Android - obrázek

Počet hráčů: 3 - 5
Autoři: Kevin Wilson

Android - jestli bude budoucnost opravdu taková, máme se na co těšit...

Autor: Eyron | 27.2.2009 | 33

Původ hry a námět
Android je nová desková detektivní hra pro 3-5 hráčů zasazená do temné cyberpunkové budoucnosti. Hru vydal gigant Fantasy Flight Games a jejími autory jsou nepříliš známý Daniel Clark (podepsaný v podstatě jen pod rozšířením Starcraft - Brood War) a velezkušený Kevin Wilson (Arkham Horror, Descent: Journeys in the Dark, Doom: The Boardgame, Fury of Dracula, Warcraft: The Boardgame a další). Hráči v rolích vyšetřovatelů se snaží každý na vlastní pěst objasnit vraždu a spiknutí na jejím pozadí. Krom toho každý vyšetřovatel musí bojovat s vlastními démony či temnou minulostí.

Atmosféra a příběh
Hra se odehrává v neurčitě vzdálené temné budoucnosti, kdy lidstvo částečně kolonizovalo vesmír, především Měsíc a Mars, kde nedlouho po kolonizaci vypukla zuřivá občanská válka. Ze zemského povrchu se začali zvedat gigantické stavby, vesmírné výtahy, které spojily Zemi s vesmírnými koloniemi. A také se dvěma velkým korporacím podařilo nezávisle na sobě vytvořit umělého člověka. Zatímco společnost Jinteki pěstuje v nutričních kádích lidské klony, Haas-Bioroid vytváří roboty, kterým se snaží vtisknout lidské myšlení. Vytvořením androidů vznikla velmi levná pracovní síla a tak vznikla organizace Human First!, která začala radikálními metodami (často pomocí bouracích kladiv) prosazovat zájmy "pravých" lidí.
V této temné atmosféře se odehrává hra, kdy se detektivové snaží přijít na kloub vraždě sbíráním důkazů ve městě New Angeles a jeho měsíční kolonii Heinlein.
Prostředí a příběh jsou pro Androida naprosto klíčové, vše stojí a padá s atmosférou strachu, nočních můr, beznaděje a odcizenosti. Pokud nemáte rádi cyberpunk a sci-fi, rovnou na Androida zapomeňte. Pokud jste ale fanoušci tohoto stylu a v knihovničce máte kompletní dílo Williama Gibsona, budete uneseni a nadšeni. Hra je vybudována na silném příběhu a osobnost každého z vyšetřovatelů je do hloubky propracována.

Herní komponenty a zpracování
Opravdu velká herní mapa zobrazuje město New Angeles a jeho měsíční kolonii Heinlein, pravý horní roh mapy je vyhrazený pro umisťování kousků puzzle pro rozkrývání konspirace. Žádné figurky, zato spousta žetonů, žetonků (z velmi tlustého kartonu) a karet. Nebudu zde uvádět soupis jednotlivých komponent, v tomto případě mi to přijde zbytečné. Poměrně mě překvapil fakt, že na herních kartách nejsou na lícových stranách obrázky, zato je na kartách spousta skvělých atmosférických textů, která dotváří jedinečný zážitek ze hry. S tím souvisí jedno úskalí: hra je hodně o jazyku, pokud neumíte aspoň průměrně anglicky, připravíte se o většinu herního zážitku. Netradičním prvkem v herním komponentech jsou jednak kousky puzzle, o kterých se víc rozepíšu při popisu herních principů a také zvláštní měřítka pohybu (vehicle ruler), jedná se v podstatě o elipsu, která znázorňuje, jak daleko se může detektiv pohnout pomocí svého vozu.
Celá hra má podle mého poměrně zdařilou grafiku, která atmosféře přispívá.
A tentokrát musím pochválit pravidla. Jsou přehledná a cokoli jsem hledal, rychle jsem našel. Dotváří je další kratičké atmosférické texty, které především popisují svět, ve kterém se Anroid odehrává, podle mě by jich klidně mohlo být i víc.
Kvalita zpracování je na vysoké úrovni, v podstatě nemám co vytknout.

Vyšetřovatelé
Jak už bylo napsáno, hrou procházíte v roli jednoho z pěti detektivů. A nejsou to zrovna prototypy hrdinů, pojďme si je blíže představit:
  • Raymond Flint
    Raymond je soukromý detektiv a bývalý vojenský pilot. Pronásledují ho hrozné vzpomínky na válku a proto se opíjí, zadlužuje... A do toho přijde tahle vražda. A navíc se ve městě objevila Kate, jeho dávná láska. Je to jen náhoda?
  • Rachel Beckmann
    Rachel je lovec odměn. Vždycky byla tak trochu na peníze a to ji přivedlo k téhle profesi. Jenže tím naštvala otce, snad posledního poctivého policajta, který ve městě zůstal. A když si začala do těla rvát cyberware, naštval se ještě víc. A tak spolu nemluví. Vlastně Rachel už nemá vůbec nikoho a byla by úplně ztracená nebýt Leny, kamarádky ze střední, jenže i s ní je to teď nějaké nahnuté...
  • Floyd 2X3A7C
    Floyd je bioroid a to je jeho prokletím. Snaží se myslet jako lidé, chápat jejich pocity a pohnutky, ale často je z toho jen víc a víc zmatený. Ve světě, kde se někteří lidé vypořádávají s androidy hlavně obřími kladivy, to nebude mít umělý policista vyšetřující vraždu příliš snadné.
  • Louis Blaine
    Louis je policajt. Ale nemá zrovna čistý štít. Spíš je to pěkně zkorumpovanej lump. Dostat se z vlivu jednoho z nejmocnějších zločinců ve městě, pana Li, nebude snadné, zvlášť když mu slouží ten slizký had Tanaka, který touží Louisovi při první příležitosti bodnout dýku do zad... Ale pro svou milovanou ženu Sáru udělá Louis všechno. Snad to bude stačit.
  • Caprise Nisei
    Caprise je lidský klon. Oproti běžným lidem vládne zvláštní psychickou silou. Jenže nejspíš i díky tomu Caprise neustále balancuje nad bezednou propastí šílenství. Málo kdo by jí uvěřil, že všechnu svou sílu má od svých Sester. Jenže Sestry se často trápí. Jsou uvězněné v "nutriční lázni", jak vznešeně říkají těm odporným nádržím, ve kterých vyrostla i Caprise . A když potom Caprise stále slyší ve své hlvavě jejich nářek, její křehká duševní rovnováha je ta tam. Snad by jí mohl pomoci ten sympatický mladík, kterého potkala na nádvoří univerzity...
Herní mechanismy
Hra se odehrává ve 12 dnech, po té je závěrečné vyhodnocení. Hráči se snaží získat maximální počet vítězných bodů, které se získávají ze tří základních zdrojů:
  1. Vyřešení vraždy - každý hráč na začátku tajně dostane dvě karty podezření (hunch), jednu pro vraha, jednu pro nevinného. Během hry pak umisťuje (většinou tajně) důkazy s různou hodnotou (kladnou i zápornou) k jednotlivým podezřelým. Na konci hry se důkazy vyhodnotí a ten podezřelý, který nasbírá nejvyšší celkovou hodnotu důkazů je vinen, hráč který měl hunch kartu s tímto podezřelým, získá 15 bodů, ostatní podezřelí jsou nevinní a všichni hráči, který mají hunch kartu s nevinným, dostávají 5 bodů. Toto bodování ještě některé mechanismy upravují, např. k zajímavé situaci dochází, když má hráč obě hunch karty (vinnen, nevinnen) na stejného podezřelého. Výborným mechanismem jsou i zvláštní důkazy "Alibi" a "Křivé svědectví", které tento mechanismus dělají ještě více zajímavým, nebo zvláštní herní postavy, reportérky a práskač, pomocí kterých si můžete stopy na podezřelých tajně prohlížet či veřejně odhalovat.
  2. Rozkrývání konspirace - hráč se může při využívání stopy místo umisťování důkazů na podezřelé rozhodnout rozkrývat spiknutí v pozadí vraždy. Prakticky se jedná o umísťování dílků puzzle s liniemi na vyčleněnou část herního plánu. Můžete si to představit tak, že umisťujete dílky na kterých je nakresleno potrubí, které musí vést odněkud někam. Hráč může být extra obodován už při přikládání dílku, podstatou rozkrývání konspirace je ale spojování vyznačených míst s místy jinými pomocí linií. Propojená místa pak na konci hry ovlivňují bodování, např. přidávají body za odhalení vraha či nevinného nebo dávají bodovou hodnotu "favor" tokenům, které jsou čtyř druhů a fungují ve hře jako platidlo. Prakticky nejde spojit všechna "konspirační místa" a tak musí hráč velmi pečlivě zvažovat, jak puzzle dílek umístí, aby nahrál sobě a nenahrál soupeřům.
  3. Příběh detektiva (plot) - Jak už bylo nastíněno výše, každý detektiv se kromě vraždy a konspirace musí potýkat se svým vlastním životem. Na začátku každého ze dvou herních týdnů přijde do hry jedna detektivova zápletka, v polovině týdne proběhne průběžné vyhodnocení, taková křižovatka, která určuje další průběh detektivova příběhu a na konci týdne proběhne závěrečné hodnocení dané zápletky, za které může detektiv dostat bodový bonus či postih. Aktuální karta zápletky často určitým způsobem upravuje pravidla pro daného detektiva. Během hry dostává v určitých situacích hráč na svou kartu zápletky světlé či tmavé žetony "zátěže" (baggage), pokud je světlých při vyhodnocení více, vyhodnocení je pozitivní a opačně. Záludné je, že vaši proti hráči ví, kdy a za co dostáváte tmavé žetony a budou toho využívat. Dále je také možné v některých situacích místo pozitivního žetonu sobě umístit negativní žeton jinému.
V každém "herním dnu" odehraje každý detektiv naráz své akce (standardně šest). Mezi akce se počítá např. pohyb, využívání speciálních lokací, hraní karet atd. Zásadní akcí je sledování stop, které vede buď k vyšetřování vraždy nebo rozkrývání konspirace, jak bylo popsáno výše. Zajímavý je princip pohybu stop: Když aktivní hráč sleduje stopu, hráč který hrál PŘED ním (tedy nikoli hráč, který teď přijde na řadu) umístí stopu do herní lokace, pokud to jde, tak jiného distriktu, než ve kterém se nachází jeho postava.
Dalším zásadním prvkem je hraní karet. Každá postava má svoje světlé a tmavé karty. Když si postava bere kartu, může si vybrat, zda si vezme svoji světlou kartu nebo tmavou kartu jakéhokoli SOUPEŘE. Svoje světlé karty hráč hraje za svou akci ve svém kole, tmavou kartu soupeře hraje v tahu tohoto soupeře (často musí být splněny nějaké podmínky, např. postava soupeře vstoupila do určité lokace). Jak asi tušíte světlé karty mají většinou pozitivní efekty, tmavé negativní. Za zahrání karet se navíc platí takzvaným "shiftem". Na každé kartě vyšetřovatele je ukazatel s pěti políčky. Při hraní svých světlých karet se platí posunováním ukazatele směrem k tmavé straně, u hraní tmavých karet soupeře se platí posouváním ke světlé straně. Srozumitelněji se dá asi popsat jako "kyvadlový princip", tedy když zahraji svoji dražší světlou kartu (a posunu se tak k temné straně shiftu), abych mohl zahrát další dražší světlou kartu, musím mezi nimi zahrát dražší temnou kartu soupeře a posunout se tím ke světlé straně shiftu. I když můžete cenu shiftu můžete slevňovat zahazováním jiných karet, v realitě hry to znamená, že prakticky nemůžete hrát nekonfliktně a soustředit se sami na sebe, hra vás tímto mechanismem nutí ostatní poškozovat. Jinak nemáte šanci.

Slabé stránky
Nevím, jestli to zařadit do slabých stránek, ale herní doba odhadnutá výrobcem (2-4 hodiny) je opět dost mimo. Minimální herní doba při hře 3 hráčů se pohybuje okolo 4 hodin, při více hráčích pochopitelně ještě výrazně narůstá.
Při vyšším počtu hráčů také mírně drhne dynamika hry. I když je herní mechanismus postaven tak, že ostatní hráči musí být ve střehu a sledovat tah hráče aktivního (především aby mohli hrát temné karty), při čtyřech hráčích už jsem se v některých vzácných chvílích malinko nudil.
Další moje obava je o znovuhratelnost, kombinace 6 scénářů vražd, vlastních zápletek z detektivova života (plots) a různý průběh odkrývání konspirace zaručí pokaždé dostatečně unikátní hru, problém ale spatřuji v tom, že hráč během hry odhalí většinu svých karet (více světlých, méně tmavých zahraných ostatními hráči) a tak po dvou hrách za jednoho detektiva budete mít poměrně jasnou představu o tom, co ho může potkat. Umím si tedy představit, že po nějakých deseti partiích už bude o moc méně toho krásného strachu z neznámého, který je pro mě v této hře opravdu důležitý.
Pro mnohé bude překážkou jazyk. Já sám považuji svou pasivní angličtinu za docela dobrou, ale u některých karet jsem se přesto musel obracet na spoluhráče s titulem z angličtiny :-)
A ještě jedna subjektivní úskalí: znám dost hráčů, kterým nesedí příliš konfliktní, škodící hry. Pro ně tahle hra rozhodně není, Android je postavený na tom, že budete ostatním házet klacky (někdy až klády) pod nohy.

Silné stránky
Určitě je to dech beroucí atmosféra a sžití se svým (anti)hrdinou. Ač hra není postavena na RPG principech, vcítění se do své postavy je velmi intenzivní.
Hra oplývá poměrně netradičními herními principy, poměrně těžko se dá spočítat, kdo je ve vedení a proti komu se tak zaměřit. Hra je tedy výzvou, co se týká proniknutí do jejích principů i co se týká použití různých stylů a strategií. Také díky tomu, že vítězné body získáváte na třech různých liniích.
Android se zřejmě nestane hrou, kterou bych zařadil na absolutní vrchol, ale je to hra netradiční, dobře udělaná i vymyšlená, atmosférická a hlavně zábavná.