Autoři: Brett J. Gilbert
Matthew Dunstan
Rok vydání: 2016

Recenze z Geekcave.cz

Autor: Edric | 24.9.2017 | 2

Kromě velkých strategických opusů nám Albi vydalo v minulých měsících i několik menších rodinných her a jednou z nich je Costa Rica. Jak se povedla hra plná zvířat a dobrodružství?

Jižní Amerika je plná neprobádaných koutů, nádherných přírodních úkazů, ale i jedinečné flóry a fauny. A právě místní fauna je hlavním tématem nové hry, kterou u nás v průběhu prázdnin vydalo vydavatelství Albi. Jako členové expedice máte za úkol pořídit co nejvíc fotek místních zvířat, ale pozor, mezi všemi těmi levharty a ještěrkami se nacházejí i proradní nebezpeční komáři, kteří mohou vaši expedici odsoudit k neúspěchu a vás tak připravit o cenné body. Budete riskovat nebo se spokojíte s málem? A jak že se tahle nenáročná hra povedla?

V relativně malé čtvercové krabičce vyvedené v nezbytných odstínech zelené a s obrázkem fotící expedice na vás čeká v první řadě 72 šestiúhelníkových mapových dílků s obrázky jednotlivých zvířat, které bude vaším úkolem „fotit“, dále 30 průzkumníků – tedy hráčských figurek v pěti barvách, jedna figurka vedoucího expedice, 5 hráčských karet s nápovědou a samozřejmě nezbytná (krátká) pravidla.

Jak se hraje?

Není to nic složitého, přesně jak se na rodinnou hru sluší a patří. Všechny díly mapy se zamíchají lícem dolů a hráči z nich vytvoří jeden velký šestiúhelník s hranami tvořenými přesně 5 díly. Do každého z rohů pak každý hráč postaví jednu ze svých šesti figurek a vybere se první hráč (dle pravidel ten, kdo jako poslední navštívil deštný prales – počítá se botanická zahrada? Asi ne, takže u nás padne tradičně volba na nejmladšího člena). První/vedoucí vybere jednu z expedic, ve které má stále figurku, vybere směr pohybu a otočí vybraný dílek. V tu chvíli se může rozhodnout - buď si odhalené dílky s fotkou zvířat vzít, s ním si vzít i svou figurku člena expedice a přijít tak o možnost v této expedici pokračovat, nebo passovat. V tom případě tato volba přechází na dalšího hráče a tak dále. Pokud všichni passovali, vedoucí vybírá další směr a vše se opakuje. No a vše se opakuje tak dlouho, dokud si jeden z hráčů dílky nevezme nebo dokud nejsou odhaleny dvě ikony hrozby (komárů). Pokud toto nastane, vedoucí expedice si okamžitě vezme všechny dílky (vyjma těch s ikonou hrozby) a svého člena expedice do své zásoby. Vypadá to jednoduše? A ono taky je! Ovšem pozor, nebezpečí tkví v komárech, protože některá zvířata jsou vzácnější, ale zároveň je s nimi spojeno i větší množství ikon hrozby. V pralese je sice nejméně hrozeb, ale zároveň i minimum komárů a máte tak velkou šanci získat množství fotek než „vypadnete“, oproti tomu v horách je sice velké množství zvířat a šance na velký bodový přísun na konci, ale zároveň takové množství komárů, že vážíte každý další posun! Na konci hry hráči obdrží body podle počtu fotek jednotlivých zvířat a případný bonus, pokud mají od každého aspoň jednu fotografii.

Jaká je?

Costa Rica není špatná, to rozhodně ne, ovšem má jasně vymezenou skupinu hráčů. Věkové doporučení 7+ zde naprosto odpovídá a rovnou zapomeňte na to, že hru využijete jako filler nebo s nějakou starší skupinou hráčů. Grafika, styl hraní, žádné blafování nebo konflikt - to vše hru směřuje čistě na rodinné hraní, na které je ovšem dobrá. Děti se budou bavit a rodiče se jistě nebudou nudit. Pokud hledáte jednoduchou hru pro celou rodinu, kterou máte připravenou a odehranou za pár minut, je Costa Rica určená pro vás. Pokud chcete něco komplexnějšího, možná raději zvolte jinou hru od Albi, třeba Moštárnu, která je přeci jen složitější, ale i tak si zachovává status rychlé rodinné hry. Ovšem pokud hledáte opravdu hodně nenáročnou rodinou hru, s klidem můžete sáhnout právě po Costa Rice.

Původní recenze vyšla na stránkách GeekCave.cz.