nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Lobotomy

Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: kooperativní, vývoj postavy
Čeština:
Vydavatelé: Titan Forge Games
Autoři: Maciej Owsianny
Michal Kozak
Michal Marciniak
Sebastian Kozak
Rok vydání: 2015
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

Sestra přinesla léky nějak dříve, než obvykle. Ani nevíš, jestli tě víc vyděsil její prázdný pohled, nebo tucet různých skleniček s léky, které přinesla na podnosu. Marný odpor a silikonová rukavice s pilulkami ve tvém krku, jsou poslední věci, které si pamatuješ. … Opět pomalu přicházíš k sobě. Cítíš se zvláštně. Najednou máš pocit, že se prášky, které jsi spolykal, začaly přeměňovat v pavouky. Cítíš je ve svém žaludku. Škrábou, hemží se a kladou vejce. Potřebuješ něco ostrého. Cokoli. Musíš je dostat ven…

Ve hře Lobotomy se hráči vžijí do kůže pacientů, kteří se snaží společně uprchnout z psychiatrického ústavu. Jedná se o kooperativní hru pro 3-5 hráčů v hororovém prostředí, která spadá do kolonky „dungeoncrawl“, společně s hrami jako je např. Descent nebo Shadows of Brimstone.

Každý hráč se ujme role jednoho chovance psychiatrické léčebny, kterým se již nedá pomoci a v blízké době je čeká lobotomie. Jedná se o pokřivené osobnosti s řadou mentálních poruch, které jim komplikují vnímání okolní reality. Personál nemocnice vidí pacienti jako děsivá monstra a předměty běžného života jako magické artefakty. Aby se vyhnuli děsivé proceduře, vymysleli společně plán útěku, ale i jednoduché úkoly jim v současném stavu připadají jako mise z jiného světa. Naštěstí zjišťují, že jejich psychické poruchy nemusí být vždy nevýhodou, ale často se dají použít ve vlastní prospěch. Pokud nedokážete splnit své úkoly včas, budete chyceni hlavním správcem nemocnice, připoutáni zpět do svých lůžek a svému smutnému osudu již neuniknete...

Příprava hry:

Nejprve se rozhodnete, na jakou délku a obtížnost hry máte chuť. Ta je dána množstvím scénářů, které se Vám během hry otevřou. S každým dalším scénářem, který je v danou chvíli aktivní, dramaticky roste obtížnost. Poté vyberete / nalosujete scénář. Připravíte herní plán. Některé desky vám obvykle určí scénář, další jsou náhodné. Na mapu umístíte potřebné žetony (tokeny vzpomínek, dveří, skříněk atd.) a také několik monster. Zamícháte jednotlivé balíčky karet a umístíte je tak, aby byly dostupné všem hráčům. Připravíte desky postav. Každý hráč si vybere / vylosuje svou postavua vezme si odpovídající desku. Vše ostatní již je na ní napsáno – získáte startovní schopnosti, vyberete si z nabídky duševních poruch a vezmete si předepsané startovní vybavení. Scénář hry pak může přidat řadu dalších prvků – atypická monstra, žetony atd.

Průběh hry:

Hra se hraje na kola a každé kolo se skládá ze dvou hlavních částí – tahu hrdinů a tahu monster. Hrdinové hrají postupně od začínajícího hráče a každý provede své akce. Jejich počet je daný kartou hrdiny. Možné akce jsou tyto:

  • Pohyb: Přechod z jedné lokace do druhé.
  • Prohledávání skříněk, případně mrtvých těl: Za účelem získání lepšího vybavení.
  • Otevírání dveří: Včetně pokusů o odemčení nebo vypáčení.
  • Nalezení ztracených vzpomínek: Ty mohou být dobré nebo špatné.
  • Útok: Za pomoci vybavení, pěstí anebo schopnosti
  • Použití jiné, než útočné schopnosti
  • Výměna předmětů: S jiným hráčem na stejném políčku.

Hrdinové procházejí po herním plánu, sbírají vybavení a vlastní vzpomínky, zkoušejí otevírat další dveře a snaží se plnit úkoly dané scénářem. V tom jim ale brání všudypřítomná monstra, která je nutno buď zabít anebo jim utéci (což ale není taktika, která by fungovala dlouhodobě). V případě, že hrajete na vyšší obtížnost, scénář jasně popisuje podmínku, po jejímž dosažení se spustí další scénář. Ten obvykle umístí nějaká nová monstra a přidá do hry další podmínky. Hra, která již v základu není úplně jednoduchá, se tím ještě výrazně ztíží.

Následuje tah monster. Ten začne otočením horní karty v Movement balíčku. Veškerá další instrukce najdete na ní. Obvykle tam budou následující položky:

  • Popis události: Někdy jen atmosférický text, ale často i lehký zásah do pravidel na dané kolo.
  • Symboly speciálních akcí: Jejich význam je dán scénářem. Často vylepšují schopnosti monster.
  • Umístění žetonu vzpomínek: Ostatní hráči jej poté mohou sebrat.
  • Pohyb správce: Správce je velká figura, která na vás neútočí a spíše svým pohybem odměřuje zbývající čas. Pokud Vám ale čas dojde, strážce procitne a máte velký problém.
  • Pohyb a útok monster: Nepřátelé se pohnou směrem k nejbližšímu hrdinovi, a pokud mohou, zaútočí na něj.
  • Zrození nových monster: V závislosti na počtu hráčů.

Monstra se dají rozdělit na základní, která se používají vždy - mentální pacient, sběrač (scavenger) a zdravotní sestřička - a speciální, která jsou dána scénářem a zahrnují především bossy a jejich poskoky. Pokud se monstrům podaří připravit hrdinu o poslední život nebo žeton příčetnosti, je poražen a přesune se na samotku, kde je částečně uzdraven. Bohužel za to zaplatí vysokou daň ve formě skoku správce o několik polí kupředu.

Konec hry:

Hráči vyhrají v případě, že se jim podaří splnit podmínky vítězství ve všech spuštěných scénářích. Pokud se jim to nepodaří do chvíle, kdy správce dokončí svou cestu ústavem, musí se mu postavit tváří tvář ve finální bitvě. Správce se v tomto momentě zapojí do hry a začne útočit na hráče - od této chvíle mohou postavy permanentně zemřít. Správce je extrémně silné monstrum, ale pokud se přeci jen podaří ho porazit, znamená to taktéž okamžité vítězství ve hře. V opačném případě - tedy pokud finálová bitva skončí smrtí všech postav - hráči prohrají.

Autor: kubicvak