Uwe Rosenberg – Caverna, sedláci z jeskyní (recenze z Mfantasy.cz)

Autor: PepaK | 24.11.2015 | 6

Fanoušci Agricoly a strategických deskovek, zbystřete! Nejnovější budovatelská desková hra od geniálního Uweho Rosenberga je tu. Hra s názvem Caverna – sedláci z jeskyní překonává své mladší brášky (Agricolu 1, 2 a Le Havre) o pěkných pár délek. Nepřeberné množství strategií, dynamičnost hry a její variabilita vás vtáhnou a už nepustí. Za české vydání této celovečerní zábavy pro jednoho až sedm hráčů patří díky společnosti MINDOK. Ale teď už honem do caverny (latinsky „jeskyně“) a začít budovat!

Farmáři i válečníci

Hru začínáte s malou rodinkou trpaslíků žijících v nenápadné sluji blízko lesa. Ovšem plody tvrdé trpasličí práce na sebe nenechají dlouho čekat a při správné volbě akcí se celý klan pěkně rozroste. Právě pomocí trpaslíků kácíte stromy, oráte pole pro zasetí stoprocentní bio zeleniny, připravujete pastviny pro krávy, ovce, divoká prasata, osly nebo kutáte hluboko do skalního masivu a dobýváte vzácnou rudu, kamení, rubíny, a ještě mnohem víc. Pokud vaši trpaslíci netouží ani tak po kydání hnoje a manuální práci jako spíše po žáru bitev, jistě využijete jednu z mnoha výprav s příslibem hojné kořisti. Moudrý vůdce klanu však myslí na své milé trpaslíky a během sklizně je dokáže nakrmit dostatkem jídla získaného z trpasličího hospodářství. V opačném případě by trpaslíci museli žebrat, což je smutné a ve finálním zhodnocení vás to bude stát vítězné body… Jak již tušíte, cílem Caverny není nic menšího než přerůst svojí velikostí a bohatstvím ostatní trpasličí klany a utrhnout nejvyšší skóre. Prostředí, kde každý krok protihráče může nabourat vaše smělé plány na expanzi, dokáže slušně zavařit mozkové závity.

Právě v neuvěřitelné variabilitě různých strategií a možností tkví opravdová krása Caverny. Však ne nadarmo hra obsahuje přes 300 dřevěných figurek nejrůznějších ekonomických zdrojů, padesát karet místností, hrací plány, plány s akcemi, množství karet a dalších dílků. Zároveň počítejte s cca deseti minutami jen na samotnou přípravu hry a s pořádným stolem, kam se toto úctyhodné množství herního materiálu vejde. Věřte mi, že odměna v podobě hodin a hodin strávených vzrušujícím hraním stojí za to.

Agricola vs Caverna

V čem se Caverna podobá svému slavnému předchůdci – Agricole – a čím se naopak liší? Systém hry zůstává velmi podobný – pěstovat, chovat, budovat a následně krmit hladové krky dělnické třídy. Avšak počítejte se spoustou změn, jejichž nastudování si chvilku vyžádá (cca dvacet minut). Karty profesí a vybavení jsou v Caverně nahrazeny padesáti kartami místností, které stavíte uvnitř jeskynního komplexu a které nabízí širokou paletu inovací. Fáze sklizně se v Caverně vyskytuje poměrně často, ale zachovejte klid – sklizeň tu neznamená tolik stresu a deprimace. Pro nakrmení trpaslíků totiž většinou nemusíte porazit polovinu farmy, naopak se počty zvířectva po vydařené sklizni ještě rozrostou. To, zda bude sklizeň vydařená, však záleží pouze na vašich strategických schopnostech… Celkově se Caverna jeví pohodovější a člověk cítí na konci hry zadostiučinění z dobře odvedené práce.

Jak to celé dopadlo?

Hru považuji za jednu z nejlepších v daném žánru. Nadchne již od samého začátku a s každou další partií se tento pocit pouze prohlubuje. Pro snadnější pochopení principů není na škodu zvolit si zjednodušenou verzi hry s užším výběrem místností. Rychleji se zorientujete a později vás rozšířený seznam místností mile potěší. Krabice uvádí, že délka hry by měla odpovídat třiceti minutám na každého hráče, což neplatí pro první partie, kdy opravdu hodně zabere obeznámení se s jednotlivými poli akcí, vlastním hracím plánem a místnostmi. Celkové zpracování ať již herních plánů, dřevěných figurek zvířat a dalších ekonomických zdrojů mě vyloženě nadchlo. Ten pocit, když v pokročilé fázi hry shlížíte na svá panství plná zvířat, zeleniny, obilí a prstem si projíždíte nekonečné chodby, dílny, světnice či doly podzemní říše, člověka naplňuje hřejivou hrdostí.

Vzrušené debaty o možných strategiích, nekončící taktizování a zanícené úvahy o následcích všemožných variant hry člověka nenechají klidným ani při cestě domů z herního večera. Cavernu jsem testoval se dvěma skupinami přátel. A pokaždé jsme se následující den museli sejít znovu a zahrát si, protože odolat vábení téhle budovatelské strategie je prostě nad lidské síly…

Josef Klement

Recenze i s vlastními fotkami ze hry byla původně publikována na: http://www.mfantasy.cz/2015/07/caverna/