Battlestar Galactica: The Board Game

xxxxxxxxxo hodnoceno 291x (Seznam vlastníků)

Battlestar Galactica: The Board Game - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 3 - 6
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, kooperativní, strategická, intriky
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Galakta
Giochix.it
Heidelberger Spieleverlag
Autoři: Corey Konieczka
Rok vydání: 2008
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Když se sama Galactica snaží, abychom ji už nehráli

Zdravím všechny,
po třech hrách jsem se fanouškem této deskovky a sám si ji pořídil. Když ji však hrajeme v našem "spolku", hází nám hra klacky pod nohy. CHtěli bychom rovné možnosti pro obě strany a výhru, kterou yb si konkrétní hráči zasloužili, ale zatím ve většině vítězí systém. Stavá se Vám to taky? Čekal bych, že se tu a tam nějaká hra vychýlí a hodně napomůže jedné straně, ale u nás jsou to opravdu extrémy. Hráli jsme to s Cylonskou flotilou a pak jsme přidali i plánek Pegasu.
Konkrétně:
1. + 2. hra -> všech surovin dostatek, jen benzín na nule - bez zbytečného plýtvání a možnosti ho kdekoliv získat
3. hra - přidali jsme si na začátku 1 benzín, abychom na něj neprohráli. Takže na konci je spousta benzínu (nacházíme ho snad všude), populace snad nad maximem, Galactica nablýskaná a neporušená, ale skok na vzdálenost 8 znamená výběr z dvou karet destinace, kde u obou ztrácíme poslední morálku (ze začátku hry má prezident 2 plánované proslovy, ale oba k ničemu)
4. hra - poprvé v šesti (předtím v pěti) - opět hrajeme s 9 benzíny. Od začátku dva cyloni, kteří o sobě nevěděli a každý si jel svou strategii (1 škodit hned co nejvíc, druhý nedostat nic do červených čísel kvuli sympatizantovi). I přesto však končí hra poměrně záhy (sice po 4 hodinách, ale na vzdálenosti 3) rozstřílením lodi, protože více cca 50% krizí neobsahovalo skok a dokonce se příprava skoku posouvala i zpět. Kromě toho na důležitém skill checku 3 barev dal destiny deck -9.
4. hra - 5 hráčů, přidáváme plánek pegasu, abychom pomohli lidem. na začátku pět lidí, po sleeper agent 1 cylon a nepamatuju se, že bychom prohráli jediný skill check - pomoc destiny decku neuvěřitelná a cylon se nakonec v marné situaci rozhodl hru neprotahovat a spíš mě nechat trpět, jestli jsem správně na začátku rozdal karty cylon/člověk
5. hra - v 6 lidech včetně 1 nováčka, opět máme loď pegasus jako štít. Nováček dostane jako jediný cylona, ale jiný hráč to viděl, tak je nováčkovi rozdána jiná karta - dostane ale opět cylona. Ve SA fázi dostane druhého a sympatizant zůstává nevybrán. I přes podezřívání mezi lidmi se doletí do cíle dřív, než zmatený cylon stačí cokoliv udělat.

Tak co s tím? Odehráli jsme 7 her, kde u 5 z nich neměla jedna strana šanci vyhrát a hru to dost devalvuje. Já osobně jsem byl povětšinou (6x) na straně vítězů a i přesto jsem měl pocit, že se to vyhrálo samo. Máte někdo návod / nápad, jak ty extrémy trochu zkrotit?
Napadá mě zapomenout na popravy (a karty, kdese poprava vyskytuje, třeba číst jako uvržení do vězení), aby bylo aspoň zaručena jakás takás rovnováha aspoň v počtu lidí/cylonů. Řešili jste někdo něco podobného?
Díky
23.3.2015 14:30:02

muj nazor
Podle me byla chyba uz na samem zacatku, protoze jste si pridali benzin. Hra je udelana tak, ze se s benzinem da v pohode doletet. Samozrejme se predpoklada, ze jej neobetujete do krize!
Z toho se da udelat zaver, pokud je nekdo ochoten obetovat benzin, je to cylon (pokud jste nahodou nenabrali benzin cestou - tyliova planeta).

Hned druhou kritickou "surovinou" po palivu je moralka. Tam uz se da vice utracet, ale s rozumem. Na co se hodne malo prohrava a o to vice to je necekane je jidlo a uplne nejhure populace. Populace se da likvidovat prevazne prostrednictvim civilnich lodi, ale to se da hlidat a jelikoz v zakladu se civilni lode po kazdem skoku sklizi, tak je to hodne tezke. Ackoli i to se mi stalo.

Hra, v niz jsou od zacatku dva cyloni je dost tezka a tam si myslim, ze vyhrat za lidi je velky problem, takze to bych nebral jako meritko. Krom toho takova hra nastava hodne zridka. Ja zazil takovych her par a jedna skoncila asi po 5 krizich. 2x cylon na lodi od prvniho kola, z peti krizi prisly tri utoky a bylo dohrano. I to se stava.

Jinak pokud nejdou skoky, tak porad mate raptora, kterym se muzete koukat na vrchni kartu krize a jit stesti vice naproti. To plati i pro destinace, kam letite.

Jak hrat? Takticky. Kazdy hrac muze byt cylonem a s tim do toho musi jit. I kdyz hraje za lidi, tak si musi chystat pudu pod nohama, aby to nemel v pozdejsi fazi moc tezke a naopak, aby to nemel za lidi uz od pulky prohrane. Snazit se cist hru. Extreme se nedari? Smrdi to cylonem. Naopak dari se moc? Taky spatne. Velkou nevyhodou hry jsou utocne karty, v zakladu je to dost o nahode a temer se na to neda spolehat. Jinak ta hra je takova, je hodne nahodna a nekdy je vice na strane tech, jindy onech. :-)

PS: Nebojte se pouzivat vezeni. A bacha na admirala Cylona. ;-)

23.3.2015 17:23:06 | Upraveno autorem (porovnej)

Vojtech Musil
Díky za názor. Já měl tedy spíš na mysli jak to nastavit, abychom se vyvarovali extrémní tlačence od systému na tu či onu stranu, než jak to hrát. Chyby při hraní jsme určitě dělali, ale v nich nevidím ten zásadní problém. Ten vidím v tom, že hra za nás příliš často určuje, která strana vyhraje. Typickým příkladem jsou ty poslední tři hry - nejdřív dva cyloni od začátku a skoro neskákání a pak naopak 2 hry skoro bez cylonů a hladký let ke šťastným zítřkům.
A určitě máme rezervy zrovna ve zmíněném používání raptorů, ale taky je nutno dodat, že se mnohem lépe skautuje, když jsme ve vesmíru sami, než když na nás střílí dvě basestar - to by taky dotyčný skaut mohl okamžitě skončit za katrem. V těch posledních hrách bez cylonů se skautovalo tak, že nám zbyl jen jeden raptor ...

23.3.2015 21:18:39

Rethon
Ten balanc prave spociva ve hre hracu, jak dobre to hrajete. Jedine, cim ovlivnit hru je, jak dobre plnite krize apod., jake delate rozhodnuti, jak davate lidi do vezeni apod.
Jak jsem psal, hra se dvouma Cylonama od zacatku je velky problem, ale s tim nic nenadelate! Jedine rychle vezeni. Ze nejsou skoky ovlivnite raptorem. Naopak pokud neni zadny cylon ve hre, tak si kazdy musi uvedomit, ze se jim muze stat a podle toho se musi pred sleepers agent fazi chovat, protoze kdyby na nej padnul los, tak hra muze skoncit driv, nez bude mit vubec moznost jakkoli zareagovat. Dalsi vec, jestli je od pulky Cylon admiral ci nikoli, jestli je to pilot a jestli ho odhalite vcas. To vsechno ma obrovsky vliv na to, jak to dopadne. Takze se nesnazte hru nastavovat nejakymi vnejsimi pravidly ala pridavani benzinu apod. hra to nepotrebuje. :-)

24.3.2015 06:19:13

úpravy nejsou potřeba
Mám stejný názor jako Vojta. Velká chyba nováčků (včetně mě :-)), kteří hrají za lidi spočívá v nadšení, jak skvěle se lidem daří. Pak v půlce hry zjistí, že to cyloni mají prohrané a celá hra se smrskne na losovačku o poraženého (kdo vytáhne cylona).

Na druhou stranu, chyba je i hrát to jako paralelní singl :-), tj. hrát si to svoje a nekoukat na ostatní. Musí se počítat špatné karty v krizích, pamatovat si lidi, kteří můžou být cyloni. Ne každý check je nutné zkoušet plnit.

Hra mi nepřijde nevyrovnaná a není potřeba zavádět další mechanismy. Většinou vždycky byla šance pro obě strany, nebo se alespoň dalo najít, kde se stala chyba.

24.3.2015 09:51:35

rethon
Ad nevyváženost:
Hra je určitě nevyvážená a hrozně záleží prakticky na všem.
Začíná to zvolenými rozšířeními, pokračuje počtem hráčů (sympatizant na správné straně je velký rozdíl). Následuje počet cylonů v první polovině hry, a přes důležitost postavy která je cylonem (jediný pilot nebo prezident cylon) se dostaneme k samotným událostem, které někdy jsou devastační a jindy zase naprosto pohodové.
NICMÉNĚ ono když se tohle sečte tak v průměru to vyvážené je, jen prostě občas v některých konkrétních hrách se to příliš jednoznačně přikloní na jednu stranu.
Řešení? Někdo tvrdí hrát jen základ (nicméně tam to mají cyloni těžké). Hrát jen s Exodusem je naopak téměř neřešitelný problém pro lidstvo, takže Exodus IMO jedině s Pegasusem jako štítem a i tak to pro lidstvo je velmi těžké. No a hlavně jak už bylo řečeno: nutno hrát tak aby případný sympatizant byl na správné straně, stejně tak si trochu připravit půdu pro situaci, že možná budu Cylon, ale upřímně já s tím mám trochu problém - nehraju to proto abych za každou cenu vyhrál (navíc s Exodusem většinou opravdu není třeba nic připravovat).

Ad palivo: ano to je nejvzácnější zdroj. Hra je IMO nastavená tak aby se dalo doskákat akorát s jedním palivem. A v rozšířeních je šance palivo získat, popř. ochránit. Např. v minulé hře jsme měli jen jedno palivo na skok ze vzdálenosti 7 na 8 - takže v podstatě ložená prohra, nicméně nakonec jsme hru prohráli v poslední krizi, kde už byl finální autojump na Kobol - bohužel aktivace raptorů nám rozstřelila civilky a prohráli jsme na populaci - a paliva jsme měli 2 (jednou ochrana a jednou zisk).

Ad popravy:
Ano tady vynecháváme tu jednu kartu připravenou pro popraveného, protože případná absence jednoho cylona (popř. ve třech hráčích úplná absence cylona) mi přijdou proti duchu hry. Nechci vyhrát jen proto, že je to čtyři na jednoho... Nicméně na samotných popravách nic špatného není.

Ad sympatizant:
Nemám tento prvek rád - preferuju hru ve 3 nebo 5. Stále se odhodlávám vyzkoušet ty "personal goal" popr. další agendy.

Ad karty bez skoku:
ano to je někdy problém, ale dá se to řešit riskováním raptora (to používám často pokud jsem v situaci, že nemám co dělat...) popř. na Peagasu je lokace kde se skok dá zajistit, ale popravdě na to většinou není čas - možná ve větším počtu hráčů nebo v nějaký kritický okamžik...

Ad cylon nováček
Já nováčkům radím: pokud jsi cylon odhal se v polovině hry (nebo klidně i dřív) a nějak to dopadne :) Protože škodit skrytě chce IMO větší zkušenost.

Suma sumárum: opravdu to není hra, kde by o výsledku rozhodovali jenom hráči - prostě se hraje "proti hře" a žádný návod na vyvážení ti asi neposkytnu. IMO jediný faktor který to může vyvažovat jsou hráči samotní - prostě využívat na maximum možnosti dané hrou. A i tak se to ne vždy povede. Prostě to je hra více o té atmosféře než o tom, že by jednotlivec dokázal nějakou supergeniální hrou zvrátit vše ve svůj prospěch. Ostatně legendární jsou pak ty partie kdy to po obrovském boji zkušených hráčů dopadlo velice vyrovnaně a je fakt, že těch legendárních her zase tolik není...

24.3.2015 11:57:06 | Upraveno autorem (porovnej)

robkin
Díky, těším se, až si o tom na nějakých deskovkách zase popovídáme osobně - je zvláštní, že když jsme to hráli 3x spolu, tak se nám takové extrémy nestaly. Tedy jak které :) ... pamatuju se, že jak jsem to vámi hrál poprvé v pěti, byl jsem hned dvojitý cylon jako Sol Tigh, na což taky pravděpodobnost pohlíží trochu rozpačitě.
Ono se podle statistiky zdá, že ty extrémní situace nemohou nastat příliš často a proto není nutné se jimi zabývat. Ale když se nám staly 2x - 3x v řadě, tak jsem to začal řešit, protože hrozí, že to doma nebudu mít s kým hrát.
a ještě co se sympatizanta týká - hráli jsme s ním 2x a podle mě je to prvek pomáhající hráčům lidem uvědomit si, že je potřeba na tom nebýt tak dobře.

25.3.2015 11:19:13

balanc
Hoj,

no tak já ti taky k tomu něco řeknu. Mám nahráno cca přes 100 her (má oblíbená hra) a podle mne je celá hra z 90 procent o skillu hráčů. Jak to mají nahrané a jak dokážou odhadnout situaci:) Ta hra je víceméně situační a opravdu záleží jen na hráčích , jak se s tím poperou.

Z celé té škály her, co mám nahráno se nám stalo cca 5x, kdy za lidi nás hra zařízla a moc si s tím nemohl dělat. Většinou to bylo díky líznutí snad všech krizí s jídlem (2x water shortage apod srandy) popř. x krizi s aktivací heavy riderů a následnou smůlou na kostkách.

Víceméně ve všech těch bodech,co píšeš, je chyba v hráčích :) Ono je nejideálnější mít jednu stabilní skupinu a hrát do zblbnutí. Pak ta hra začíná mít úroveň.

Pokud můžu poradit.

1) vůbec nečachruj se startovním nastavením surovin
2) používej sympatizanta z Pegasu. Ten už je v pohodě a je to s ním i sranda:)
3) při odhalení se ostatní karty loyalit předávají jednomu hráči. Pokud ji dostane již odhalen
ý cylon, tak ji předává dál (na to bych se musel mrknout, protože se nám to moc často nestalo)
4)pokud dostane nováček cylona, tak je to bl. A většinou to skončí prohrou cylonů. S tím musíte počítat :)
5) vybírat postavy tak, aby byla aspoň minimální zastupitelnost. Pokud to padne na oba piloty, tak je to bl, ale furt se dá šolichat přes quorum karty nebo combo command room + executive
5) já osobně teda nemám rád to nastavování půdy pro případnou sleeper fázi. Prostě jsem člověk a tak i hraji. Ono pokud oba cyloni jsou dobří, tak se s tím dokážou poprat i bez nastavené půdy. Dost také záleží, jestli hrajou hned po sobě.
6) my teda hrajem základ+pegas+exodus. Sem tam s final five a personal goals. Rozhodně nepoužívejte pravidlo přidáním karty loyalit skrz popravy. TO nevím kdo vymyslel, ale nám se párkrát stalo, že ten cylon dole opravdu zůstal a to pak je zabité.
7) hrát,hrát a hrát :) Po 20té hře už to budete mít v ruce a zažijete spoustu rozdilných situaci a dá vám to slušný nadhled kdy a jak se zachovat. Kdy se vybodnout na skill check a kdy co obětovat atd. Ale jak se psalo níže. Morálku a benál nejlíp nesnižovat.

Ps: rozhodně to nevzdávejte. Jak se to všeci naučíte hrát, tak to pak začne ta pravá výzva, a když u toho umíte dobré divadlo , tak se budete bavit každou partii. Blufovat a házet vinu na ostatní. Vytvářet paranoiu. V tom je to kouzlo :)

25.3.2015 18:24:15 | Upraveno autorem (porovnej)

Lapcis
I Tobě moc děkuju. Ono se nám právě stalo to, co popisuješ, že končí bl (ač nevim, co to je, tuším, že to není nic dobrého :) ) - tedy cylon, který zůstane nerozdaný, nováček co chytne dvojitého cylona a taky to s jídlem - i když u nás to bylo s morálkou, ale šla za jedno kolo dolů asi o 4.

Obecně jsem si z odpovědí vzal, že jakmile se ten extrém stane, tak se s tím stejně nic nenadělá a jen my jsme měli tu smůlu, že se nám to stalo v cca polovině her. Zajímalo mě, jestli někoho potkalo něco podobného, ale asi jsme v té smůle sami :) Nebudeme tedy dávat kartu loajality navíc kvuli popravě a tím by se měly ty extrémy umravnit. Nevim tedy teď, co dělat s popraveným, ale to je menší potíž než chybějící toaster.

Poznámka na závěr - skoro všichni tu píšou o nečachrování s nastavením surovin, i když je myslím přímo v pravidlech psáno, že si to můžeme nastavit tak, jak nám bude vyhovovat - navíc v naší původní základ + exodus potřebovali lidé aspoň trochu pomoct, protože obecně tam mají navrch cyloni - proto mě tyhle rady překvapily. Teď přo posledních dvou hrách jsme přidali plán pegasu a hráli s obvyklým nastavením surovin a bylo to v pohodě, ale ty hry zase nebyly nijak reprezentativní.

25.3.2015 19:25:42

rethon
Však ale to nevadí , že chytne dva Cylony. Když se odhalí, předá tu druhou kartu dál! :)

JInak jak jsem psal před tím. Že všechny ty body co jsi vypsal jsou spíš chybou hráčů, než hry:)

S popraveným se nic neděje. Jen odhalí karty loajalit, vyhodnotí se efekt podle toho co byl a bere si novou postavu.

bl= bad luck :)

25.3.2015 21:29:50 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Firefly Misbehavin'
Firefly Misbehavin'
Akt. cena: 28 €
Končí za: 5 dnů

Offcanvas