Star Wars s kostkami - CCG jak ji neznáme

Autor: Hennessy | 10.7.2017 | 7

Hvězdné války je téma, které nás provází již několik desítek let, a cena akvizice této značky pod Disney odpovídá jejímu obchodnímu potenciálu, který je enormní. Na světě asi neexistuje člověk, který by se zajímal o deskové hry a neznal by tuto filmovou ságu. Je tedy jasné, že pokud se objeví sběratelská hra na toto téma, má nesmírně velký potenciál. Využít ho se v minulosti snažilo již mnoho firem a různých CCG s Vadery a Skywalkery vzniklo více, aniž by ovšem výraznějším způsobem zasáhly trh. Jsou Star Wars Destiny jiné?

Collectible Card Game

Pod tímto pojmem se obvykle skrývají hry, které jsou mezi hráče distribuovány v podobě náhodně složených balíčků, hráč tak kupuje zajíce v pytli, kdy předem jednoznačně neví obsah balení. Jednotlivé karty jsou následně rozděleny dle četnosti výskytu v balíčcích do několika kategorií vzácnosti. To ostatně platí i pro Destiny. Fantasy Flight Games ovšem velmi rozumně přišel s novou CCG až v momentu, kdy dokáže nabídnout něco jedinečného. Jedná se o kostky, které se velmi vymykají čemukoliv, na co jste zatím narazili. Kostky jsou veliké, s potiskem, který je ovšem nějakým velmi zajímavým postupem (detail neznám) nabarven pod povrch kostky, nehrozí tedy jeho sloupnutí, poškrábání nebo jiné zničení opotřebením. Sběratelskou hodnotu tak nemají jen karty, ale především kostky, které jsou potřeba ke hře.

Distribuce karet je pak jednoduchá. Vyjma předpřipravených starter balení existuje tzv. booster obsahující 5 karet a jednu kostku. Jedna z těchto karet je právě příslušná ke kostce, obvykle se bude jednat o kartu s označením rare (jedná se o postavy, vybavení a nebo válečné stroje), nicméně v jednom z šesti boosterů bude karta + kostka legendární (zastupující typicky velmi významné ikony Star Wars - např. Darth Vader, Luke Skywalker, Millenium Falcon aj.). Zbylé čtyři karty jsou karty událostí nebo podpory, které k sobě nemají přiřazenou kostku, tři z nich jsou common a jedna uncommon. Z toho také vyplývá, že uncommon a rare karty mají v podstatě stejnou vzácnost výskytu, liší se především tím, že rare karty mají kostku.

Legendární karta + kostka: Captain Phasma

Obecně o hře

Jak již bylo naznačeno v předchozím textu, jedná se tedy o hru z prostředí hvězdných válek, ve které využíváte kostky a karty. Každý z hráčů má balíček složený ze 30 karet a příslušné postavy. Během hry vykládá karty, vybavuje své postavy, čímž získává do hry stále větší množství kostek a snaží se svými hody porazit soupeře.

Tematicky jsou karty ve hře rozděleny na Heroes, tj. karty zastupující dobro v galaxii a související hrdiny a Villains zastupující zlo (+ několik karet neutrálních použitelné pro obě strany). Kromě rozdělení Hero/Villain je každá z karet zařazena do jedné ze tří barev (žlutá, modrá a červená), kde hráč smí mít v balíku karty pouze těch barev, které reprezentují postavy v jeho počátečním týmu (a opět existují neutrální šedé, které je možné hrát všude). Pravidla nakonec limitují i maximální počet kopií jedné karty v balíku na 2 a stanovují celkový počet karet na 30.

Bavíme se o velmi rychlé hře, kde u zkušených hráčů bude hra trvat mezi 10 a 30 minutami. Koncepce je primárně určena pro 2 hráče, ale pravidla umožňují hrát ve více lidech formou všichni proti všem. V České republice vychází i nepříliš povedená česká lokalizace pod taktovkou Blackfire, hře se daří i díky podpoře několika prodejen s hrami. V rámci Fantasy Flight Games se jedná nákladem o výrobně nejrozsáhlejší hru, kterou kdy vydali.

Seznámení s pravidly

Pravidla se dají opět na stránkách výrobce hry zdarma stáhnout, nebudu tedy zbytečně přecházet do velkých podrobností, zájemci si mohou pravidla přečíst tam. Stručné shrnutí hry je následující:

Před hrou si hráč vybere hrdiny nebo zloduchy (nelze míchat) s celkovou hodnotou 30 bodů. Každá postava má přitom svoji kostku (případně dvě u vylepšených verzí s vyšší cenou). Obvykle se bude jednat o 2-3 postavy s celkem 3-4 kostkami. Následně podle klíče popsaného výše sestaví svůj karetní balík. Zhruba 10-15 karet v balíku budou různé karty vybavení aj., které obohatí hráče při vyložení příslušnou kostkou, zbytek budou karty událostí.

Každá z postav má stanovené množství životů, hráč prohrává pokud umřou všechny jeho postavy, nebo nemá již žádnou kartu v ruce ani v balíku. Je příznačné, že podobně jako karet v balíku je i součet životů postav v týmu průměrně kolem 20-25, obě podmínky výhry jsou tedy víceméně rovnocenné.

Vyjma zmíněného každý balík disponuje ještě jedním bojištěm, kdy si hráči před hrou vyberou, na jakém se bude hrát.

Na počátku hry hráč začíná pouze se dvěma surovinami, svými postavami ve hře a pěti kartami na ruce. V jednotlivých kolech se hráči střídají po tazích, během kterých mohou učinit vždy jednu akci z následujícího seznamu:

  • Zahrát kartu z ruky.
  • Aktivovat svoji postavu a veškeré její vybavení (tj. otočit postavu o 90°, vzít její kostky a kostky jejího vybavení a hodit jimi, hozené kostky následně zůstávají ve hře dokud nejsou vyhodnoceny).
  • Vyhodnotit jednu nebo více ze svých hozených kostek - při vyhodnocení více kostek je možné vyhodnotit vždy jen kostky s hozeným stejným symbolem. Vyhodnocením se rozumí provést efekt dle hozené stěny a vrácení kostky zpět na kartu, tj. mimo hru.
  • Odhodit libovolnou kartu z ruky a přehodit libovolné množství ze svých kostek na stole.
  • Neudělat nic a předat tah (pokud následně předá tah i protihráč, tak kolo končí a začíná nové).
  • Obsadit bojiště a vyhodnotit jeho efekt (tímto kolo pro daného hráče končí a nesmí již učinit další tah, jakmile protihráč dokončí všechny své tahy, končí kolo).

Na konci kola oba hráči aktivují své postavy, vrátí všechny své nevyužité hozené kostky zpět na své odpovídající karty postav, dostanou každý po dvou surovinách a dolíznou si na 5 karet.

Z popsaného je evidentních několik zásad hry. První z nich je, že rozhodujícím elementem ve hře jsou kostky, více k nim níže. Dále je patrně, že po vašem hodu má protihráč minimálně jeden tah na to, aby nějak reagoval na váš hod a nějak jej zmanipuloval svými kartami a za třetí, že neúspěšný hod je vždy možné přehodit zahozením karty z ruky.

Každá z kostek ve hře má 6 stěn a efekty při hodu jednotlivých stěn závisí na kartě, ke které kostka patří. Napříč hrou je ovšem jen několik základních možností toho, co se na kostkách objevuje, list uvádím níže:

  • Zranění. Ve hře jsou dva typy - na blízko (symbol meče) a na dálku (symbol pistole). Jejich efekt ve hře se neliší, obě uberou vybrané postavě počet životů dle čísla před symbolem. Rozdělení je kvůli variabilitě hry, oba dva typy zranění nelze vyhodnocovat najednou, některé karty podporují a manipulují s jedním typem a jiné s druhým apod.
  • Zahazování karet. Bylo zmíněno, že karty jsou jiným druhem životů. Při vyhodnocení takto hozené kostky musí protihráč vyhodit náhodně počet karet z ruky určený číslem před tímto symbolem.
  • Odstraňování surovin. Při vyhodnocení takové kostky ztratí protihráč počet surovin podle čísla před symbolem na kostce.
  • Získání surovin. Při vyhodnocení hráč získá počet surovin dle čísla před symbolem.
  • Získání štítů. Hráč může přiřadit některé ze svých postav počet štítů dle čísla před symbolem na kostce. Štíty fungují jako životy navíc a při obdržení zranění se negují s odpovídajícím množstvím zranění.
  • Soustředění. Vyhodnocením kostky s tímto symbolem je možné přetočit jinou svou kostku nebo kostky (opět podle čísla před symbolem) na libovolnou jinou stěnu.
  • Special. Na kartě je napsán efekt, který nastane při vyhodnocení kostky s hozeným special symbolem. Toto je způsob, kterým se velmi zvyšuje zajímavost hry a její variabilita a flexibilita.
  • Blank. Prázdná stěna bez efektu kterou není možné vyhodnotit (ale je možné ji přehodit zahozením karty z ruky).

Obvyklý průběh kola je tedy takový, že hráči na střídačku zahrají pár karet, na které jim stačí suroviny, následně postupně hodí svými kostkami, zahozením karet z ruky se snaží získat výhodnější hody, případně nějakými triky ovlivnit kostky protihráče. Vyhodnotí své kostky a v některé fázi jeden z obou hráčů obsadí bojiště. A takto stále dokola, dokud někomu nedojdou životy nebo karty.

Herní komponenty

Jak bylo zmíněno, kostky jsou něco doposud nevídaného. Výhradu bych mohl mít snad jen k barevně zvolenému spektru žlutá, modrá a červená. Jedna se o hodně pastelové barvy a trochu tím pádem připomínají hračky pro děti spíš než seriozně myšlený produkt. I přesto se ale jedná o velmi příjemný komponent při hře a jsem za ně rád.

Vizuální provedení karet má rovněž svá negativa. Ilustrace mohou někomu nesedět typem (jedná se o naprosto klasický FFG artwork na vysoké úrovni patrný z jiných jejich her) a už jsem se setkal s názory, že fotky by byly lepší. Subjektivně s tímto nesouhlasím, ilustrace jsou podle mého názoru to, co dělá z FFG Star Wars her jedinečný produkt, natisknout fotky umí každý. Horší je to již opětovně s grafickým provedením karet a jejich rámečků, rozložením textu apod. Karty jsou velmi hluboko pod FFG standardem na který jsme zvyklí, barevné provedení všech tří barev je podle mne hnusné. Rovněž nečekejte foily. To, že FFG umí designovat vzhled karet lépe svědčí mimojiné i to, že promo karty za výhry v turnajích vypadají řádově lépe.

Žetony jsou kartonové. V neposlední řadě opět chybí jakákoliv podpora pro sběratele. Zatímco třetích stran vyrábějících alba na karty je mraky, se skladováním kostek je problém.

Rozšíření hry

Aktuálně dostupná první edice Awakenings disponuje 172 kartami, přičemž 67 z nich je kostkových (17 legendary). Plánem FFG je vydávat každý rok tři sady, první - tzv. base set, má být v prodeji po celý rok a zahrnovat i základní starter balení, dva rozšiřující sety pak jsou jednorázovou záležitostí a vychází s pravidelným odstupem. Velikostně by všechny sety měly obsahovat cca 160 karet.

První rozšiřující sada s názvem Spirit of Rebellion vyjde v květnu 2017. FFG má nakoupena práva na veškerý Disney canon Star Wars. Je to tedy poprvé, kdy se ve sběratelské hře objevují bok po boku nejen motivy z původní trilogie, ale také z prequel trilogie, nových dílů počínajících filmem Force Awakenings, Anhology filmů (Rogue One) nebo např. seriálu Rebels.

Klady a zápory

A opět se již blížím k hodnotící části, takže začněmě klady, následně zápory a nakonec finální shrnutí.

+

  • Dobře zakomponovaná tematika. Ve hře si skutečně připadáte jako uprostřed souboje mezi temnou a světlou stranou. Vader vs. Luke. Kyloe Ren vs. Rey atd. Atmosféru arénové bitky se podařilo přenést velmi dobře.
  • Krásné ilustrace proplouvající celou tematikou. Opravdu není mnoho her, kde vám celý Star Wars vesmír podají takto unifikovaně napříč veškerými dostupnými zdroji. Sběratelství navíc podporuje i fakt, že kromě velmi snadno vyrobitelných karet získáváte i velmi unikátně vypadající kostky, které se zatím nedají padělat.
  • Česká lokalizace. Ačkoliv se překlad první sady příliš nepovedl, zpřístupňuje hru více lidem. Ostatně anglické karty se u nás prodávají také.
  • Extrémně dobře vyrovnaný první set. Už dlouho jsem nehrál hru, kde by neexistovala dominantní strategie. Na turnajové scéně existuje asi 8 velmi odlišných balíků, které všechny skutečně disponují dobrou šancí na výhru. Svůj šálek kávy si tím pádem vybere asi opravdu každý.
  • Poměrně nízká finanční náročnost na CCG. A ano uvědomuji si, že nákladnost CCG není nikdy nízká. Ale náklad na získání kompletního herního setu (tj. 2 kopie od každé karty) je zhruba na úrovni nákupu 5ti displejů (tj 5x36 boosterů), tj, při aktuální ceně 80,- za booster se jedná o necelých 15 tisíc, kdy vám zůstane navíc přes 50 rare karet navíc na prodej. Finanční náročnost turnajového balíku je pak naprosto minimální. U jiných CCG na toto zapomeňte, za 15 tisíc se dá pořídit jeden turnajový balík v Magicu.
  • Velmi inteligentní rozložení raritnosti karet v závislosti na sběratelské a ne herní hodnotě. Tj. legendární karty ani zdaleka nemusí být a často nejsou nejsilnější herně. Jedná se o karty s vysokou potenciální sběratelskou hodnotou. Naopak jedny z nejlepších karet bez kostek pak stojí většinou do pěti korun.
  • Ačkoliv hra obsahuje kostky, není příliš závislá na štěstí. Celá hra je v podstatě postavena na manipulaci s kostkami. Navíc hodů je během hry poměrně hodně a tím pádem se potlačují dopady excesů, kdy si někdo dobře hodí. Taková situace zcela určitě během hry nastane a je potřeba na ni dokázat reagovat.
  • Velmi jednoduchá pravidla vysvětlíte i začátečníkům a menším dětem.

-

  • Opravdu mě zklamalo vizuální provedení. Už jen proto, že se jedná o sběratelský kus, mělo se věnovat designu a grafice více času. V porovnání například s Arkham Horror LCG jsou Destiny skutečně designově ubohé.
  • Velmi špatná podpora turnajů ze strany FFG. Tato společnost zcela zřejmě bere turnajové hraní za obtěžování. Stejně jako u ostatních jejich her typu AGoT LCG nebo X-Wing existují čtvrtletní turnajové kity. Turnaje o peníze nebo hodnotnější ceny nejsou moc podporovány.
  • Zcela tristní je podpora i od Blackfire. Na hru s takto velkým masovým potenciálem neprobíhá v ČR naprosto žádná kampaň, karty nejsou v hračkářstvích, nejsou vidět předváděcí akce, reklamy apod.

 

Závěrečné hodnocení:

Asi nejlépe vystihují hru okolnosti jejího vydání. Pre-release články a zájem byl naprosto mizerný. Ještě v listopadu minulého roku se zdálo, že o hru nebude absolutně žádný zájem. Valná většina zákazníků FFG si odvykla na CCG hry a zcela odmítala tento koncept. Vizuálně hra také poutavá nebyla, chladnými nechávaly hráče i kostky, od kterých se čekalo, že budou přinášet do hry až příliš velké množství náhody.

Pak ovšem přišlo 1. 12. 2016, hra se objevila v hernách na převáděcích akcích. Hráči byli nadšení a v podstatě obratem zmizel z obchodů veškerý náklad. Po několika vlnách doplnění distribuce zmizelo anglické vydání v průběhu ledna úplně z trhu. Hodnota některých legendárních karet vylétla raketově vzhůru s dominujícím Darth Vaderem, který se prodává za 50 USD za kartu s kostkou. Nyní již několik měsíců lomí nespokojené zástupy hráčů nad nedostatkem zásob rukama. Výrobní proces kostek je dlouhý, složitý a kapacita továrny nestíhá. Po obrovském boomu a poptávce po uvedení hry se netrpělivě čeká na novou sadu a doplnění zásob v průběhu května a června. Pro zájemce o hru je ovšem dobrou zprávou, že minimálně české vydání je stále skladem.

Z nechtěného produktu se vyklubala jedna z nejlepších her za poslední roky a upřímně řečeno nemá herně na poli CCG konkurenci. Jedná se rozhodně o nejzajímavější CCG a konkuruje ji maximálně Lord of the Rings TCG od Decipher, která je již přes deset let mrtvá. Nezbývá než doufat, že Star Wars Destiny čeká dlouhá a prosperující budoucnost, bylo by to koneckonců dobře i pro hráče, kteří ji věřili od počátku. Vzhledem k obrovskému nedostatku produktu a oznámenému jedinému dotisku se dá čekat, že hodnota anglických karet z první edice poroste s cenou dokud se hra udrží na živu.

Finální hodnocení: 95% 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

podpora ze strany BF
Zdravím autora recenze a rád bych se vyjádřil k bodu: Zcela tristní je podpora i od Blackfire. Na hru s takto velkým masovým potenciálem neprobíhá v ČR naprosto žádná kampaň, karty nejsou v hračkářstvích, nejsou vidět předváděcí akce, reklamy apod.

Karty nejsou v hračkářstvích vidět, protože je žádná hračkářská síť nechce. Star Wars je jedna z nejhorších licencí, kterou můžete na českém trhu mít. Když nákupčím řeknete, že máte něco Star Wars, tak se pokřižují a utíkají pryč. V klatbě snad není jen LEGO. Jinak prezentace v rámci možností probíhají, speciálně na akcích pro Star Wars komunitu. Hra je bohužel neúnosně drahá na výrobu, takže marketingový rozpočet je promítnut do ceny, aby byla alespoň trochu akceptovatelná. Bez toho by byly starťáky ještě o 100-150Kč dražší a to už bychom to mohli zabalit rovnou.

11.7.2017 08:11:05

RE: podpora ze strany BF
Dobrý den, jakmile se vrátím z dovolené koncem července, napíši Vám soukromou zprávu. Jako jeden z aktivních hráčů české komunity mám zájem pomoci jak jen to bude možné.

11.7.2017 10:03:44

Hennessy
Díky, 1.8. nám nastupuje nový kolega, který bude mít na starosti právě i prezentace. Zároveň bych do konce roku rád rozšířil organizované hraní ze stávajících 6 aktivnějších míst aspoň na 10-12. Čím více, tím lépe samozřejmě.

11.7.2017 10:37:46

Abe

Kdo nic nedělá, nic nezkazí
Hodně lidí na Blackfire nadává ohledně překladů, ale málokdo si uvědomuje, že Blackfire ročně vydává 40 titulů a v tomhle množství prostě nejde všechno uhlídat. Minimálně v tomto ohledu Blackfire narazil na svůj produkční strop (je otázka, zda titulů neubrat nebo naopak přibrat další lidi). Já jakožto hráč oceňuji, že se Blackfire snaží tolik titulů lokalizovat. A pokud se nepletu, tak Star Wars Destiny byl o to horší, že lokalizace probíhala ze strany FFG dřív než dodání samotné hry (hold se s tím dělaly tajnosti). Alespoň, že má Blackfire snahu tyto chyby napravovat a třeba na na jejich stránkách hraj.cz jsou ke stažení opravená pravidla. Howgh

11.7.2017 20:47:58

Vybíráme z Bazaru

Virtú: umění vládnout
Virtú: umění vládnout
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 18 hodin

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas