nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Magic: The Gathering

Počet hráčů: 2 - 8
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 20 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: karetní hra, sběratelská
Čeština: není
Vydavatelé: Wizards of the Coast
Autoři: Richard Garfield
Rok vydání: 1993
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

Když se mě lidé ptají, jak jsem se stala sférochodcem, odpovídám: "Sama nevím." Asi to všechno začalo hodně dávno, když jsem byla ještě malé děvčátko. Narodila jsem se do temnoty a ta mě téměř pohltila, její démoni mě chtěli pozřít. Sama nevím, kde se ve mě vzala síla se jim vzepřít. Uprchla jsem. Bloudila jsem světy, než jsem našla ráj. A rytíři, ochránci ráje, mě vzali mezi sebe. Naučila jsem se čerpat sílu z širých stepí a tuto sílu použít. Naučila jsem se bránit můj ráj a bojovat s temnotou. Jak moje síla rostla, začaly mě následovat bytosti Světla. Začali mě následovat další rytíři i vznešení andělé. A role se obrátily. Temnota se teď bojí mne. A já ji trestám. Trestám ji za to, co mi udělala, když jsem byla malá holčička. Tou už nejsem. Nyni jsem rytíř Světla a sférochodec. Jsem Elspeth Tyrel!

Jen málokterá hra se může pyšnit tolika nej jako Magic: The Gathering. Nejrozšířenější, nejpopulárnější, první... Tato hra vydaná firmou Wizards of the Coast v roce 1993 byla první svého druhu a definovala úplně nový žánr: sběratelskou karetní hru. Stala se obrovským hitem, v dobách její největší slávy ji hráli skutečně milióny hráčů.

Princip hry je geniálně jednoduchý, jak už to u velkých nápadů bývá. Každý hráč si „staví“ svůj unikátní balíček karet, pomocí kterého se snaží porazit svého protivníka. Aby hráč sestavil co nejlepší balíček, nakupuje boostery, karetní rozšíření. U boosteru však není předem dáno, jaké karty bude obsahovat, pouze je dána „vzácnost“ jednotlivých karet. Přitom vznikají neustále nové a nové edice. A hráči tak své karty mění a draží, nakupují nové. Ceny jednotlivých karet se pak mohou pohybovat od cca 1,- u nejběžnějších karet až po stovky korun u nejvzácnějších.

Námět a barvy karet

Hráč představuje čaroděje, sférochodce, který umí využívat čerpat a používat manu, magickou energii. Tu používá k vyvolávání kouzel a bytostí, které za něj bojují. Mana není jen jedna, ve světě MtG existuje pět barev many, stejně tak se ve hře vyskytují karty pěti barev (+ univerzální bezbarvé). Každá barva má tedy vlastní styl hraní, navíc barvy je možné kombinovat  a tvořit vícebarevné balíčky.

  • Červená – je magie čerpaná ze síly hor. Je to magie agrese, ohně a ničení.Červené karty spoléhají na rychlost a boj.
  • Modrá – je magie čerpaná z ostrovů. Je to magie vody, vzduchu a inteligence. Modré karty se zaměřují na manipulaci, protimagii a kontrolu.
  • Zelená – je magie čerpaná z lesů a hvozů. Je magií síly přírody, růstu a života. Zelené karty spoléhají na silné bytosti a posilovací kouzla.
  • Bílá – je magie čerpaná z plání a je magií světla, ochrany a řádu. Bílé karty sázejí na léčení a obranu.
  • Černá – je magie bažin a močálů. Je magií smrti, rozkladu a chaosu. Černé karty umožňují oživování mrtvých, zákeřné zabíjení a oslabování.

Druhy karet

Hra obsahuje několik typů karet:

  • Land – země, ze kterých se čerpá mana tolik potřebná pro sesílání kouzel a vyvolávání bytostí.
  • Creature – bytosti, které hráč sesílá, aby s nimi útočil na svého protivníka, i aby se bránil jeho bytostem. Každá bytost má hodnotu síly útoku a odolnosti.
  • Sorcery – kouzla, které mají nejrůznější jednorázové efekty.
  • Instant – podobné jako Sorcery, jen je možné je hrát téměře kdykoli, i v soupeřově tahu.
  • Enchantment – očarování, jsou kouzla, které mají trvalejší efekt a ovlivňují hru po nějakou dobu.
  • Artifact – magické předměty, které mají nějaké trvalé efekty a nevyžadují konkrétní barvu many, jsou tedy univerzální. Běžné jsou i „artefaktové bytosti“.
  • Planeswalker – poměrně nový typ karet, sférochodec, tedy spřátelený kouzelník, většinou se třemi zvláštími schopnostmi.

Průběh hry

Hráči se střídají v tazích, snažíce se druhého připravit o co nejvíce životů. Každý hráč má na začátku hry 20 životů, kdo o ně přijde první, prohrává. Ve výjimečných situacích je možné i remizovat. Hráč začíná se sedmi kartami. Aktivní hráč na začátku sváho tahu dá do „stavu připraven“ (untap) karty, které použil během svého minulého tahu nebo tahu protihráče. Pak si vezme jednu kartu z balíčku. Může vyložit jednu zemi (ale pouze jednu) a pak sesílat kouzla a vyvolávat bytosti (na kolik má manu). Pokud má nějaké bytosti z minulého tahu, může je poslat do útoku (čerstvě seslané bytosti útočit nemohou). Obránce pak může útočníky blokovat svými připravenými bytostmi. Poté se vyhodnotí boj, bytosti se navzájem zraní a mohou být zabity (pokud je síla útoku rovna nebo větší než hodnota odolnosti sopupeřící bytosti). Neblokovaní útočníci pak zraní přímo čaroděje. Na konci hráčova tahu se pak odhodí případné přebytečné karty z ruky (limit je sedm karet) a odstraní zabité bytosti. Celá krása hry pak spočívá v nekonečném množství herních situací a kombinací herních efektů karet.

Svět Magic: The Gathering

Okolo takového femonému, jakým je MtG vzikla z pochopitelných důvodů celá řada doplňkových produktů. Krom několika edic nových karet ročně, vychází celá řada knih, rozvíjející pozadí světa MtG. Existuje také množství speciálních obalů a krabiček a nejrůznějších dárkových a jiných balení. Magic vychází v cca 8 jazykových mutacích (samozřejmě čeština mezi nimi není). Existuje také elektronická verze hry, která umožňuje hráčům jak hrát, tak vyměňovat karty online. Jsou organizovány větší oficiální i menší neoficiální turnaje, nebo i Pro Tour, kde se točí opravdu pěkné peníze. Na veleúspěch MtG se pokusila navázat celá řada sběratelských karetních her často využívající jméno některého komerčně úspěšného titulu, takže existují tyto hry ze světa Pána prstenů, Harryho Pottera nebo Hvězdných válek. Na formát sběratelských karetních her (CCG) v současnosti navazuje formát „živé“karetní hry (LCG) reprezentovaný například hrami Call of Cthulhu LCG, A Game of Thrones LCG nebo Warhammer: Invasion LCG. Tyto hry se od klasických sběratelských karetních her odlišují především tím, že obsah každého rozšíření je přesně nadefinován.

Autor: Eyron