nepřihlášený

přihlásit

registrovat

1830: Railways & Robber Barons

Počet hráčů: 2 - 7
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 300 min
Herní svět: Současnost, Vlaky
Herní kategorie: dopravní, ekonomická
Čeština:
Vydavatelé: 999 Games
Avalon Hill
Lookout Games
Mayfair Games
Stratelibri
Autoři: Francis Tresham
Rok vydání: 1986
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

Spojené státy roku 1830 začaly zažívat boom stavby železnic. Nadšení inženýři a technici zakládají železniční společnosti a protože potřebují získat kapitál, vstupují s nimi na burzu - kde ale čekají investoři, kteří o železnici nemají zájem, jde jim jen o peníze - a pro ty danou společnost klidně pošlou ke dnu.

Hra 1830: Railwas & Robber Barons je hra, probíhající na dvou úrovních (stejně jako obě verze Imperialu). Jedna úroveň je o stavbě železnic, nakupování lokomotiv a přepravě lidí/nákladu. Druhá úroveň simuluje kapitálový trh té doby, kdy hráči nakupují/prodávají akcie, a tím mění hodnotu společností. Hráči jsou pak (dle právě probíhající úrovně) buď investory nebo vlastníky železniční společnosti.

Mezi hráče se rovným dílem rozdělí 2400 dolarů, které tvoří jejich počáteční kapitál a na investice čeká 8 velkých železničních společností, jejichž akcie si hráč může kupovat. Hra sama pak probíhá na mapě amerického východu s vyznačenými významnými městy.

Každé kolo hry pak probíhá ve dvou fázích:

1) Burzovní fáze, kdy hráči mohou:

  • prodat libovolný počet akcií (čímž srazí hodnotu společnosti dolů)
  • koupit právě jednu akcii společnosti

Burzovní fáze trvá tak dlouho, dokud hráči chtějí nakupovat/prodávat. Pomocí několika jednoduchých pravidel hra umožňuje spoustu přístupů a je jen na hráči, který zvolí. Jestli bude poctivě zvelebovat svoji společnost nebo jestli se rozhodne zahrát si na pravého „robber barona“. Je možné manipulovat s cenami akcií, tunelovat společnosti, převádět mezi nimi kapitál, zbavovat se smetí a naopak dravě převzít společnost, kterou jiný hráč vypiplával od začátku hry. Žádná praktika není dost podlá a žádná svinstvo není dost mrzké, pokud produkuje zisk.

2) Fáze společností - za ně hrají hráči, kteří v ní mají nejvyšší podíl. V případě rovnosti je to ten, kdo drží „prezidentskou akcii“ a jednotlivé společnosti mají 4 akce v tomto pořadí

  • stavba kolejí - hráči mohou (nemusí) postavit nebo zmodernizovat koleje na jednom dílku mapy
  • stavba nádraží (každá společnost jich má omezený počet
  • odvoz nákladu - pokud má společnost lokomotivu, může (v závislosti na její úrovni) jet mezi několika zastávkami a za tyto sbírat peníze
  • nákup lokomotivy - za peníze společnosti si tato může (a někdy musí) koupit lokomotivu

Nejdůležitější rozhodnutí je na konci této fáze - prezident společnosti musí zvolit, jestli peníze za jízdné investuje do společnosti (a její akcie tím klesnou) nebo je vyplatí jako dividendy (a akcie společnosti pak stoupnou). Pokud totiž společnost nemá peníze na nákup nových lokomotiv, musí její nákup dotovat právě prezident, ale pokud společnost nevyplácí dividendy, akcie velmi rychle letí dolů. Není to jednoduché rozhodování a občas dochází k tomu, že se vyplatí akcie rychle prodat a funkci prezidenta tím předat někomu jinému.

Hra končí ve chvíli, kdy buď dojdou peníze v banku, nebo zkrachuje první hráč. Vítězem se pak stává hráč, který má nejvíce peněz v akciích a hotovosti.

Autor: Kolouch

Další názvy této společenské hry

  • 1830: Schienenleger & Spekulanten