Testování prototypů nových her (Czechgaming 2011)

Autor: Zeus | 13.3.2011 | 34

Ve dnech 11.3. až 13.3. proběhlo v jednom malém zapadlém koutě Moravy testování několika prototypů her, které připravuje CGE a Vlaaďa Chvátil (jednu z her připravuje pro jiného vydavatele). Při testování se mi dostali do spárů 3 hry (a jen tak mimochodem jsem si střihl 2 partie Space Alertu - kdo jste to hráli se mnou, ozvěte se mi prosím, zapomněl jsem vaše přezdívky :-).

 

Dungeon Petz

První hrou (resp. prototypem), kterou jsem měl možnost vyzkoušet byly Dungeon Petz, která je tematicky spjata s hrou Vládci podzemí. V ní roztomilí Impíci sloužili vládcům podzemí a přitom si uvědomili, že by možná nebylo od věci se osamostatnit, začít nestvůrky chovat na vlastní pěst a pak je vládcům podzemí s tučným ziskem prodávat. A že o poptávku nebudou mít nouzi... Jenže mláďátka nestvůrek postupně dospívají a čím jsou starší a větší, tím nebezpečnější a hladovější jsou. Impíci tak budou mít plné ruce práce, aby se jim zvířátka netrápila hlady (jinak jsou zvířátka deprimovaná a vládci podzemí o takové nemají tak velký zájem), aby se jim zvířátka neprokousala mřížemi chovných kotců, aby jim neonemocněla apod. Život podnikatele není žádný med, ale případné zisky lákají...

Hlavním principem hry je workers placement. Tedy umisťování omezeného množství Impíků na různá pole herní plochy, která pak umožňují provádět různé akce (např. získání nové klece na zvířátka, nákup nového mláděte zvířátka, nákup potravy, vyléčení Impíků, kteří utrpěli zranění při bránění zvířátkům v útěku z klece). A samozřejmě když si některý z hráčů "zabere" některé z akčních polí, ostatním již k dispozici není. A druhou nejvýraznější částí je uspokojování potřeb zvířátek, které jsou určeny pomocí speciálních karet 4 barev. Čím větší (starší) zvířátko, tím více karet si pro něj lížete a tím složitější je, zvířátko udržet v kleci a v příjemné náladě. No a nakonec i různé výstavy zvířátek, ve kterých mohou chovatelé získávat důležité vítězné body, a samotný prodej zvířátek vládcům podzemí, za který získáváte opět důležité vítězné body.

Dungeon Petz (prototyp) - herní plocha
Dungeon Petz (prototyp) - herní plocha
Dungeon Petz (prototyp) - chovná stanice jednoho hráče
Dungeon Petz (prototyp) - chovná stanice jednoho hráče
Dungeon Petz (prototyp) - ukazatel herního kola, výstav a kupců zvířátek
Dungeon Petz (prototyp) - ukazatel herního kola, výstav a kupců zvířátek

Prostě taková roztomilá a vtipná hra, která je čistě na můj osobní vkus možná trochu moc počítací, ale pro milovníky počítacích her typu (a Vládců podzemí zvlášť) by to měl být hit.

 

Mage Knight

Druhou vyzkoušenou hrou byla hra Mage Knight také od Vlaaďi, kterou vyvíjí pro jiného vydavatele. Je tématicky zasazena do svět sběratelské hry s miniaturami stejného jména, ale Vlaaďa v tomto světě nenechal kámen na kameni (doslova). Celý původní svět byl rozmetán nenadálou magickou událostí a nyní noví hrdinové (zvaní Mage Knights) přichází do tohoto světa s určitými cíli (danými scénářem, který si hna začátku hry zvolíte). Hráli jsme první výukový scénář, kde je cílem hrdinů svět prozkoumat a zjistit, zda v něm zůstala nějaká města (hra končí objevením prvního z nich). Na začátku je na herním plánu svět sestaven ze 3 dílů herní mapy a hrdinové mohou postupně prozkoumávat další (na začátku neobjevené části světa) - v tom okamžiku se přidává další herní dílek. Hrdinové mohou provádět akce podle toho, jaké akční karty hráči ve svém tahu zahrají. Karty hrdinovy:

  • dávají pohybové body - pohyb přes různé terény stojí různý počet bodů pohybu,
  • dávají body vlivu - za ty je možné verbovat ve vesnicích/městech/opatstvích/pevnostech různé jednotky, učit se kouzla nebo jiné schopnosti - tj. přidat si do balíčku akčních karet nové),
  • zvyšují útok nebo obranu hrdiny (a jeho jednotek) v boji s nepřáteli - tyto karty je možné (resp. nutné) kombinovat, aby byl útok/obrana dostatečně vysoká,
  • dávají spoustu dalších zajímavých efektů - např. léčení zranění, generování různých barev magie, tvorba magických krystalů (= magie, která nevyprchá na konci kola) a mnoho dalšího.

Každý hrdina začíná se stejným pevně daným balíčkem 16ti karet a v průběhu hry ho hráči mohou různým způsobem obohacovat o silnější karty včetně mocných kouzel a artefaktů (ty ale není snadné získat). Ve hře se tedy potkáte s mechanismem deck-buildingu (i když ne tak silným jako u her Dominion nebo Thunderstone).

Kromě toho je důležité ještě říci, že každá karta má základní efekt za pouhá její zahrání (např. Pohyb 2, Útok 2, Léčení 1) a také pokročilý efekt (např. Pohyb 4, Útok 4, Léčení 2), který již ale vyžaduje navíc zaplacení many určité barvy. Tu hráči nejčastěji čerpají z volně dostupných zdrojů světa, který je představován pěti kostkami a které určují, jaké barvy many jsou aktuálně dostupné. Při jejím využití (hráč zvolí kostku s určitou barvou) pak kostku přehodí a magická zásoba světa se tak neustále proměňuje. Jistější formou magické zásoby pak jsou magické krystaly, které hráči mohou získávat pomocí některých akčních karet nebo v dolech (speciální pole herního plánu.

Mage Knight (prototyp) - herní plocha v prvních fázích hry
Mage Knight (prototyp) - herní plocha v prvních fázích hry
Mage Knight (prototyp) - akční karty na ruce
Mage Knight (prototyp) - akční karty na ruce
Mage Knight (prototyp) - herní plocha na konci hry
Mage Knight (prototyp) - herní plocha na konci hry

Při svém putování světem pak hráči bojují s potulujícími se nestvůrami různé síly/nebezpečnosti, mohou dobývat určitá místa (pevnosti, magické věže, města), mohou prozkoumat temnoty různých jeskyní a podzemí, ale mohou také například vypálit klášter. Ve všech těchto případech pak probíhá boj, ve kterém přijdou ke slovu bojové akční karty (zvyšující útok/obranu) a dříve naverbované jednotky. Bojem lze získat mnoho různých věcí:

  • slávu - něco jako zkušenosti určující úroveň hrdiny, kterou hrdina získá v každém boji,
  • další akční karty - ty pak většinou posilují herní balíček hrdiny
  • vlastnické právo na dobytou oblast (u pevností, magických věží apod.

Když jsem se dotkl zkušeností a úrovní hrdiny, dodám, že úroveň určuje kolik jednotek může hrdina vést (aktuálně v prototypu: 1. úroveň = 1 jednotka, 3. úroveň = 2 jednotky, ...). Současně určuje, kolik akčních karet si hráč na konci každého svého kola dolíže (ze začátku vždy na 5, od určité úrovně na 6 a "superhrdinové" dokonce 7).

Herních mechanismů je ve hře mnohem více a již nyní velmi dobře fungují, takže se osobně na tuto hru velmi těším.

 

Pictomania

Třetí vyzkoušenou hrou/prototypem byla párty záležitost z pracovním názvem Pictomania, ve které jde o kreslení a hádání obrázků. Na začátku se vylosuje 6 karet, každá se 7mi slovy z jedné oblasti (např. karta s názvy sedmi měsíců, karta s názvy 7mi světových metropolí, karta s názvy 7mi typů lesů - les, remízek, prales, lesní školka, ..., atd.). Hráči tedy před sebou vidí celkem 42 různých slov (6 skupin po 7mi slovech).

Následně si hráči tajně "vylosují", jaké slovo budou kreslit a všichni se vrhnou do malování. Současně s malováním svého obrázku hádají, jaké slovo kreslí ostatní a své tipy tajně zaznamenávají pomocí speciálních kartiček (aby pak šlo určit, v jakém pořadí ostatní tipovali význam obrázku každohé hráče). Když má hráč dokreslen svůj obrázek a současně natipovány významy obrázků ostatních hráčů, vezme si ze společné zásoby žeton s nejvyšší bodovou hodnotou (tj. vyplatí se kreslit a hádat rychle :-).

Když mají všichni hotovo, vyhodnocuje se u každého hráče, kdo z ostatních tipl správně význam obrázku. Ve hře 4 hráčů získá 1. hráč, který význam uhodl, 3 body, 2. hráč 2 body a 3. pak 1 bod. Kreslící hráč pak za 1. špatně tipujícího hráče získá 1 záporný bod, za 2. špatně tipujícího 2 záporné body a za 3. špatně bodujícího 3 záporné body. Ve hře 4 hráčů tedy můžete za svůj neuhodnutelný obrázek získat až 6 záporných bodů. Po vyhodnocení obrázků všech hráčů se sečtou kladné i záporné body a může začít další kolo (my jsme hráli 2 hry po 3 kolech).

Další kolo probíhá úplně stejně, jen se na začátku vylosuje nových 42 slov ke kreslení.

Pictomania (prototyp) - herní plocha pro 4 hráče
Pictomania (prototyp) - herní plocha pro 4 hráče
Pictomania (prototyp) - prales
Pictomania (prototyp) - prales

Jednoduchá na naučení, různé obtížná na kreslení a někdy nemožně obtížná na uhodnutí významu hráčova obrázku :-). A také velmi rychlá, nudu při hře rozhodně nečekejte. Prostě zábavná párty hra, kterou si zahrají i absolutní nehráči...

 

Závěrem

Závěrem bych chtěl klukům z CGE poděkovat za pozvání a možnost nahlédnout pod pokličku toho, co by mělo v plné kráse spatřit světlo světa ještě do letošního veletrhu deskových her v Essenu. Bylo to fajn, i když jsem musel nečekaně předčastně odjet :-(.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Mageknight
Sakra, to vypadá fakt skvěle, už i ten prototyp!

13.3.2011 11:34:27

PJ

Mageknight
Sice jsem čekal, že hra bude zasazena do světa Might & Magic, ale nevadí. Přiznám se, že prototyp se mi moc nelíbí, ale asi bylo ode mě naivní očekávat, že bude vypadat líp než Runewars :o) každopádně velice oceňuju, že konečně někdo deckbuilding použil jen jako mechanismus (resp. jeden z mechanismů) složitější hry a nevydával ho za hru samotnou, jako jsem si posteskl u Dominionu (a Thunderstonu).

13.3.2011 11:46:46

PJ
Mno ono porovnávat prototyp hru (Mage Knight) s finální prodávanou verzí (Runewars) není úplně fér... Počkal bych na finalizovanou podobu.

Podle mě už ta detailnost a vymazlenost grafiky u prototypu je neuvěřitelná (platí jak pro Mage Knight, tak i pro tu Dungeon Petz)...

13.3.2011 12:05:04

PJ

Zeus
Je mi to jasný. Možná právě kdyby prototyp tak detailní nebyl, bral bych ho opravdu jako prototyp a nesrovnával bych ho s hotovou a ještě k tomu graficky propracovanou hrou...

13.3.2011 12:15:39

PJ
Jako mechanismus deckbuilding, se už objevil třeba ve StarCraftu.

13.3.2011 17:43:53

PJ

Elenistar
Aha, ten znám pouze jako PC hru...

13.3.2011 18:30:23

rbx

poznamka
ja bych se jen pro priste primlouval, jestli by se to nedalo testovat na jednobarevnem ubrusu :-)

13.3.2011 19:17:54

PJ

rbx
Tak pod to se podepisuji (možná i to je je důvod, proč se mi vizuálně prototyp až tak nezamlouval) :o)

13.3.2011 19:29:27

Testovani
dungeon pets mi uplne nesedli :) Kazdopadne jsem dal jeste dalsi scenar co mel Vlaada pripravenej, mno ja u ty hry chrochtam, je mi jedno ze je to nejaka betaverze, je to... ULTIMATNI ! dneska jsem prijel po pernem dni testovani :) zitra kdyztak pridam peprnejsi komentar :) ted jdu spat.

13.3.2011 20:07:00

Pictomania
a sakra :D ja doufal ze se ti do zaberu nebude vejit moje houba-pichavka :DDD.

13.3.2011 20:11:27

hry
koukam na predchozi post navany testovani a je to zmet hovadin :) ten scenar se tykal Magekninght a dungeont pets vypadaji zajimave ! Cestou zpet jsme se bavili o tom jak by bylo super mit hovinka z vymodelovanych plastovych tokenu :) a pak se to zvrhlo v ciste fekalni humor (cemuz se u teto hry nevyhnete :). Tim ze mi to nesedlo jsem myslel ze mi to neslo :D. Precetl jsem si popis a Zeus hry popsal paradne :).

13.3.2011 20:50:11

Mage Knight
Tak tohle mě zaujalo už od první zmínky o této hře. Jen se bojím jedné věci...že už dlouho prahnu po hře podobného typu...ale kompletně v češtině...abych nemusel kopírovat, stříhat, obalovat...prostě po českém originálu. A tady se bojím, že když to bude pro "jinou" firmu, že to opět bude anglicky, byť od českého autora. Nebo se bojím zbytečně?

14.3.2011 08:21:59

The Hammer
O tom silně pochybuji, ale na druhou stranu jsem si jistý, že časem někdo jako Albi, BF aj. to určitě přeložej. Vlaada je světoznámý designer s puncem kvality. Nepustit jeho hru na český trh v češtině by bylo jako okrást sebe sama. Alespoň to si myslím.

14.3.2011 09:33:52

Mage Knight
Tak na Mage Knight jsem teda hodně zvědavý, zatím to vypadá slibně. Na tom prototypu se mi akorát vůbec nelíbí ty ilustrace na kartách, snad budou jiné...

15.3.2011 14:56:38

Ad grafika
Jo, jasně, příště si dám na grafice prvního hratelného prototypu víc záležet... aby neurazila náročné uživatele ZH :)

15.3.2011 16:21:44

Vlaada
ale ne, já nejsem náročný, klidně bych snesl prototyp bez grafiky. Já jen nesnáším takové ty obrázky co jsou v podstatě vyretušované fotky lidí (viz. Touch of Evil). Možná, že to není tento případ, ale vypadá to tak. A navíc to jsou takové divné pózy, na té jedné kartě je snad Arnold Schwarzenegger nebo co :). Potěšily by mě prostě nějaké vkusné malůvky ;)

15.3.2011 16:28:58

...
i ten obrázek na kartě přivolání síly je mi nějaký povědomý. Nejsou to skutečně fotky z nějakých filmů? :)

15.3.2011 16:30:35

beholder
na kartě odhodlání mi ten borec připomíná jednu pidiroličku z troje. Jak ho tam na začátku brad pitt kuchne.

15.3.2011 16:31:25

Beholder
Obrázky na kartách jsou prostě vygooglené a lehce barevně upravené obrázky, s finální hrou nemají nic společného...

Ty obrázky jsou tam už od prvního prototypu především kvůli barevnosti (odpovídají živlu karty), a snadnější zapamatovatelnosti karet (jsou lidé, kteří mají paměť spíš grafickou - a kdo hrál ten prototyp tak dvakrát třikrát, už se může orientovat v základních kartách jen podle obrázků).

Ale samozřejmě si s grafikou už u prvních prototypů hraju (pokud vím, tak podstatně víc než většina designerů) i kvůli atmosféře, která je zvláště u takové hry důležitá. Chápu, že některým "náročnějším" hráčům to může vadit i u prototypu... ale se vší úctou, takové si většinou nevybírám za testery :)

15.3.2011 17:14:23

Vlaada
ok, není třeba se čertit ;), ke spokojenosti mi stačila ta odpověď co je v prvním odstavci tvého posledního příspěvku.

Nevím, jak vznikají prototypy. Nevím, jak moc se grafika finální verze hry liší od veřejně zveřejněného prototypu. A ani nevím to co ví testeři. Takže tak.

15.3.2011 17:28:23

Vlaada
Možná jsi mě asi špatně pochopil, když jsem psal "na tom PROTOTYPU se mi nelíbí...". Myslel jsem to jinak. Na první pohled mi nedošlo, že jsou to opravdu fotky z filmů. Jen jsem si prostě nebyl jistý jestli ty obrázky na kartách už jsou finální. Jinak mi je jasné, že prototyp může být klidně i úplně bez grafiky a rozhodně bych to nekritizoval.

15.3.2011 17:32:22

Elenistar
Dtopro je to z Troji a karta Přivolání síly je podle me Nicolas Cage ve filmu Čarodějův učeň. Jestli jsem ale něco vyslepičil, tak to prosím smazat :)

20.3.2011 21:47:53

Vlaada
Mimochodem, nebylo by možné barevně odlišné zdroje magie odlišit ještě navíc nějakou jednoduchou runou (nebo jiným znakem), pro nás barvoslepé/trpícím sníženým barvocitem (nebo to aspoň doporučit Wizkids)? Nepíšu to poprvé, ale tenhle fakt se strašně opomíjí a já nějaké hry prostě vůbec nemůžu hrát, aniž bych si nemusel zapamatovat, která karta nebo herní komponent má zrovna nějakou konkrétní barvu. To znamená, že první hru jsem prakticky vyřazen z boje memorizováním. A teď si vem kolik těch her je na trhu. Holt si musím vybírat, protože pamatovat si co je co u každé hry zkrátka nejde.

20.3.2011 21:58:06

Havelock
Dobrý námět k zamyšlení... možná by stačilo víc odlišit ty krystaly - když koukneš na prostřední obrázek, i na prototypu je vidět, že mají mírně odlišný tvar. To by se dalo posílit... akorát by ses musel naučit, který z těch čtyř krystalů je který (i když s bílou asi nebude problém ani tak).

21.3.2011 20:59:16

DD

to Vlaada
Jj myslim ze by to stalo urcite za zvazeni. Neco jak u Magicu, taky tam kazda mana ma barvu ale zaroven i symbol a ty jsou celkem jednoduse zapamatovatelne.

22.3.2011 15:54:01

Mage knight
Pro mě jasná volba. Vývoj postavy s deckbuildingem, silným příběhem a objevováním mapy. Dovedu si velmi živě představit tu hromadu večerů, kterou bych tím dokázal zabít. Držím si palce ať to vyjde a ať to vyjde.

22.3.2011 15:59:53

Vlaada
No ono zrovna u toho prototypu jsou ty barvy dobře zřetelné a rozpoznatelné, ale u některých her jsou to vážně jenom odstíny a to už je fakt problém. Šlo mi spíš o to, že výsledný design karet bude mít nejspíš stejně na starosti Wizkids (jestli se nepletu) a ti si to udělají po svém. Proto jsem psal alespoň o tom doporučení, aby si na to dali pozor.

23.3.2011 12:55:07

Vybíráme z Bazaru

Arcadia Quest inferno doplňky ke hře
Arcadia Quest inferno doplňky ke hře
Akt. cena: 750 Kč
Končí za: 12 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas