Eclipse - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Lautapelit.fi
Autoři: Touko Tahkokallio
Rok vydání: 2011
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Má už někdo v ČR? Jaké jsou vaše dojmy?
25.10.2011 22:11:32 | Upraveno autorem (porovnej)

Dojmy na BGG
Na BGG je recenze před-finálního prototypu (anglicky), jinak se zatím žádné pořádné dojmy neobjevily, ale v Essenu si lidé rozebrali předobjednávky, takže po pár zahráních by se v listopadu mohly objevit další ohlasy.

http://www.boardgamegeek.com/thread/707625/first-flight-in-the-suns-shadow

26.10.2011 09:14:51

dojmy
Odporucam precitat si Designer Notes na BGG. Pekne prezentuju dolezite vlastnosti hry.

26.10.2011 11:11:11

Dojmy
Ja to teda nehral, ale hodne me to zaujalo, kdyz jsem to videl a podle toho, co jsem cetl z Thalesova odkazu, tak to na me pusobi jako Starcraft s mensi moznosti valceni, ale vice diplomacie, moznost rozvoje spolecnosti atp., takze ja bych si to zahral hned. :-) Nevite orientacne cenu?

26.10.2011 11:32:16

Cena
V USA předobjednávky cca za 66$, takže u nás bych počítal kolem patnácti stovek, i když to možná bude levnější, protože to je evropská produkce a ne americká, takže by cena mohla ve výsledku být třeba 1290,- Kč.

26.10.2011 11:54:38

cena
Preorder z lautapelit.fi bol 74,90€ vratane dopravy.

26.10.2011 12:15:54

syon
Uff.. to je proti Státům docela rozdíl. Tak stále platí, že USA má vše buď srovnatelné nebo levnější než Evropa. :-/

26.10.2011 13:35:53

Thales
ja som nasiel preorder na CoolStuffInc za $64.99, lenze postovne bolo $49.15.
Co je v prepocte cca 85€, takze to Fini posielaju este viac-menej lacno :)

26.10.2011 15:13:38

preorder
Tak při objednání přímo z Finska mi to počítá cenu i s poštovným 81,90€.
Jako bonus by ale měla být ke hře přidaná zdarma první expanze Supernova.

5.11.2011 11:20:59

...
No já jen doufám, že to bude strašně špatně hratelné ve dvou hráčích, protože na základě Drakkenstrike's Components Breakdown se mi to strašně líbí :)

5.11.2011 12:06:16 | Upraveno autorem (porovnej)

Salinas
Drakkenstrike's Components Breakdown by se mělo zakázat. Pokaždé mě to na tu danou hru úplně nabudí a abych parafrázoval českého velikána: Kdo z vás na to pořád má? :-D

5.11.2011 12:26:40

do prčic...
Takže jsem se dočetl na BGG, že ve 4,5,6 hráčích se hraje s nějakým ambasadorem a je tam diplomacie. Ale není to zásadní mechanismus hry (před rokem když byla hra ve vývoji, tak se hrálo bez diplomacie a fungovalo to prý skvěle). Takže ve 2,3 hráčích to funguje i bez ambasadora velmi dobře.

Další komentář nějakého fina se vyjadřuje k podobnosti se SE 4x (čehož jsem se taky obával). Píše tam že hry jsou podobného tématu (sci-fi, vesmír) a podobného zaměření (4x empire building). Ale ve výsledku nemají tyto 2 hry skoro nic společného :)

Navíc je ve hře minumum angličtiny.

Takže to znamená, že to asi chci a asi to budu muset mít :). Maximálně mě může zastavit přítelkyně s tím, "že to je zase sfi-fi". Ale je tam budování, takže to se nějak ukecá :D

5.11.2011 12:42:04

Beholder
Zrovna překládám pravidla a v nich je přímo napsáno, že při hře dvou nebo tří hráčů se diplomacie nepoužívá.
Jinak diplomacie funguje tak, že si vyměníte se spoluhráčem žeton ambasadora (na konci je každý za vítězný bod) a na žeton si dáte kostku populace (takže máte zvýšený příjem jednoho zdroje). Pokud zaútočíš na hráče se kterým máš diplomatické vztahy (za útok se bere i pohyb do hexu kde má disk nebo loď) dostaneš od předchozího vlastníka kartu zrádce, nemůžeš pak navazovat nové vztahy a v případě že jí máš až do konce hry tak -2 vítězné body. Toť vše, milý Watsone.

5.11.2011 13:04:25 | Upraveno autorem (porovnej)

zgrywus
budeš překládat i ten technology tree (v grafice) ? To bude zřejmě jediná problematická věc pro neangličtináře.

5.11.2011 13:19:37

Beholder
Jo, tech tree je přímo součástí pravidel.
Jen budu muset někoho uprosit aby mi pomohl s převodem do grafiky.

5.11.2011 13:32:13

to zgrywus
Zrovna jsem se chystal to překládat. Takže příště se zařaď hned do překladů, ať někdo nedělá zbytečnou práci. Pokud souhlasíš, tak bych ti ten překlad kompletně převedl do grafiky. Musíš se ale sám postarat o to, aby ti někdo udělal stylistickou a gramatickou korekturu překladu.

5.11.2011 14:04:46

kren
Psal jsem hned ráno Caulymu, že se na to vrhám. Jinak moc děkuju za nabídku.

5.11.2011 14:17:51

dojmy
Eclipse mi kamarati doniesli z Essenu (aj ked som uz nedufal). Zatial sme stihli jednu hru v 4 hracoch. Ocakavania po prvej hre su splnene, aj ked sme pri prvej hre bojovali medzi sebou az v poslednom kole, takze sme sa skor venovali objavovaniu a vyskumu. Celkovo som mal pri prvej hre malo akcii a preto je treba poriadne si premysliet co chcem robit/dosiahnut v danom kole. Spojenie zetonov (influence) na kontrolu sektorov a vyber akcii funguje dobre - ani v poslednych kolach nemaju hraci prilis vela akcii (len maju viac surovin, techov,...), takze hra sa prilis nespomaluje.
Taktiez sme sa k dobrym lodiam (nainstalovane techy) dostali az v poslednych 2 kolach. Na nejaku rychlu upravu dizajnu lodi po utoku supera to zatial nevyzeralo, aj ked to sa moze zmenit po vacsich skusenostiach...

Ak mate nejake otazky ohladom pribehu hry, tak sa kludne pytajte ;) Vo stvrtok planujeme druhu hru, takze potom mozem napisat nejake dalsie info.

Inak pravidla su napisane velmi dobre. Rychlejsie je ich precitat si ako ich cele niekomu vysvetlit :D

6.11.2011 20:06:50

Prvni dojem
Vcera jsem mel tu moznost s Rijakem odzkouset tuto hru a musim rict, ze hra predcila ocekavani. Ocekaval jsem neco na zpusob Twilight Imperia nebo Starcraftu, ale skutecnost je nekde uplne jinde.

Hrali jsme nakonec ve ctyrech hracich a pouze za lidske rasy, abychom hru odzkouseli a zbytecne ji nekomplikovali. System hry je dosti podobny Vlaadove civilizaci po strance managementu. Ve zkratce ma hrac v prubehu kola moznost ze 6 akci. Explore, Influence, Research, Upgrade, Move, Build.
Na uvodu je mapa neznama a lze ji objevovat pouze akci Explore. Podle toho, kterou cast vesmiru objevujete si vyberete hex s cislem I - III a prilozite k patricne casti mapy. (I jsou dily nejblize ke stredy mapy, II predstavuji stredni prstenec a III jsou vnejsi casti vesmiru). Na danem dilu se muzou vyskytovat planety, jejichz osidlenim muzete produkovat penize (oranzova barva), technologie (ruzova barva) a nebo materialy (hneda barva) na stavbu lodi. Existuje i sediva planeta, kde si muzete vybrat, co budete produkovat. Mimo to se planety deli na ty, kde muzete volne tezit a na planety, ktere maji vyznaceno, ze pro jejich osidleni a vyuziti surovin potrebujete technologii. Aby to nebylo tak jednoduche, tak pri objevovani vesmiru se muze stat, ze v dane casti se vyskytuji alieni, ktere musite porazit, nez vubec muzete dany sektor osidlit. Dale je nutne zminit, ze se casto na planete vyskytuje zeton, ktery vam zprostredkovava nejaky bonus pripadne vitezne body.
Akce Influence slouzi k osidleni dosud neosidlenych, ale jiz objevenych planet. Pokud jste prave nemohly osidlit planetu pomoci Explore, prichazi cas na tuto akci v pozdejsich tazich.
Akce Build umoznuje postavit pouze stihacky (nezbytne pro boj se souperi, ale hlavne s emzaky, kteri vam brani v zabirani vesmirnych systemu). Muzete stavet vzdy az dve valecna vesmirna plavidla a na vyber mate z Interceptoru, Cruiseru, Dreadnaughtu a Starbase. Jedina Starbase je v podstate vesmirny obranny komplex, ktery se nemuze hybat. Kdyz uz jsme u stihacek, rad bych zminil, ze se kazda stihacka sklada z urciteho poctu ctvercu, kde kazdy predstavuje jeden stavebni prvek stihacky. Kazda stihacka disponuje zdrojem energie pro napajeni motoru, stitu, streleckych kanonu atp.... tyto jednotlive moduly muzete upravovat pomoci technologii, ale mate na to omezeny pocet mist. Interceptor 4, Cruiser tusim 6, Dreadnaught 8 a starbase 4. Lidske rasy maji vsechny stihacky stejne, ale alieni se v tomto jiz lisi.
Jak ale poridit technologie, ktere vam umozni vylepsovat lode, popr. kolonizovat i ty casti planet, kde byste normalne nemohli? K tumu slouzi prave akce Research. Vyzkum me v teto hre velmi prekvapil a jeho system je naprosto skvele vyresen. Jedna se o jeden z nejdulezitejsich a pro me i velmi zabavnych okamziku hry. Na pocatku samotne hry nejsou vsechny technologie dostupne a muze se stat, ze na "trhu" s technologiemi budou v nabidce pouze ty, na ktere nebudete mit dostatek bodu pro jejich porizeni. Za akci Research muzete nakoupi jednu technologii a umistit si ji na svuj Reference Sheet. Technologie jsou trojiho druhu. Tusim, ze to bylo Military, Nanotechnologie a treti si nevzpominam. Technologie umoznovaly napr. stavet o jednu jednotku za Build akci vice, dale zdokonalovat stite, zbrane, motory aj. vasem lodim, moznost osidlovat a tim padem i tezit na oblastech, kde jste dosud nemohli a jine drobne vychytavky. Nutno podotknout, ze za dokonceny technologicky strom je az 5 viteznych bodu. Nejmene lze ziskat 1.
Pote, co ziskate technologie, pomoci akce Upgrade muzete vylepsit az dve sve plavidla dle libosti. V okamziku, kdy vylepsite na Reference Sheetu sve plavidla, vylepsujete tim vsechny sve lode daneho typu.
A posledni akce, ktera nam zde zbyla je pohyb - Move. Za tuto akci muzete pohnout az se tremi lodemi a nebo s jednou lodi pohnout az trikrat (pokud jsem system pochopil dobre). Hybat se vsak mezi jednotlivymi systemu muzete jen tehdy, pokud dva sousedni hexy tvorici galaxii maji mezi sebou znak pro cervi diru. Je tedy dulezite ve fazi Explore davat pozor, jak si vesmir budujete.
Pokud nechcete hrat zadne akce, muzete se vzdat tahu a rict, ze passujete - Pass. Od tohoto okamziku jiz nemuzete delat zadne akce, ale jen tzv. reakce. Reakce jsou Move, Build a Upgrade, ale v omezenem meritku. Muzete postavit pouze jednu jednotku misto dvou (dve misto tri, pokud mate technologii), muzete se pohnout jen jednou a nebo muzete provest jedno vylepseni misto dvou.
Jak ale management funguje? Jednoduse. Na sve prehledove karte mate tri radky (oranzovy - penize, ruzovy - technologie a hnedy - materialy) s cisly, ktere jsou zakryty kostickami. Pokud osidlujete planetu, ktera produkuje penize, jednoduse vezmete kostiku z daneho radku a umistite ji na planetu. Tim se vam odkryje vyssi cislo, ktere rika, ze nyni jiz produkujete ne jeden peniz, ale dva. Cim vice tedy osidlujete, tim vice produkujete. Ma to ale sva ale. Existuje jeste jeden radek, ktery predstavuje, kolik penez v danem kole utratite. Tento radek je oranzovy se zapornymi cisly, na kterych jsou valecky. Pokud vykonavate nejakou akci, utracite za to jeden tento valecek. Pokud si zabirate galaxii, opet utracite valecek. Tim odkryvate vyssi a vyssi zaporna cisla a tedy rikate, kolik vas dane tahy celkem stoji. Musite si tedy hlidat produkci penez a akce, ktere behem tahu vykonavate. Ale pozor, valecky z akci se vam vraceji na konci kola (Upkeep faze), ale za osidlene galaxie jiz nikoli. Cili se muze stat, ze zacinate kolo, neudelali jste akci a jiz vas to bude stat -10 penez.
Co je vsak cilem teto hry? Mit co nejvice viteznych bodu, ktere ziskavate za osidlene vesmiry, galakticke souboje, kterych se ucastnite (a o co vetsi porazka, tim mate vetsi moznost vyberu z zetonu, ktere predsatvuji vitezne body), za technologie, ktere vyzkoumate a za diplomaticke kontrakty, ktere uzavirate se spolu-/protihraci.
Jen pro uplnost, kontrakt uzavirate s rasami, se kterymi se behem hry potkate pri objevovani nebo kdykoli, kdy spolu sousedite. Dostanete zeton souperova ambasadora (1 vitezny bod) a okamzite si muzete zvolit, kterou surovinu budete produkovat. Cili toto "spojenectvi" je vcelku cenne. Zrusit se da tak, ze na hrace zautocite, tim o zeton prijdete a tudiz i surovinu a stavate se tzv. zradcem, ktery vam dava -2 vitezne body. Zeton zradce vam vsak nezustava navzdy. Pokud nejaky dalsi hrac porusi alianci, tak se stava zradcem on. A tak muzete doufat.
Doufam, ze jsem nic nepopletl a vse dobre vysvetlil. Dekuji vcerejsim spoluhracum za skvelou atmosferu, opravdu jsem se celou dobu bavil a hru si uzival a co dodat? Libi se vam hra? Vy ji stale nemate?! Tak upalujte do obchodu, protoze tahle pecka za to stoji.

7.11.2011 07:39:59 | Upraveno autorem (porovnej)

Vojtech Musil
Tak hru jsem mel na wishlistu uz driv, ale precteni tveho prispevku me presvedcilo, ze ji musim mit co hned jak se zacne u nas prodavat. Jeste dotaz- jak dlouho vam hra trvala? A druhy - na BGG jsem se docetl, ze ke konfliktu mezi hraci dochazi vetsinou az v predposlednim, nekdy dokonce poslednim kole, jak to bylo u vas? A posledni dotaz- hra se hraje myslim na 9 kol, jak realne vidis si kola pridat nebo ubrat a tim hru natahnout, popripade zkratit? diky

7.11.2011 09:08:13

to zluda
Hrali jsme ve ctyrech.
Meli jsme zacit v jednu, ale nez dosli hraci, tak pocitam, ze bylo pul druhe. Nez jsme vysvetlili pravidla, tak asi dve. Takze od 14:00 do 17:15. Coz jsou 3:15 cisteho casu na hru s tim, ze jen jeden clovek to hral, jeden si precetl pravidla, dva od nuly.
Ten konflikt je pravda. Hra neni primarn valecna. Zalezi asi na zkusenostech a taktice. Ten boj nenese takove ovoce asi a pokud mas kontrakt a zradis, tak o nej prijdes, cili za boj muze byt i postih. Tusim, ze u nas byl prvni boj nekde kolem 5 - 6 kola, kdy se bojovalo o stred galaxie - porazeni tzv. Ancients a nasledne boj v dalsim kole, kdy jsem se snazil stred dobyt ja. Bohuzel se nepodarilo. A pak doslo k souboji opravdu v poslednim kole. Jinak prakticky vubec. Kdyz pominu obsazovani planet.
To asi neumim posoudit. Chce to odehrat vice her, hru se poradne naucit, vedet, co vzit a nevzit a potom, kdyz se clovek vypracuje, tak se da rict, co jsi schopen realne mit. Je mozne, ze zkusenejsi hraci by jiz v patem kole meli velke armady a mnoho bohatstvi... ale realne to asi je, jen to utrpi na to, ze bud to bude spise farmareni a nebo se to zvrhne v bitvy podle toho, jestli kola uberes nebo pridas. :-)

7.11.2011 09:22:30 | Upraveno autorem (porovnej)

Vojtech Musil
Chtěl bych se zeptat na akci influence. Myslíš, že jde zahrát tak, že si nevrátíš žádné influence disks a použiješ jí jen na to, abys znovu aktivoval použité lodě?

7.11.2011 10:11:58

zgrywus
Ja ty pravidla necetl, byly mi jen vysvetlena, ale podle toho, co do nich ted koukam, tak mi z toho vyplyva:

Zvolis Influence akci
=> muzes vzit az dva Influence disky a premistit je podle pravidel. Bud zabrat system nebo naopak nektereho se vzdat a nebo jednoduse neudelas nic. Pote, co umistis disky, tak muzes aktivovat kolonizacni lode a osidlit ty planety.
A pak tam je dovetek: After moving the discs, you may also turn two colony ships face up.
Tim, ze to je tucne, tak tim autor chtel rict podle me, ze pouze tehdy, pokud jsi umistoval nebo presouval nejake disky, tak si muzes tu kolonizacni flotilu otocit a mit ji znova aktivni na osidlovani.

EDIT
Druhe vysvetleni ale muze byt, ze to tucne pouze znamena, ze pote, co "probehla" faze umistovani disku, tak si muzes ty kolonizacni lode otocit. Cili ze i kdyz neumistis disk, tak si ji muzes pripravit. Neni to jednoznacne a tusim, ze jsme to hrali tak, ze kdyz pouzijes tento zeton, tak nemusis delat s disky nic a pritom si ty lode pripravis.

7.11.2011 10:36:49 | Upraveno autorem (porovnej)

Influence
Ano, akciu Influence mozes pouzit len na otocenie kolonizacnych lodi. Vseobene povedane - ak si vyberies akciu, tak jej obsah nemusis vykonat alebo len vykonas z casti. Pri Influence mozes polozit (vziat, presunut) len jeden influence zeton alebo aj ziadny a len otocit kolonizacne lode. Takisto napr. aj pri akcii Upgrade - mozes sa rozhodnut nic neurobit (aj ked to velky zmysel nema), pridat si len jeden novy dielik alebo plnu akciu.

Pri Influence akcii mozes spravit aj takuto vec - polozis zeton na volny sektor s planetami, aktivujes si 2 kolonizacne lode a presunies 2 kocky na planety a nasledne si znova otocis kolonizacne lode aktivnou stranou hore.

7.11.2011 10:48:51 | Upraveno autorem (porovnej)

tirsillur
Já jsem se zatím domníval, že přemístění disku je nutná podmínka k reaktivaci kolonizačních lodí.

7.11.2011 13:58:35

Zeptat se autora
Asi vám nezbyde, než se zeptat autora.

7.11.2011 14:02:45

Vybíráme z Bazaru

Sagrada CZ
Sagrada CZ
Akt. cena: 530 Kč
Končí za: 4 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas