"Fog of war" mechanika

Zdravím všechny,

omlouvám se, pokud tu už někdy něco podobného bylo, ale nenašel jsem nic tomu podobné, navíc jsem si nebyl jistý, jestli téma zařadit do Koutku kutilů, a tak jsem ho raději dal sem.
Takže k tématu, přemýšlel jsem o vývoji své vlastní deskovky, spíše pro osobní potřebu a hraní s pár přáteli. Zkoušel jsem si na papír vypsat pár mechanik, jak by co fungovalo, ale zasekl jsem se u jedné a nemám přesný nápad, jak ji vyřešit.
Jednalo by se o tzv. "Fog of war". Teď ke konkrétnímu příkladu, máme hráče, který se snaží proplížit do tábora plného nepřátel, které ovládá druhý hráč, ovšem nemůže vidět, ani vědět (pokud bereme v úvahu neznámé prostředí), jak se po táboře pohybují nepřátelské hlídky. Ty ovšem taky netuší, že se do tábora snaží někdo proplížit, čili prostě chodí stále dokola po stejných trasách. Pohybovalo by se například po hexové mapě a pravdpodobně pomocí tahového systému, získání iniciativy v boji atp.
Otázkou je, jak by šlo zařídit, aby hráč ovládající nepřátele své lidi podvědomě neposílal na místo odkud se blíží vetřelec a naopak, aby se ten nevyhýbal místům s hlídkami, když vlastně nevidí, kudy chodí hlídka.
Napadlo mě například to, že by se vetřelec plížil a házel by kostkou na "ověření hluku", čili jestli náhodou nezpůsobil nějaký podezřelý zvuk, nebo něco, čím by se mohl prozradit, a pak by teprve měla hlídka podezření a důvod jít prozkoumávat.

Snad jsem vše napsal srozumitelně a pochopitelně, za každý nápad budu rád, předem děkuji :)
13.2.2018 18:38:38

fog of war
Co se zkusit inspirovat loděma? :)

Tim myslim, že by každý hráč měl svou mapku, kde jeden by hrál za hlídky a druhej za "špióna" a ve chvíli kdy je hlídka na obchůzce byste si sdělili číslo/označení pole, na kterém se nacházíte a pokud by se shodovala (nebo by se křížili "linie výhledu"), tak by nastal boj nebo tak něco? :)
Od toho by se dalo i odvodit/odhadnout kam se druhý hráč dle posune...
Nebo by číslo/označení pole sděloval jen hráč hrající za hlídky, aby si špión mohl vysledovat pohyb a naplánovat svůj...a hráč za špióna by musel nahlásit kde se nachází jen v určitých případech...třeba.

jen co mě tak z patra napadlo :)

13.2.2018 19:00:51 | Upraveno autorem (porovnej)

...
Fantom stare Prahy, Dracula, Whitechappel... vo vsetkych tychto hrach sa jeden hrac hybe tak, ze ho ostatni nevidia

13.2.2018 19:02:21

Zkus
Ninja: Legend Of The Scorpion Clan

괜찮아

13.2.2018 19:22:54

...
nápad. Špion by se pohyboval skrytě (zapisoval označení pole na papír, vykládal karty). Hlídka by měla žetony hluku, podobně na principu blipů ve Space Hulku. Některé by byly jen slepé návnady, jiné by z druhé strany měly hlídku a její typ. Pokud by se spolu špion a hlídka setkaly na jednom poli, tak to musí špion přiznat s tím, že žeton hlídky by se odhalil a hlídka by provedla test, zda špiona vidí také. Popřípadě může špion dělat při každém pohybu test, zda produkuje hluk, popřípadě, ho může produkovat naschvál, aby někam nalákal hlídku. Nikdy to asi nepůjde převést dokonale, takže když špion otočí žeton návnady, tak hráč za hlídku bude vědět, že tam byl atd. Ale aspoň něco :)
___
redaktor Deskofobie

13.2.2018 19:33:23

nebo
Escape From the Aliens in Outer Space

13.2.2018 19:39:44

Sekigahara
Pro mne nejdokonalejší princip "fog of war", co jsem hrál byl ve hře Sekigahara. Pokud jsi to nehrál, tak zkus si to zahrát, nebo se aspoň seznam s pravidly. Hráč má vojsko, které je třeba dostatečně silné a ví kudy se pohybuje soupeř, ale neví jak je soupeř silný a neví, kdo z vlastního vojska bude loajální, takže vědět kudy se pohybuje soupeř nestačí.
Pro mne je v Sekigahaře herní systém naprosto dokonalé vyvážené "fog of war" a přitom to není nějaká náhoda, ale dokonalý systém, který mohu strategicky ovlivňovat.

13.2.2018 21:09:19

Magnety
O tomto jsem premyslel pred 10-ti lety kdyz jsem si delal hru ala warcraft. Zelezna deska na jedne strane magnety hlidky na druhe plizivce.
Ani jeden hrac nevidi na souperovu stranu. Hraje se na kola pokud magnet hlidky uvolni plizivce na druhe strane, plizivec byl odhalen.

14.2.2018 01:06:36

Magnety
Hra na tomto principu vyjde letos, od Brain Games (IceCool)
je to předělávka starší hry s Mumií

https://boardgamegeek.com/boardgame/36648/pyramid-pengqueen

--------------------------------------
Nevěřící Tomáš nevěří na Speedyho a Ježíška
S radostí prohraje jakoukoliv historickou hru
Střet zájmů jen s manželkou

14.2.2018 08:14:05

marek
jo to vím, že tady byla na trhu hra s mumií.
Ale dalo by se to předělat na bitvu armád netahalo by se tam pouze jednou figurkou ale daleko více figurkami.

14.2.2018 09:09:17

.
Ve válečných hrách série Band of Brothers se používají už dříve zmíněné Conceal žetony - tedy měl bys např. 1 špiona a 3 prázdné žetony, všechny lícem dolů a hýbal bys s nimi současně. Není to dokonalé, ale je to dost blízko.

Další možností je systém bloků, který používá firma Columbia Games, ale tam už je skryta jen síla jednotky - tzn. víš, že se na tom místě nachází...

14.2.2018 13:52:37

Obecně blokové hry
Colombia jich má hodně.
GMT má třeba FAB sérii, Crown Of Roses, Hellenes...

--------------------------------------
Nevěřící Tomáš nevěří na Speedyho a Ježíška
S radostí prohraje jakoukoliv historickou hru
Střet zájmů jen s manželkou

14.2.2018 14:37:10

Můj názor
Asi to není přesně to, co si představuješ, nicméně bych se přikláněl k tomu, že pohyb špiona udělej skrytě, zatímco hlídky jsou viditelné. Protože bude opravdu těžké vyřešit, aby měly obě strany skryté pohyby a přitom se zvládly informovat, když na sebe narazí. Navíc jeden skrytý špión uvidí v osvětleném táboře mnohem víc, protože lidé v táboře nemají motivaci se skrývat. Hlídkují spíše z rutiny a nemusí tušit nic zlého. Dostal by ses do situace, kdy obránci tábora ví velmi málo a každá stopa pro ně bude de-facto velmi cenná, co se informací týče. Naopak pokud bys špionovi musel poskytovat tunu dat o tom, co vlastně vidí, tak na základě toho, co mu řekneš, by si hráč špiona snadno domyslel, odkud je pozorován. Což nechceš. Takže jako jediné smysluplné řešení vidím "tábor otevřeně", špion skrytě. Dává ti to navíc hromadu zábavných možností, jaké akce a s jakým dopadem může špion provádět.

Pokud bys nutně chtěl mít pohyb obou stran skrytě, tak mě leda napadá zapojit třetího člověka, který by dohlížel na to, co má kdo vědět a předával tajně informace tak, aby nikomu nenapověděl. Ten by se ale u hry asi řádně nudil. Navíc si myslím, že by to předávání informací bylo velmi zdlouhavé a hra by tak byla velmi nudná.
Nahradit bys ho mohl asi jen aplikací, ale ta by byla tak komplexní, že bys vlastně vyvinul PC hru.

14.2.2018 20:02:44

Vybíráme z Bazaru

MoM: 2nd edition + namalovan fig + insert + tokeny
MoM: 2nd edition + namalovan fig + insert + tokeny
Akt. cena: 2000 Kč
Končí za: 3 dny

Offcanvas