xxxxxxxooo hodnoceno 44x (Seznam vlastníků)

Hra o trůny: Pobočník krále - obrázek

Autoři: Bruno Cathala
Rok vydání: 2016

Pobočník krále

Autor: Edric | 3.8.2017 | 3

Hra o trůny prostě frčí – komiksy, hrníčky, figurky a v neposlední řadě deskové hry, to vše využívá slavnou licenci. Blackfire nám přináší další hru ze stáje FFG s podtitulem Pobočník krále. Tentokrát se však nejedná o žádnou megalomanskou obří hru, ale rychlovku, která se lehce vejde do dlaně jedné ruky. Jaké tedy je vybírat králova pobočníka?

Král všeho lidu a sedmi království Západozemí svolal všechny vazaly a rody do hlavního města říše – Králova přístaviště, aby slavnostně vybral nového pobočníka, který bude stát pevně po jeho boku a pomáhat mu vládnout. Intrikánský Varys se ve stínu, jak má v oblibě, pohybuje mezi jednotlivými rody a snaží se je svými triky přivést na stranu toho nebo onoho kandidáta a získat jejich podporu. Pomůže ale vám nebo spíš vašemu soupeři? To se dozvíte v nové rychlé karetní hře od proslulého vydavatelství Fantasyflight Games, kterou u nás vydalo Blackfire.

V malé krabičce, která úplně svádí k tomu, abyste si jí vzali sebou kamkoliv na cesty, se ukrývá 35 karet postav, 1 karta Varyse, 14 karet společníků, 7 žetonů praporců jednotlivých rodů z tvrdého kartonu, 4 žetony Tříoké vrány a návod. Na rozdíl od jiných her od FFG se zde na kartách nevyskytují tradiční ilustrace, ale vše je vyvedeno v odlehčené cartooningové grafice, která se k této rychlé hře skvěle hodí. Jedinou výtku v případě komponentů mám k výběru postav jednotlivých rodů – směšování mladších postav jako Bran nebo Arya s postavami jako Aerisem II. Šíleným nebo jeho synem Rheagarem mi nepřijde úplně ideální, ale budiž, neřešme zde příběh.

Jak se hraje?

Hráči zamíchají všechny karty postav a Varyse a vytvoří z nich „Královo přístaviště“, tedy pole 6 × 6 karet lícem vzhůru. Zároveň zamíchají všech 14 karet společníků a vyberou z nich vrchní šestici, kterou položí lícem nahoru vedle pole karet postav. No a hra může začít! Postupně od nejmladšího hráče po směru hodinových ručiček každý hráč vždy jmenuje jeden z rodů na herní poli a táhne kartou Varyse k nejvzdálenější postavě rodu ve vybraném směru (vždy pouze vpravo, vlevo, nahoru nebo dolu, nikdy ne diagonálně). Následně si vezme všechny karty vybraného rodu v daném směru pohybu a poslední kartu nahradí Varysem. Poté pokud má aktuálně nejvíc karet daného rodu, vezme si ze společné zásoby nebo od protihráče příslušný rodový žeton praporce a položí ho před sebe a na tahu je další hráč. Jak prosté! Hra končí ve chvíli, kdy se Varys už nemůže žádným směrem pohnout a dochází k závěrečnému počítání. Logicky vyhrává hráč s nejvyšším počtem praporců. Aby vše nebylo tak snadné, jednotlivé rody jsou různě velké a tak zatímco napři. Tullyové mají jen dvě karty a je tak snadné získat jejich podporu, Starků je hned 8 a o jejich přízeň se tedy svádí tuhý boj a přetahovaná. Zvláštní jsou pak karty společníků – ty hráč získá ve chvíli, kdy z herního pole získá poslední kartu nějakého rodu. V tu chvíli si může jednu z vylosované šestice vybrat a okamžitě provést její efekt a věřte mi, že jde občas o dost úskočné fígle!

Jaká je?

Za hrou stojí Bruno Cathala, kterého můžete znát např. jako autora hry Kingdomino, která letos vyhrála prestižní ocenění Spiel des Jahres 2017 a musím říct, že se mu povedlo vytvořit rychlou a pravidlově jednoduchou hru, která však nabízí mnoho zábavy, taktizování  a až překvapivé hloubky. Jasně, nečekejte dlouhé hodiny hraní a přemýšlení, za 15-20 minut máte vše odehráno i s přípravou, ale i tak se jedná o kvalitní zábavu s dobrým nápadem, kterou využijete buď na cesty nebo jako rychlou výplň volného času a můžete si jí zahrát i s mladšími hráči a nikdo se nebude nudit. Akorát téma Hry o trůny je jen prodejní lákadlo a kdyby si hráči úplně stejně vybírali třeba zvířata, bylo by to úplně jedno a princip by to nijak neovlivnilo (plus u nás se často říká beru „lvy“, „vlky“, „draky“ apod.). Takže hledáte-li rychlou karetní hru, do které nebudete muset investovat obrovské částky, směle do toho!

Adam Vondra