Vini-Spil
Autoři: Wolfgang Kramer
Rok vydání: 1989

Za volantem nového tiráku!

Autor: PatrikBolas | 6.3.2017 | 0

Recenze původně publikována na webu abicko.cz.

Je to již 28 let od českého vydání tehdy revoluční hry Kamionem po Evropě. Tenkrát se všem malým i velkým klukům splnil jejich dětský sen stát se řidičem kamionu a navštívit tak různé kouty našeho kontinentu. Vydavatelství Dino se rozhodlo oživit tuto legendu novým vydáním a plní tak dětské sny i další generaci kamionistů.

Uznejte sami, co by to bylo za kluka, který by v obchodě přehlédl velice nezvyklou krabici ve tvaru kamionu Volvo. Jakmile mu odklopíme střechu, abychom se dostali do jeho útrob, vykoukne na nás nová krásně malovaná mapa Evropy, kde nesmí chybět ikonická města jako Benátky, Berlín, Vídeň, ale i Brno a Praha. Kromě herní mapy a pravidel na nás vyskočí ještě balíček karet zakázek, které budeme v průběhu hry plnit a balíček karet náhody, které představují příjemné i nepříjemné události, které náš kamion na jeho cestě potkají. A konečně v balení najdeme dřevěné komponenty – kostičky nákladů, figurky kamionů a cedule.

Zakázka se připravuje

Před první hrou je nutné polepit cedule samolepkami objížďky a zákazem vjezdu. Ty nám v průběhu hry budou pěkně znepříjemňovat život kamionisty. Každý hráč obdrží 5000 peněz a 3 náhodné zakázky, zvolí si barvu kamionu, za kterou bude chtít hrát a položí ho na libovolné políčko herní mapy kromě měst. Nakonec se utvoří nabídka 4 veřejných zakázek a rozvážka zboží může začít.

Nakládáme – vykládáme!

Hráči se střídají v tazích. Hráč na tahu vždy začíná tím, že natočí svůj kamion směrem ke své zakázce, hodí kostkou a posune se o tolik políček po trase. Jakmile dorazí do města nakládky zakázky, naloží si tolik kostiček zboží, kolik je uvedeno na zakázce. Hráči při tom musejí brát v potaz nosnost svého kamionu, který v základu uveze jen 6 kostiček. To lze snadno rozšířit nákupem až dvou přívěsů pro celkovou nosnost 16 kostiček, čímž už nebudete omezeni na jen jednu zakázku najednou, ale uvezete už i 3 nebo 4 a naplno tak využijete trasu přes celou Evropu.

Ve chvíli, kdy hráč s kamionem dorazí do města vykládky, vrátí do banku kostičky ze zakázky a obdrží slíbený zisk. Kromě plnění původních třech zakázek mohou hráči vydražit další zakázky z veřejné nabídky. Tyto karty se draží klasickou aukcí mezi hráči – kdo dá nejvíce, bere. Hráči takto plní zakázky do doby, kdy jsou všechny zakázky rozebrány a vyřízeny. Zvítězí hráč s nejvíce penězi na konci hry. Délka hry se přitom dá snadno nastavit počtem karet veřejných zakázek (s 12 kartami hra trvá zhruba hodinu).

Ne všechno jde podle plánu...

Samotný průběh hry je ozvláštněn několika náhodnými prvky. První z nich nastane kdykoliv vám padne jednička. V takovém případě se na vaše políčko umístí značka zákazu vjezdu a od této chvíle po této cestě nikdo neprojede. Značka zákazu vjezdu se přemístí až s dalším hodem jedničky. Dalším hratelnost zpestřujícím prvkem jsou žlutá políčka na mapě – když na nich kamion skončí svůj pohyb, musí si jeho vlastník dobrat jednu kartu náhody. Ta mu může přinést nečekaný zisk, zvláštní zakázku nebo tah navíc, ale také mu může způsobit nečekané výdaje, objížďku nebo i ztrátu tahu.

Srovnání s klasikou

A v čem je nové vydání jiné, než původní Kamionem po Evropě? Z herního hlediska zde žádné změny nečekejte. Hra má prakticky stejná pravidla jako tenkrát. Co se ale hodně změnilo, je vzhled hry. Mapa, karty ani peníze už nevypadají, jakoby byly nakresleny v „Malování“, ale naopak jsou krásně barevné a detailní. Staré plastové kamiony a zboží jsou nahrazeny příjemným dřevem a snad nejproblémovější položka staré verze, která u málokoho odolala zubu času – papírové značky – jsou nahrazeny mnohem hezčími a skutečnějšími dřevěnými cedulemi. V tomhle všem je nová verze lepší. Kde zaostává, je velikost mapy, která se razantně zmenšila a je tak méně přehlednější, ale zmenšila se tím i krabice. Po celkové stránce je nové vydání mnohem hezčí hrou, která se hraje naprosto stejně jako kdysi.

Závěrem:

Na novou verzi hry Kamionem po Evropě je potřeba se podívat ze dvou různých úhlů pohledu, protože každý nabízí něco úplně jiného.

Začněme pohledem člověka, který zná původní hru, hrál jí před těmi dávnými lety a pravděpodobně k ní má velice kladný vztah, protože tenkrát prostě nebylo moc z čeho vybírat a s čím porovnávat. Pokud se mezi tyto šťastlivce řadíte stejně jako já, udělá vám (a vašim blízkým) nová verze zaručeně radost. Dostanete své staré dobré vzpomínky v novém slušivém kabátku. Všechny herní prvky zůstaly při starém, žádná razantní změna se nekoná. V tomto případě nejsou změny moc žádoucí a v Dinu si toho byli dobře vědomi. Pokud doma máte původní hru (pravděpodobně v ne už moc pěkném stavu), vyplatí se pořídit jí nového nablýskaného bratříčka. Zkrátka ideální čas zavzpomínat v rodinném kruhu na časy dávno minulé.

Teď je ale potřeba na hru pohlédnout okem dnešní doby a trhem, který doslova přetéká stolními hrami. Zde je totiž „stará dobrá hratelnost“ spíše na škodu, protože většina herních mechanismů je na dnešní poměry již zastaralá. Řeč je hlavně o pohybu řízeném hodem kostkou, který hráči dává absolutní minimum rozhodování. Na druhou stranu plánování samotné trasy, počtu zakázek a nákupu přívěsů funguje i dnes velice dobře. Dalším moderním prvkem je přítomnost náhodných událostí, kde ale ne všechny jsou tak moderní (přijít kvůli jedné kartě o celý herní tah… hra by měla chtít, aby ji hráči hráli a ne je od hry odrazovat). Kamionem po Evropě je určitě pro ty z vás, kteří se zatím dostali jen k Monopolům a Dostihům a sázkám. Oproti těmto hrám nabízí mnohem více příležitostí pro vlastní rozhodnutí a plánování do budoucna. Pokud jste ale zkušení hráči deskovek, kamiony by pro vás mohly být až moc jednoduché.