Staré hry v dnešní konkurenci

Jedno vlákno u hry carcassonne mě inspirovalo k tomuto tématu.
Představte si, že by starší hry (řekněme alespoň deset let) vyšli poprvé až teď v roce 2017. Měly by šanci obstát v dnešní konkurenci? Je mi jasné, že mnoho současných her je evolučním stupněm těch starších, například hry Uweho Rosenberga, ale spíše mi jde o to, jestli by vůbec ty staré klasiky mohly být konkurencí a jestli by dokázaly zaznamenat obdobný úspěch jako zaznamenaly tenkrát. Respektive se ptám: mají staré hry doopravdy takovou kvalitu a jsou natolik zajímavé, že by mohli stát po boku těch nejnovějších hitů, nebo je jejich úspěch a také obliba dnešních hráčů zapříčiněná jen měnší konkurencí v té době a nostalgií?

Pro zjednodušení mám na vás tři otázky:
1) Dokázaly by hry z roku 2007 a starší zaujmout dnešní hráče a zaznamenat komerční úspěch stejně nebo alespoň obdobně jako tomu bylo tenkrát, kdyby vyšli poprvé v roce 2017?
2) Mělo by to vliv na dnešní žebříčky? Pokud ano, jak moc velký?
3) Kdyby vyšla nějaká stará hra dnes a vy byste jí dosud neznali, zaujala by vás?
4) Pokud ano uveďte nějaké příklady a napište i pokud možno nějaké důvody.

11.10.2017 07:12:54 | Upraveno autorem (porovnej)

staré hry
nahodím pár starších her s rokem vydání a osobním názorem
Alhambra (2003) - příliš strohá, mne moc neoslovila
Citadela (2000) - pořád vynikající
Doba Kamenná (2008) - pořád vynikající - nadčasově vytuněná grafika
Dominion (2008) - pořád vynikající
Labyrinth (1986) - klasika pro děti
Pandemic (2008) - funguje stále
Ticket to Ride (2005) - funguje
Puerto Rico (2002) - funguje

na datu tedy asi primárně nezáleží, jsou nadčasové klasiky, novější kvalitní hry jsou často komplexnější a samozřejmě se vyvíjí i grafické trendy... domnívám se, že řada starších her, ale stále má co nabídnout

11.10.2017 08:26:25

Doba Kamenná
S nadčasovou grafikou souhlasím, ale zrovna tahle hra by jako letošní novinka dle mého zapadla. Worker placementů je mraky a DK v ničem vyloženě nezáří.

11.10.2017 08:55:47

Splendor
Je relativně nová hra, která působí mnohem starším dojmem, a přesto má obrovský úspěch a mnohá ocenění. To že s tím nesouhlasím je vedlejší.
Tím chci říct, že pokud je pro hru místo na trhu, nebo má dobře zmáknutý marketing, tak nezáleží, jak je stará, nebo jak starý herní design má.
Obrovský zájem a přestřelená cena remaku Osadníků do Game of thrones taky mluví za své.

11.10.2017 09:10:35

..
Ono nejde ani tak o to, že se vývíjejí hry, oni se vyvíjejí i hráči. Nároky jsou dnes úplně jinde. Vezměte si, co s trhem udělal Kickstarter a velkoobchod s plastem...

I některé výborné euro hry dnes dostávají za uši, že jsou graficky pozadu. Stačí se podívat jen cca 5 let zpátky a bojím se toho, že i z tohoto povrchního pohledu by tyto hry komerčně dnes nějak významně neuspěly, ač herně jsou rovnocenné. Co tenkrát byl grafický skvost, je dnes standard, bez kterého se hry jen těžko obejdou. Podcenění grafiky se téměř vždy rovná průšvih.

Pokud bych měl přemýšlet o hře deset let staré, která by dnes uspěla, tak bych se koukal spíš na jednodušší hry (rozuměj menší počet komponentů, bez figurek apod.) s kreslenou grafikou a vlastním grafickým stylem, který by byl nadčasový.

Jako příklad srovnání her současných a her před deseti lety se nabízí srovnání 3. a 4. edice Twilight Imperium. V obou případech šlo o výkladní skříň. A obávám se, že 3. edice by dnes neuspěla právě kvůli zastaralému grafickému zpracování a kvůli "kvalitě" komponent.

11.10.2017 09:15:36

doba kamenná
jasné, spousta nových her ladí mechaniky a posouvá je dál... Dobu kamennou mám vyzkoušenou na spoustě nových hráčů, jako výbornou úvodní hru - právě díky krásné grafice a pravidlům vysvětlitelným do 2 minut - z tohoto důvodu vidmí, že i hráči s nějakou zkušeností mají zájem si tuto hru do sbírky přidat, ale jak píšu, je to jen můj osobní názor

11.10.2017 09:17:53

;-)
Staršie hry sa stále vyrábajú a stále predávajú a výrobcovia tých hier ich nedávajú na trh len pre záujemcov z nostalgie. Také Carcassonne si kupujú ľudia ktorých žiadne BGG a ZH vôbec nezaujíma a my o nich ani nevieme.

11.10.2017 09:36:21

Euro hry
Vezmu to jen z pohledu Euro her, protože AT hraju až v posledních několika letech:

Nejenže jsou hry z roku 2007, které dosahují kvality dnešních her, ale jsou mnohem lepší. Nový hry mají velkou výhodu, že ty staré mám trochu ohrané a jako hráč mám potřebu vyzkoušet co nejvíc nových her a na ty staré nezbývá moc času, ale většina nových her mě přestane bavit tak po 5 hrách, naopak Vysokého Napětí, Agricoly nebo Puerta Rica mám nahráno stovky her. Krása starý her spočívá v elegantním jednom dotaženém systému. Do nových her mi přijde, že chtějí nacpat co nejvíc osvědčených mechanizmů a výsledek je zbytečná překombinovanost. Např. Terra Mystica - kulty, Marco Polo - osobnosti, tajné úkoly, Great Western Trail - tajné úkoly a možná celá železnice(proč?).

Druhá věc: naznačuješ, že některé hry mají výhodu, že jsou doladěnou kopií jiné hry, Caverna, Eldritch Horror, atd. Ono je to v některých případech právě naopak, viz. video deskofobie o neprodejných hrách.

Poslední věc: Ano, jsou hry, které mají svůj úspěch/neúspěch založený na tom, že vyšli ve správnou/špatnou dobu. Buď byly první nebo byly svázány s nějakým filmem, PC hrou, koncem světa...

11.10.2017 09:38:37

Kubrt
No ale to trochu mícháš dvě věci
Kvalitu hry a kvalitu produkce.
Puerto rico je stále dobra hra ale byla vydána v novém kabátě aby odpovídal současným standardům, más tu restoration games - který dělají přesně jen to ze dobre hry z dob 10-20 let nazpět předělávají do dnešní grafických a produkčních nároku a jsou to stále dobře hry.

11.10.2017 09:42:05

@bacil
Nebudu odpovídat na položené otázky, jen mám pocit, že musím napsat, že naprosto souhlasím s bacilem a do posledního písmenka bych podepsal to, co napsal.

11.10.2017 09:50:22

...
ad springb: No tak je jasné, že se carcassonne a osadníci prodávají když mají jméno jaké mají, právě proto se prodávají... šlo mi o to kdyby vyšlo carcassonne prostě teď nově, nikdo by neznal dizajnéra, jestli by bylo stejně nebo obdobně úspěšné :-)
Ad -bacil-: přesně, naprosto souhlasým, dnešní hry jsou stále a stále komplexnější... a může za to hlavně imho tak trochu právě konkureční boj o inovaci ve hrách... jeden či dva jednoduché, propracované, hloubku nabízející a originální mechanismy už je dnes o dost těžší vymyslet, než v deskoherním pravěku, za to spojit dvacet mechanik a přimíchat mechanismy na vyvážení těch původních mechanismů už zvládnout jde. Příkladem je pro mě právě níže zmíněný Great western trail, byť je to skvělá hra, kterou mám rád.

11.10.2017 10:02:43 | Upraveno autorem (porovnej)

Joe

Doba kamenná
Pripájam sa k názoru, že aj dnes je Doba kamenná relevantnou hrou, najmä kvôli spomínanému ľahkému uchopeniu nehráčmi a aj vďaka grafike.

11.10.2017 10:02:50

...
Paladine, já odpovídal na otázku, jestli když vezmeš hru z roku 2007 a dnes ji dáš do prodeje, tak jestli má šanci zaznamenat komerční úspěch.

Pokud ji předěláš k dnešním "standardům", aby byla dnes líbivá, tak to je přeci jiná hra.

Je to smutné, ale dnes prodává hlavně kabát. Většina lidí ty hry zas tak moc nehraje (jako, že by je hráli 10x, 20x apod.), aby mohla vnitřně až tak posoudit kvalitu her jako takových a hromadně oželela ta "pozlátka". I to je důvod toho, co psal bacil. Dřív se dělaly Hry s velkým H, lidi si o nich vyprávěli a sháněli je, s klidem i několik let. Dnes je to často jen hromadná výroba líbivého obsahu a najít v nich ten klenot je složitější. Ale ona je taková celková doba. Spěch shon, stres. Nikdo nechce hrát hru Xkrát, aby se ji naučil hrát dobře. Chce ji vyndat, rychle pochopit a rychle si ji užít. A že ho napopáté již nebaví, protože to je furt to samé dokola? Tak si koupí to samé, jen místo zombíků tam bude Cthulhu.

To je dnešní doba a to hlavně prodává. Za rok neuslyšíš ani slovo o Great Western Trail, o Terraformaci Marsu. Bude zas něco nového, dalšího...

11.10.2017 10:07:46

starsie hry
1. zaujat urcite, komercny uspech neodhadujem
2. su tam dodnes, ako novinky mozno aj vyssie
3. aj dnes by som ich znovu chcel mat vo zbierke
4. hram rad, hram casto, stale bavia - aj v sucasnosti obstoja spracovanim / agricola, arkham, euphrat a tigris, v roku draka, tikal, memoir 44, age of empires ,postovni kuryr ...a je ich viac /

11.10.2017 10:26:01 | Upraveno autorem (porovnej)

...
Nevím, zda by starší hry obstály v konkurenci na první dobrou /tzn., zda by ustály masivní atak designu nových her/. U mě osobně mnohé ano, nedám se jen tak omámit "pěknou tvářičkou" a hledám, co za ní je ;-) - teď jsem si to projela a zjistila jsem, že nějaká cca dvacítka her, co se u nás doma pořád točí dokola bez omrzení, jsou téměř všechno hry vydané plus mínus okolo roku 2005. Takže za sebe říkám - rozhodně ano!

11.10.2017 10:34:21 | Upraveno autorem (porovnej)

reakce
Já to mám evidentně ložené jinak, než většina zde diskutujících. Třeba oproti Ta“jemné“ úplně opačně.
Z her, které vyšli kolem roku 2007 anebo dřív, jich dnes hrajeme jen velmi málo. Většinu z nich jsem prodal a to hlavně proto, že je dneska považuju za překonané a mám pocit, že mi už moc nemají co nabídnout. Klasickými příklady jsou pro mě Arkham Horror, Dominion, Roborally, Osadníci atd.
Do určité míry je to dáno i tím, že dnes nejsem stejný hráč, jako jsem býval tehdy.
Z těch klasik, které si pořád necháváme a hrajeme, bych vypíchnul Dobyvatele vesmíru, 7 Wonders, Galaxy Truckera, Puerto Rico a Space Alert.

Abych se aspoň trochu vyjádřil k původnímu tématu,
1) Ano, myslím, že některé hry by i dneska mohly mít komerční úspěch, ale určitě ne takový, jako před deseti lety. Taky si myslím, že žánrově čistá, odladěná eura mají větší šance, než ostatní.
2) Tyto hry by mohly mít i vliv na žebříčky, ale menší, než dříve.
3) Her, které vyšly kolem roku 2007 a já si je i dnes koupil, asi moc nebude. Ale když přemýšlím nad 7 Wonders, musím uznat, že takové jsou.
4) Odůvodnění popíšu právě na těch Divech. Je to hra pro hodně hráčů (7), rychlá a bez prostojů (všichni hrají naráz), s herní dobou kolem 30 minut, s nějakou tou interakcí, ale minimem tvrdého konfliktu, vhodná pro nehráče i zkušené harcovníky (s expanzemi). Zase tolik her, které by tohle nabízely, v poslední době nevyšlo…

11.10.2017 15:59:24

Vybíráme z Bazaru

51st state Ultimate Gamefound edition
51st state Ultimate Gamefound edition
Akt. cena: 1945 Kč
Končí za: 6 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas