Herní kategorie: desková hra, budovatelská, ekonomická
Autoři: Alexander Pfister
Andreas Pelikan
Rok vydání: 2015

Recenze z GeekCave.cz

Autor: Edric | 28.11.2017 | 1

Ostrov Skye je jeden z největších skotských ostrovů a velmi oblíbeným turistickým cílem. Na jedné straně nádherné přírodní scenérie, panenská příroda a jedinečná fauna a flóra a na straně druhé mnoho památek – Knock Castle nebo Dunvegan Castle a samozřejmě nechybí tradiční skotské palírny whisky. Právě tento úžasný kout krajiny posloužil jako vzor pro deskovou hru, kterou u nás v české lokalizaci vydalo Albi.

Ostrov Skye: jak se náčelník stal králem, je hra, využívající podobné principu jako jedna z nejklasičtějších moderních deskových her, legendární Carcassonne, kdy z jednotlivých dílků krajiny postupně sestavujete „svět“ před sebou a snažíte se tak získat maximální počet bodů, ovšem jak si ukážeme dále, tam, kde u Carcassonnu pouze taháte dílek za dílkem, pokládáte meeply a stále dokola, Ostrov Skye nabízí systém odlišný, a pro mě osobně i lepší. Hra je určena pro 2-5 hráčů od 8 let, herní doba má střední délku a pohybuje se okolo 45-60 min a o jejích nesporných kvalitách jistě svědčí i ocenění Spiel des Jahres 2016 v kategorii pro znalce.

V krabici na vás po otevření vykoukne nemalé množství komponentů v líbivém designu, který neurazí ani zkušené hráče, ani nováčky. V první řadě je to oboustranný hrací plán, který bude sloužit jako počítadlo bodů, na rozložení žetonů a ukazatel herních kol. Dále 16 bodovacích žetonů, které vám zajistí ještě větší variabilitu jednotlivých her, žeton začínajícího hráče a ukazatel kol. Pro každého hráče pak záštita, sekyra, ukazatel skóre a startovací hrad. Mince, které budete vydělávat, ale i utrácet za rozšíření panství a samozřejmě 73 dílků krajiny, doplněných o látkový pytlík určený pro losování.

Jak se hraje?

Systém hry není nijak složitý a jedná se o klasické euro (ale v dobrém slova smyslu). Celá hra se hraje na 6 kol (5, pokud se sejde plný počet pěti hráčů). Při přípravě hry se rozdělí každému hráči jeho komponenty (základní díl s hradem, záštitu a sekyru), připraví se hrací plán dle pravidel (nalosují se bodovací žetony, rozloží se žetony a ukazatele), přidělí se počáteční příjem a zamíchají všechny dílky krajiny a jdeme na první kolo. Každé z herních kol se pak skládá z několika částí:

1. Příjem dle svého panství
  2. Losování dílků krajiny a stanovení jejich cen (Toto je jedna z nejdůležitějších částí hry – nesmíte prodávat moc levně, ale ani moc draho, abyste získali maximum.)
  3. Odhození dílku (Jeden ze tří vylosovaných musíte označit žetonem sekyry a zahodit ho.)
  4. Nákup dílků (Každý hráč si může a nemusí koupit právě jeden z dílků od protihráče, přičemž ten tím tak získá obě částky – jak od kupce, tak zpět svůj „vklad“. Ale pozor! Pokud naceníte své dílky špatně, zůstanou vám, přijdete o své peníze a nic nezískáte. Někdy je to pro vás plus, ale někdy vám tak můžou získat dílky krajiny, které tak úplně nechcete.)
  5. Přistavění (Klasické přiložení dílků, které vám zbyly nebo které jste koupili.)
  6. Bodování (Obdržení vítězných bodů dle bodovacích dílků aktivních v daném kole – jejich kombinace je unikátní v závislosti na počtu již odehraných kol.)

Po odehrání všech kol se přidělí ještě vítězné body za dílky se svitkem (každý svitek boduje něco jiného a je třeba si dát při budování svého panství pozor na to, čeho chcete dosáhnout – budete raději střádat ovce nebo lodě? Dobytek nebo whisky?) a za zbylé mince. Hráč s největším počtem bodů se stává právoplatným králem celého ostrova.

Jaká je?

Když jsem před lety dostal svojí první moderní deskovou hru, byl to právě Carcassonne a dodnes na něj nedám dopustit, i když samozřejmě herní princip této hry byl již mnohokrát překonán a já ho mám spíš z nostalgie. Ostrov Skye si bere základní princip této hry, tedy tvorbu krajiny z dílků, ale zdokonaluje ho a přináší do něj svěží vítr a napětí – na kolik můžu nacenit ten a ten dílek? Nechat si ho nebo raději pod cenou prodat? Každý hráč si sice staví své vlastní panství a mohlo by se možná zdát, že zde podobně jako např. u hry Limes není tolik interakce mezi hráči, ale opak je pravdou. Ostrov Skye je parádní budovatelská hra, které jistě mnohé hráče nadchne, a ke které se budete rádi vracet. Užijí si jí jak rodiny s dětmi, které hledají dobrou vstupní hru, tak i zkušení hráči, jejichž mozkové závity pojedou naplno a budou počítat body a peníze a jistě ocení možnosti plánování a strategie. Ocenění Spiel des Jahres je jistě oprávněné, protože takhle by měla vypadat moderní desková rodinná hra, kterou si užijí všichni bez rozdílu věku. Opravdu máte pocit, že vám pod rukama postupně vzniká malebný skotský ostrov, plný krás. Takže vzhůru šmelit a budovat!

P.S. Ke hře mám jednu výtku, a tou je věk hráčů. Buď budou hru hrát nehráči/rodiny nebo skupina zkušených hráčů, protože hráči si se strategickou a plánovací částí samozřejmě poradí lépe a pokud nechcete ostatní odradit, myslete na to!

Recenze původně vyšla na GeekCave.cz