Mars: Teraformace

xxxxxxxxxo hodnoceno 990x (Seznam vlastníků)

Mars: Teraformace - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Jacob Fryxelius
Rok vydání: 2016
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

DC

Jaké to je??

Přátelé, kamarádi, jaké to je??
11.1.2017 12:09:21

DC
Vyborne. Hral jsem jen 1x, ale vyhlizim ceskou verzi a pak kupuju. Diky mnozstvi karet je to hodne variabilni. V jedne hre se muzes zamerit na chovani ruznych zvirat, v jine na vyvoj ruznych mikrobu apod. Je to taky hodne kombici. Jedine co se mi nelibi je grafika neterych karet (misto obrazku tam jsou fotky) a obcas si clovek pocka na tah, kdyz hraje hodne lidi a pasuje.

11.1.2017 12:20:25

DC

všem
Já zas slyšel , že je tam silně nevyvážený škodící prvek, který hru dost devalvuje - ale já ji nehrál, takže prodávám, jak jsem koupil (viz. Chvátil na hofylandu)

11.1.2017 12:34:00

Skodeni
Jo to jsem zapomnel napsat. To skozeni mi tam taky vadi a nepasuje mi do te hry. Nicmene my to hrali hrali ve ctyrech tak, ze kdy mel nekdo znicit treba 3 rostliny, tak spravedlive znicil kazdemu jednu. Ja to budu hrat primarne ve dvou a ta to skozeni bude vzajemne a timto asi bude v pohode.

11.1.2017 12:42:18

DC

belhoder
Takže dle tebe je to primárně hra pro dva?

11.1.2017 12:48:19

DD

@Beholder
Jen upozornim, ze jste to hrali spatne. Jedna karta muze cilovat pouze jednoho hrace.

Viz FAQ:
Removing resources optional
Effects that remove your own resources are mandatory, while effects that remove resources from any player (marked by a red border around the resource icon) are voluntary and may be performed in full, in part or not at all. Only one player or card may be targeted at a time with the effects of a card. Removing production is always mandatory.

Kazdopadne to nemusis delat vubec, pokud mas pocit, ze je to prislis skodici. Tudiz skodici mechanismus nemusite vyuzivat.

11.1.2017 12:54:35

DD
No me se to zdalo nejake divne a rikal jsem ze by mel byt cil jen jeden :)

11.1.2017 13:20:13

DC
Ne to netvrdim. Jen jsem chtel rict ze to chci poridit norimarne na hrani ve dvou, kdy to skozeni bude mit vzdy jen jeden mozny cil a tim padem to nebude nevyvazene. A jinak jak pise DD skozeni lze vynechat a nevyhodnocovat.

11.1.2017 13:25:41

Škození
Jak je to s tím nevyváženým škozením? Na hofy totiž asi neumím hledat :-)

7.3.2017 14:56:37

škození
zahráli jse o víkendu první hru v 5 a škození tam bylo, ale nepovažoval bych to za nějak tragické. Ty penalizace nejsou tak brutalní. V závěru tam prostor pro kingmaking samozřejmě je, ale jsou hry které tím určitě trpí víc.

Jinak je to pěkné, je to kombící, ale je to i dost náhodné. Karty jsou v této hře vše a když Vám nepříjdou "ty pravé" tak horko těžko z toho něco uhrajete.
Co se mi velmi líbí je ten korporátní background a využívání tech výhod je velmi důležité, není to jen nějaký fluf.

Zavěr už se v tom větším počtu dost natahoval, asi už bych to podruhé v 5 hrát nechtěl, ale v menší počtu určitě dobrá hra.

Jediná věc která mě fakt sere je ta grafika, ty "real" fotky jsou na blití.

7.3.2017 15:32:28

náhoda
Zatím jsem hrál jen základní verzi, ale je tam varianta, kdy se karty draftují, takže tím by se náhoda měla výrazně snížit.

7.3.2017 18:50:20

znovuhratelnost?
co znovuhratelnost? jaka je?
diky za info

12.5.2017 09:15:42

Znovuhratelnost
Ahoj, včera jsem hrál poprvé, ve třech hráčích a podle mě je znovuhratelnost vysoká, protože balíček karet je opravdu velký a pestrý na různé odvětví, kterým se lze věnovat.

12.5.2017 10:29:25

Znovuhratelnost
Taky si myslim, ze znovuhratelnost hry je velmi vysoka. Ve hre je nekolik korporaci, kazda ma jine vyhody, no a pak je tam nvm 200-250 karet, takze i po nekolika zahrani se clovek dostane ke kartam, kterou jeste nevidel / nehral. Krome toho je mozne zamerit se na ruzne strategie - stavet mesta, skleniky a jit tak vstric ruznym cilum...

12.5.2017 16:14:18

Atmosféra?
Má hra atmosféru? Díky.

22.5.2017 13:25:58

Atmosféra a škození.
Atmosféra v tom je dost. Za mě určitě ano. Hrál jsem jednou, mám objednáno. Kolikrát si to představuju úplně živě. Ale někdo to může mít jinak...
Složení má prý být tak trochu vyvažovací mechanismus. Samotná "škodící" karta má běžný účinek + možnost někomu zaškodit. A zpravidla se škodí hráči nejvíce napřed. Ale nepřišlo mi to fatální a ty karty by se v nouzi daly vyndat...

22.5.2017 20:35:25

Škození
Jako ve dvou se škodí skvěle, ve více hráčích je to horší. Musel bys počítat i body na kartách a na plánu. Obecně jde většinou o kytky a těch tolik lidí většinou moc nemá, pokud nejede zrovna ekology. Beru většinou tomu, kdo zrovna může zalesňovat, pokud ten kyslík zrovna nepotřebuju. Nejvíce mě pobavila krádež dvou jednotek oceli, kdy dráha mohla jednu mít na 5 peněz a druho stavět za 3 €, tak jsem je vzal a postavil něco za 4, s fluffem "My to využijeme lépe" :-D

23.5.2017 10:55:47

Budu asi za vyvrhela společnosti,
ale mě osobně se Mars po 11ti partiích nijak zvlášť nezamlouvá. Zahraji si ho, není špatný, ale určitě není ani dobrý. Ten "feeling" ze hry mám dobrý, vtáhne do děje, hra však (dle mého názoru) mohla být lepší. Dotaženější.

Co konkrétně se mi nelíbí:

- I přes draft přílišná náhoda. Dvě hry za sebou se stalo, že kamarádovi hned od začátku chodily karty na razantní zvýšení příjmů kreditů, slevy, produkce. Ty si nechával. Mě osobně chodily spíš karty typu "teplota musí být +4°C", na plánu musí být 6 oceánů atp." V na tom byl lépe a lépe. Od poloviny hry si dělal, co se mu jen zlíbilo, ostatní živořili. Tak jsem teraformoval jak vzteklý, během hry měl oproti němu náskok asi +20 TR, ale bylo mi to málo platné. Snažili jsme se, ale na posledního měl náskok skoro 40 bodů, druhý asi o 15 bodů pod ním. Další hra byla prakticky totožná.
- Používat standardní projekty mi přijde jako zoufalost a jistota prohry. Vezmu-li v úvahu, kolik stojí. Jestli se nepletu, les je za 23 MK, přidá mi 1 TR a při vhodném umístění cca. 3 body. Obvykle se hra nepřehoupne přes 10 kol, takže i kdybych ho postavil hned v prvním kole, do konce hry se nezaplatí. Bez bonusů za umístění je to -13 MK. To je pak lepší si na ty karty počkat. (Tady lehce polemizuji s názorem, že i když nepřijdou karty, lze pořád stavět standardní projekt. No ano. Lze. Ale je to cesta do pekel.)
- Opět i přes draft je náhoda, jak se některé korporace využijí. Jednou jsem hrál za Thorgate a došly mi všeho všudy 3 karty na energii. Všechny jsem využil a ušetřil tak 9 MK. O ničem. Pak mi to nedalo a zkusil jsem tu frakci, co hraje na symboly Země. Přišly dvě karty za celou hru. Kolega po mé levici dobral 6.
- Je dost riskantní zvýšit si produkci oceli/titanu. Pak jen čekáte, kdo nadraftuje kartu "ukradni produkci". Obvykle pak o ni okamžitě přijdete. Skoro to až nemá cenu hrát.
- Ocel a titan je obecně k ničemu. Hře jednoznačně vévodí příjem peněz. Ten se totiž nedí nijak ukrást a je univerzálně použitelný. Bylo by výrazně lepší, kdyby se některé karty musely alespoň zčásti zaplatit ocelí nebo titanem. Navíc je to opět o náhodě. V poslední hře se mi stalo, že jsem poslední 4 generace nedostal ani jednu kartu na titan a 4 jednotky mi zcela propadly. Takto je prostě vždy lepší jít po příjmu peněz.
- Zatím vidím, že nejlepší cesta k výhře je teraformace. Ano - vím, že to je hra o teraformování Marsu. Ale ocenil bych větší variabilitu.
- Teplo je zcela k ničemu, pokud nemáte jednu správnou korporaci, nebo (tuším) 2 vyvolené karty.
- Škození mi nevadí, nicméně když nehraji na produkci rostlin, tak jich za celou hru nasbírám na jeden les, maximálně na dva. Pak přijde meteorit a BUCH! - mé celoherní snažení v této sekci je zcela k ničemu. Jasně. Jsou to celkově max. 3 body, ale... Vyjma jedné karty neexistuje jakákoliv obrana. Není buď a nebo. Ocenil bych, pokud by si postižený hráč mohl vybrat mezi více variantami.
- Mnohem víc by se mi líbilo, kdyby byly tématické balíčky, dražba karet k draftu, cokoliv. Draft sice náhodu výrazně snižuje, nicméně stále mohu mít smůlu na to, co dostanu. Kdyby byla možnost dobrat třeba eko karty, těžební karty atp, bylo by náhody méně a šla by ovlivnit (samozřejmě to nemyslím tak, že by v daném balíčku byl vždy příjem daného zdroje, ale z nějakého vyššího procenta právě tyto karty). Nebo balíček základních, pokročilých, vyspělých technologií.

Ale možná 11 partií Marsu nestačí na hluboké proniknutí do podstaty, nebo jsem málo inteligentní, abych ho pochopil.
Každopádně je to přesně ta hra, u které nechápu přístup ortodoxních eurovkářů. Ti si AT nezahrají, protože je v něm podle nich moc náhody. Ano, je. Někde víc, jinde méně. Ale tolik náhody, co je v Marsu, to v dobrém AT není.

PS: Moc bych si přál, aby se mi Mars líbil. No zatím se to neděje. Uvidíme, jak s tím pohne rozšíření (a jestli bude česky).

7.7.2017 00:57:28 | Upraveno autorem (porovnej)

spatnak
Za vyvrhela aspon u me nebudes. A pokud jo, tak budu vyvrhel asi i ja, i kdyz mam tu hru rad (s draftem). Plno vytek totiz sdilim s tebou, i kdyz je asi nevidim tak cerne.
- draft, jasne, muze se stat. I nam se stalo, i kdyz jsem byl na te stastnejsi strane (viz nize). Ale ve vetsine her to neni tak dramaticke. Taky zalezi, jak moc delaji souperi hate-drafting (taky viz nize).
- standardni projekty jsou pri hre s draftem o nicem, s vyjimkou ctyr specifickych situaci: 1) ziskam diky tomu titul (ale ne tak, ze koupim tri lesy!); 2) diky posunu na hlavnim faktoru se ziska dalsi bonusovy faktor, tj. hlavne posun na 0 stupnu odemkne ocean zdarma; 3) chci spustit konec hry nebo chci honem dokoncit nektery z hlavnich faktoru, vyjma kysliku, aby za to nedostali body souperi; 4) na mape je dobre misto pro mesto, idealne obklopene nekolika cizimi lesy :-)
- korporace nejsou stejne silne, to je jasne (viz statistika na bgg). Nektere jsou odolnejsi vuci nahode (Tharsis), nektere zas ne (Thorgate), jine jsou k placi (UNMI). Hraci ale casto nevi to, ze si korporaci vybiraji az po draftu uvodnich deseti karet. Vybirat si korporaci naslepo predem nebo si zvolit nejakou jen proto, ze jsem za ni jeste nehral, muze byt cesta do pekel. Asi bych si nebral Thorgate, kdybych uz nemel na ruce nekolik energetickych karet, to stejne plati treba pro PhoboLog, kdyz nemam na ruce produkci titanu, byt bych mel sebelepsi vesmirne udalosti.
- produkce titanu a oceli - dalsi bod pro tebe. U oceli to nevidim se skozenim tak markantni, naopak maji lidi hrajici za Mining Guild tendenci totalne prehnat produkci (10+, taky jsem to jednou udelal, byla to moje prvni hra). Na konci je pak k nicemu a jen doufas, ze souperi neudelaji hate-drafting a poslou ti neco draheho, co se da postavit za ocel, a ze jeste stihnes vyhlasit soutez o tezare. Posledne takhle spoluhrac skoncil s 50+ jednotkama oceli, vyhral tezare a skoncil uplne posledni. U titanu naprosto souhlasim. Pokud hrajes za titanove spolecnosti a nekdo proti tobe v prvnich generacich zahraje konsorcium tezby na asteroidech (+1 produkce titanu sobe, -1 nekomu), tak to muze byt likvidacni. Cena tehle karty je az smesne nizka na to, jake miva nasledky pro poskozeneho, navic za ni jeste muzes ziskat body za symbol jupiteru. Kdyz hraju na titan, tak se vzdycky jen modlim, abych tu kartu nadraftoval ja, a ne nekdo jiny. Zas jsem mel takhle jednou neuveritelne stesti. Na vyber startovni korporaci PhoboLog a hned z prvnich deseti karet jsem si vybral produkci titanu +2. Dalsi drafty jsem mel podobnou haluz, kdy mi chodily ty spravne karty ve spravny moment (vcetne konsorcia tezby na asteroidech, ktere jsem ale zahral kvuli symbolu jupiteru, ne abych nekoho schvalne poskodil). Nakonec z toho bylo vitezstvi s naskokem 18 bodu na druheho. To bylo ale ultra stesti, jinak byvame blizko sebe. A jednou jsem zas za celou solo hru nasbiral 13 titanu, aniz bych mel moznost ho utratit. Titan je vrtkava investice. Rozsireni by to melo zmenit.
- Neco na te teraformaci bude. A jeste bych doplnil, ze titul "planovac" naopak prakticky znamena, ze dotycny nevyhraje. Spis je to titul "neumim planovat." Podle me je tam jen kvuli hre se zakladni korporaci. Inventrix k nemu ma na zacatku hodne blizko, ale i tak si nemyslim, ze se to vyplati.
- velmi zajimava myslenka s povinnosti pouzit ocel nebo titan, palec nahoru.
- dalsi jasny souhlas, na teplo uz krome solo hry vubec nehraju. Jojo, ty vyvolene karty jsou dve. A na to nechci spolehat. Soutez o producenta tepla byva slabou utechou. Stalo se nam, ze hrac na prvnim miste mel 36 jednotek tepla a na druhem miste 35 jednotek. A to se tomu druhemu opravdu "vyplatilo"... Ale jeste vic k nicemu je hecovat energii, protoze je to drazsi a efekt to ma stejny. A clovek si muze byt jisty, ze mu kartu s akci "6 energii -> 2 body" souperi urcite neposlou.
- zpocatku mi likvidace kytek vadila, ale ted uz mi prijde, ze ty jednorazove postihy na kytky nejsou az tak strasne. A casto se ten postih ani nenaplni zcela, protoze mu jde do urcite miry predejit. Akorat je hnusne, kdyz nekdy hraci neustale postihuji stejneho cloveka, aniz by to melo hlubsi smysl.
- na posledni bod nemam nazor. Mozna by to bylo lepsi, mozna ne. To by chtelo vyzkouset.

Kdyz to tak po sobe ctu, tak si pripadam, ze vykladam poucky "A jednou na hudebnim tabore..."

7.7.2017 03:26:56

Draft , povinne pouzit ocel/titan?
Povinne pouzit ocel/titan? Takze vlastne 50+% nelze zahrat? Hmm palec dolu. Jo, mozna kdyby se tedy nestartovalo s 0 produkci, ale produkci 1 (zacatecnicka hra) a kdyby tam nebylo skozeni na sebrani produkce (aby se nedal nekdo totalne zariznout) a kdyby byl standardni projekt na zvyseni produkce ocele/titanu, plus kdyby se kompletne rebalancovala cela hra tak mozna by to byla alespon hratelna hra. Ale byla by to lepsi hra?
IMO nebyla, nevim co by to resilo. Jedine by to zvysovalo nahodu (prisly mi 4 karty za zelezo, muzu zahrat jen jednu, protoze vic nemam, penize jsou mi k nicemu). Tohle uz je skoro do sekce "nepopularni nazory": nemam rad kdyz nekdo ma pocit, ze nejaka naprosto nepromyslena uprava vylepsi nejakou hru :-)

A kdyz uz jsme u tech nepopularnich nazoru:
Draft v teto hre jsem zkousel, ale nepozoroval jsem nejake zasadni zlepseni. V podstate nastanou dve situace.
a) predemnou sedi hrac, ktery to moc neresi, vybere si co se mu libi a posle zbytek dal. Takze mi posle co potrebuju a ostatni remcaji jak je hra spatna, kdyz slaby hrac nahrava. Nicmene tady draft alespon trochu funguje jako eliminace nahody, protoze mam vetsi sanci na vyber dobre karty.
b) predemnou sedi hrac, ktery to hroti, nastane casova prodleva kdy pocita co komu prinese kolik bodu a jestli je lepsi utopit kartu kterou sice nepotrebuje, ale potrebuju ji ja nebo si nechat neco co pomuze jemu. Ve finale stejne nejspis nedostanu co bych potreboval, jako by se draft nehral.

Takze za mne by draft fungoval lepe, pokud by si hraci museli rovnou karty kupovat nebo poslat vse dal (ono by toho skozeni bylo daleko mene). A karty by se poslaly dokola napr. 4x nebo mozna podle poctu hracu.
Ale mam dojem, ze to take spada do vyse uvedenych nepromyslenych uprav :))

7.7.2017 10:32:22 | Upraveno autorem (porovnej)

robkin
Cituji spatnaka:

"Bylo by výrazně lepší, kdyby se NĚKTERÉ karty musely alespoň zčásti zaplatit ocelí nebo titanem."

Ne vsechny, co na sobe maji prislusne symboly pro ocel a titan.


Smer draftu se ma tocit prave proto, kdyz nekdo po tvem boku hraje stejnou strategii (hraje porad hate-draft nebo jede stejnou ekonomiku), aby ti porad nefiltroval karty.

7.7.2017 12:59:34

Vyrazne lepsi?
Asi jsem furt nepochopil v cem konkretne by bylo vyrazne lepsi kdyby se nektere karty musely platit oceli/titanem? I kdybych jich bylo jen 5% tak porad se stane, ze to budou dalsi karty, ktere nemohu zahrat protoze ten zdroj nemam = dalsi stiznosti na nahodu.

Jinak jeste k te nahode: ano hra je nahodna. ano draft to prilis nezlepsuje. ano spolecnosti jsou k nicemu kdyz jim karty neprijdou, v podstate si taktak vydelaji samy na sebe a ono v podstate i ta zacatecnicka spolecnost je konkurenceschopna. Proste: ano je to karetni hra.

A presto je pro mne ta hra zabavna - ale ne v tom, ze najedu jednu/dve nejake strategie, ktere bez vetsi nahody povednou k ultimatnimu vitezstvi (viz. treba Tzolkin bez rozsireni). Hraje je pro mne zabavna prave v tom, ze se hra neopakuje, ze mam pokazde jine karty (ano - nahodne) a proste musim hrat s tim co prijde. Navic to neni nic prehnane sloziteho a je to relativne tematicke, takze se (castecne i diky nahode) hra muze chytnout i mene zkusene hrace.

Ono urcita karetni nahodnost je treba i v GWT. Je tam sice milion zpusobu, jak nahodu eliminovat, ale porad tam zustava prvek ve stylu "ted bych potreboval zelenou 2" a je to ciste nahodne jestli prijde nebo ne. Nebo v minule hre jsme byli v situaci: souper: "v tom nadrazi mne predbehnes, jen pokud budes mit na ruce tri jednicky a zelenou dvojku, to je minimalni sance, to risknu". A mel jsem to tam! V podstate cirou nahodou (bylo to po prujezdu po dobrani novych 5 karet, v odhazovacim balicku bylo par karet). A je ta hra kvuli tomu spatna? Neni!

7.7.2017 15:28:28 | Upraveno autorem (porovnej)

Teplo atd.
Já jsem hru hrál jen dvakrát, ale měl jsem k ní několik výhrad.
1. Jsem rád, že se tu zmínilo to teplo. Proč bych měl hrát na teplo, když hráč, který jede na lesy mě musí zákonitě zašlapat do země.
2. Draft jsme hráli zjednodušeně, že 2 karty si nechám, dvě posílám dál. Moc problémů to neřeší, ale zrychluje to hru
3. Konec hry - jede vede,ostatní ví, že nesmí hru zavřít, ale dohnat prvního je nemožné. A co teď?

Hra je to určitě zajímá, ale zas taková pecka to podle mě není.
S takovým nadhodnocováním nových her je žebříček BGG bohužel nevalidní.

7.7.2017 17:04:01

robkin
"Vyrazne lepsi" by to asi nebylo, ale mohlo by to byt zajimave. Z dane casti spatnakova prispevku, o kterem se tu bavime, ocituju treba tuhle vetu:
"Hře jednoznačně vévodí příjem peněz."
A statistiky hrani to prozatim potvrzuji, nejlepsi spolecnosti jsou Republika Tharsis a Saturn Systems. Aby me nekdo nechytal za slovo, tak zduraznim, ze jde o statistiku, ne o nutny vysledek kazde hry. Cili smysl toho ocelovo-titanoveho "opatreni" ma by maly kontr proti ciste penezni strategii. Tu se samozrejme nabizi otazka, jestli by ta titanova cast opatreni neposilila Saturn. Uvidime, co s tim udelaji rozsireni.

Nemyslim, ze by to nutne pridalo na nahodnosti. I dnes mas v balicku karty, kde musis zaplatit prijmem rostlin, ktery si nemuzes nijak dobit standardnim projektem. Tak proc ne u par karet postavit neco za snizeni produkce oceli nebo povinneho zaplaceni aspon jedne jednotky oceli.

Mi se Mars i pres nektere vytky taky libi. Duvody tu povetsinou ruzne padly, treba ta unikatnost kazde hry, tematicnost, relativni jednoduchost pravidel. A taky si myslim, ze je to dobre hratelne v kazdem poctu hracu.

8.7.2017 00:56:24

robkin
Ohledně titanu/oceli mi jde jen o to, že je to platidlo, které nemusíš mít ani šanci použít. Zažil jsem dvě hry, které trvaly 9 a 10 kol, přičemž od pátého nepřišlo NIC, kde by šel použít titan a jen jedna karta, kde šla použít ocel. Takže ten zdroj byl zcela k ničemu.
Naopak peníze jsou použitelné univerzálně.

Jinými slovy. Teď je náhoda, kdy můžeš mít ocel/titan a nemusí ti přijít karta. Z mého úhlu pohledu by byla cca. stejná náhoda, kdyby ti přišla karta, která vyžaduje částečnou platbu ocelí/titanem a ty je nemáš. Pak by peníze nebyly tak univerzální.

Jsem zvědavý, co s tím udělá rozšíření. Obecně mám dojem, že titan, ocel i teplo nejsou domyšlené.

9.7.2017 12:41:37

PS:
Hlavně neříkám, že ta hra je úplně špatná. Akorát není ani dobrá. Z mého úhlu pohledu bych řekl, že ji autoři nedotáhli. Že to prostě celkově nedomysleli. Rozšíření to může drasticky změnit. Nakonec nebyl by to první případ, kdy základ byl nic extra, měl nějaké mouchy a rozšíření hru vystřelilo úplně jinam.

9.7.2017 12:57:16

Vybíráme z Bazaru

Hadara CZ (Mindok)
Hadara CZ (Mindok)
Akt. cena: 5 €
Končí za: 6 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas