Doporučený věk: od 7 let
Vydavatelé: Devil Pig Games
Autoři: Yann et Clem
Rok vydání: 2016

Kharnage??? Yearghh!!!

Autor: kubicvak | 24.8.2017 | 1

Louka na vrcholu kopce je plná květin. S jejich okvětními lístky si pohrává vánek. Jaká nadpozemská krása. Zdá se, že neexistuje nic, co by mohlo narušit snovou harmonii tohoto místa, kde motýlci přeletují z květu na květ.

SCRUNCH !

Na jednoho roztomilého motýlka právě dopadla těžká orkská bota.

SCROUIIIIIC !

A tady, trpasličí inženýři právě dokončili svá palebná postavení.

SCHLIK SCHLIK SCHLIK !

O kousek dál, kde před chvílí kvetly kopretiny, tlupa goblinů kope latrínu pro nově vznikající tábor.

FROUCH !

Lidská kouzelnice trénuje sesílání ohnivých koulí. No, konec konců, tráva se na jaře vypalovala od jakživa.

Tak jako květiny mají různé tvary a vůně, i každá z armád je jiná. Rytmus válečných bubnů je ale dnes večer svede všechny dohromady.

Co je to za hru a kdo za ní stojí?

Kharnage je rychlá konfliktní hra pro 2-4 hráče, která se odehrává ve fantasy světě plném klišé a humoru. Každý hráč se postaví do čela jedné ze čtyř armád, které usilují o ovládnutí malebného kopce s nejistým strategickým významem. Herní doba udávaná autory hry je 20-30 minut (ale reálně je to tak dvojnásobek). Charakteristickými rysy jsou humor, jednoduché mechanismy, svižný gameplay a velká míra náhody.

Za hrou stojí malé francouzské studio jménem Devil Pigs Games, což je vlastně projekt dvou přátel Yanna a Clema. Jejich prvním projektem byla hra Frontiers, vydaná pod hlavičkou Amodee v roce 2007. Na základě těchto zkušeností založili v roce 2013 vlastní studio - Devil Pig Games, které o rok později přineslo na trh úspěšnou taktickou hru Heroes of Normandie, která se dočkala ještě několika rozšíření. Dalšími projekty z jejich dílny jsou právě Kharnage a Age of Towers, která by měla vyjít v nejbližší době.

Kharnage proběhl kickstarterovou kampaní  v dubnu 2016 a výsledkem byla vybraná částka 168 000 USD, od téměř tří tisíc backerů. To byl nepopiratelný úspěch a díky tomu rovnou vznikly 2 rozšíření – Nemrtvá armáda a Triky a Žoldnéři. K hráčům se hra dostala v první části roku 2017.

Komponenty a příprava hry.

Komponent ve hře není mnoho. Jsou to vlastně jen čtyři balíčky čtvercových karet a pár žetonků. Kvalita karet je standardní a řekl bych dostatečná. Trochu se zastavím u ilustrací. Hra vsází na veselou, ztřeštěnou image, realizovanou skrze obrázky na kartách. Ty jsou poměrně vtipné, hezky udělané a mají detail. Trochu problém je, že vzhledem k rozměru a formátu karet jsou hodně malé, takže ten detail zase tolik neoceníte. Takže za ilustrace palec nahoru, i když během hry nemáte moc čas je zkoumat.

Příprava začíná tím, že si každý vylosuje svůj národ, který povede do bitvy. Každý z národů má několik (obvykle 4) unikátních schopností, kterými disponují jeho jednotky, anebo je najdete na strategických kartách. Všechny jsou popsány na přehledové kartičce, kterou máte k dispozici. A přiznejme si, je opravdu potřeba. Schopnosti totiž někdy nejsou úplně jednoduché a intuitivní a bude trvat mnoho her, než Vám přejdou do krve. Kromě těchto schopností, které má každý hráč jiné, se od sebe národy zase tolik neliší. Goblinů je víc, orkové mají obra, lidští kouzelníci magické útoky a trpaslíci jsou zase lepší střelci, ale v zásadě se hraje za všechny rasy stejně. Aspoň musím ocenit, že se zdají být pěkně vyvážené.

Pak si každý hráč zamíchá jednotky a podle nulové strategické karty připraví startovní armádu. Zbytek strategických karet společně s generálem tvoří hráčovu ruku. To je celá příprava hry, která je opravdu mimořádně rychlá.

Jak se to hraje:

Hra se hraje na čtyři kola. Každé začne tím, že si skrytě připravíte strategickou kartu z ruky a pak ji všichni najednou odkryjete. Hráč, jehož karta má nejnižší iniciativu, začíná a postupně provádí akce tak, jak jsou zobrazeny na jeho strategické kartě. Kromě iniciativy se na ní nachází ještě počet posil, druh útoku a případně nějaké speciální efekty.

Nejdříve se přivolají nové jednotky. Z rezervy odpočítáte tolik karet, kolik je ikonek posil na vaší strategické kartě. Můžete se ještě rozhodnout, zda místo poslední jednotky nevyložíte generála z Vaší ruky. Generál je velmi silná jednotka, která kromě toho, že vyniká v boji, s sebou také přináší další posily. Ale pozor, k dispozici máte pouze jednoho na celou hru! Následně pak jednotky vykládáte do své armády. Ta je rozdělena na tři linie. Přední, prostřední a zadní. To, do jaké linie je jednotka umístěna, určují značky na bocích karty. Pozice je důležitá zejména při útoku soupeře. Nikoho asi nepřekvapí, že jednotky v týlu mají mnohem vyšší šanci na přežití, než ty vpředu. Poté, co jednotku vyložíte a správně umístíte, můžete ještě vyhodnotit nějaké okamžité útoky nebo posily, pokud to jednotka umožňuje.

Po vyložení poslední jednotky přichází na řadu útok. Druh a množství útoků opět určuje strategická karta. Může to být buď boj na blízko, nebo na dálku. Rozdíl je v tom, že při boji na blízko smíte napadnout pouze armádu sousedního hráče, kdežto útokem na dálku kohokoli. Boj probíhá tak, že nejprve spočítáte, kolik bojových symbolů daného typu máte na kartičkách ve své armádě, čímž určíte vaši útočnou sílu, a pak se rozhodnete, koho napadnete. Můžete celý útok soustředit na jednoho, anebo dva protihráče. Ve druhém případě však musíte soupeře podělit spravedlivě a svou útočnou sílu rozdělit přesně napůl. Pak už jen zbývá rozdat zranění do konkrétních jednotek soupeře. Tady je důležité, že nejprve musíte zabít všechny jednotky v přední linii, pak uprostřed a teprve potom můžete dát zranění do těch vzadu. Kartičky všech mrtvých jednotek si necháte u sebe pro pozdější vyhodnocení.

Poslední věcí, která na strategické kartě může a nemusí být, je nějaká speciální schopnost. Třeba posílení štítů vašich jednotek nebo ústup části Vaší armády z boje (aby Vám soupeři nemohli zabít tolik jednotek). Nezapomeňte, že záleží na pořadí. Speciální schopnost se obvykle na kartičce nachází dole pod útočnými symboly, takže se hraje až nakonec. Ale nemusí to tak být vždy.

Pokud se Vám podaří zničit celou nepřátelskou armádu, získáte Kharnage token. Mimochodem ve hře existuje volitelné pravidlo, že abyste token získali, musíte nahlas zakřičet „Kharnage!“ a vaši spoluhráči na to musí zareagovat pokřikem „Yeargh!“. Pokud to neuděláte, nedostanete token, pokud to neudělá některý ze spoluhráčů, přijde o jeden svůj. Pokud Vám zrovna v sousední místnosti neusíná dítě, docela to doporučuji. Je to zábava a především to výrazně zvedá bojového ducha u stolu, což bylo evidentně cílem.

Poté, co všichni hráči odehrají své kolo, nastává rozdělení vítězných bodů. Hráči si spočítají, kolik má kdo kartiček zabitých nepřátel a kdo má nejvíce, obdrží žeton s 5 vítěznými body, druhý se třemi, třetí s jedním a poslední nedostane nic. V případě rovnosti (což se stává často) rozhoduje iniciativa vaší strategické karty.

Po čtvrtém kole proběhne finální vyhodnocení. Hráči si sečtou své vítězné body (každý Kharnage token se počítá také za 1 bod) a kdo jich má nejvíce, stává se vítězem celé hry.  KHARNAGEEE!!! :)

Dojmy z hraní:

Připrava hry je rychlá. Každý hráč si vezme svůj baliček karet, zamíchá jednotky, strategické karty a generála vezme do ruky a podle počáteční kartičky připraví startovní armádu. Pak už se může začít hrát.

Před hraním je důležité si uvědomit jednu věc. Nejdůležitější je zabít co nejvíc soupeřových jednotek. Co se stane vašim vlastním jednotkám, už pro vás zase tak důležité není. Čím větší máte armádu, tím více jednotek pravděpodobně dokážete zabít, ale zároveň dáváte soupeřům materiál pro jejich vlastní vražedné choutky. Jinak musím říci, že v Kharnage jako hráč neděláte zase až tolik rozhodnutí. Těch opravdu zásadních je za hru dohromady celkem 5, tedy zahrání strategické karty na začátku každého kola a jednou za hru vyložení generála. Zbytek času hra plyne tak nějak sama od sebe. To ale vůbec neznamená, že byste se při ní nudili. Naopak, na stole se pořád něco děje. Vykládání posil, útok, smrt spousty jednotek, sem tam nějaké to Kharnage… situace na stole se opravdu dynamicky mění. To je také důvodem, proč je výběr strategické karty tak zásadním rozhodnutím. Jde tu především o iniciativu, která určuje pořadí hráčů.

Pokud je na stole spousta nepřátelských jednotek, chcete hrát obvykle první, protože máte dost cílů pro své útoky - můžete si vybrat slabší jednotky, kterých dokážete zabít víc, což je nejjednodušší cesta k ovládnutí kola. Naopak, pokud na stole žádné jednotky nejsou, jako první hrát rozhodně nechcete, protože byste neměli na koho útočit a nezískali byste žádné trofeje. Pokud už ve hře nějaké jednotky máte, můžete zkusit zahrát strategickou kartu, která má méně posil, ale zato více útoků. Tím však riskujete, že pokud bude někdo rychlejší než vy, může Vám jednotky na stole vyvraždit a váš několikanásobný útok nebude mít kdo provést. Pokud je situace na stole obzvláště kritická, vaše armáda je téměř (nebo úplně) mrtvá a soupeři mají ve hře silné jednotky, je ten správný čas zahrát generála. Ten Vaši armádu výrazně vzpruží. Ale pozor, za celou hru máte jen jednoho generála, je tedy třeba důkladně zvážit, zda ho v danou chvíli skutečně potřebujete a zda neposlouží jen jako krmivo pro soupeřovy útočící hordy.

Při útoku je ještě důležité správně vybrat cíle. Občas je lepší zcela vyhladit jednu armádu a získat jistý bod v podobě Kharnage tokenu, i když u toho nezabijete tolik jednotek.

Náhoda hraje ve hře značnou roli. Jednotky v reservě jsou různé, silné i slabé. A to v každé armádě. Pokud si jako posily vytáhnete 4 slabé jednotky s jedním životem, pravděpodobně s nimi díru do světa neuděláte, ať se snažíte, jak chcete. Na druhou stranu, balíčky jsou velké právě tak, že je při každé hře téměř kompletně protočíte. Tím pádem se dá říci, že když přijdou slabé karty na začátek, ve druhé části hry budete vykládat samé řezníky.

Poslední věc, kterou bych tady chtěl zmínit je, že navzdory údaji na krabici není Kharnage vhodný pro dva hráče. Při hře tří, ale především čtyř hráčů vše funguje dobře. Na bojišti se většinou nacházejí nějaké jednotky, někdy více, jindy méně, někdy slabší, jindy silnější, ale málokdy se stane, že byste ve svém kole neměli na koho útočit a kolo si neužili.

Naopak při hře dvou hráčů se ze hry stává přebíjená v iniciativě. Uvedu příklad: po druhém kole nemá Adam žádné jednotky a Bedřich se tím pádem pokouší dát strategickou kartu s co nejvyšší iniciativou, protože pokud bude hrát první, nebude mít koho zabíjet. Veškerá taktika jde tím pádem stranou a pouze doufá, že ho Adam, kterému je celá situace jasná, svou kartou nepřebije. Pokud se to ale Adamovi povede, je Bedřich úplně v pytli, pouze vyloží jednotky a dívá se, jak jsou zmasakrovány. Pokud má Adam štěstí na jednotky, anebo zahrál generála, může se situace pod kopcem úplně obrátit tím, že Bedřich skončí úplně bez jednotek. Tedy stejně, jako na začátku kola jen zrcadlově obrácené. To celou hru značně degraduje a herní zážitek je o několik řádů horší, než kdyby se hrálo v plném počtu.

Plusy:

+ Originální herní mechanismus

+ Humorné ilustrace a pozadí hry

+ Hra tváří velmi konfliktně, ale není to tak úplně pravda. Je dobře stravitelná i pro citlivé povahy.

+ Hra má krátký setup a celkově dobře odsýpá. Na stole se pořád něco děje.

+ Vyváženost jednotlivých národů.

Mínusy:

- Občas můžete mít pocit, že hra se hraje sama. Děláte docela málo rozhodnutí (ale zato důležitých).

- Jednotlivé národy se od sebe zase až tak moc neliší. Herní styl je za všechny stejný.

- Hra není vhodná pro dva hráče.

- Všechny hry mají obdobný průběh, časem se začne objevovat stereotyp.

Závěr:

Kharnage není velká hra na celé odpoledne. S herní dobou kolem 45 minut to není ani úplně čistokrevný filler. Je to prostě něco mezi. Potrhlá hra se spoustou náhody, která příjemně odsýpá a ve které smrt číhá na každém kroku (zvláště, pokud jste nebohý goblin). Pokud máte rádi taktiku a plánování a hledáte hru, kde vyhrává ten nejlepší, poohlédněte se jinde. Pokud ale hledáte zábavnou věc na osvěžení, anebo něco lehčího mezi dvě epické hry, Kharnage vřele doporučuji. Bude Vás bavit. Jen pozor, do dvojice to opravdu není ono.