Doporučený věk: od 9 let
Herní svět: Piráti
Vydavatelé: Loris Games, s. r. o.
Rok vydání: 2013

Malacký průliv čeká na kapitány

Autor: PatrikBolas | 6.10.2015 | 4

Přístav Malacca, zvaný též Perla východních moří, je den co den cílem obchodníků z celého světa. Místní trhy zahalené do omamných vůní exotických koření přetékají zlatem, stříbrem, diamanty i drahocennými látkami, zatímco v přístavních krčmách se scházejí ti nejotrlejší piráti, hrdlořezové a pašeráci. Do zrádných malackých vod vplouváš jako kapitán či kapitánka své vlastní lodi s cílem nashromáždit co největší bohatství.

Přesně takto vás vítají zrádné vody české karetní hry Malacca, kterou si můžete užít v partě dvou až osmi přátel, ideálně u nějakého pravého pirátského moku, jelikož Malacca svým zaměřením spadá převážně mezi party hry.

OBSAH HRY

V tak akorát velké krabičce, která se vleze i do větších kapes, nalezneme desítky karet, které tvoří hlavně 12 karet lodí, jež proplouvají Malaccou, 8 karet kapitánů, kteří mohou a nemusejí plnit funkci vašeho alter ega, 8 karet každé z běžné akce ÚTOK +1, OBRANA +1 a OBCHOD x1, jež jsou základními akcemi každého hráče, 4 karty speciální akce pro každou z běžných akcí (ÚTOK +2, OBRANA +2 a OBCHOD x2) a ještě 4 karty speciální akce vyčkávání (útok/obrana nebo obrana/obchod), jež můžete v průběhu hry získat. Dále se v krabičce nachází 40 stříbrňáků a 20 zlaťáků (plastové žetonky ne nepodobné těm z Citadely), o něž jde v pirátské hře především, kartu s papouškem se stojánek pro začínajícího hráče, karty s vysvětlivkami a 12 karet vybavení jakožto malé rozšíření hry (pirátský paklíč, glejt admirála a luxusní zboží).

PŘÍPRAVA HRY

Ve hře se nacházejí dva dobírací balíčky – lodě a speciální akce, jež je před hrou dobré zamíchat. Každý hráč začíná hru s trojicí běžných akcí v podobě karet ÚTOK +1, OBRANA +1 a OBCHOD x1. Tyto karty má hráč k dispozici v každém z 12 kol, což je délka jedné partičky Malaccy. Dále si každý hráč vezme 5 stříbrňáků z banku a náhodně se určí začínající hráč. Ten může rovnou začít, neboť příprava této hry je velice rychlá.

PRŮBĚH HRY

Jedno kolo sestává z fází příjezdu lodě, akcí kapitánů, vyhodnocení situace a změny začínajícího hráče.

Ve fázi příjezdu lodě se jednoduše otočí vrchní karta z balíčku lodí. Tato loď právě projíždí průlivem a nenechá žádného piráta chladným, neboť každá loď veze nějaký poklad, jehož hodnota je jedno z lichých čísel z rozmezí 3 až 13.

Následuje fáze akcí kapitánů. Počínaje prvním hráčem zahraje každý hráč jednu kartu ze své ruky lícem dolů před sebe (může to být jedna z běžných akcí nebo jedna ze speciálních akcí, pokud hráč již nějakou získal). Navíc může každý hráč na svou kartu vsadit libovolný obnos stříbrňáků ze svého vlastnictví. Právě tento prvek vnáší do jinak čistě odhadovací hry možnost blafování.

Jakmile má každý hráč před sebou kartu s nějakou či žádnou sázkou, všichni hráči odhalí své volby. Zde se teprve ukáže, kdo má srdce piráta, kdo obchodníka a kdo se chtěl prostě plavit pod vlajkou národa. Nyní může dojít ke dvěma situacím.

1. Mezi všemi hráči je více útoků než obran (například dvě karty běžné akce Útok +1 a jedna karta speciální akce Útok +2 proti třem kartám běžné akce Obrana +1 a dvěma kartám běžné akce Obchod x1 = Útok 4 je více než Obrana 3, obchod v boji není relevantní). V tomto případě loď přepadli piráti a posádka lodi se nedokázala ubránit. Na loď se umístí stříbrňáky v hodnotě pokladu lodi a každý hráč, který neútočil (zahrál OBRANU nebo OBCHOD), přesune na loď všechny své vsazené peníze. Útočníci si ponechají všechny své sázky a rovnoměrně si rozdělí celý lup z lodi včetně sázek ostatních hráčů.

2. Mezi všemi hráči je stejně či méně útoků než obran (například dvě karty běžné akce Útok +1 a jedna karta speciální akce Útok +2 proti jedné kartě běžné akce Obrana +1, dvěma kartám speciální akce Obrana +2, jedné kartě běžné akce Obchod x1 a jedné kartě speciální akce Obchod x2 = Útok 4 je méně než Obrana 5, obchod v boji opět není relevantní). Posádka lodi se úspěšně ubránila chabému pokusu pirátů o získání pokladu. Obchodníci tak dovezou své zboží do přístavu a z banku získají tolik stříbrňáků, kolik vsadili (vsazené peníze si nechají, pokud hráč zahrál speciální Obchod x2, vezme si z banku dvakrát tolik). Obránci si mezi sebe rozdělí vsazené peníze útočníků a navíc obdrží jednu kartu speciální akce jako odměnu. Útočníci nejen že přišli o své sázky, ale jako pokutu musejí dát do banku polovinu svého jmění.

Pokud jeden z hráčů zahrál kartu speciální akce vyčkávání, rozhodne se až po odhalení všech karet, na kterou stranu se přidá.

Jakmile je situace vyhodnocena, papoušek začínajícího hráče se pošle hráči po levici od aktuálního začínajícího hráče a začne další kolo příjezdem nové lodi. Jakmile je vyřešena poslední dvanáctá loď, hra končí a vyhrává hráč s největším nashromážděným jměním.

VARIANTY HRY

V obsahu hry jsem zmínil ještě další karty, jež se v průběhu hraní vůbec neobjevily. Jedná se o karty kapitánů a karty vybavení. Ani jedno z nich není potřeba k plnohodnotnému hraní hry, nicméně jejich použití hru příjemně zpestřuje.

Kapitáni blíže určují váš charakter ve hře a mírně určují vaši strategii. Laskarina například začíná hru již s jednou speciální akcí, Ingela je odměňována za úspěšné útoky, Henry Morgan naopak za úspěšné bránění a Zheng He za úspěšný obchod. Rodrigo nic neumí, ale pochází z bohaté rodiny, takže hru začíná s 9 stříbrňáky, Pierre naopak začíná s málem, ale na konci každého kola 1 stříbrňák získá. Sayyida si při zisku speciální akce vybere z vrchních dvou a konečně Černý Caesar získá tolik stříbrňáků, kolik je ve hře hráčů ve chvíli, kdy všichni hráči zahráli stejnou kartu.

Vybavení pak slouží jako zlepšení vaší situace po zbytek celé hry. Vybavení si může zakoupit vždy jen začínající hráč za 5 stříbrňáků. Mezi vybavením najdete Pirátský paklíč, díky kterému máte za úspěšné útoky 3 stříbrné, Glejt admirála, který vám při úspěšné obraně vynese 4 stříbrné a nakonec Luxusní zboží, které vám logicky při úspěšném obchodu (při ubránění lodi) přinese navíc 5 stříbrných.

ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ

Klady – Malaccu novým hráčům dokážete vysvětlit během pár minut a v následné hře nebudou nijak zvlášť znevýhodnění před zkušenými hráči, protože se zde není moc čemu učit. Veškerým konceptem hry je odhadovat záměry ostatních hráčů a prokouknout jejich blafující sázky. „Bitvy“ jsou rychlé, obrázky baví, zrady kamarádů jsou na denním pořádku. Jednu partičku odehrajete do půl hodiny nehledě na počtu hráčů, jelikož se není zas tak moc nad čím rozmýšlet. Žetonkům penízků není co vytknout, karty jsou kvalitní a vše se hezky vleze do přijatelně malé krabičky.

Zápory – Na hře shledávám čtyři nedostatky. Předně patřím mezi ty, jimž se místní ilustrace líbí. Proto je velká škoda, že autoři hry z Loris Games nezainvestovali ještě do dalších šesti ilustrací lodí. Lodí je 12, ilustrací 6, takže je každá ilustrace použita 2x, nicméně název má každá jiný, což působí velice divně. Dalším nedostatkem je velikost karet, které jsou zbytečně vysoké a neplatí tak na ně běžné euro obaly. Zásadním nedostatkem je ono 2-8 hráčů, protože tento typ hry zoufale nefunguje ve dvou hráčích, ve třech to taky ještě není ono. Poslední nedostatek souvisí s předešlým nedostatkem. Jedná se konkrétně o schopnost kapitána Caesara. Malacca nejlépe funguje ve větším počtu hráčů a šance, že všichni zahrají stejnou kartu, je naprosto mizivá. Takže dobře funguje v malém počtu hráčů, ve kterém ale naopak nefunguje samotná hra. Doporučuji tuto postavu ze hry vyřadit (v osmi hráčích se holt nedá nic dělat).

Suma sumárum – Když přijede loď s největším pokladem, většinou chce každý útočit a ukořistit lup. Když ale přijede taková Sancta Clara se 7 stříbrňáky, najednou může kdekdo útočit, aby se třeba ve dvou rozdělili, kdekdo bude bránit, protože věří, že to bude jednoduché a lehce si přijde ke speciální kartě, no a kdekdo si tohle spočítá, vsadí vše do obchodu a svůj majetek v mžiku zdvojí či ztrojí. Nebo ne. I když si vše dobře promyslíte, myslíte si, že jste každého prokoukli, dopadnout to může všelijak. A je to překvapivě zábava! Pokud se vás sejde 4 a více, skvěle se zabavíte, ať už v hospodě u piva nebo v mezidobí nějakých větších her v denním programu. Malaccu si tak lehce zahrajete se svými vrstevníky a díky jednoduchosti pravidel i s dětmi či staršími rodiči. A díky malé krabičce je tak ideálním kandidátem na cesty ve větším počtu lidí.