná předpokládám jako knižní dílo, nebo minimálně filmovou trilogii každý návštěvník této stránky a není potřeba se mytologií Středozemě (a pozadím této karetní hry) nijak sáhodlouze zabývat. Dále o této hře budu psát akronynem LotR. Hned na úvod bych rád vysvětlil prodejní koncept označovaný jako Living Card Game - LCG, pokud víte o co jde, následující odstavec můžete přeskočit.

Living Card Game

Fantasy Flight Games, která hru vydává, uvedla na trh koncept karetních her, kde základní balení i všechna rozšíření pro danou hru vychází ve fixních baleních obsahujících všechny vydané karty. Výrazně se tím odlišuje od konceptu sběratelských karetních her právě tím, že postrádá prvek výměny karet mezi hráči. Vyjma základní edice navíc v každém balení najdete dostatečný počet kopií daných karet, takže není nutné jich pořizovat vždy více než jeden kus balení od každého rozšíření. LotR není jedinou hrou tohoto formátu, právě FFG jich vydává hned několik.

Obecně o hře

Koncept Living Card Game jsme si vysvětlili a z uvedeného je i zřejmé, že hra jako taková je neodmyslitelně spojena s kupováním rozšíření. Hlavní princip hry tkví v tom, že hráč ovládající skupinku hrdinů putuje Středozemí a plní úkoly zasazené do příběhu a bojuje se zlem v podobě předpřipravených balíků. Každé rozšíření mu nejen umožňuje používat nové hrdiny a posilovat je novými kartami, ale především dává hráči nové příběhy - scénáře a k nim i předpřipravené balíky karet zla. Každé rozšíření tak dává hráči odlišný zážitek ze hry.

Celý princip hry tak směřuje k tomu, že hru je možné hrát samostatně bez spoluhráčů čistě jen proti balíku zlých karet ovládaném mechanismy pravidel hry. V případě že se rozhodnete hrát se spoluhráči, pak je hra kooperativní a každý z hráčů ovládá své hrdiny, nicméně balík karet zla je stále stejný. Maximální počet hráčů je při dostatečném množství karet 4 (jedna kopie základní hry bez rozšíření je OK pro 2 hráče).

Seznámení s pravidly

Pravidla se dají na stránkách výrobce hry zdarma stáhnout, nebudu tedy zbytečně přecházet do velkých podrobností, zájemci si mohou pravidla přečíst tam. Stručné shrnutí hry je následující:

Před hrou si hráč vybere 1-3 hrdiny reprezentující různé kladné postavy Středozemě, náležející do jedné ze čtyř sfér / barev. Podle zvolených hrdinů si pak poskládá z jemu dostupné sbírky karet herní balík podporující jeho hrdiny. Dále si vybere scénář hry a podle jeho zadání si připraví balík karet zla.

Úkolem hry je projít úspěšně všemi částmi scénáře, který je reprezentován kartami s dějem a podmínkami pro odkrytí a přechod do další části - karty scénáře. Hráč je vyřazen ze hry pokud již nemá žádného živého hrdinu nebo pokud na počítadle ohrožení překročí hranici 50ti bodů.

Stupnice ohrožení je základní mechanismus určující tempo a délku hry. Počáteční hodnota ohrožení je závisla na součtu ceny hrdinů přítomných od počátku ve hře, z nichž každý má svoji cenu závislou na své síle (Gandalf stojí více než např. Pipin). Čím vyšší je aktuální hodnota ohrožení hráče, tím silnější karty zla mohou na hráče cílit. Ohrožení hráče se zvyšuje automaticky na konci každého kola a vždy při neúspěšném plnění scénáře.

Existují tři typy hráčských karet a tři typy karet zla:

Hráčské karty:

  • spojenci lišící se od hrdinů jen tím, že negenerují body pro hraní karet,
  • příslušenství - karty patřící vždy některému hrdinovi nebo spojenci, ať už se jedná o vybavení, schopnosti, kouzla nebo jiné,
  • události, které se jednorázově vyhodnotí a opouští hru.

Karty zla:

  • nepřátelé, se kterými budou muset postavy hráče bojovat,
  • území - nebezpečná místa ve Středozemi, kam hráče zavede scénář a které je možné prozkoumat,
  • lsti - zlá podoba karet událostí, také se jednorázově vyhodnotí a opuští hru.

Hra se odehrává v kolech rozdělených na fáze ve kterých se jednotliví hráči střídají, dále uvažuji jen hru 1 hráče:

  • Na začátku kola si hráč líže kartu a každý z jeho hrdinů vygeneruje 1 bod, následně může tyto body utratit na hraní karet z ruky. Každá hráčská karta ve hře má pak dva možné statusy - aktivní nebo použitá (což se označuje otočením karty o 90°). Použité karty nejde použít znovu, dokud nejsou zase aktivní.
  • Ve druhé fázi pak musí hráči použít (otočit o 90°) některé ze svých hrdinů nebo spojenců na plnění scénáře. Z vrchu balíku karet zla se odkryje jedna karta za každého hráče ve hře a přidá se do průzkumné oblasti. Porovnává se součet hodnot pátrání každé postavy použité na plnění scénáře vůči součtu hrozeb všech karet zla vyložených v průzkumné oblasti. Pokud je součet pátrání vyšší než hrozba průzkumné oblasti, pak o daný rozdíl pokročí hráč ve scénáři (položí na kartu scénáře daný počet žetonů) a pokud je na scénáři dostatek žetonů, dojde k postupu do další části scénáře. Pokud je pátrání nižší než hrozba průzkumné oblasti, tak se o rozdíl zvyšuje hodnota ohrožení hráče.
  • Ve třetí fázi se může hráč rozhodnout přejít na některé z území v průzkumné oblasti. To udělá tím, že jej vyjme z průzkumné oblasti a použije jej místo scénáře. Dokud nebude území prozkoumáno dle stejných pravidel jako plnění scénáře a nebude mít potřebný počet žetonů, hráč nesmí pokročit dále ve scénáři, ani přejít na nové území.
  • Dále čeká na hráče souboj. Hráč si může vybrat jednoho z nepřátel v průzkumné oblasti a začít s ním bojovat. Navíc se do souboje přidají všichni nepřátelé, jejichž hodnota napadení uvedená na kartě je nižší nebo stejná jako hodnota ohrožení hráče. Souboj se pak provádí prostým porovnáním čísel: ztráta životů obránce je rovna rozdílu útoku a obrany. Následně může hráč použít některé ze svých postav na odvetný útok. Problém ovšem je, že postava se používá (90°) pro útok a obranu odděleně, bez speciálních schopností tak není možné útočit s postavou, která se toto kolo brání.
  • V poslední fázi hry se všechny karty hráče aktivují, zvyšuje se hodnota ohrožení o 1 a začíná nové kolo.

Herní komponenty

Karetní hru tvoří hlavně karty, které doplňují jen tři druhy kartonových žetonů (body na placení karet, žetony průzkumu a zranění). Dále základní balení obsahuje dvě kartonová otočná počítadla ohrožení (každý hráč potřebuje jedno) a žeton začínajícího hráče.

Karty mají klasický design i velikost - formát pokerové karty, obrázek v horní třetině karty, herní text pod ní, příběhový text kurzívou na spodní části. Provedení je kvalitní, foily nečekejte. Výjimku tvoří karty scénáře, které jsou designované na šířku a oboustranně, hra díky tomu umožňuje dávkovat příběh a herní principy scénáře skrytě a postupně.

Grafika je povedená, inovativní ovšem příliš ne. Co se obrázků týče, tak FFG používá pro jednotlivé karty velmi kvalitní ilustrátory, mezi které se řadí např. Magali Villeneuve malující nádherné postavy. Příběhové texty včetně karet samotných jsou citlivě vloženy do Tolkienovy mytologie a potěší každého fanouška.

Rozšíření hry

Jak jsem se již zmínil, koncept hry je založený na dokupovaná rozšíření. Základní hra totiž disponuje pouze třemi scénáři. Rozšiřujících balení je několik druhů a vždy obsahují hráčské karty.

Klasická rozšíření hry jsou dělena do tematických cyklů - 1 box po 165 kartách (z toho 3 scénáře a podpůrné karty pro cyklus) + 6 malých balení o 60 kartách (po 1 navazujícím scénáři, celkem tedy 6). Témata jednotlivých cyklů se liší. Na základní hru navazuje cyklus z povodí Anduiny, další cykly se týkají trpasličího království Khazad-Dum v Morii, království Gondor, okolí Isengardu, padlé říše Angmar, plavby po mořích kolem Středozemě, písečné říše Harad a dalších.

Příběh z knih Hobit a Pán Prstenů je pak zpracován v deluxe rozšířeních - každé v krabici o 165 kartách a 3 scénářích. Na Hobita stačily tvůrcům krabice 2, na Pána Prstenů jich bylo potřeba 6.

A nakonec každý scénář je dostupný také ve ztížené - Nightmare - verzi. Tu dostanete ve 20ti karetním balení, které nahrazuje některé z karet daného scénáře.

Klady a zápory

Co se mi na hře z výše uvedeného líbí a co se dle mého názoru nakonec nepovedlo?

+

  • Hra bohatě vstupuje do světa Středozemě. Autoři zpracovali knihy a jejich děj v zajímavém campaign modu, ale nebáli se zapojit i vlastní fantazii a velmi vhodně rozšiřují příběhy o své vlastní v rámci cyklů. Ty jsou minimálně pro mě největším pozitivem hry, jedná se podle mého názoru o nejlepší hru ze Středozemě (včetně RPG a PC her).
  • Při velkém karetním zázemí se otevírají obrovské možnosti konstrukce hráčských balíků. Hráčské karty jsou děleny tematicky i koncepčně dle různých startegií hry, možnosti v případě vlastnictví všech rozšíření jsou extrémní.
  • Obtížnost scénářů je možné upravovat modifikacemi scénáře. Základní verzi je možné vyřazením některých karet zjednodušit na easy mod (zdarma) nebo zakoupením nightmare packu ztížit.
  • V závislosti na konstrukci scénářů vám hra připravuje diametrálně jiný zážitek ze hry. Scénáře většnou obsahují unikátní herní mechanismus, který modifikuje standardní průběh hry a vyžaduje adaptaci hráče na nové prostředí hry.
  • Do hry se velmi snadno vstupuje, i když je už „vlak rozjetý“. Hra je kooperativní, nemusíte tak vlastnit silné karty z různých sad, abyste si hru užili ve více lidech a velké množství rozšíření vám naopak dává široký výběr toho, jaký scénář si můžete zakoupit a zahrát.
  • Možnost hrát samostatně proti hře dělá ze hry možnost, jak si zpříjemnit večer, i když nemáte po ruce spoluhráče.

-

  • Aspekt skladby balíku je nutný prvek hry, bez kvalitního balíku se úspěšnost hry pohybuje hluboce pod 50% a někdy spíše na 0%. Pokud Vás nebaví vymýšlení strategií balíků, hra nemá příliš smysl.
  • Pravidla nejsou jednoduchá a intuitivní. I přes mé zkušenosti mi trvalo opravdu desítky her, než jsem se naučil nedělat nevědomé chyby v některých nuancích pravidel, protože vás u hry nikdo nekontroluje, jestli nehrajete něco špatně.
  • Hra nemá dobře vyřešeno stupňování obtížnosti v závislosti na počtu hráčů. Obecně lze říci, že hra v jednom hráči je velmi náročná na dobrou konstrukci hráčského balíku a jeho univerzálnost. Ve více hráčích pak hru komplikuje náhoda - z balíku zlých karet se při průzkumu odkrývá počet karet dle počtu hráčů a pokud se sejdou všechny stejného druhu, obvykle nastává problém (obzvlášť u území).
  • Náhoda obecně umí u této hry frustrovat. Existují karty, které vám (pokud je ve scénáři odkryjete ve špatný moment) ukončí hru. O výhře se nejvíce rozhoduje při skladbě balíku, následná hra je již spíše věcí statistické šance na výhru a počtu pokusů.
  • Opakované hraní scénářů snižuje zajímavost hry, cena hry na hodinu hraní je tím pádem poměrně vysoká a absolutní cena kompletních sbírek rozšíření se pohybuje v desetitisících korun (není ale vůbec nutné koupit všechno).

 

Závěrečné hodnocení:

LotR LCG je komplexní dílo, které neskutečně podmanivým způsobem zachycuje Středozemi. Přidaná fanouškovská hodnota pro milovníky Tolkiena je neuvěřitelná a hru si zamilujete. Ačkoliv hlavní plus - rozsah hry - je adekvátní všem ostatním LCG, které vycházejí delší dobu, držel si LotR LCG donedávna jedinečnost i v tom, že byl jedinou solitérní/kooperativní LCG. O unikátnost v tomto smyslu přišel až tento podzim díky Arkham Horror LCG, která upřímně řečeno dotahuje herní mechanismy LotR LCG k dokonalosti a je tak nejvetším a asi i jediným přímým konkurentem této hry.

Jste fanoušky Pána Prstenů? Chcete hru s několikaletou historií a širokou nabídkou rozšíření a více než stovkou scénářů? Chcete hru velmi silně orientovanou na skladbu herních balíků a vymýšlení a upravování herních startegií? Kupte LotR LCG.

Chcete projít růstem LCG od začátku? Nemáte chuť/čas vymýšlet důmyslné balíky? Chcete zkusit RPG hraní a rozvoj své postavy v silném příběhu v karetní podobě? Pak Arkham Horror LCG bude lepší volba.

 

Základní set: 75%

Kompletní hra včetně všech rozšíření: 100% 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Super klady a zápory
Súhlasím skoro so všetkým :).
Hoci je táto hra mojou srdcovkou, tak bohužiaľ v sólo hre je pravda, že takpovediac "vyhrávaš" zložením dobrého balíka a samotné hranie je už len otestovanie, či si to naozaj dobre zložil. Tento mínus sa ale pri hre 2 a viacerých hráčov vytráca, lebo sa dajú postaviť kombinácie s kartami zo všetkých sfér a máte pokryté akoby všetky herné situácie a potreby.

@ opakovanie scenárov: po viac ako 200 hrách mám stále pocit, že každá hra scenára je iná a tie vražedné kombá encounter balíku dávajú hre perfektné napätie. Doteraz sa pri pomyslení na brutálne scenáre z Heirs of Númernor trasiem, aká masakrózna karta sa odkryje (Harradrim Elite, Mumak, Master's Malice...).

30.11.2016 10:49:51

Moje nejlepší hra
Tahle hra je dle mého názoru nejlepší, jako jsme kdy zkusil a Tolkien je...no něco jako bůh ;)...ale:
Je to deckbuildingová hra, vymýšlet balík aby byl úplně tématický (například jen "trpasličí" karty, nebo třeba jen společenstvo); nebo neopak extrasilný; nebo aby fungoval a zdůraznil jeden z herních mechanismů...to je polovina zábavy této hry....nevím zda-i bych to uvedl jako mínus...spíše vlastnost
S každým rozšířením se zábavnost, znovuhratelnost a možnosti deckbuildingu se zvyšují násobně. Jen s core setem se hra mockrát hrát nedá a omrzí. Je potřba investovat a "rozjet to velkém". A pak proniknete do světa Středozemě. Potkáte trpaslíky, Balroga, Elronda, Dunadany ze severu, Umbarské korzáry, Rohanské jezdce, Sarumana. Prostě celou Středozem křížem krážem, postavy známe ale i nové smyšlené autory hry (v čemž jsou naprosto dokonalý a drží se Tolkienova ducha a příběhu). V možnosti stavění balíčků se začnou objevovat komba stejně jako u decku nepřátel a hra vás už nepustí.
Základní pravidla jednoduchá jsou a hrát hra se dá rychle. Pravda že někdy je v kartě rozdíl jestli je napsátno jenom "or" nebo "either...or" mezi dvěma efekty a pak karta může fungovat jinak...ale i to je součást krásy hry.
Je pravda, že je nejvíce optimalizovaná (alespoň z mho pohledu) pro 2 hráče.
Čím pozdější scénáře, tím lepší a lepší příběh mají.
Rozhodně se neopakuje. Pocit ze hry je úplně jiný, když Morií procházíte s trpaslíky nebo s Noldor elfy a nepřátelský balíček nemá tendenci se opakovat.

Já můžu jen doporučit. Neznám lepší hru

30.11.2016 19:13:04

Díky
Díky za reakce. Víceméně souhlasím. Poslední měsíc od napsání (dlouho to čekalo na schválení), hraju hlavně Arkham Horror LCG a musím uznat, že má prostě vycezilovaná pravidla ještě dál. Jako solo / kooperativku karetní mi přijde Arkham lepší, má výhody skoro ve všem, jediné v čem je zatím horší je deckbuilding a znovuhratelnost.
Opravdu doporučuji vyzkoušet všem, které chytl Lord of the Rings. Obě hry jsou v mém Top 10.

1.12.2016 10:59:46

Vybíráme z Bazaru

Carcassonne Zlatá horečka
Carcassonne Zlatá horečka
Akt. cena: 320 Kč
Končí za: 4 hodiny

Offcanvas