nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Osadníci z Katanu: Historické scénáře I

Počet hráčů: 3 - 4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: budovatelská, ekonomická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: 999 Games
Kosmos
Autoři: Klaus Teuber
Rok vydání: 1998
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

Historický scénář: Alexandr Veliký

„Za všechna svá vítězství vděčím bohům, kteří postihli mé nepřátele zbabělostí a hloupostí.“

                      - Alexandr Veliký

Hráči putují s Alexandrem po jeho trase dobývání. Zakládají vesnice v místech, kudy už Alexandr prošel, a získávají z míst kolem nich suroviny. Při cestě čeká na Alexandra mnoho úkolů, například překonání řeky, přežití hladomoru, stavba pomníku nebo bitva. Hráče, kteří jej v těchto úkolech nejvíce podporují, čeká titul „Poradce“ a dostávají body navíc.

Příprava hry:

Na hracím plánu jsou po cestě Alexandrova tažení pole s otazníkem, kde hráč umístí rubem vzhůru úkoly a Figurku Alexandra vloží na začátek cesty. Ze začátku, kdy hráči mají málo nebo žádné výnosy z vesnic a měst, slouží jako zdroj surovin doplňující balíček, který se na začátku vytvoří promícháním určitého počtu různých surovin, a ze kterého si hráči každé kolo berou surovinu, dokud se balíček nevyčerpá. Mimo surovin je zde jako další komodita zlato, které hráči dostanou na začátku hry a lze jej také v průběhu hry těžit a vyměňovat.

Průběh hry:

Hráči táhnou s Alexandrem po vyznačené trase a plní jeho úkoly. Pokud se dostanou na pole s chrámem, vystaví se zde vesnice hráče, který nabídne nejvíce surovin, ze kterých lze vesnici postavit. Tyto vesnice pak slouží jako základna pro stavění dalších vesnic, měst a cest na herním plánu mimo vyznačenou cestu. Když se Alexandr dostane na pole úkolu, opět probíhá dražba a kdo nabídne nejvíc, úkol pro Alexandra splnil. Kdo těchto úkolů aktuálně splnil nejvíc, dostává kartu „První poradce“. Kdo je s plněním úkolů na druhém místě, dostává kartu „Druhý poradce“ a tak dále. Tyto karty dávají majiteli body navíc. Ve hře jsou přítomny i akční karty, zloděj, karty nejdelší obchodní cesta a největší vojsko a platí pro ně pravidla jako v základní sadě Osadníků, až na pár výjimek.

Konec hry:

Hra končí dvěma různými způsoby. Buď některý z hráčů vyhraje tím, že dosáhne hranice 14 vítězných bodů ještě před koncem Alexandrova tažení, nebo Alexandr došel k cíli - do Persepole, a v tomto případě vyhrává hráč s nejvyšším počtem bodů.

 

Historický scénář: Cheops

Každý hráč ve hře představuje jednu egyptskou šlechtickou rodinu. Nejprve staví vesnice, silnice a lodě, aby po čase mohli vyhovět přání faraona a  pomáhat mu ve stavbě jeho pyramidy. Není to ale nic lehkého. Egypt sice oplývá obilím, vlnou a na jihu jsou lomy na kámen, ale dřevo a rudu je třeba dovážet. Dobře udělá, kdo si včas obstará rudné doly u Rudého moře nebo lesnaté oblasti Palestiny. Kdo dodá kamenné bloky na stavbu pyramidy, bude faraonem štědře odměněn, ale běda tomu, kdo bloky mít nebude.

Příprava hry:

Na hrací desce, ilustrující tok a deltu Nilu a jejich okolí, rozmístí hráči své vesnice - mohou ale tak učinit pouze v okolí Nilu. Z polí kolem těchto vesnic poté hráči dostávají své surovinové výnosy. Aby si zajistili dřevo z Palestiny, rudu z okolí Rudého moře nebo mohli pomáhat faraonovi stavět pyramidu, musí se do vyjmenovaných oblastí dostat až druhotně, neboť tyto oblasti jsou od Nilu vždy více či méně vzdáleny, a vystavět si zde svá města a vesnice. Mimo surovin je zde jako další komodita zlato, které hráči dostanou na začátku hry a lze jej také v průběhu hry těžit a vyměňovat.

Průběh hry:

Jakmile si postaví první hráč vesnici v okolí základů pyramidy, její stavba začíná. Vždy, když na kostce padne "7", faraon položí jeden svůj kamenný blok ke stavbě pyramidy. Další bloky už musejí faraonovi dodávat hráči. Kdo se aktuálně na stavbě pyramidy nejvíce podílí, dostává kartu "Faraonovo požehnání", která danému hráči přidává vítězné body. Kdo ale dal na stavbu bloků nejméně, dostává kartu "Faraonovo prokletí", které vítězné body ubírá. Mimoto si hráči stavějí další vesnice, povyšují vesnice na města a expandují pomocí lodí a cest do jiných končin plánu. Specialitou ke zlepšení obchodu je možnost využití staveb soupeřů. Ve hře se také ze základní sady uplatňují akční karty, karta největší vojsko a figurka zloděje, vše zcela dle pravidel základní sady.

Konec hry:

Hra končí, když některý hráč nasbírá 12 bodů. Hra také může skončit, když faraon spotřebuje všechny své kamenné bloky na stavbu pyramidy nebo se pyramida celá postaví. V těchto dvou případech vyhrává hráč s nejvyšším dosaženým počtem bodů. 

Autor: Paco

Další názvy této společenské hry

  • Settlers of Catan, The - Historical Scenarios I
  • Siedler von Catan, Die - Historische Szenarien I