Mars: Teraformace - obrázek

Autoři: Jacob Fryxelius
Rok vydání: 2016

Hurá na Mars!

Autor: Viracochi | 1.8.2017 | 6

Úvod

Mars: Teraformace od švédského autora a doktora chemie Jacoba Fryxelia, o jehož českou lokalizaci se postaral MindOK, je desková hra, ve které se jako představitelé korporace snažíte Mars udělat obyvatelným.

Světová vláda vypsala granty pro ty, kteří se pokusí svými projekty na Marsu připravit podmínky pro život modifikací tří hlavních faktorů a to obsahu kyslíku v atmosféře, průměrné teploty a množství oceánů na planetě. Tyto granty okamžitě využívají nadnárodní korporace a v roce 2174 začíná závod o to, kdo bude mít na zlepšení podmínek co největší podíl.

Hra je podle doporučení pro děti od 12 let a s touto hranicí souhlasím. I když pravidla nejsou složitá, je nutno promýšlet své tahy dopředu a přemýšlet ve více rovinách. Udávanou herní dobu 90 - 120 minut je nutno brát s rezervou, avšak ve většině případů se partie do dvou hodin odehrát dá.

Grafické zpracování

Grafické zpracování hry je velice příjemné a povedené, až se dokonce zdá, že na Vás dýcha taková „marťanská“ atmosféra. Herní plocha je barevně vyvážená (a opravdu hezky ilustrovaná), tedy nejsou na ní žádné prvky, které by znemožnovaly vyznat se na mapě Marsu či přilehlých polích. Povedená je i krabice a za velmi povedený grafický kousek považuji vnitřní papírovou vložku krabice, která připomíná povrh dobývané planety.

Kvalita zpracování herních komponent

Kvalita všech kostiček, žetonků, herního plánu a karet projektů a korporací je standardní, avšak karty hráčů jsou příliš měkké a mají tendenci klouzat se po stole stejně jako mají tendence klouzat kostičky označující výši produkce na této kartě. Jako malý nedostatek bych považoval pouze dvě sady nápovědních kartiček pro orientaci ve hře.

Hratelnost

Teraformace Marsu nejdříve probíhá velmi pozvolna, protože ani jedna z korporací většinou nemá dostatek prostředků pro realizaci projektů. To ale vůbec neznamená, že by hra byla nudná. Hráči se snaží realizovat projekty pro zvýšení vlastní produkce a planeta zůstává prázdná, ale již po pár generacích (čti kolech) ale hra dostává rychlý spád a třeba už po hodině je rudá planeta připravená pro příchod přistěhovalců.

I když se zdá, že karet projektů je ve hře opravdu hodně, tak ve hře více než dvou hráčů se rychle protočí. Nijak to ale nesnižuje znovuhratelnost hry Mars: Teraformace. Navíc tato znovuhratelnost je navýšena dalšími možnostmi hry, které přidávají další karty projektů či korporace.

Právě doplnění karet o projekty a korporace z Éry korporací, jak se jmenuje jedna z verzí hry, lze změnit způsob hraní. Protože jediná produkce, kterou na začátku hry máte, jsou jen peníze, musíte realizovat hlavně projekty, které produkci ostatních surovin, rostlin či tepla zvýší, aby právě vaše korporace měla šanci na vítěztví v závodě osidlování Marsu.

Druhou možností, jak obměnit hru, je draftování karet. Namísto obvyklého líznutí si 4 karet, ze kterých si pak nakupujete ty, které chcete realizovat, si jednu kartu vyberete a zbytek pošlete kolegovi na pravé či levé straně, podle toho, jestli aktuálně probíhající generace je lichá, nebo sudá. Tím, jaké karty pošlete dál, můžete více či méně pozitivně i negativně ovlivnit ostatní hráče.

Počet generací ve hře více hráčů není nijak omezen. Jinak je tomu ve hře jednoho hráče, kdy máte na to, abyste z nehostinného Marsu udělali obyvatelnou planetu, přesně 14 generací. Každopádně pokud máte i jinak soutěživého ducha, můžete i ve hře více hráčů zaznamenávat, kolik generací vám trvalo Mars zútulnit, abyste Váš výkon mohli během příštích partií ještě vylepšovat.

Celkové hodnocení

I přes drobné výše zmíněné výtky je tato hra jednou z nejlepších her, co jsme si v poslední době pořídili a hráli. Pravidla jsou jednoduchá, ale zároveň hra neztrácí na strategii. Hru doprovází stoprocentně pozitivní herní zážitek a i když jsem ještě nikdy neskončil na stupni pro vítěze, ke hře se rád vracím a ani po častém hraní se mi neohrála.

Pokud hrajete první hru, možná se stejně jako my setkáte s pocitem, že se vůbec nic neděje. Určitě to není důvod k panice a k zanevření na tento povedený kousek. Až několik partií Vám skutečně otevře oči a ukáže, kolik možností i na začátku hry máte a že rozhodně hra není „o ničem“.

Hra je zajímavá kromě tématu osidlování nové planety také tím, že veškeré cíle, které je nutno splnit, nejsou pouze smyšlené. Každý bod, tedy hlavní faktor, má základ v nějaké ze současných vědeckých teorií.

Na deskoherním serveru boardGameGeek.com má hra neuvěřitelné hodnocení 8.4, tady na „Zatrolenkách“ hodnocení podobné (90%). Mně osobně nezbývá nic jiného, než s tímto hodnocením souhlasit. Hru jsme si oblíbili a na našem deskoherním stole se objevuje velice často. Kromě toho si také vysloužila místo v nejvyšším patře naší deskoherní knihovny. Pokud tedy váháte nad tím, zda si hru pořídit, určitě s tím přestaňte a běžte si jí koupit do nejbližšího obchodu či zahrát do nejbližší herny. Určitě nebudete litovat!