nepřihlášený

přihlásit

registrovat

MUNERA: Familia Gladiatoria

Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: válečná
Čeština: není
Vydavatelé: Albe Pavo
Autoři: Matteo Santus
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

Většina gladiátorských škol byla v rukou soukromých majitelů, kteří školu vedli a zároveň gladiátory kupovali, prodávali a pronajímali. Ten, kdo přišel do gladiátorské školy (ať už k tomu byl odsouzený nebo vstoupil dobrovolně), stal se členem familia gladiatoria a tím se škole plně podřídil. Stal se majetkem lanisty, majitele školy a od té chvíle musel ve škole žít. Majitel školy určoval, kdo bude trénovat s jakou zbraní a pak jednotlivé nováčky přidělil speciálním trenérům (doctores – většinou vysloužilí gladiátoři vyššího věku), kteří své učně od té chvíle denně cvičili. Mezi gladiátory ve škole panovala rivalita, která se projevovala v ustálené hierarchii. Kdo přežil první zápas, směl si říkat veteranus. Nejlepší bojovníci dostali titul primus palus. (zdroj: Wikipedie)

Ve hře MUNERA: Familia Gladiatoria se hráč zhostí role Lanisty, majitele gladiátorské školy. Jeho cílem není nic menšího než se stát nejslavnější školou v celé Římské říši.

V sérii kol se tak hráč snaží získat určité množství bodů slávy (10 pro krátkou hru, 15 pro normální, 20 pro dlouhou). Tyto body hráč získává jednak za účast na zápasech, jednak za boje zkušených (a tím pádem slavných) gladiátorů. K chodu úspěšné školy je ale zapotřebí dostatek peněz.

Příprava hry

Na začátku hry hráč vybírá na mapě umístění své školy. Od té se v průběhu hry odvíjí cena za cestování na gladiátorské hry. Výhodnější pozice jsou tedy dražší. Každý hráč začíná s šesti gladiátory a jedním specialistou nejnižší úrovně.

Průběh hry

Hraje se na sérii kol, které se dělí na tři fáze.

1. Eventum

V této fázi si hráči dobírají 1 kartu události. Tyto karty mají nejrúznější efekty, pomáhají v bojích v aréně, škodí soupeřům (zraňují i zabíjí cizí gladiátory), umožňují získávat specialisty a gladiátory bez dražby atd.

2. Forum

V této části kola se vyhodnocuje uzdravování zraněných gladiátorů a hráči draží z nabídky gladiátorů a specialistů. Rudiarius (první hráč) vybírá z nabídky, kdo se draží. Dražba probíhá současně, hráči skryjí v dlani nabídku. Při shodě rozhodují kostky. Pokud není vítězem dražby Rudiarius, opět vybírá on.

Gladiátoři jsou charakterizováni:

  • Původem a od něj odvozenou poslušností a minimální nákupní cenou: Váleční zajatci (1) jsou levní, ale jejich poslušnost je nízká, mají tendenci se bouřit a jsou slabším cílem pro karty událostí. Následují Trestanci (3), Otroci (5) a nejdražší, ale nejposlušnější Svobodní občané (7).
  • Odvahou (počet zásahů, které gladiátor vydrží v boji)
  • Charismatem (které mu pomáhá přežít prohraný boj, aby nebyl publikem odsouzen k smrti)
  • Bojovou dovedností (která určuje počet přehození kostky v jednom souboji)

Každý gladiátor má svoji specializaci (jednu ze sedmi), přičemž specializace určuje, proti komu v aréně může nastupovat. Boje v aréně měly přísná pravidla, takže např. Retiarius ozbrojený trojzubcem a sítí nastupoval vždy proti Secutorovi, který nosil velký štít, přílbu a dýku. Za úspěšné boje získává body populartiy, pomocí níž může dosahovat vyšších úrovní Veterán a poté Primus Palus.

Specialisté (což jsou pomocné postavy - neplést se specializacemi gladiátorů) jsou sedmi typů a mají 3 úrovně dovednosti:

  • Doctor je trenér, který jednomu typu bojovníků zvyšuje bojovou dovednost
  • Medicus je léčitel, který pomáhá předcházet vážnému zranění při boji a pokud k němu dojde pomáhá k rychlejšímu zotavení
  • Faber je kovář, jehož umělecká díla zvyšují charisma gladiátorů
  • Coquus je kuchař, který umí připravit tu správnou stravu, v boji umožňuje přehazovat kostky
  • Arbiter je rozhodčí, který pomáhá předcházet zabití během souboje
  • Vectores je dopravce, který slevňuje cestování
  • Lupae je lehká děva, která zvyšuje poslušnost gladiátorů

3. Munus

Odhalí se karty gladiátorských her. Rudiarius vybírá jednu z nich a volí, zda se jí účastní a jaké bojovníky do her pošle. Ostatní hráči (pokud mají k dispozici požadované typy bojovníků) pak postupně nabízí za jakou minimální cenu se her zúčastní. Poté co je dražba u konce, účastníci zinkasují zisk z her, body slávy a zaplatí cestovní výdaje. Poté začíná boj určených dvojic.

Boj je vlastně sérií hodů desetistěnnou kostkou. Počítá se jednak vyšší číslo a jednak rozdíl. Hozená 0 znamená nehodu, při které může gladiátor přijít o život, shodný výsledek znamená, že se publikum dobře baví a zvyšuje se možnost, že budoucí prohra nebude stát gladiátora život. Boj končí, pokud jeden z gladiátororů získá převahu 10 nebo dostatečně zraní soupeře. Dav poté rozhoduje, zda poražený může žít dál.

Samotný boj navíc mohou výrazně ovlivňovat sázky hráčů, kteří se neúčastní boje. Ti mohou na jednoho z bojující dvojice vsadit a pak mu i během boje za peníze pomáhat (přidávat přehozy kostek, zabraňovat zranění i nehodám).

Autor: Eyron

Rozšíření hry

MUNERA: Ars Dimicandi (2011)

Popis ještě nebyl vložen.

rozšíření 2 - 4 hráči od 10 let

Celkové hodnocení:oooooooooo(hodnoceno 0x)