Herní kategorie: závodní, dětská hra
Vydavatelé: Bomba Games
Autoři: Krzysztof Matusik
Rok vydání: 2014

Recenze - Amber Route

Autor: Tharr | 23.9.2017 | 2

Vítejte na Jantarové stezce, jedné z nejvýznamnějších obchodních tras středověku. Ve hře Amber Route na sebe vezmete roli kupců putujících od Baltského moře se svým nákladem jantaru napříč Evropou do bohatého města na jihu. Na svém putování navštívíte pohostinné vesnice a hrady, budete ale muset kráčet i neprostupnými horami, bažinami a lesy plnými loupežnických band a nezřídka se utkat s démony slovanské mytologie.

Na pulty obchodů hru přináší jako svou prvotinu polské nakladatelství Bomba Games; jejím autorem je Krzysztof Matusik. Ve spíše menší krabici na vás čeká variabilní hrací plán, který puzzle způsobem vytváří onu jantarovou stezku, po které se vydáváte. Balíček karet pomocníků, kteří vás na cestě doprovází a pomáhají čelit nástrahám, s nimiž se budete při své výpravě potkávat. Sadu žetonů, figurky, kostky a v neposlední řadě látkový pytlík plný pravých jantarových kamínků, které ve hře tvoří vítězné body a do určité míry i platidlo.

Příprava hry je poměrně rychlá, stačí z mapových dílků vytvořit herní plán. Rozložení mapových dílků je pro první hry doporučeno pravidly, při dalších partiích si už jejich rozmístění můžete určit sami, nebo využít některého z autory navržených scénářů. Množství dílků pro hru není striktně určeno a vy si tak můžete regulovat délku hry v závislosti na tom, jak dlouhou stezku vytvoříte. Vedle hrací plochy nachystáte balíčky karet, každý hráč obdrží startovní herní komponenty a můžete se vydat na cestu.

Vaším cílem je projít jantarovou stezkou co nejrychleji a být první ve městě na jejím konci. Nesmíte však postupovat až příliš horečně. Vyhrává totiž ten, kdo při výpravě nashromáždí nejvíce jantaru. Ten ale nasbíráte spíše při pozvolnějším postupu krajinou.

Průběh hry se skládá z tahů hráčů - každý tah je rozdělen do dvou fází, v té první si naberete určitý příjem a ve druhé můžete buď dobírat další zdroje, nebo právě postupovat vpřed. Pokud se rozhodnete vydat na vaší cestě dále, váš tah pokračuje tažením karty setkání - oněch nepříjemností, které vás při putování potkají a které vás mohou pěkně zaříznout. Jejich zdolání vám však přináší pěkné zisky a je nezbytné k dosažení vítězství ve hře. Proto je potřeba se na postup po plánu dobře připravit a naplánovat jej. Setkání je zde několik druhů a jejich zdolání je řešeno kostkově, každý z typů však trochu odlišně. Monstrům musíte uštědřit určité množství poškození, duchy přemůžete, pokud na kostkách hodíte v součtu více než určitou hodnotu, a pasti zdoláte hozením daného množství stejných čísel. Přesto, že je boj do určité míry náhodný, dá se na něj připravit a i nešťastný hod lze upravit a docílit tak vítězství. Hra takto plyne až do chvíle, kdy některý z kupců dosáhne cílového města. Hráči si spočítají své získané jantary a určí tak vítěze.

Grafické zpracování není prvoplánově líbivé a nemusí sednout každému. Zvolená forma ilustrací však krásně sedí k tématu hry a alespoň z mého pohledu pěkně dotváří atmosféru. Mapové dílky vytváří příjemně vypadající herní plán, bohužel však nejsou ideálně vyraženy, a tak do sebe někdy nechtějí úplně přesně zapadnout. Samotnou kapitolou jsou pak reálné jantary, jež hra obsahuje a určitě každého potěší. Celkové zpracování je na vysoké úrovni snad jedině s výjimkou kostek, které jsou z nepříliš pěkně vypadajícího gumoplastu a určitě by mohly být kvalitnější.

Po herní stránce jde spíše o jednodušší rodinnou hru s větším podílem náhody. Jako taková ale funguje dobře, na svůj žánr nabízí dostatek herních rozhodnutí a jako hra pro rodiče s dětmi si své místo určitě najde. Někdy trochu zamrzí, když vám hra stále servíruje obtížná setkání s dobrými výnosy v době, kdy jim nedokážete čelit a naopak ve chvílích, kdy jste připraveni a plni sil, potkáváte jen bytosti, které vás nijak významně neobohatí.