nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Lord of the Rings TCG

Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 45 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: karetní hra, sběratelská
Čeština: není
Vydavatelé: Decipher
Devir
Autoři: Chuck Kallenbach
Mike Reynolds
Tom Lischke
Rok vydání: 2001
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

Sběratelskou karetní hru Lord of the Rings Trading Card Game začla vydávat společnost Decipher krátce před uvedením prvního filmu od Petera Jacskona - Pán Prstenů: Společenstvo Prstenu, do kin. Psal se konec roku 2001, největší konkurent - Magic the Gathering, byl v té době na vrcholu slávy a sběratelské karetní hry zažívaly obrovský boom.


Podstata hry:

Princip TCG je pravděpodobně všem znám - hráči mají sbírku karet, kterou obohacují kupováním karet balených ve dvou různě velkých baleních (63 a 11 karet), přičemž nikdy neví, které konkrétní karty v balení budou. Do herní komunity tak proniká prvek směny karet mezi hráčí, případně jejich prodávání po kusech. Čím větší je hráčská základna, tím hodnotnější jsou ty z karet, které jsou mezi hráči žádané a kterých je na trhu málo. TCG tak není jen hrou, ale i sběratelstvím s poměrně velkým objemem financí/karet, se kterými se na druhotném trhu mezi hráči obchoduje.

Každý z hráčů LotR TCG si z jemu dostupné sbírky karet musí postavit svůj vlastní balík, se kterým bude hrát proti soupeři. Pravidla pro skladbu balíku byla celkem jednoduchá - musí mít minimálně 60 karet, přesně polovina karet musí být karty dobra, druhá polovina karty zla a nad tento rámec musí balík obsahovat navíc jednu kartu Prstenu moci a jeho nositele (zpočátku výhradně Frodo) a navíc devět karet území, přes které musí hrdinové pronést Prsten.

S takto připraveným balíkem bylo možné začít hru, obvykle 1v1, bylo ale možné hrát i ve více hráčích.


Stručná pravidla:

Hra probíhá v kolech, dělených na fáze, kdy vždy jeden hráč má roli Společenstva prstenu a druhý roli Zla. Po skončení kola se jejich role prohodí a pokračuje hra dále stejným stylem, dokud jeden z hráčů nedojde na poslední (deváté) území a přežije na něm poslední souboj, nebo dokud jeden z hráčů nezabije nepřítelova nositele Prstenu (a tím se ho zmocní). Všechny postavy ve hře bylo možné zabít zraněními (počet zranění je stejný nebo vyšší než počet životů postavy), nositele Prstenu bylo také možné zkorumpovat (počet černých žetonů - břemene - nesměl přesáhnout předem danou odolnost nositele).

Vzhledem k tomu, že každý balík se skádá z obou rolí, mají hráči často dvě strategie hry, které střídají podle toho, kterou roli zrovna hrají. Karty dobra i zla pak jsou dále rozděleny do různých kultur (elfové, hobiti, Gondor, Rohan, sauronovi orci, nazgulové, Moria atd.). Pomocí synergií v jedné nebo dvou podobných kulturách pak hráči mohou vymýšlet taktiku přežití/zabití, každá z kultur má jiné slabiny/přednosti.

Před začátkem hry si hráči vsadí tajně startovní počet žetonů břemene, kdo vsadil více, vybírá si roli (dobro x zlo) pro první kolo. Vsazený počet žetonů břemene oba umístí na svého nositele Prstenu. první hráč vyloží do hry svoje první území a oba hráči na toto území umístí svůj žeton. Oba hráči vyloží ke svému nositeli Prsten a libovolné množství hrdinů s maximální celkovou cenou v součtu 4 body. Nakonec si oba nalízají 8 karet.

Průběh kola je následovný:

  1. Fáze Společenstva - Hráč, který toto kolo hraje za dobro, může seslat libovolný počet karet z ruky. Není omezen žádným rozpočtem v bodech, nicméně každá karta má svou cenu. Pokud sešle např. kartu s cenou 2, dostane hráč zla 2 stínové body. Mezi karty Společenstva patří hrdinové, jejich vybavení a nebo efekty (buď dlouhodobé které zůstávají ve hře, nebo jednorázové). Na konci této fáze musí posunout svůj žeton Společenstva na území s pořadovým číslem o jedna vyšším než se aktuálně nachází, a pokud není zatím takové území vyloženo, vykládá jej hráč zla ze svých devíti území. Při tomto pohybu obdrží hráč zla 1 stínový bod za každého hrdinu ve společenstvu + tolik bodů, kolik je vyznačeno na kartě území.
  2. Stínová fáze - Za stínové body smí hráč Zla seslat karty Zla z ruky, jeho rozpočet je omezený, může utratit maximálně tolik bodů, kolik získal od protihráče v předchozí fázi. Obvykle se opět jedná o služebníky Zla, jejich vybavení a dlouhodobé a krátkodobé efekty.
  3. Manévrování - Fáze přípravy před bojem. Hráči mohou používat (střídavě, ale začíná vždy hráč Společenstva) akce a efekty určené pro použití v této fázi.
  4. Střelba - Hráči mohou opět střídavě používat akce a efekty pro tuto fázi. Následně musí každá strana rozdělit mezi své hrdiny / služebníky tolik zranění, kolik lučištníků - postav s heslem Archery - má protistrana.
  5. Přiřazování - hráč Společenstva musí všechny přeživší služebníky Zla přiřadit do souboje ke svým hrdinům a to stylem jeden na jednoho. Nepřiřazené služebníky (nechce je přiřadit, nebo nemůže, protože každý jeho hrdina již v souboji přiřazen je) přiřazuje následně hráč Zla, který nemusí dodržovat pravidlo 1v1.
  6. Souboj - vyhodnocuje se postupně. V každém jednotlivém souboji mohou hráči používat akce a efekty. Porovnává se celková síla postav v daném souboji (obvykle 1 hrdina vs 1 služebník), strana která má součet větší, vyhrává, při shodě vyhrává Zlo. Vítězná strana udělí poražené 1 bod zranění (pokud je převaha dvojnásobek nebo více, pak je protistrana automaticky zabita) a pokračuje se dalším soubojem, než jsou všechny páry vyhodnoceny. Postava umírá, pokud má počet zranění stejný nebo vyšší, než je její počet životů.
  7. Fáze přeskupení - Hráč Zla si dolíže karty tak, aby jich měl v ruce osm. Hráč Společenstva se následně může rozhodnout postoupit na další území, pokud tak již toto kolo ve fázi přeskupení neučinil (a dá hráči Zla body stínu za pohyb do nového území) a proběhene opět fáze 2-7 (fáze 1 se v tomto případě přeskočí), nebo může ukončit kolo.
  8. Konec kola - všichni služebníci zla jsou odhozeni, hráč Společenstva si dolízne do 8 karet, role se prohodí a začíná nové kolo.

Některé karty disponují mechanismy navíc, například postavy s heslem damage+X dávají při výhře v souboji 1+X zranění, služebníci s Fierce útočí po skončení souboje ještě jednou atd. Hra není příliš složitá, oproti Magicu ovšem trvá mnohem déle a je více zaměřena na taktiku během hry.


Životní cyklus hry:

Protože Decipher vlastnil i licenci na obrazový materiál z filmů, tak byly na kartách místo obrázků použity fotografie z filmu a hra následně kopírovala i tempo vydávání filmů. První sady měly v sobě pouze tematiku Společenstva Prstenu, po roce se objevily Dvě Věže a o rok později Návrat Krále. Následovaly ještě dva bídné roky, kdy hra procházela krizí a drastickými úpravami základních pravidel a nakonec pro nezájem hráčů zmizela předčasně z trhu. Decipher stihl během životního cyklu vydat i některé speciální edice, vycházely promo karty jako ceny na turnajích, karty psané elfským písmem ze sběratelských edic a prvních devět sad mělo kompletně všechny karty i ve foil verzi (ty z následujících let pak jen vybrané kusy).

V současné době je již v podstatě nereálné sehnat originální balení hry, nicméně sekundární trh ještě úplně nevymřel a karty je stále možné sehnat.

Autor: Hennessy