Herní kategorie: desková hra, budovatelská, ekonomická
Autoři: Alexander Pfister
Andreas Pelikan
Rok vydání: 2015

Andreas Pelikan a Alexandr Pfister – Isle of Skye: From Chieftain To King (recenze z Mfantasy.cz)

Autor: PepaK | 26.11.2015 | 1

Zamlžené zelené kopce, jezera s průzkumnými loděmi, ovce prohánějící se po lukách a na obzoru hory se siluetami starodávných brochů – takový je váš výhled z náčelnického hradu. Zatím máte jen svůj malý kmen, ale budete-li se o něj a svoje území starat co nejlépe, stanete se králem celého Skotska!

Takový je tedy tématický úvod stolní hry Isle Of Skye: From Chieftain To King od Andrease Pelikana a Alexandra Pfistera, což je stejná dvojice, která představila vítěze prestižního německého ocenění Kennerspiel des Jahres 2015 (hráčská hra roku) jménem Broom Service. A rovnou mohu říct, že pocit péče o svůj kmen z hraní zrovna nemáte. Tím a mírně odpudivou krabicí ovšem moje výtky končí. Ale popořádku:

Isle Of Skye je hra s pokládáním dílků „carcassonnoidního“ typu, kde si každý hráč staví svoji vlastní krajinku kolem svého hradu, ale dílky, z nichž se krajina skládá, se draží mezi všemi hráči.

Hra se skládá ze 6 kol, z nichž každé probíhá stejně: Každý hráč dostane přísun nových mincí, který se postupně zvedá dle toho, jak dobrou cestovní síť si v království vybudoval, a později i dle toho, kolik hráčů je ve skóre před ním (jako doháněcí mechanismus). Pak si všichni hráči vylosují tři dílky z pytlíku a rozhodnou se, který z nich vrátí do pytlíku a jakou cenu ze svých peněz přidělí dvěma zbylým. Poté mají postupně všichni hráči možnost koupit JEDEN dílek od protihráče za jím stanovenou cenu. Dílky, které si v daném kole nikdo nekoupil, musí jejich původní majitel zaplatit sám. To vytváří zajímavé dilema – jaká cena je dost velká, aby mi ten dílek nikdo nekoupil, ale současně mě nebude mrzet ji sám platit? Koneckonců zbylé peníze na konci hry také přinášejí vítězné body…

Jakmile proběhnou nákupy, všichni hráči si své dílky přiloží do svého království. Krajiny na sebe musejí navazovat, cesty sice ne, ale dobrá cestovní síť zvětšuje příjem mincí. Každé ze šesti kol potom končí sbíráním vítězných bodů, přičemž kritéria na tuto fázi hry určují náhodně vylosované bodovací žetony na začátku partie. Někdy je třeba sesbírat největší loďstvo, jindy musíte chovat hodně zvířat či mít hodně uzavřených krajin. V krabici najdete 16 různých bodovacích žetonů, v každé partii se využijí jen čtyři z nich, přičemž i na pořadí záleží – to zaručuje slušnou porci znovuhratelnosti. A je třeba si Skye skutečně zahrát víckrát, aby si člověk všiml, jak moc se od sebe jednotlivé partie liší jen tím, že se bodují jiné věci. Na úplný závěr partie si hráči ještě přičtou body za svitky, které nasbírali do království na samotných dílcích.

Isle Of Skye je svižná a zábavná hra s kupováním a pokládáním dílků pro 2–5 hráčů, která se díky současně probíhajícím akcím ani v maximálním počtu hráčů nevleče – a ani v nejmenším počtu hráčů nemáte pocit, že by byla výrazně chudší. Díky losování jak dílků krajiny, tak bodovacích žetonů nabízí za pěknou cenu slušnou porci znovuhratelnosti. Dílky jsou pevné, graficky přehledné, hra je krom návodu jazykově nezávislá a její pastelové barvy působí na stole příjemným dojmem. Za její hlavní sílu ovšem považuji to, že pravidla jsou jednoduchá na pochopení pro rodinné hráče a přitom nabízejí prostor k přemýšlení pro ty zapálené. Máte-li jen trochu rádi Carcassonne a chtěli byste si jej obohatit (nebo hledáte-li přístupnější alternativu Zámků šíleného krále Ludvíka, která dokonce pojme o 1 hráče víc), rozhodně doporučuji tuhle příjemnou záležitost. Za čtvrtrok existence se vyšplhala do horní stovky rodinných her na prestižním serveru BoardGameGeeku a moje hráčská intuice říká, že o ní ještě uslyšíme.

Michal Stárek

Recenze původně vyšla na http://www.mfantasy.cz/2015/11/adreas-pelikan-a-alexandr-pfister-isle-of-skye-from-chieftain-to-king-recenze/