nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Ottoman Sunset

Počet hráčů: 1 - 1
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 30 min
Herní svět: 1. světová válka
Herní kategorie: válečná
Čeština: není
Vydavatelé: Victory Point Games
Autoři: Darin A. Leviloff
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

1914. Poté, co Mehmed V. vyhlásil válku mocnostem Dohody a přidal se k Německu, byly otevřeny fronty na Sinaji, v Mezopotámii a na Kavkaze. Turecké síly dosahují několika důležitých vítězství. Postupem času se ale situace stává kritická. Revoltují Arabové a přidávají se k britským jednotkám. Tažení proti Rusům na Kavkaze se mění v katastrofu. Britské válečné lodi ohrožují Bospor a Dardanely. Propuknul hladomor. Turecká vůle bojovat mizí, jako pára nad hrncem.

Hráč v solitérní (= pro 1 hráče) hře Ottoman Sunset představuje politické a vojenské vedení Osmanské říše situované v Konstantinopoli (Istanbulu). Snaží se zadržet armády Dohody a udržet morálku národa, aby nekapituloval. Protože se jedná o tzv. card driven game (hru řízenou kartami), výhra znamená "přežití" celého balíčku karet. Každá karta obsahuje krátký text popisující danou historickou událost, takže po zahrání více her bude hráč (i proti své vůli) expert na Turecko za První světové války.

Příprava hry

Herní mapa zobrazuje Osmanskou říši ve chvíli vypuknutí 1. světové války. V centru je Konstantinopol, ke které se sbíhají políčka pěti front - Sinajské, Arabské, Mezopotámské, Kavkazské a Soluňské. Důležitý je dále ukazatel turecké národní vůle (-3 až +5), detail mapy Úžin (Bospor a Dardanely), a tři "off map" políčka přestavující západní frontu, východní frontu a válku na moři.

Balíček karet se rozdělí na první, druhou a třetí fázi války. Druhá a třetí fáze se dá stranou (kdy přijdou do hry určují některé karty z první fáze). Umístí se žetony intervenčních armád na Kavkazské, Sinajské a Mezopotámské frontě. Žeton turecké národní vůle se umístí doprostřed na nulu.

Průběh hry

Každé kolo hry začíná otočením svrchní karty balíčku:

  1. Nejdříve se vyřeší historická událost na kartě, která může mít pro hráče nejrůznější dopady - jak pozitivní, tak negativní (např. aktivace nových front, výměny velitelů a síly armád, německá pomoc, britský námořní útok na Úžiny atd.).
  2. Dále karta určuje, která fronta(y) se posune(ou) o jedno políčko směrem ke Konstantinopoli.
  3. Dále karta určuje, kolik akcí má hráč. Ten může nyní svými akcemi reagovat protiútokem, opevňováním či politickými intriky.

Čím blíže jsou nepřátelé ke Konstantinopoli, tím více důležitých měst a území zabírají a tím více klesá turecká národní vůle.

Konec hry a určení výsledku

Hra je prohraná ve chvíli, kdy turecká národní vůle klesne na minimum, nebo když některá z nepřátelských armád vtáhne do Konstantinopole, nebo když tam připluje Britské loďstvo. Hra je vyhraná ve chvíli, kdy je zahraná poslední karta a žádná z výše uvedených událostí ještě nenastala. Poté se vypočítá stupeň porážky či vítězství.

Autor: Marabu