London - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Renesance
Herní kategorie: ekonomická
Čeština: není
Vydavatelé: Treefrog Games
Autoři: Martin Wallace
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

London je desková hra s důrazem na karty, ve které stavbou budov pomáháte k lepším zítřkům Londýnu poničenému Velkým požárem roku 1666. Kromě karet v ní ale najdete třeba i žetony penízků (zde samozřejmě liber) pro nákupy budov a čtvrtí a proklaté černě kostičky bodů chudoby, ne nepodobné „krysám“ ze hry Notre Dame.

Průběh kola

  1. Dobrání karty - hráč si vezme jednu kartu buď z dobíracího balíčku nebo z Nabídky karet na herním plánu.
    Balíček karet je rozdělen na tři etapy – karty A, B a C, které do hry přicházejí postupně. Nabídka karet obsahuje podle počtu hráčů (2/3/4) 6, 8 nebo 10 karet, které sem odhodili hráči. Na začátku hry je prázdná, ale velice rychle se zaplní. Jak? Odhazováním karet, které je zmíněno níže.
  2. Akce - hráč si vybere jednu ze čtyř dostupných akcí:
    1. nákup městské čtvrti
    2. stavba budov
    3. aktivace budov
    4. dobrání dalších 3 karet
  3. Odhození přebytečných karet – hráč musí odhodit karty do Nabídky tak, aby mu jich na ruce zbylo maximálně devět.
    Pokud je Nabídka plná a není kam odhodit další kartu, horní řádek se odstraní (na hromádku odhozených karet, která už není do konce hry použita), spodní se posune nahoru a nová karta se odhodí dolů. Takto je zajištěno, že se každá odhozená karta aspoň chvíli „ohřeje“ v Nabídce a hráči mají šanci ji získat. Karty znázorňují v naprosté většině případů různé druhy budov.

Popis akcí

Nákup městské čtvrti přináší hráči okamžitou výhodu v podobě získaných karet (které si kupec bere v libovolné kombinaci z balíčku a z Nabídky). Na konci hry je pak každá čtvrť ohodnocena vítěznými body. Počty získaných bodů i karet se u jednotlivých čtvrtí liší stejně jako cena v librách, kterou je hráč nucen za čtvrť zaplatit. Více čtvrtí také pomáhá snižovat hráči chudobu (viz dále).

Stavba budov představuje jeden z nejzásadnějších mechanismů hry. Budovy se staví do tzv. Stavební oblasti (prostor před hráčem) a v zásadě jich může být neomezeně. Problémem je, že při aktivaci dostane hráč tím víc bodů chudoby, čím víc má sloupců budov. Proto je nutné občas budovu přestavět = položit přes ni novou kartu, čímž se původní budova skryje, ale počet sloupců budov se nezvýší. Hráč nepřijde o vítězné body (ty se na konci hry počítají ze všech budov, které hráč postavil), ale nemůže již dále využívat efekt původní budovy. Je tedy nutné vhodně balancovat mezi počtem využitelných budov a únosnou mírou chudoby.

Aktivace budov je akcí, která hráči přináší peníze, vítězné body a odstranění/zisk kostiček chudoby. To vše podle toho, jaké budovy má zrovna ve své Stavební oblasti vyložené (jaké efekty budovy poskytují). Některé budovy se po aktivaci otočí lícem dolů. Jdou tedy aktivovat jen jednou za vyložení a hráč je tím pádem může později bez obav přestavět. Některé budovy pro svou aktivaci požadují rovněž cenu (buď v penězích, nebo spočívající v odhození určité karty z ruky). Po aktivaci se zvyšuje hráčova chudoba a to o 1 bod za každý sloupec ve Stavební čtvrti (ať už byla příslušná budova aktivována či nikoli) a za každou kartu na ruce. Tato suma je snížena o počet čtvrtí, které hráč vlastní. Zde je největší prostor pro regulaci vlastní chudoby, protože každý přebytečný bodík je na konci trestán ztrátou vítězných bodů. A nutno podotknout, že penalizace roste s více zbylými body celkem závratně.

Dobírání karet je víceméně nouzová alternativa v případě, že ani jedna z předchozích akcí není dobrou volbou. Využití má také na konci hry, kdy pomáhá hráči urychlit konec dobráním balíčku karet. Karty můžou být dobrány jak z balíčku, tak z Nabídky.

Jak na nákup čtvrtí, tak na nákup některých budov a na některé aktivace je potřeba mít peníze. Hráči začínají s kapitálem pěti liber. Tyhle penízky se ale většinou rychle rozkutálejí a pokud hráč neaktivuje včas budovy různých cechů (tkalci, tesaři atp.), má peněz nedostatek. Jedním ze způsobů, jak se s nedostatkem peněz vypořádat, je půjčka. Hráč si kdykoli může půjčit 10 liber. Problém nastává na konci hry. Za každou půjčku 10 liber je třeba zaplatit 15 liber a pokud je hráč nemá, dostává penalizaci v v podobě ztráty vítězných bodů. Je třeba tedy zvážit, kdy si půjčit a kdy ne, a ke konci hry začít včas šetřit peníze na splátky.

Konec hry a určení vítěze

Hra končí v momentě, kdy některý z hráčů vezme poslední kartu z dobíracího balíčku. Tento hráč dohraje své kolo a poté mají ještě všichni ostatní hráči k dispozici jedno kolo. Poté se sečtou vítězné body a hráč, který jich má nejvíce, vítězí.

Vítězné body hráč získává za čtvrtě, které vlastní (na konci hry), za některé postavené budovy (rovněž na konci hry) a aktivací vybraných budov (v průběhu hry). Body však na konci hry také ztrácí, a to za nesplacené půjčky a za případné zbylé body chudoby.

Autor: Kew

Vybíráme z Bazaru

Carcassonne princezna a drak původní grafika
Carcassonne princezna a drak původní grafika
Akt. cena: 700 Kč
Končí za: 6 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas