nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Captain Sonar

Počet hráčů: 2 - 8
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: desková hra
Čeština:
Vydavatelé: Asterion Press
Matagot
Autoři: Roberto Fraga
Yohan Lemonnier
Rok vydání: 2016
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

- „Kapitáne, nepřátelská ponorka třídy Foxtrot na levoboku. Vzdálenost 6000, otevírají torpédomety.“

(O deset sekund později)
- „Kapitáne, nepřátelská ponorka vypálila 2 torpéda. Dorazí k nám za 30 sekund.“

(O chvíli později)
...............

Ve hře Captain Sonar se hráči chopí rolí jednotlivých členů posádky ponorky. Každá posádka se skládá ze čtyř námořníků, kteří musí společnými silami zneškodnit nepřátelskou ponorku. Hra je určena pro 2-8 hráčů. Dá se hrát v tahovém režimu, nebo realtimovém režimu. V každém případě musí být obsazeny tyto pozice – kapitán, první důstojník, inženýr a radista. Kapitán udává směr pohybu, první důstojník aktivuje zbraňové systémy, inženýr se stará o poškození lodi a radista zaznamenává přibližnou/skutečnou polohu nepřátelské ponorky.


Příprava hry:

Hráči si nejdříve rozdělí role v posádce a k tomu si vyberou příslušnou hrací desku. Mezi posádky se postaví zástěna, která je součástí hry. Zároveň se hráči domluví, jestli budou hrát v tahovém nebo realtimovém režimu. Hra na tahy je určena nezkušeným hráčům, hra v reálném čase je pak doporučena ostříleným mořským vlkům.


Průběh hry:

Ve svém tahu se ponorka pohne a posádka vykoná své akce, které každý člen posádky zaznamená na své hráčské kartě. Poté vykoná své akce posádka druhé ponorky.

Pohyb ponorky určuje kapitán, který udává směr, kterým se ponorka pohne. Musí to říct dostatečně nahlas, aby to slyšel nepřátelský radista. Pohyb ponorky je omezen podle stupně poškození.

O to se stará inženýr, na jehož herní desce je vyobrazena ponorka rozdělena do 4 částí, které představují světové strany. Podle směru pohybu zaškrtne jeden symbol v sekci daného směru. Navíc jsou symboly propojeny do několika okruhů. Funguje zde velice pěkný mechanizmus autoopravy, ale také systém udělení poškození vlastní ponorce. Poškození sebe sama nastává v okamžiku, kdy moc často plujete jedním směrem.

První důstojník má na starosti zbraňové systémy. Ty jsou jak útočné, tak i obranné. Mezi ně patří torpéda, miny, sonar, dron a nebo tichý mód. Ke spuštění zbraňového systému je zapotřebí mít tento systém nabitý a zároveň nesmí být na desce poškození zaškrtnutý žádný symbol tohoto systému. Systémy se nabijí tak, že při každém pohybu si zaškrtnete příslušné políčko (počet záleží na zvoleném systému) u určeného systému. Ve chvíli, kdy jsou zaškrtnuta všechna políčka u daného systému, může být aktivován. Systémy může použít kapitán, nebo první důstojník. V případě položení miny nahlásí kapitán, že je mina položena, a zaznamená si na mapě přesnou polohu. Minu pak může kdykoliv odpálit. Torpédo má dostřel 4 pole. U min a u torpéd platí to, že přesný zásah stojí nepřátelkou ponorku dva životy. pokud je nepřátelská ponorka na poli vedle výbuchu, přijde ponorka o jeden život. Může nastat i situace, kdy poškodíte sami sebe.

Úkolem radisty je zaznamenávat pohyb nepřátelské ponorky. Radista má k dispozici mapu, ale zpočátku netuší, kde se nepřátelská ponorka nachází. Od protivníka pak získává informace o tom, kterým směrem se hýbe. K dispozici pak má sonar, kdy obdrží přibližné informace o poloze.


S ponorkou se můžete také vynořit. Poté ohlásíte sektor, ve kterém se vynořila a soupeř má 3 tahy navíc (v tahovém režimu), pokud se také nevynoří. V realtime režimu pak musí posádka postupně obtáhnout části ponorky na kartě inženýra a v případě, že je to bezchybné (kontroluje soupeř), mohou pokračovat v dalších akcích. Při vynoření se ponorka automaticky opraví.

V realtime režimu plují obě ponorky současně. Zde nastává ta opravdová zábava. Představte si situaci, kdy inženýr musí nějak sdělit kapitánovi, že už nemohou plout na sever, protože jinak si způsobí poškození. Ale nemůže to říct moc nahlas, jelikož by to slyšel soupeř.  Zdá se, že realtime režim se liší pouze v tom, že posádky pracují současně. Není to tak. Realtime hra je okořeněna o několik miniher, které dodávají souboji napětí.


Konec hry:

Hra končí v okamžiku, kdy jedna ponorka obdrží čtyři poškození. Toto poškození může získat jak díky zásahu torpéd, nebo min, ale také když se nedomluví inženýr a kapitán posádky a v jednotlivých sektorech dojde k zaškrtnutí všech symbolů.

Autor: microjelen