Arkham Horror - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 8
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: desková hra, kooperativní, vývoj postavy
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Galakta
Heidelberger Spieleverlag
Nexus
Autoři: Kevin Wilson
Richard Launius
Rok vydání: 2005
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Negativní zkušenosti?

Ahoj. Rád bych se zeptal - Hrál jsem tuto hru zatím třikrát a ani jednou jsme ji nedohráli. Lovecrafta docela můžu a dlouhé a náročné hry - to je přesně můj šálek kávy. Nicméně tato nás neuvěřitelně nudila. Zjistil jsem, že v ní jsou šíleně dlouhé prostoje, že tresty jsou ve hře udělány v podstatě jen stylem "stojíš na jedno kolo" což se může při smolném hodu protáhnout i na dvě nebo tři, což je čtvrt hodiny nebo dvacet minut civění na ostatní (to vůbec nechápu jak může nějaké hře takovýto mechanismus projít)
Jinak jsem zažil dvě varianty hry - první, kde se ukázal jeden dominantnější hráč, který hru koordinoval a já dělal co mi řekl, protože jsem se teprve rozkoukával. Tato hra byla doslova utrpením, protože když jsem "jedno kolo nestál" tak jsem prostě jen udělal tah co mi kdo řekl a kolo šlo dál. Druhá varianta ve zbylých dvou hrách byla ta, že si každý jel na svůj píseček, každý si v podstatě nezávisle dělal co bylo potřeba (Sbíral věci, zabíjel monstra, zavíral brány) až nás to omrzelo. Cítit byl silný stereotyp a po dvou hodinách už to opravdu nudilo. Má otázka je tedy taková - jsem jediný, komu přijde hra daleko horší než se o ní říká? Jaký máte na ni názor, jak byste se mnou polemizovali a pokud to cítíte stejně, proč je podle vás tak oblíbená?
Negativa za mě: Neuvěřitelné prostoje, časem stereotyp (nic se nemění), sklon k extrémům (bud to vede jeden hráč nebo to ani moc neni kooperativka), poměrně velký díl náhody ("jejda jednička, další kolo stojím - no nic, jdu na kafe).

Jen dodávám že jsem ji hrál pokaždé s jinou partou - poprvé s takovou, která hru aktivně hraje a mají ji rádi (přesto byli po třech hodinách zpruzení a končili se slovy: Je to fakt super hra, ale dneska to prostě nejde...). Podruhé taky s partou co už ji předtim hráli a potřetí s nováčky.
19.1.2011 08:19:33

filip
Jsem na tom podobně. A znám spoustu hráčů, kteří taky. Prostě jsme se u arkhamu nedokázali ponořit do těch flavor textů. neříkám, že jí nedám ještě šanci, ale u mne rozhodně nezabodovala. JInak na tyhle heretický diskuze pozor. :D

19.1.2011 08:29:59

:)
Opravdu nechci vířit vodu a dštít síru. Vážně mě zajímá polemika hledám možné důvody proč někoho tato hra tolik baví a proč mě tolik nebaví. Možná je to i proto, že jsem se na její hraní tolik těšil a byl jsem tak zklamán. :)

19.1.2011 08:35:29

filip
Podle mě prostě každému sedí jiné herní prostředí, jiné mechanismy a arkham nemusí být pro někoho taková pecka.

19.1.2011 08:39:15

doplnění
Aby bylo jasno - tak naprosto chápu a respektuju to, že někdo hru miluje, je do ní zažraný a nedá na ni dopustit (já to mám takhle s BSG nebo TI). Nicméně zatím jsem tu na žádnou kritiku (věcnou a neemotivní samozřejmě) této hry nenarazil, což mě trochu zarazilo. Proto tento topic :)

19.1.2011 08:39:41

Filip Appl
Nevím čím to je, my se u hry nenudili snad nikdy a bylo uplně jedno jestli jsme pořád umírali a stáli na místě, neprošli bránou ani napotřetí, nebo něco takového ... všechny tyhle situace dělají hru zajímavější, když se ti stane něco co se ti ještě nestalo.
Taky ale hrajem v kole všech hráčů - tzn kecáme do všeho i ostatním, prostě je to kooperativka a tak nic jako "vlastní píseček" neexistuje. Poslední rozhodnutí je dycky na daném hráči, stejně nikdo neví co je nejlepší udělat v danou chvíli jak nevíš co se stane, ale dominantní hráč je něco co byste měli eliminovat. Hráče co nehrají to pak těžko může bavit.
Btw co se týká prostrojů - sice pravidla jsou jasně napsaná a hráči mají hrát v pořadí od prvního hráče, ale pokud nemáme nějaké vlastnosti kde záleží na pořadí hráčů (abilita Mandy) tak v encounter fázi rozdáme encountery najednou ... každý si přečte to svoje a pak postupně jen řekne ve zkratce co se mu stalo. Hru to dost urychlí.
Nevím jak se ti mohlo stát že se ve hrách nic nemění. Snad jsem nehrál dvě hry které by byly podobné/stejné. Možná záleží na úhlu pohledu a jak si hru užíváš. Není nad to u AH občas hodit kostkama a "hmm tak sem to nedal ... ale hele mám full house :) ). Taky spíš záleží co od hry čekáš, nakonec všechno tohle co píšeš může být jednoduše proto, že to není hra pro tebe. Ani ty nejlepší hry nemusí nutně bavit každého.
Ono AH je dost příběhově silný a pokud bereš hraní že se pohneš vemeš encounter najdeš na něm "skill check" větu a hodíš kostkama, tak by ses měl asi opravdu dívat spíše po eurovkách ...

Nevím, prostě taky jsem nikdy nebyl otrávený hrou arkhamu a to nevadí že se herně nedařilo ... i když jsme vyumírali hodně rychle, nebo někdy po pár hodinách jeden hod kostkama znamenal výhru / prohru nebo tak, tak mě hra bavila a určitě kolektiv taky dělá svoje... Když ale jdeš hrát další hru s tím že to zase bude nuda, tak nemůžeš čekat že se něco změní ;)

19.1.2011 08:44:44

rbx

Filip
jo, ty argumenty jsou padne, ale myslim ze plati "jake si to udelas, takove to mas". Takze pokud ma nekdo tendenci dirigovat ostatni, tak mu to reknete, nebo ho priste nezvete. Nebo muzete byt naopak aktivnejsi. U kooperativek zalezi hodne na spravne parte lidi, jinak to nema moc smysl.
A se spravnou partou lidi jsou pak i pripadne prostoje zajimavejsi. A co se nudy tyce, tak jsou hry Arkhamu, kdy to jde vse na ruku a pak je to trochu nuda. Lepsi jsou ty, kde to jde jak na dratku a najednou se to cele zmrvi, zacne tect do bot a vyhraje se jen tak tak v infarktovem zaveru :-)

19.1.2011 08:52:21

to Filip Appl
som s tebou :-) mne osobne nejde do hlavy, prečo je viacerými hráčmi tak vychvaľovaná a keď pozriem do ich hier, tak majú veľmi radi aj napr. dunu alebo warrior knights. AH sa s tým nedá ani porovnať. nevadí mi náhoda v hre, tak isto kooperačky mám rád (aj keď je tam to riziko, že sa vytvorí jeden líder), ale AH má tak nevyrovnaný a náhodný mechanizmus, že to vie znechutiť celú hru. ja som to hral cca. 6x. posledné tri hry boli otrasné. snažili sme sa asi dve hodiny zachrániť už aj tak prehranú hru a bolo to dosť o ničom. jedna hra čo som hral bola vyslovene nudná. ostatné dve som sa dobre bavil, takže zábava bola v jedenej tretine hier. pri takto ospevovanej hre je to trošku málo. tá hra nemá za sebou testovanie, je nevyvážená a tým pádom pre mňa zlá. spracovanie a atmosféra je veľmi fajn, ale hra ako taká...ufff...určite si ju ešte zahrám, ale taktiež nepochopím jej honosenie do nebies, ktoré si podľa mňa nezaslúži. na druhej strane, keď má toľko fanúšikov, musí mať niečo do seba, ale ja som to asi neobjavil :-D

19.1.2011 08:59:15

monkeyml
Ano, v Arkhamu nemáš kontrolu vůbec nad ničím ... něco si naplánuješ, otočíš kartu - mýtus/setkání a najednou jsi ztracen v prostoru a čase, nebo na cestách jsou mumie, objeví se někde nějaké povídačky o novém zlu .... cokoliv ... a můžeš plány zahodit ...
Ani se nedá říct že by byla hra vyrovnaná, obvykle na obtížnosti záleží podle Prastarého s kterým se hraje a podle náhodného výběru karet, jeslti jsou nějaké zbraně/elder signy atd...
Jinými slovy ... jestli jste eurohráči, a potřebujete jakous takous kontrolu nad tím co se ve hře děje, tak to patrně nebude hra pro vás...

19.1.2011 09:09:13

filip Appl
Cau, Arkham jsme hrali v pondeli poprve a to ve 3 hracich. I kdyz jsme meli obcas prostoj kvuli koukani do pravidel, tak jsme se velmi dobre bavili. Vsichni jsme byli ze hry nadseni, i kdyz hra trvala 3,5h a nikdy jsme nic podobne dlouheho nehrali.

AH proste nemusi sednout kazdemu. I mnoho lidi zde mu dalo nizke hodnoceni. Za me osobne.

1) prostoje - neprislo mi ze by ve hre byly prostoje. Za celou hru jsem mel zpomaleneho detektiva tak 3x (ostatni +/- stejne). Hrajou prakticky vsichni najednou. Hrali jste spravne, ze odehrajou vsichni hraci stejnou fazi tahu a pak jdou na dalsi? (tj. nejdriv vsichni udrzba, pak vsichni pohyb...).

2) nekooperace - Da se hra vyhrat pokud nehrajete tymove? Dominantni hrac byl ve vsech 3 hrach? Zalezi na skupine.

3) nahoda - ma velky vliv. O tom ta hra je, neni to Agricola. Stesticku se da jit naproti. Koupit a pouzit vybaveni, odhodit stopy na znovu hozeni, vyuzivani silnych stranek jednotlivych detektivu. To zase nevim co jsi od hry pred koupi cekal.

19.1.2011 09:15:23

Arkham
Tvrzení, že hra nebyla testována, mi přijde už přehnané. Ale Arkham rozhodně vyvážený není a v tom se mi právě líbí. Nikdy nevím, co na mě vyběhne a kdy se může perfektní hra zvrhnout do zoufalého boje a skončit porážkou - přesně jako Lovecraftovy povídky. Já si tu hru vždy užívám (pokud nehraji nudný Storm Knight), ale naprosto chápu, proč se někomu nelíbí.

19.1.2011 09:17:01

to Raziel
fakt si myslíš, že som eurohráč? ak je warrior knight, duna, twillight struggle, age of empires III alebo dorn eurohra, tak áno...hovorím, že AH ma fajn príbeh, ale hlášky a dobrá partia nezachráni vyslovene nudné alebo frustrujúce partie. teda aspoň u mňa to tak nebolo. bohužiaľ. ja si príbeh a situácie viem náramne užiť, nasmiať sa a pod., ale keď ti jeden blbý rumor zničí absolútne celé hranie....ďakujem neprosím...to isté, keď ti ide každý hod a na pláne je jedna príšera...nudaaa...to sa nám stalo...ešte raz opakujem...hra je OK, ale nie vynikajúca...teda aspoň v mojich očiach nie...

19.1.2011 09:18:59

to Sydo
jj...asi o tom to je...mne práve že to vadí, že jedna blbá karta vie hru celkom pokaziť...ak ju len zmení a z pohody sa stane naháňačka o čas alebo o život, to je super! ale niekedy jednoducho príde čosi, čo ťa zruinuje...každopádne beriem fakt, že čo sa atmosféry lovecroftových diel týka, tak sa autor s hrou trafil...strach, beznádej, šialenstvo :-)

19.1.2011 09:22:25

offtopic
AoE III je euro jak víno ;) plast AT nedělá.

19.1.2011 09:23:24

po první hře
Zatím jsem akrham hrál jednou a nemůžu říct, že jsem se nudil, ale když to srovnám se Space Alertem a BSG (kterou někteří taky označují za kooperativku), tak mi chybí individuální rozhodování hráčů. Prostě něco, co by nutilo hráče ke špatným rozhodnutím, u Space Alertu je to časový pres, u BSG cyloni a paranoia.

Takhle prostě všichni hrajou jako jeden muž - "Já asi půjdu zavřít tu bránu." "To máš daleko a kolem těchhle potvor se s takovou rychlostí neproplížíš, radši jdi nadvakrát a po cestě se stav tady." "Máš pravdu, to bude lepší, a ty to máš daleko všude tak jsi jdi nabrat..." "Vzácné předměty, přesně to jsem chtěl."

Hrál jsem to jednou a jak říkám nuda to nebyla, takže je brzo na vyřčení soudu, ale zatím mám pocit, že tahle hra mezi favoritky patřit nebude.

19.1.2011 09:23:28

Joe

...
To je podstatné pre každého: "V mojich očiach..."

To a nič iné...

19.1.2011 09:23:55

negativni nazor
Arkham byla jedna z prvnicH her, kterou jsem si koupil. Musim rict, ze nam jen lezi ve skrini. Ta hra se da vytahnout jen se zkusenymi hraci a navic vyzaduje dlouhou hraci dobu. Ikdyz umime solidne anglicky, texty nam dost casto delaji problemy. Lovecrafta jsem kdysi cetl, ale atmosfera hry pro me nikdy nebyla to nejdulezitejsi. Vetsinou se stane, ze jeden jediny hrac se zameri na prisery a ostatni postavy paberkuji po branach. Ve chvili kdy se neco pokazi uz hraci davno nemaji naladu na nejake vzruseni. Trosku zvazuji, jestli hru neprodam, nebo poridim Dunwitch, ale ten take prodluzuje herni dobu a to rozhodne neni potreba. Kazde herni skupine holt sedi neco jineho.

19.1.2011 09:24:02

offtopic 2
Dorn je podle me taky Eurovka jak prase ;-)

19.1.2011 09:26:04

Arkham
Já vyjmenuji plusy za mě, přičemž předesílám, že všechny zde navržené protiargumenty plně chápu a rozumím, proč lidem vadí.

1) pokud jeden hráč již AH umí, není problém vysvětlit pravidla dalším, hra samotná je pak v podstatě jednoduchá a mohu ji hrát i s méně zkušenými hráči.
2) je to RPG a to v naší skupině dost líbí, takže hráči se do hry vcítí a postavy prožívají (toto je podle mě důležitý aspekt)
3) čím víc se to s...e, tím víc nás to baví, takže pokud nám jedna kostka zkazí postup, jen dobře :)
4) z neznámého důvodu to baví i mou neherní přítelkyni
5) expanze dělají divy

Co se dominantního hráče týká, jak už tu zaznělo - zklidnit, vyhodit nebo ignorovat :)

19.1.2011 09:27:30

nepředvídatelnost
Velkou nepředvídatelnost u téhle hry považuju spíš za plus.
Koneckonců žádná hra u které mi mé plány vždy a na stopro vychází by mě asi nebavila.

19.1.2011 09:28:44

AH
nepredvídateľnosť mi nevadí, ak je v pohode t.z. v tej správnej miere. keď kvôli jednej karte skončí celá hra, to mi vadí. nič viac, nič menej.

to Sydo: ak by AH bavil moju priateľku, stúpol by rating tejto hry u mňa o takých 60% :-)

19.1.2011 09:46:40

monkeyml
AoE, dorn jsou čisté eurovky, WK bych tam hodil taky ... hodně vyvážené fate karty prostě proto aby to bylo AT nestačí...

co se týká nudy ... není dobré hrát AH ve velkém počtu lidí, čím více lidí tím je hra snadnější ...

19.1.2011 09:46:49

offtopic 3
AoE III a dorn sú eurovky. píšem si nový poznatok :-) každopádne ma to len potešilo, lebo aspoň viem, že si viem užiť hru akéhokoľvek typu. v tom príspevku, kde som o tom písal mi šlo len o to, že k AH mám výhrady nie preto, lebo som zameraný na "eurohry" (čo vôbec nie som), ale pre objektívno-subjektívne dôvody ;-)

19.1.2011 09:48:20 | Upraveno autorem (porovnej)

rbx

Vyrazna individualita
ted jsem na Zatroconu chvili hral Death Angel a je tam super mechanismus, ktery zabranuje tomu, aby se hrac jen vezl a plnil prikazy jinych. Pri dobirani karet se oznacene karty musi resit individualne, bez porady s ostatnimi. U Arkhamu to nechali na lidech, tady take zalezi, jestli to spoluhracum precte nebo ne, ale ti poctivi si pak hry uziji o hodne vic, protoze na nich najednou zacne zalezet. Dokazu si tuto featuru predstavit i v Arkhamu a dalsich budoucich kooperativkach.

19.1.2011 09:51:50

rbx
Bohužel, jeden Instinct za 3 karty moc nefungoval a Permoník to měl taky pěkně pod kontrolou. Takže podle mě dobrý pokus, ale nepovedl se :)

19.1.2011 09:53:49

rbx

Sydo
nevim jak tam jsou casto, ale ja vubec nevedel, co v te hre delat a kdyz jsem tu kartu dostal do ruky, dostavil se jakysi pocit spoluodpovednosti, takze na me to fungovalo.

19.1.2011 10:04:03

Vybíráme z Bazaru

Vítejte ve svém vysněném domově
Vítejte ve svém vysněném domově
Akt. cena: 160 Kč
Končí za: 1 den

Offcanvas