nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Fortress America

Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: válečná
Čeština: není
Vydavatelé: Milton Bradley
Autoři: Michael Gray
Rok vydání: 1986
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

Hra představuje jakousi alternativní budoucnost (vzhledem k datu vydání hry je to pro nás už spíš současnost), ve které blíže neurčená teroristická organizace zaútočí "špinavou" jadernou bombou v Perském zálivu, čímž kontaminuje velkou část světových zásob ropy a celá planeta rychle hledá řešení. To přichází v podobě sítě solárních kolektorů rozmístěných kolem celé planety, jež mají dodávat potřebnou energii. Jak však později vychází najevo, americká vláda na satelity s kolektory nainstalovala i množství laserových děl, která jsou schopná zasáhnout kdekoliv na světě. To znamená ochlazení diplomatických styků takřka se všemi mocnostmi a ve finále dochází k zoufalému útoku proti USA. Amerika se tak ocitá pod útokem hned tří protivníků - Jihoamerické federace, Eurosocialistického paktu a Asijského společenství.

Původní hru vydal Milton Bradley v rámci své Gamemaster série, očekávat tak lze spoustu miniatur a epické bitvy o jednotlivá území. Cílem hráče USA je ubránit své území, zatímco hráči za zbývající strany se snaží USA zničit a zároveň si zabrat co nejvíc území, v tom je hra částečně i kooperativní, protože pokud se útočníci budu prát hlavně mezi sebou příliš šancí vyhrát nemají.

Každá strana má k dispozici několik typů jednotek - pěchotu, tanky, transportéry, helikoptéry a bombardéry - přičemž každá jednotka má odlišná pravidla pro pohyb i útok, je tedy nutné je kombinovat pro co nejvyšší účinnost (pravidla toto přímo zohledňují a kombinované armády mají v boji lepší šance). USA mají navíc satelity, které určují počet laserů, kterými mohou vystřelit - laserový systém je stále ve vývoji, tudíž jim počet laserů teprve postupně narůstá během hry.

Hra pracuje se systémem zásobovacích tras (Supply / Supply line), kdy jednotlivé jednotky útočníků musí mít spojení s invazní zónou. Pokud na konci svého tahu takové spojení nemají, jsou automaticky zničeny. To hraje během hry zásadní roli, především pro Američany, kteří se mohou snažit odříznout jednotlivé kontingenty nepřátelských armád. Důležité je to proto, že útočníci mají počet jednotek omezený, a každá jednotka kterou ztratí se již nedá nahradit. Naopak hráč za USA začíná se všemi jednotkami na plánu a v průběhu hry může dostat náhodné posily pomocí tzv. partyzánských karet, které určují, kde na plánu se objevily partyzánské oddíly odhodlané postavit se invazi nepřátelských mocností.

Hra končí ve chvíli kdy útočníci dobyli stanovený počet měst. V takovém případě se dohrává kolo (tudíž může dojít na mocenské boje i mezi samotnými invazními silami) a poté dojde na počítání bodů, kdy si útočníci počítají body za obsazená města, zničené laserové systémy a obsazené průmyslové oblasti. K vítězství USA dojde v případě, že útočníci uznají, že již nemají možnost zvítězit - vzhledem k tomu, že disponují omezeným počtem jednotek, většinou to nastává zhruba v 8. - 10. kole (osmé kolo je poslední, kdy ještě útočníkům přichází posily, pak už se musí spolehnout jen na to co mají na plánu).

V roce 2012 vydali Fantasy Flight Games re-edici tohoto herního klenotu, která obsahuje některá nová pravidla a přidává karty i pro útočníky, ale co si budeme povídat, bez Sadáma na krabici to není ono :)

Autor: Permonick