nepřihlášený

přihlásit

registrovat

GIPF

Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 9 let
Herní doba: 30 min
Herní svět: Abstraktní
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: není
Vydavatelé: Don & Co.
Rio Grande Games
Schmidt Spiele
Autoři: Kris Burm
Rok vydání: 1998
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

GIPF je první z řady luxusně provedených abstraktních her na šestiúhelníkových hracích deskách nazvané Project GIPF od belgického autora Krise Burma. Tento projekt je atypický tím, že autor na začátku v roce 1994 vyhlásil, že bude postupně každý rok vydávat novou hru z této série. Série je již ukončena a kromě GIPFu obsahuje také hry TAMSK, ZÈRTZ, DVONN, PÜNCT, YINSH a poněkud opomíjený TZAAR.

GIPF je strategická hra pro dva hráče založená na jednoduché myšlence: během tahu hráči pokládají své kameny, nazývané GIPFy, na hrací desku, dokud nedosáhnou minimálně čtyř kamenů stejné barvy v řadě. V tom okamžiku hráč odstraní svou čtvrřici a také zajme všechny protihráčovy kameny, které prodlužují onu řadu. Tím se hráči vzájemně připravují o hrací kameny a tedy i o manévrovací možnosti. Tento princip zajímání kamenů pokaždé úplně změní situaci na herní desce. Jakmile hráč nemá žádný volný kámen, který by mohl přiložt do hry, prohrává.

Hrací deska je šestiúhelníková se stranou dlouhou 4 body. Mimo hrací desku leží na každé straně 5 vstupních bodů. Na ně vždy hráč položí svůj kámen a vsune jej po čáře do hrací desky. Kámen před sebou vytlačí všechny kameny, které by mu stály v cestě. Není ale možno tímto způsobem vytlačit žádný kámen mimo hrací desku.

Záměrem je postupně vytvářet na desce řady z alespoň čtyř kamenů a zajímat soupeřovy kameny, dokud protihráči nezbude v zásobě žádný kámen, které by mohl přiložit do hry. Není podstatné který z hráčů tuto čtveřici vytvořil. Často se stává, že hráč záměrně vytvoří čtveřici ze soupeřových kamenů a tím oslabí jeho sílu na ploše.

Základním pravidlem je, že na ploše nesmí zůstat řada 4 nebo více kamenů stejné barvy. Čtveřice i s případnými zajatci se vždy odstraňuje ihned po vytvoření. Odebrání čtveřice není bráno jako samostatný tah. Pokud bílý černému vytvoří čtveřici, černý ji odebere a poté se dostává na tah, tedy vsunuje jeden černý kámen zpět do hry. Když v jednom tahu vzniknou dvě propojené čtveřice stejné barvy, majitel dané barvy se rozhodne, kterou z nich si chce vzít. Jestliže jedním posunutím vzniknou na desce čtveřice obou barev, první odebírá svou čtveřici hráč, který ji způsobil. Pokud i po odebrání zůstává soupeřova čtveřice na ploše, soupeř si ji dle běžných pravidel odebere a pokračuje ve hře. 

Hra má jednoduchá pravidla a velkou dynamiku danou právě neustálými změnami počtu a rozmístění GIPFů na ploše. Pro úspěšnou partii je nezbytná představivost a přemýšlení na několik dalších tahů dopředu. Nevyrovnanou sílu hráčů lze velmi efektivně korigovat počtem hracích kamenů na začátku hry, protože ztráta 2 GIPFů je skutečně výrazným handicapem.

Autor: Filipes