DOOM: Desková hra

xxxxxxxxoo hodnoceno 84x (Seznam vlastníků)

DOOM: Desková hra - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, kooperativní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
ADC Blackfire Entertainment - logo
Autoři: Jonathan Ying
Rok vydání: 2016
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Tak dnes jsme zkusili 1. misi s názvem Černý biskup. Cvičnou misi jsme přeskočili.

Figurky jsou pěkný a docela i těžký.

Příprava trvala +- 20 minut, samotná hra trvala asi 2 a půl hodiny. Vyhráli marináci celkem v pohodě.

Ve druhé misi už to bylo hodně vyrovnané, ale nakonec vyhrál démon.

Učení pravidel mi dalo celkem zabrat. Myslel jsem, že po zkušenostech s Descentem to bude hračka, ale spletl jsem se. Po druhé misi už je vše celkem jasné.

Hra je ale dobrá a líbí se mi víc jak Descent. Souboje se zrychlily díky tomu, že na kostkách útoku jsou jen symboly zásahů a na obranu se nehází, ale táhne se karta kde je zobrazen počet štítů.
Líbí se mi i to, že můžu chodit přes nepřátelskou figurku, ale stojí to 2 body pohybu. Odpadá tak z Descentu to, že se vládce zla postavil s velkou figurkou do dveří a nikdo nemohl projít.
U Descentu se mi i nelíbilo to, že každé dobrodružství (hlavně v almanachu Labirint Zkázy) měnilo dost pravidla hry. Zde má každá mise jen pár úprav.
Další věcí co se mi líbí oproti Descentu jsou karty iniciativy. Nikdo tak neví, kdo bude další na tahu.
Ještě jedna věc se mi líbí víc než v Descentu. V Descentu jsem 20 minut připravoval mapu a klidně se stalo, že za 40 minut byl konec. Pak se zase připravoval 20 minut další scénář. Tady hrajete každou misi přes 2 hodiny.

Co se týče chyb tak nemůžu posoudit, protože to nemůžu porovnat s originálem, ale 1 chybu jsem na kartě našel. Jedná se o kartu hrozby s názvem Zamoření. Tam je uvedeno, že když marináci otevřou dveře, otočí se žeton teleportu lícem nahoru. Mělo by být žeton portálu. Trochu mě to zmátlo, než jsem si uvedomil, že se jedná o chybu. Teleport se aktivuje při vstupu marináka na pole teleportu.

Nám se hra hodně líbí a za sebe jí mohu doporučit. Občas je na mapě tolik figurek, že to působí jak Zombicide :)
6.10.2017 16:43:13 | Upraveno autorem (porovnej)

počet hráčov
Koľko Vás hralo hráčov ?
Mi pripadá že čím viac hrá marinákov tak je jednoduchšia hra pre Invadera.

9.10.2017 08:39:47

syncak
Hráli jsme 2 hráči každý za dva marináky + Invader. Údajně je hra nejvíce vyvážená, pokud hrají 4 marináci. Nemůžu ale posoudit.
Když hrají 2 marináci, tak má každý marinák 1 akci navíc, 1 kartu navíc a + 2 životy. Jsou pak údajně moc silný. Není ale problém z mapy odebrat např. lékarničku, nebo motorovku.

9.10.2017 12:09:16 | Upraveno autorem (porovnej)

titus
My sme hrali 1 marinák a invader. Vtedy má marinák 2akcie a 2 karty iniciatív (teda 4 akcie za kolo) +1karta a +5životov.
Čo mi pripadá ako bojovať s rambom a terminátorom v jednej osobe.

jediné negatívum je že hra neberie do úvahy či má marinák 10,12 alebo 15 životov. Vždy na výhru narušiteľa treba 6 fragov.

9.10.2017 13:31:21 | Upraveno autorem (porovnej)

Celkové dojmy a srovnání
Ahoj, zajímají mne celkové dojmy a případně i srovnání s předchozí verzí - nejen co do herních principů, ale i zpracování, obsahu krabice atd.

9.10.2017 13:46:35

Jilut
A co tě vlastně zajímá?


:
Jilut

Doom 1.edice vs. Doom 2. edice

Ahoj, dokázal by někdo tyto dvě edice porovnat? Myšleno herně, nechci se bavit o tom co se komu vic líbí na vzhledu. Co je herně, pravidlově vymakanější, co je zábavnější atd.

Díky

9.10.2017 13:57:38

to Bastacka
Množství komponentů, zpracování a kvalita figurek a dílků, přehlednost pravidel, kvalita scénářů....

9.10.2017 14:36:07

Jilut
Nemůžu srovnávat s předchozí verzí, ale moje dojmy jsou hodně dobré. Můžu srovnat akorát s Descentem a DOOM se nám líbí mnohem víc. U nás doma má hodně velký úspěch.
Hráli jsme zatím jen 2 scénáře. Zatím se mise zdají být vyrovnané, což beru jako plus. Každý scénář trvá přes dvě hodiny a dá se v pohodě hrát samostatně. Figurky vypadají hodně dobře.
Scénáře (mise) jsou popsané stručně, většinou pár vět. Nám to tak vyhovuje. Např. u Descentu si musí hráči přečíst příběh a přípravu na celé stránce, což tady není. Někomu to může ale vyhovovat.

9.10.2017 16:43:17

Jilut
Co jsem četl na BGG, tak je přepracován systém boje na karty + kostky (Doom2016). U Doom2004 měli figurky monster 4 barvy - korespondující s barvou mariňáků , v nové verzi mají figurky jednotnou barvu - 66 figurek vs 37. Nicméně v nové verzi jsou figurky mnohem detailnější.
Desky prostředí jsou také mnohem detailnější (někdo si ovsem stěžuje na absenci krve). Artworky na kartách koresponduji s počítačovou hrou a jsou vážně pěkně vyvedené. Výhrady bych mel možná jen k drobnému písmu. Insert v krabici klasicky není moc praktický, zvažuji, že jej časem nahradím, každopádně má však pěkně vyvedený potisk.
Co jsem četl názory na BGG , tak nový Doom je vice přímočařejší a víc se blíží své předloze - počítačové hře a také by měl byt lépe vybalancovaný, co se týče výhry mariňáků vs narušitel. Dále hráči z BGG tvrdili, že je to jedna z mála her od FFG, která vypadá jako „kompletní“, tudíž se moc neočekává vydání rozšíření, hra to prý nepotřebuje (ale známe FFG ).
Hru jsem zatím nehrál, ale máme ji koupenou a do týdne bychom ji chtěli zahrát.

9.10.2017 19:48:31 | Upraveno autorem (porovnej)

Zamoření (INFESTATION)
Omlouvám se, skutečně došlo k přehlédnutí při překladu a následných kontrolách. Kontrolovali jsme vše několikrát, ale bohužel vždy nějaká drobnost někde uteče. Zde je originální text a pod ním překlad, tak jak je vytištěn na kartě.

SETUP: The invader summons from each faceup portal token.
WHEN A MARINE OPENS A DOOR: Each portal token that the marine can trace a continuous path of adjacent spaces to (i.e., each portal token that is not separated from the marine by blocking terrain, walls, or doors) is flipped faceup.

ZAČÁTEK HRY: Narušitel vyvolává z každého otočeného portálového žetonu.
KDYŽ MARIŇÁK OTEVŘE DVEŘE: Každý žeton teleportu, ke kterému se mariňák může dostat (není od něj oddělený stěnami, překážkami nebo dveřmi), je otočen lícem nahoru.

19.10.2017 13:04:59

to Titus a BladeBrown
Díky moc, už jsem hru objednal a nemůžu se dočkat....

19.10.2017 13:08:09

prve dojmy
Po prvých skusobnych hrach max. spokojnost. Co je pre mna ale najviac dolezite je to, ze hra sa da podobne ako Cerny mor velmi jednoducho upravovat. Zahral som aj s dorastencami, treba ich usmernovat a trosku im to zjednodusovat - ale zaklad : pohyb, boj, obrana im rychle presla do krvy a vydrzali pri tom nadsene viac ako hodinu - a chceli hrat dalej. Vsetky hry upravujem úlohami a cielmi tak, aby sa s dorastencami dalo zmysluplne zahrat za hodinu - to vzdy vydrzia s plnym sustredenim. Dorobil som herne dosky nasadzovacieho teleportu pre demonov, hernu dosku regeneracneho zariadenia pre eliminovaných marinakov / chlapci nechcu nahradnikov, trvaju na vylieceni svojich hlavných postav... / - a zaklad rpg je na svete. Hra pre mna splnila vsetky predpokladane ocakavania, pekelna bitka az pre 5 hracov, jednoducho upravovatelna o rpg prvky. Naviac je po kazdej stranke perfektne spracovana- dosky, zetony, karty, super figurky. Jedine som pre vacsi prehlad farebne zvyraznil podstavce marinakov a spekulujem nad zvyraznenim ciernych ciar miestnosti - ale to uz len pre zjednodusenie pre dorastencov. Cerny mor pre pestrejsie hranie vyzadoval pridat par figúrok, toto sa mi uz pozdava dostatocne bohate v zaklade. + dodatok : ciernou matnou samolepiacou tapetov som " zhrubil " na 4 mm obrysy hlavných miestnosti a je to ok. Na odlisenie marinakov pouzivame podstavce hrdinov z Cierneho moru - sedia presne, to uz mala mat samotna hra.

27.10.2017 07:20:24 | Upraveno autorem (porovnej)

to dedodusi
Ahoj, mohl by jsi napsat základní rozdíly v hraní (náročnost kladená na hráče, nutnost něco dopočítávat, atmosféra , rychlost) oproti Černému moru?
Díky

27.10.2017 11:33:04

Za mě lepší než černý mor
Obsah krabic, cena, hratelnost, zábava vše hraje pro Dooma. Náročnost na hráče cca stejná. Zahrát scénář zvládneme rychleji. I když dříve bych hlasoval pro zombicide, teď jednoznačně pro Dooma. Osobně je tahle hra pro mě překvapením roku. Když Bf uveřejnilo že ji vydá opět cz nevěřícně jsem kroutil hlavou.

27.10.2017 14:29:01

Černý mor vs Doom
Černý mor sem zatím nehrál, ale podle mě jde o trochu jinou hru. ČM je koop hra s příběhovou kampaní + levelování postav. U Doom je 1 vs 4 , neleveluje se tu, žadné předměty se do dalších misí nepřenáší, jednotlive mise na sebe navazují minimálně (téměř absence příběhu).

27.10.2017 16:22:40

porovnanie
Za mna : pravidlova narocnost plus minus rovnaka. Princip podobny - porazit demonov a splnit ciele. CM nepriatelov generuje, v Doome treba jedneho hraca - narusitela.
Cerny mor- fantasy rozpravocka, pristupna sirokemu okruhu hracov, uz v zaklade pribehove kosatejsie. Jednoduchy boj - odstranovanie prekazajucich figuriek. Prijemne levelovanie.
Doom -sci fi, taktika a boj je hlavnym taziskom hrania - splnenie cielov misii- iba ciele a prostriedky / misie v operacnom manuale su perfektne doplnane kartami ulohy a hrozby / , ide uz o ozajstne porazanie jednotlivých demonov. Urcite skor pre chlapcov a urcite aj trosku narocnejsie na taktiku hry. Levelovanie - posilovanie v podstate minimalne, cez predmetove sady.
Obe hry su perfektne, obe bezchybne a skutocne krasne do detailu spracovane. Zakladne systemy maju ciste a jednoduche, lahko sa upravuje obtiazmost , pripadne obohacuje pribeh. U nas sa maximalne vyuziju obidve !!!

27.10.2017 18:05:48 | Upraveno autorem (porovnej)

Zatím nic moc
Po první hře, kdy jsem hráli čtvrtou misi první operace, mám ze hry spíše špatný pocit. Jednak proto, že už jsem našel několik chyb v češtině a to jsem hru hrál pouze jednou. Například u druhé mise druhé operace Švédský stůl je úkolem Zajištění vzorků jenže v možných úkolech jsou pouze Zajištění zdrojů a Sběr vzorků, takže netuším, o jaký úkol se vlastně jedná. Na kartě dorážení Neústupnost je naprosto prásácký tvar "útočníkovo kostku". A na spoustě karet je podivná formulace "znovu hodit libovolným množstvím kostek". Jelikož z této formulace není jasné, jestli se jedná o nový hod kostkami nebo o přehození, musel jsem si najít originální kartu, z jejíhož textu jak se dozvěděl, že se jedná o reroll. Jinak vypadala čeština dobře. Horší už to bylo se zbytkem hry.

Jelikož jsem měl z gameplay videí prvních dvou misí dojem, že Narušitel neměl skoro šanci vyhrát, zvolili jsem již zmíněný čtvrtý scénář, který jsme hráli ve dvou mariňácích. Ačkoliv měl Narušitel už jistou zkušenost se hrou a hrál opravdu dobře, ačkoliv mariňákům celou dobu vůbec nepadaly kostky a za celou hru jsme zabily jen asi šest démonů, ačkoliv Narušitel díky překouknutí vyvolal Revenanta a Pekelného démona mnohem dříve než měl a až zhruba v půlce hry zjistil, že nemůže během jedné akce použít dvě stejné karty, přesto všechno se nám povedlo těsně zvítězit. A jasně nám z toho vyplynulo, že kdyby nebyli ti dva démoni vyvoláni předčasně, bylo by to mnohem snazší vítězství. A jelikož jsem i na BGG četl poměrně dost názorů, že hra je poměrně jasně nakloněná mariňákům, tak se přímo nabízí otázka, jestli má Narušitel reálné šance zvítězit díky svým schopnostem a ne jen díky velké porci štěstí? Protože mám obavu, že se nám může velice brzy stát, že se na hru začne prášit, protože se nikomu nebude chtít hrát za Narušitele.

A poslední velkou výtku, kterou ke hře mám, je, že takhle blbě vyřešený výhled jsem v žádné jiné hře ještě neviděl. Je mi jasné, že se jedná o předělávku střílečky, takže je záhodno, aby se střílelo co nejčastěji. Jenže tady je ten výhled vyřešen tak, že prakticky není možné se schovat a i když stojí útočník i obránce dvě políčka za hranou rohu a prostou logikou neexistuje jediný způsob, jak by na sebe mohli vidět, přesto je možné utvořit spojnici mezi políčky, na kterých stojí a tudíž výhled existuje.

Takže výsledek byl ten, že ani jednoho z nás hra příliš nechytila a ani jsme se u ní nijak zvlášť nebavili. Zkusím jí dát ještě šanci, ale jestli se to nezlepší, půjde z domu.

5.11.2017 10:22:21 | Upraveno autorem (porovnej)

MalcolmReynolds
Pokud hrají pouze 2 marináci, mají to nejlehčí. Nejvyváženější je hra pokud hrají 4 marináci.
Mě se hra zdá poměrně vyvážená a to mnohem více, než např. Descent. Pokud vám připadá, že je hra moc jednoduchá pro marináky, není problém při přípravě hry např. neumístit na herní mapu 2 lékárničky apod.

5.11.2017 10:48:52

Titus
Stejně tak není problém ubrat při přípravě scénáře některou zbraň nebo se třeba domluvit, že Narušitel bude potřebovat k vítězství různý počet zabití v závislosti na počtu mariňáků, atd.

Jenže taky není problém tohle všechno odhalit při důkladném betatestingu a nenechávat to všechno jen na hráčích. Taktiku mnoha her "Když se to hráčům nelíbí, ať si to upraví" přímo nesnáším, protože ledacos naznačuje o pohodlnosti tvůrců.

5.11.2017 11:07:17

Záleží na hráčích
Hráli jsme pokaždé v 5, ale s jiným složením. Jednou se zkušenými hráči-mariňáky a narušitel neměl moc šancí, ale bez boje jsem se nedal :) a snažil jsem se aby to měli co nejtěžší. Na podruhé jsme defacto bojovali pořádně ve dvou hráčích proti narušiteli. Dva mariňáci byli úplný ucha a dostali jsme řádně na frak . Řekl bych že hra vyvážená je, jen pak záleží jak to padá a celkem hooooodně důležitý jak se tahá iniciativa. Obecně u těhle her si myslím že by skupina hráčů na straně "dobra" měla mít větší šanci zvítězit a pán "zla" jí to vítězství udělat co nejtěžší, aby bylo co nejsladší :). Hra kde bude jeden kralovat a čtyři lidi budou odcházet zcela frustrováni nemá moc šancí stát se oblíbenou. První Doom toho byl jasným příkladem.

5.11.2017 11:39:21 | Upraveno autorem (porovnej)

Záleží na počtu hráčů
Je dost možný, že ve čtyřech je hra mnohem vyváženější, protože Narušitel musí pro své vítězství vytvořit jen 60 damage, zatímco ve dvou je to už 72 damage a to nepočítám zdraví, které si hráči obnoví z lékárniček a dorážení. Druhý problém je, že ve dvou mariňácích si zbraně posbírají pouze ti dva, čímž se jejich balíček stane mnohem silnější a jelikož můžou udělat ve svým tahu dvě hlavní akce, jsou při něm výrazně nebezpečnější. A v jednom mariňákovi, kdy musí Narušitel pro dosažení vítězství vytvořit dokonce 90 damage, je podle mě skoro nemožný, aby vyhrál.

A o tom právě mluvím. Tohle by měl odhalit a vyřešit důkladný betatesting a ne až hráči.

5.11.2017 11:59:55

Vyhoďte pravidlá, zapojte fantáziu
Ako som písal v hodnotení, je to vynikajúca hra v ktorej ak máte dostatok fantázie môžete úplne zabudnúť na 50% pravidiel a vytvoriť si vlastné misie s vlastnými príbehmi.

Doplním príklad jednej misie, ktorú sme si vymysleli a rozpíšem ju viac ako v hodnotení (hrali 3 mariňáci a 1 jeden rozprávač, ktorý zároveň hrá aj za stranu démonov):

Mariňáci sú poslaní na planétu XY, kde na stanici YZ došlo k udalosti, ktorá mala za následok vyvraždenie celého jej osadenstva. Keďže predchádzajúci tím neuspel, spoločnosť posiela 4 najlepších mariňákov aby zaistili dôležité dokumenty. V momente výsadku však loď havaruje a jeden mariňák umiera (3 hráči teda hrajú ďalej). Po obhliadke vraku lode sa obnoví komunikácia s velením, ktoré oznámi, že satelity rozpoznali implantát jedného z osadenstva stanice, ktorý je stále nažive ale zranený (figúrka Antona z hry The War of Mine). Máme teda dve úlohy, získať dokumenty a zachrániť preživšieho. Samozrejme rozprávač pripravil pre mariňákov prekvapenia, aby misia nebola veľmi jednoduchá...

Základné pravidlo pre rozprávača je aby si všetko vopred vymyslel, zapísal všetky myšlienky, zvraty v príbehu, rozmiestnenie démonov na papier a v prípade pochybností ukázal ostatným hráčom že ich neklame a nevymýšla len tak z hlavy. Papier s príbehom však slúži len na kontrolu, ostatní hráči ho nevidia.

Napríklad v tejto konkrétnej misii rozprávač vysvetlil, že každé dvere aktivujú určitého démona, ktorý sa zjaví na mape (kde a v akom počte sa démoni objavia, to navrhne rozprávač a napíše na papier vopred). Stalo sa však, že mariňáci sa rozostavili pred dverami, otvorili ich, avšak nič sa nestalo a démoni sa nezjavili. Takéto momenty pridávajú na atmosfére. Toto nikdy s misiami, ktoré boli predstavené v návode nezažijete. 3 x Revenant + 1 Pekelný baron sa následne objavili až keď mariňáci vzali dokumenty zo stola v labáku, aby dokončili prvú úlohu misie.

Zvrat v hre prichádza keď sa dostanú k preživšiemu obyvateľovi stanice. Vzhľadom k tomu, že hráčom bolo podozrivé, že preživší sa nehýbe (vysvetlil im to rozprávač po otvorení dverí miestnosti v ktorej sa preživší nachádza), poslali k nemu do miestnosti len jedného mariňáka s 3 kusmi argentovej energie o ktorej sa hráči a rozprávač vopred dohodli, že v prípade nutnosti ju môžu mariňáci použiť ako samovražedný nástroj a odpáliť ju na sebe, čím zabijú seba a políčkam naokolo vezmú 10 bodov života. Po priblížení sa k preživšiemu zistili, že je mŕtvy. Pri pokuse opustiť miestnosť sú všetci mariňáci teleportovaní k hlavnému bossovi Kyberdémonovi (iná dimenzia - otočená hracia plocha). Tu musia poraziť Kyberdémona, alebo ho nejakým spôsobom obísť a vrátiť sa cez aktivovaný portál naspäť na stanicu. Po zabití kyberdémona sa vrátia späť k troskám lode, kde ich vyzdvihne loď, ktorá im bola poslaná na pomoc. (Hrací čas cca 2 hodiny)

V tejto konkrétnej misii boli na mape rôzne nástrahy, napríklad sa démoni objavili po tom, ako postava vzala novú zbraň. Rovnako na mape bol vytvorený úzky koridor, ktorým keď mariňáci prechádzali, na oboch koncoch tohto zúženého koridoru sa zjavili Mankubusovia.

Inú misiu sme zas začínali tak, že mariňáci nemali žiadne zbrane (príbeh vysvetlil prečo) a museli sa k nim prebojovať cez 4 Impov, len s pomocou základnej pištole, ktorú majú ako UMC mariňáci vždy vo vedľajšej akcii k dispozícii.

Možno pre niekoho je vymýšlanie vlastných príbehov, pravidiel a používanie postavičiek a plánikov z iných hier neschodné, ale pre našu partiu je táto hra svojou variabilitou asi najlepšie čo sme doteraz hrali a predpokladám, že kým budeme vedieť vymyslieť nové príbehy, tak skoro ďalšiu hru hladať nebudeme.

6.8.2018 13:50:15 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Robinson Crusoe + Záhada ztraceného města
Robinson Crusoe + Záhada ztraceného města
Akt. cena: 2999 Kč
Končí za: 7 dnů

Offcanvas