Herní svět: Horror
Vydavatelé: DVG
Autoři: Ian Richard
Rok vydání: 2014

Recenze - Cards of Cthulhu

Autor: Tharr | 23.9.2017 | 3

Temné časy se opět blíží a síla těchto monster začíná ovlivňovat myšlení lidí. Někteří už podlehli a založili kulty uctívající tyto bytosti jako bohy. Je-li tvůj rozum ještě nezakalen, musíš se tomuto zlu postavit a zabránit mu v probuzení. Jinak temní bohové znovu ovládnou svět.

Nakladatelství se převážně zaměřuje na hry s válečnou tématikou, občas ale udělají výjimku a vydají něco trochu z jiného soudku. A přesně tak tomu je i v případě Cards of Cthulhu. V této hře se ujímáte role neohroženého vyšetřovatele, který se hrdinně postaví zástupům temných bytostí a strašlivých monster, které se skrz brány do jiných světů valí na ten náš. Vaším hlavním cílem bude hlavně přežít až do konce hry a také zabránit v probuzení prastarým bohům. Se zvládnutím tohoto úkolu vám budou pomáhat společníci, kteří se k vašemu boji mohou připojit a také předměty, jimiž se budete v průběhu hry vybavovat a které vám výrazně pomohou v boji proti přicházejícímu zlu.

Po otevření krabice na vás vykouknou 4 desky jednotlivých kultů uctívajících prastaré bohy a snažících se o jejich vyvolání. Balíček karet kultu skládající se převážně z monster, bran do jiných světů, kleteb, ale i pozitivních karet jako jsou právě zmiňovaní společníci a předměty. Hra obsahuje celkem 10 karet vyšetřovatelů, za které si hru můžete postupně vyzkoušet. Každý z nich má svou speciální schopnost, a tak si hru můžete vyzkoušet za každého z nich, pokaždé s trochu jinými herními možnostmi. Nedílnou součástí hry jsou kostky pro vyhodnocování soubojů a žetony zkušenosti sloužící v této hře jako univerzální platidlo.

cards-of-cthulhu-07

Příprava hry je velmi rychlá, na stůl se nachystají desky kultů, vedle nich balíček karet. Hráč si vybere jednu z dostupných postav, obdrží počáteční zkušenosti, základní kostky a může se začít hrát.

Cílem hry je přežít až do konce náporu temných sil, tedy až do chvíle, kdy je dobrán balíček karet kultu, a přitom zlikvidovat pokud možno všechny nepřátele, kteří se na vás budou hrnout.

Jednotlivá herní kola jsou rozdělena do několika fází. V první přichází do hry nepřátelé a také se na vás může usmát štěstí v podobě příležitosti najmutí nového společníka nebo získání předmětu. V závislosti na zvolené obtížnosti hry se postupně táhne určitý počet karet, které jsou dle svého typu umisťovány na jednotlivé desky kultů. Pokud mezi taženými kartami byli společníci nebo předměty, nastává druhá fáze kola a hráč může tyto karty zakoupit utracením bodů zkušenosti (peněz). Předměty vás různě posilují, chrání či přidávají nové možnosti. Společníci, kteří se k vám přidají, vám jednak přispívají svou schopností, ale hlavně vám často dobře poslouží jako živý štít. Přece jen většinou raději podříznete nebo necháte zešílet nějakého toho kámoše, než aby tekla krev přímo vám. Další fází, kterou si ve svém tahu budete muset projít, je probouzení bytostí horrorů. Jsou to silná monstra, která se do hry dostávají spící a čekají, až se na desku kultu dostane potřebné množství bytostí nutné k jejich probuzení. Což je stav, kterému se raději vždy snažíte vyhnout. Ona totiž probuzená hororová obluda neblaze působí na váš zdravý rozum, a tak až do doby, než se s ní vypořádáte, budete muset platit tolik bodů zkušenosti, kolik je jeho síla, abyste z toho nezešíleli. A pokud nemáte na zaplacení? No pak je pravý čas nato nastrčit kamaráda společníka, aby zcvoknul za vás. Jo, že vy už žádného nemáte? No tak to smůla, prohráli jste.

cards-of-cthulhu

Hlavní částí hry je ale fáze boje. K jeho vyhodnocení se užívají kostky a výsledek hodu určí sílu, se kterou se do nepřátel pustíte. Pokud se vám hod nezdařil, můžete si kostky jednou přehodit. Ze startu hry máte k dispozici jednu kostku zranění a dvě kostky životů. Pro posílení útoku si za body zkušenosti můžete povzbudit své sebevědomí a dobrat si až 3 kostky duše. Pak už jen stačí zvolit cílovou desku kultu, na kterou chcete zaútočit a už směle do boje. Na desce kultu se můžete utkat celkem se třemi druhy nepřátel. Základní bytosti o různé síle je možno porazit tak, že jim udělíte kolik zranění, kolik je jejich síla, a to z jedné nebo i více kostek. Porazit bytosti horrorů je už větší oříšek, k tomu, abyste se s nimi vypořádali, musíte na kostkách hodit takzvané kombo, což znamená buď několik stejných čísel, nebo postupku. Kolik stejných čísel, či jak dlouhá postupka musí být, je závislé na síle daného monstra. Brány, poslední z nepřátelských objektů, se kterými se můžete setkat, jsou zlikvidovány zaplacením 3 bodů zkušenosti. Při boji je nutné dbát na posloupnost krytí jednotlivých nepřátelských cílů. Probuzené horrory chrání slabší bytosti a ty zase zatím spící horrory a brány. Ať už v boji porazíte cokoli, odměnou pro vás budou body zkušenosti. Při vašich výpravách za nepřáteli pochopitelně můžete utržit taky nějaký ten škrábanec a to tehdy, pokud vám na kostce zranění padne 1 - pokud je na cílové desce nějaký probuzený horror, stačí dokonce pouze hodnota nižší než je jeho síla. Když se tak stane, přicházíte o jednu kostku života. Anebo se schovejte za svého kámoše, ať to schytá za vás. Pokud vám už živé štíty došly a vy byste měli přijít o poslední kostku života, prohráváte.

Ve svém tahu můžete využívat své body zkušenosti k sesílání různých kouzel, díky kterým se můžete léčit, provádět další útoky, zavírat brány či přidávat si kostky do útoku. Moudrým využíváním těchto kouzel si ve hře velmi pomůžete.

Stane-li se vám, že na konci svého tahu je v některém kultu více jak 5 monster, prohráváte. V případě, že jste ale až do dobrání celého balíčku neumřeli, nezešíleli, ani se vám v kultu nepřemnožili obludy, je svět zachráněn a vy můžete slavit vítězství.

cards-of-cthulhu-10

Po grafické stránce mi hra přijde zdařilá. Velmi pěkné a zdařilé jsou kvalitní embosované hrací kostky, ilustrace na kartách i deskách kultů a dobře se s nimi hraje. Zcela dokonalé jsou kovové mince zkušeností. Grafické zpracování je u solitérních her z mého pohledu velmi důležité, protože vás prostě hra musí vtáhnout do děje, jste totiž u stolu sami a tak se nedá počítat s tím, že atmosféru udělá dobrá parta hráčů. Hra Cards of Cthulhu podle mě tento úkol určitě splnila. Jedinou výtkou, kterou bych ke grafickému zpracování měl je, že se ve všech kultech objevují stejné a stejně ilustrované slabší bytosti, což je podle mě škoda.

Hra je dle popisu na krabici určena pro 1- 4 hráče. Jedná se však spíše o marketingový trik a hra samotná je navržena jako solitérní. Popis, jak hrát ve větším počtu, je uveden až na konci pravidel a to jen jako volitelná varianta hry. Navíc pro větší počet hráčů vám budou v krabici scházet některé herní komponenty (body zkušenosti), které si je pro hru ve více hráčích vhodné dokoupit.

Celkově Cards of Cthulhu hodnotím jako velmi příjemnou, pohodou, nenáročnou solitérní hru, kterou si vždy rád rozložím a pro ukrácení chvíle zahraji. Herní mechaniky sice nejsou nijak objevné, po většinu času se prostě budete snažit buď hodit co největší čísla, nebo trojičku či postupku. I přesto vám hra ale nabídne dostatek herních rozhodnutí a rozhodně se vaše akce nesestávají jen z tupého házení kostkou. Problémy se na vás hrnou ze všech stran a bude jen na vašem správném rozhodnutí, zda se se vším dokážete vypořádat.

Recenze původně vyšla na deskovehry.cz ( http://www.deskovehry.com/recenze-cards-of-cthulhu/ )