Vydavatelé: Arcane Wonders
Autoři: Shimpei Sato
Rok vydání: 2014

Šachy na pět minut

Autor: karadum | 31.7.2017 | 5

Popis:

Rychlé shrnutí pro ty, kteří nečetli popis – Onitama je konfrontační hra pro dva hráče. Každý hráč má pět figurek, z nichž jedna je výjimečná, tzv. mistr. Hra se odehrává na hrací ploše o velikosti 5x5 polí s vyznačenými chrámy obou hráčů. Hráči se snaží dopravit svého mistra do vyznačeného políčka na protivníkově straně, nebo se snaží vyřadit ze hry protivníkova mistra. Tahy všech figurek jsou dány pěti kartami, které se pro každou hru volí náhodně. Každý hráč má k dispozici dvě karty tahů, z nichž vybranou po použití vždy předá k protihráči a vezme si kartu, kterou mu předal předtím protihráč. Vyřazení figurek ze hry probíhá jako v šachách.

Recenze:

V úvodu člověka zaujme a možná potrápí netradiční krabice hry, ve které najde gumovou srolovatelnou hrací plochu, šestnáct karet a deset figurek. Tvar protáhlého kvádru možná neladí s běžnými krabicemi, ale zase využívá na maximum svůj objem a vejde se tedy velmi dobře i do batohu. Celá hra je laděná do tématu bojových sportů či klání orientálních mistrů. Samotné karty s vyznačenými pohyby mají na sobě umně vyvedenou kaligrafii a také krátké mistrovské moudro o tom, jak daný pohyb vede k vítězství. Ač jsou i figurky laděné do stejného tématu, osobně by mi k tomu sedly nějaké prostší figurky ze dřeva než tyto plastové.

Předně musím vyzdvihnout jednoduchost pravidel. Onitama je hra podobná šachům nebo go. Nad rozloženou hrou lze pravidla vysvětlit doslova ve čtyřech větách (viz výše). Avšak naučit se hru dobře hrát je již výzva.

Pokud dodržujete střídání karet v každé hře, pokaždé budete hrát trochu jinou hru a musíte tomu přizpůsobit svou strategii. Někdy bude výhodnější zkusit dopravit svého mistra do chrámu, jindy zase hrát defenzivně a spíš útočit na protihráčova mistra. Vzory pohybů bývají často symetrické. Mnohdy si tedy hráč říká, kéž by měl zrcadlově upravenou kartu. Avšak právě v tom je kouzlo Onitama. Na začátku hry se zorientovat, jaké možnosti a strategie dané karty podporují, sledovat jaké pohyby má k dispozici protihráč a jaké máte vy a podle toho promýšlet svou hru.

Zejména se mi líbí mechanismus výměny karet. Každá použitá karta se předává protihráči a on si ji vezme, když odehraje svůj tah. Tím pádem víte, že vaše silná karta bude přespříští tah použitelná proti vám. Dobrým příkladem jsou tři karty (Drak, Krab a Tygr) ze základní hry, které umožňují skákat nejdále ze všech karet a mohou výrazně změnit situaci na herní ploše.

I díky malé herní ploše a množství pohybů má hra velmi dobrý spád. Většinou jsme hru odehráli v čase okolo pěti minut s tím, že při větším přemýšlení a soustředění jsme se dostali na nanejvýše patnáct minut. Jelikož lze hru připravit během chvilky, jedná se o skvělé krátké potrápení mozkovny, když si chcete od něčeho odpočinout, ale nechcete se pouštět do hříček jako je Dobble.

Ke hře již vyšlo rozšíření, které přidává dalších šestnáct pohybů a tím dodává ještě další variabilitu ke hře. Avšak myslím, že i původních šestnáct karet je již dostatek na dlouhou dobu. Zejména pokud byste začali vybírat karty cíleně a podle toho měnit styl hry.

Doporučení:

Pokud hledáte krátkou strategickou hru pro dva hráče s dostatečnou variabilitou, potom je Onitama právě takovou hrou. Pravidla jsou tak prostá, že se je zvládnou naučit děti či deskoherní začátečníci.

V jedné větě:

Šachy na pět minut.

• Komplexita: 1