Xenoshyft Onslaught – tak trochu jiný deckbuilding

Autor: kubicvak | 17.5.2017 | 2

O co vlastně jde:

Hra Xenoshyft Onslaught, kterou bych Vám rád představil, je sci-fi deckbuildingová hra pro 1-4 hráče. Jedná se ale o plně kooperativní hru, což není v tomto žánru úplně obvyklé. Hru má na svědomí známé vydavatelství Cool Mini Or Not a po tom, co v roce 2014 prošla úspěšnou kickstarterovou kampaní, se o rok později dostala i na pulty běžných obchodů.

Úvod do příběhu:

Nacházíme se v daleké budoucnosti, konkrétně roce R21A6, kdy lidstvo, díky velkým pokrokům v technologii mezihvězdného cestování, úspěšně kolonizuje přilehlý vesmír. Společnost ovládají velké korporace a vývoj běží dopředu mílovými kroky. To ale klade velké nároky na surovinové zdroje, kterých je neustálý nedostatek. Řešením této situace jsou takzvané planetární těžební operace („planetary mining operations“). Ty provádějí obrovské těžební lodě, které kromě veškerého důlního vybavení disponují také velkou přepravní kapacitou, takže jsou schopné zcela samostatně vytěžit v krátkém čase velké množství konkrétní suroviny. Asi vás nepřekvapí, že tato technologie není zrovna šetrná k životnímu prostředí a místní formy života, pokud tam nějaké jsou, nevítají horníky zrovna s otevřenou náručí.

Tím se dostáváme k příběhu samotné hry. Jste zaměstnancem korporace NorTec, které se zabývá výše zmíněnou planetární těžbou. Pracujete zde na pozici velitele obranných složek a Vaším úkolem je ochrana jednotlivých sektorů lodi a zaměstnanců korporace před agresí domorodých obyvatel navštívených planet. Cílem aktuální operace je Xenosathem. Mimořádně hodnotný nerost, který slouží především jako zdroj energie. Nicméně jeden z jeho vedlejších účinků je schopnost měnit živé organismy a vyvolávat u nich nebezpečné mutace. Během těžby se ho může do okolního prostředí uvolnit poměrně velké množství. Na planetě, kam se zrovna chystáte, byly zjištěny pouze jednoduché hmyzí formy života. Teoreticky lehká mise. Nebo snad ne?

Příprava hry:

Nejprve si každý hráč vybere / vylosuje divizi, za kterou bude hrát. Ta mu dá nějakou malou výhodu (obvykle slevu na nákup určitého druhu vybavení) a přidá nějaké karty do počátečního balíčku. Doprostřed stolu se připraví jedna deska s nabídkou jednotek a druhá s nabídkou vybavení. Zatímco vojáci jsou pro každou hru stejní, použité vybavení se losuje a pokaždé se liší. Připravíte jednotlivé balíčky nepřátel. Ty jsou celkem tři (vlna 1-3) a liší se především obtížností. Každý hráč si před sebe umístí dvě hrací desky - pro jednotky NorTecu a pro jednotky Roje (nepřátelé) - a posléze si připraví svůj počáteční hrací balíček. Ten se skládá ze 6 karet Xenosathemu, který zde hraje roli platidla, 4 karet základních vojáků a 2 karet specifikovaných Vaší frakcí.  Poslední částí přípravy je nastavení startovního počtu životů základny (15 bodů na hráče) na společném počítadle. Suma sumárum, příprava není příliš komplikovaná. Jediná věc, která ji trochu prodlouží, je losování balíčků vybavení. I tak jde vše stihnout za pár minut.

Jak se to vlastně hraje:

Hra se hraje na devět kol, což je vlastně devět nájezdů nepřátel na každou část základny. V prvních kolech Vám bude k dispozici jen několik typů základních jednotek, ale zároveň na Vás budou útočit pouze nepřátelé z první vlny, kteří nejsou příliš nebezpeční. Ve čtvrtém a sedmém kole se Vám odemknou nové jednotky, ale zároveň začnete používat balíček monster z vlny 2, resp. 3, kde jsou nepřátelé o poznání tužší.

Každé kolo se skládá z několika fází, které provádějí všichni hráči současně. Nejprve si líznete 6 karet z Vašeho balíčku a pak si vezmete do ruky jednu kartu Xenosathemu ze středové desky. Následuje nákup jednotek a vybavení. To probíhá obdobně jako v jiných deckbuildingových hrách. Zaplacením určitého množství Xenosathemu z si koupíte potřebné karty z nabídky. Na rozdíl od jiných her, jako jsou DominionAscension nebo Star Realms, nedáváte tyto karty na odhazovací balíček, ale rovnou do Vaší ruky, takže je můžete ihned použít. Pak si každý hráč vyloží na desku Roje daný počet karet nepřátel. Ty se zatím kladou skrytě, lícem dolů, takže hráč netuší, čemu bude čelit. Následuje vykládání vlastních jednotek a vybavení z ruky. K dispozici máte jak karty z Vašeho balíčku, tak karty čerstvě zakoupené v předchozí fázi. Důležité je, že nemusíte vykládat pouze na svou hrací desku, ale také na desky spoluhráčů, pokud cítíte, že to bude nezbytné k obraně základny. Tyto karty pak natrvalo zůstanou v balíčku hráče, jemuž jste tímto pomohli. Toto je zcela zásadní herní mechanismus, kdy hráči, kteří se cítí bezpečně, pomohou ostatním, kterým zrovna nepřišly tak dobré karty. Výsledkem by měla být rovnoměrná ochrana základny na všech frontách. Když je vše připraveno, dojde k boji. Ten se již vyhodnocuje postupně, hráč po hráči. Nejprve se otočí první karta nepřítele, což může spustit nějaký efekt. Stejně tak má hráč možnost využít schopnosti svých jednotek, případně zahrát instantně kartu z ruky. Když se tyto efekty vyhodnotí, udělí monstrum první jednotce ve Vaší linii tolik zranění, kolik je jeho síla a obráceně. Pokud jsou oba účastníci boje stále naživu, tedy počet zranění je nižší, než počet životů jednotky, akce se opakuje. Pokud je některý z účastníků boje zabit, nahradí ho jednotka stojící v linii za ním. Takto se pokračuje do doby než je a) zabit poslední nepřítel, čímž je daná část základny ubráněna a vy si můžete pogratulovat, nebo b) zabita Vaše poslední jednotka, čímž došlo k prolomení obrany základny a od Vašich společných životů se odečte tolik, kolik je součet síly zbylých monster. Poté, co všichni hráči vyhodnotili souboj, kolo končí. Posune se žeton začínajícího hráče a začnou přípravy na další nájezd.

Dojmy ze hry:

Hra vypadá moc hezky. Ilustrace jsou opravdu parádní a krásně dotvářejí atmosféru. Tématicky mi hra velmi připomíná film Hvězdná pěchota z roku 1997. A dobře se i hraje. První část každého kola probíhá simultánně, takže všichni hráči provádí své akce zároveň. Tím pádem se nikdo nenudí. Schopnosti jednotlivých základen nemusejí hráči používat pouze ve svůj prospěch, ale mohou například zlevnit nákup některému spoluhráči, takže i v této fázi se čile kooperuje. Nabídka jednotek je sice stálá, ale jednotlivé karty se od sebe liší a každá má nějakou schopnost, takže to ani nevadí. Vybavení je pak ve hře opravdu hodně, takže každou hru budete hrát s jinými věcmi. V tomto směru nemám žádné výhrady.

Co se týče samotného boje, jedná se o poměrně jednoduchý mechanismus, který rychle přejde do krve. Nicméně, tím že se boj vyhodnocuje popořadě a akce řídí vždy jen aktuální hráč, tak tato fáze odsýpá pomaleji, než by bylo příjemné. Na tomto místě si neodpustím výtku ke zpracování karet nepřátel. Na kartách se nachází poměrně hodně textu, který je ale z velké části zbytečný, protože obvykle popisuje opakující se děje nebo schopnosti. Mnohem přehlednější by bylo použití nějakého systému ikon, anebo ještě lépe, keywordů. Pokud bych použil všem dobře známý svět MTG, tak hesla jako First Strike, Trample a Deathtouch by ušetřila jeden odstaveček každé. Písmo v textovém poli je navíc docela malé (aby se na kartu tolik textu vůbec vešlo) a má zvláštní bezpatkový font, který sice vypadá dobře, ale je trochu hůře čitelný. Nepřátel není mnoho různých typů, takže by se zdálo, že si je člověk časem zapamatuje a nebude muset kartu vždy číst, nicméně dík tmavým atmosférickým ilustracím je jejich odlišení těžší, než by se mohlo zdát.

Boj se trochu vleče, a pokud aktivní hráč nebude zodpovědně popisovat, s jakými nepřáteli se setkal a jaké akce zrovna provádí, bude pro spoluhráče trochu nepřehledný a časem díky tomu i nudný. Přitom je nutné udržet pozornost ostatních, protože můžou do boje zásadně promluvit použitím instantních karet ze své ruky a rozhodnout tak celý souboj.

Na krabici je uvedená herní doba 45-60 minut, což podle mých zkušeností moc neodpovídá. Reálně se ve hře 4 hráčů pohybuje kolem dvou hodin. To je mnohem víc, než byste od deckbuildingu čekali. On se ale Xenoshyft od ostatních her tohoto žánru poměrně hodně liší. Stavění balíčku není stěžejním mechanismem celé hry, ale spíše jedním z principů. Ve hře máte opravdu pocit, že bojujete proti hordám nepřátel a kooperace mezi hráči je nutná. Obtížnost hry je také poměrně vysoká. Zejména poslední balíček nepřátel Vám dá pořádně zabrat. Možná, že skok v obtížnosti mezi druhou a třetí vlnou je vyšší, než by bylo nutné. Občas se vám stane, že i přesto, že jste první dvě vlny zvládli bez větších škod, Vám třetí vlna kompletně zruší základnu během jednoho nebo dvou kol.

Poslední věcí, o které bych se rád zmínil, jsou pravidla. Ta jsou totiž často nejednoznačná a při hře se občas dostanete do situací, ke kterým Vám neposkytují žádné vodítko a nezbývá než si projít internetová fóra a FAQ. Nedávno byl vydán druhý díl z této série: Xenoshyft Dreadmire, který pravidla mírně modifikuje (vykládání bossů, reakce na reveal efekty atd.). Doporučuji aplikovat tyto změny i na XO.

Hodnocení:

KLADY:

+ Atmosféra a pozadí hry

+ Tak trochu jiný deckbuilding, ve hře se opravu bojuje

+ Nutnost kooperace bez obavy z „vedoucího hráče“

+ Simultánní fáze nákupu, dostatek různorodého vybavení

ZÁPORY

- Delší herní doba

- Nepřehlednost karet nepřátel

- Až přehnaná obtížnost nepřátel ve 3. vlně

- Nejasnosti v pravidlech

Xenoshyft Onslaught je velmi dobrá hra, která si určitě zasluhuje Vaši pozornost. Pokud máte rádi deckbuilding, ale už Vás trochu nudí evergreeny jako Ascension, určitě Vám doporučuji Xenoshyft minimálně vyzkoušet. Hra určitě není dokonalá, ale problémy, které má, nejsou nijak zásadní a často je úplně vyřeší mírné houserules. Důležité je, že hra je zábavná, má dobrou atmosféru a navzdory svému karetnímu jádru Vám dá pocit, že opravdu bráníte svou základnu před útoky vesmírných monster.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

parádní, stručná a všeříkající recenze :)
díky

17.5.2017 20:52:05

Vybíráme z Bazaru

Ankh: Bohové Egypta v EN
Ankh: Bohové Egypta v EN
Akt. cena: 1400 Kč
Končí za: 1 den

Offcanvas