Špatně přečtená pravidla aneb nám se to tak líbí víc

Autor: mealy | 28.6.2011 | 23

Možná jste se s podobnou situací už někdy setkali - kamarádi vás požádají o zapůjčení hry, protože mají pozvanou návštěvu a rádi by společný čas strávili nějakým rozumným způsobem. To jim samozřejmě schvalujete a s pocitem jakéhosi zadostiučinění, že jste přispěli k šíření něčeho, co máte tak rádi, jim půjčujete hru, o které nemáte nejmenší pochybnost, že sklidí vlnu úspěchu.

K tomu opravdu dojde - s díky je hra v pořádku vrácena, avšak o to více vás překvapí, když k této hře o několik týdnů později se stejnými známými usednete.

- "No, my jsme to hráli vždycky takto a líbilo se nám to."

- "Tomu rozumím, ale v pravidlech je napsáno, že se karty mají rozdávat podle čísel a nikoliv náhodně, to pak totiž může vést k tomu, že je hra již od začátku nevyvážená."

- "Pravidla, pravidla, ale vždyť si hru přeci můžeme zahrát tak, jak se nám to líbí, je to pak větší zábava...!"

Člověk se pak příliš nezmůže na odpor. Jen sleduje situaci na hrací ploše a bojuje s dilematem, zda-li má využít svých schopností a obsadit extrémně nevyvážené místo, které mu bez větších potíží zajistí vítězství v celé hře, anebo má ze solidarity zahrát tah, který hratelnost celé hry udrží v alespoň trochu rozumných mezích.

Ano, asi máte pravdu, opravdu stojí za to zapřít se a pokusit se takovýmto spoluhráčům vysvětlit, že designer nad pravidly hry určitě alespoň trochu přemýšlel. I to, že hra prošla velmi důkladným testováním, než byla vůbec nabídnuta editorovi. Ale určitě mi dáte za pravdu, že to někdy dá docela pěknou fušku ;-)

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

O,o
Jo, tak tohle znám... :) A není to jen u deskových her. Mám kamaráda, který naprosto ignoruje herní žánr počítačových her. Vše a to i hry prioritně spadající do žánru stealth, hraje po vzoru Hurrrráááá na ně! (prostě všechno postřílí, rozřeže, urdousí). Je schopnej projít Commandos s příslušníkem baretů s pistolí v ruce. Dokud nácci vybíhají z krytu, tak prostě střílí :) Nechápu tyhle lidi. Nejenže popřou kompletně pravidla a vlastně celý žánr, ale ještě jsou schopní tvrdit, že je to takhle baví :)

28.6.2011 10:46:55

inu
Kazdemu co jeho jest. Pokud nekoho bavi zmineni Commandos podobnym stylem, proc ne, pokud to hra umoznuje, nic proti tomu nelze rict. Takze proc by ho to nemelo bavit, tuplem kdyz to hraje sam? U deskovek je to neco jineho, tam se preci jen hraje s vice lidmi, ale pokud se dohodne cela skupina (s durazem na slovo "cela"), opet nevidim duvod, proc jim to zazlivat.

28.6.2011 11:26:30

Snadná pomoc.
Pokud se celá společnost shodne na úpravě pravidel, není to problém v opačném případě bych jim to prostě osladil.
Nikoho myslím nebaví hra u který pokaždý za pár minut drtivě prohraje. Takže pokud upravená pravidla umožňují "obsadit extrémně nevyvážené místo, které mi bez větších potíží zajistí vítězství v celé hře", tak bych ho párkrát za sebou obsadil a roznesl upravovatele bez nějakého komentáře na kopytech. Kdyby se pak zeptali jak je to možný, vysvětlil bych jim, že mi to umožňují jejich pravidla, ale že mě to s nimy takhle baví a nemá cenu je měnit. V ten moment bych myslím byl nařčen ze zbabělosti a v zájmu mé potupy by se začala pravidla dodržovat. Následující hra by pak měla navíc o to větší náboj:-)

28.6.2011 11:58:34

ad Chase
No to co uvádíš je ještě ten lepší případ. Horší je, jestliže takovou "homemade" úpravou utrpí celý mechanismus hry a některé části tak nemá ani smysl hrát, protože jsou pak o ničem.

28.6.2011 12:34:13

ad kren
Můj kamarád se kterým jsem byl na chatě jednou chytil jakýsi záchvat geniality, když ho napadlo, že prší by mohla být mnohem větší zábava díky úpravě pravidel. Během asi půl hodiny upravil pravidla takovym způsobem, že jsem zůstal nevěřícně zírat. Když jsem po chvilce hraní v ruce držel asi 14 karet z nichž byla polovina otočená k němu aniž bych přesně věděl proč se mi to stalo, řekl jsem mu popravdě, že mě to nebaví neb to nedává žádnej smysl. Řekl jen "fajn" třísknul naštvaně kartama o stůl, odešel z místnosti a přes hodinu se mnou nemluvil:-) Takže jo, uznávám, že jsou i takový případy:-)

28.6.2011 15:31:18

Vlastní úprava
U spousty deskovek se nám stane, že to napoprvé (ba ani napodruhé nebo napotřetí) nehrajeme úplně správně. Většinou to ale po zjištění chyby napravíme (kolikrát i v průběhu už rozehrané hry, což je občas dost nefér). Co ale dělat, když některé mechanismy hry vyloženě kazí jinak výbornou hru? Konkrétně mluvím o Axis & Allies (revised ed.), kde se nám už v několika hrách stalo, že klíčové bitvy vyhrála vždy tatáž strana s minimálními ztrátami. Pokusili jsme se tuto náhodu eliminovat přidáním pravidla - každá strana má v průběhu každé bitvy nárok na jeden kompletní reroll (od jednoho čísla - např. všechny jednotky s obranou 3) a to jak vlastních, tak soupeřových kostek. Domnívali jsme se, že tímto eliminujeme případy, kdy útočník útočí deseti tanky a zasáhne jedním. No nestalo se tak. I po rerollu desatero tanků zasáhlo pouze párkrát a krom toho to vedlo k situacím, kdy jeden bránící panák téměř vždy dal zásah. Je potom otázka, zda je možné toto nové pravidlo nějak omezit, vylepšit, předělat a nebo je prostě od základu špatné. (Mimochodem, pokud máte někdo nějaký fígl, jak zmírnit podíl náhody v A&A, sem s ním)

28.6.2011 21:21:24

Stopa - reroll
U Blackbeardu je reroll omezen na určitý počet u každého piráta - za celou hru cca 4. To dává možnost zvrátit opravdu nepříznivý hod, pokusit se zlepšit šanci v případě, že se jedná o stěžejní rozhodnutí, ale neumožňuje to „jen tak“ rerollovat cokoliv, co tě napadne.

29.6.2011 09:56:00

to Stopa
No myslím si, že v AA jsou bitvy řešeny velice dobře a že přesně odpovídají reálnému stavu případné přečíslenosti vojsk, takže to rozhodně není o náhodě. Funguje tam velice dobře statistika, kterou si převahou vojsk přikláníš na svou stranu. Samozřejmě, že k takové situaci, jakou jsi popsal dojít může, ale k takové situaci vlivem různých okolností docházelo i během II. světové války. Vzhledem k tomu kolikrát se ve hře háže kostkami a kolikrát probíhají bitvy si myslím, že statistické rozložení úspěchů je velice dobře a spravedlivě rozložené. každý takový zásah do pravidel podle mne jen narušuje hru, protože i ve válce hrálo občas štěstí svou roli a po vyhrané nebo prohrané bitvě si jednotky nemohli říct: "mrtvé oživíme, techniku opravíme a zkusíme si tu bitvu znovu, protože taková smůla že jsme to prohráli je nespravedlivá".

29.6.2011 10:14:08

pravidla
já zase uvedu druhý exrém... mám kamaráda, který se drží pravidel jak klíště dobrmana... kupříkladu mi takto naprosto znechutil WoW, kdy mu tah nejenže trval extrémně dlouho, ale ještě jsme museli deset minut koukat na to, jak si dovbavuje postavu, protože v pravidlech je napsáno, že další hráč může pokračovat až po skončení tahu předchozího hráče...

29.6.2011 12:28:54

pravidla jak kdy...
Jak se psalo níže. U HER se někdy, spíše většinou stane, že u nové HRY se něco přehlédne, což se časem spraví. Ale jsou hry, které nechci jmenovat, které by bez úpravy pravidel nešlo hrát. Teda šlo, ale proč. Většinou jsou to hry darované z okruhu rodiny a pod. . Když tak moc hrajete tak tady máte....něco....asi super...:o)
To je jediná vyjímka, kdy upravujeme nejen nepravidla, ale někdy i engine.

1.7.2011 08:12:14

aha
zařadilo mě to dolu... Tak oprava...Jak se psalo výše....:o)

1.7.2011 08:13:20

DD

Ad pravidla
Ja jsem jednoznacne pro hrani podle ofiko pravidel, prave kvuli moznosti hrat s ruznou partou lidi. Kdyz bude jedna hrat podle jednech homemade pravidel dalsi podle jinych tak se pokazde clovek musi prizpusobit jejich pravidlum, coz v nekterych pripadech znamena zcela zmenit dosud zazitou strategii hrani teto hry. Verim ze nektere upravy mouhou hru okorenit, vylepsit a tak, ale i presto jsem radsi za oficialni pravidla.

1.7.2011 09:59:05

ad pravidlá
ak sú pravidlá hry naprd, tak ja osobne vrelo vítam nejaké zásahy do hier. ak to pomôže hre, je to len dobré. veľa hier je naozaj dobré otestovaných a tieto zásahy tam nie sú potrebné (napr. vládci podzemí - tá hra funguje absolútne perfektne), ale iné hry sú hrozné. tam ma len ťažko niekto presvedčí, že je to dlhodobo testované. v takom prípade sú homerules vítaným upravením hry. a každopádne platí zásada - každý nech si hrá hry po svojom, tak ako ho to baví. tie hry sú tu predsa pre mňa a nie ja pre nich :-)

4.7.2011 07:14:06

Rausek

Hlavne se pobavit
Co se me tyce, tak razim zasadu, ze u deskovek by se mel clovek hlavne pobavit, takze v pripade, ze se vsichni dobre bavi, prekousnu i to, ze dana uprava pravidel mi nevyhovuje. Vzdycky si to preci muzu zahrat s nekym jinym s ofiko pravidly. Sam koneckoncu prosazuji nekolik zmen pravidel - napr. u hry Times Up! davat neuhodnute karticky vzdycky do spodu, nikdy je neodhazvat a pri pantomimne nepreskakovat na dalsi karticku, dokud neni puvodni uhodnuta. Osobne verim ze tahle pravidla hru prodluzuji a delaji o neco zabavnejsi, coz je party her dulezite. Hodnekrat se mi stalo ze lidi protestovali, (i kdyz casto je to spise kvuli te pouhe pul minute casu, ktera ale v pravidlech je :-)), nakonec ale vzdy uznali ze se bavili a ze nejvetsi sranda byl tamten co nevedel jak to predvest a tak tam delal skopiciny. :-)
U jinych nez party her bych si, ale asi nedovolil moc zasahovat do pravidel - vetsinou byvaji fakt vyvazena, takze pokud nekdo hraje neco spatne, snazim se na to upozornit a hlavne pak na dusledky.

7.11.2011 09:59:03

Panther

Příspěvek odporoval pravidlům diskuse a byl proto smazán.

22.3.2012 14:44:02

Hexer

Party a deskovky
Party hry jako Aktivity atp. si upravujeme prave proto aby se bavili vsichni zucastneni... neni prece dulezite vyhrat ale zucastnit se / pobavit se...
Co se tyka deskovek tak tam musi clovek velice opatrne...a stejne malo kdy je uprava schudna a nevytvari mezeru...zkusili jsme si upravit Infarkt a nakonec jsme se vratili k pravidlum... ted jsem dostal KHET a mam tam jeden napad jak hru zpestrit ale to uz bude otazkou nekolika testovnich her :)

26.12.2012 22:14:28

úpravy pravidel
...já jsem zrovna typický příklad "kverulanta" a tak pořád špekuluju, jak něco poopravit ku obrazu svému... teď jsem například krapet pocuchal Infinity :-D jednak (podle mne) doladil zalehnutí figury (malilinkatý bonus pro střelbu a ARM test - malilinkatý, ale přece nějaký :-P) a taky vyřešil konverzi pro moderní boj, resp. systém nagenerování vlastních jednotek... nicméně uznávám, že každá úprava musí mít v první řadě smysl...

11.1.2013 19:45:01

Vlastní pravidla
Já se snažím hrát pravidla zezačátku tak, jak jsou napsané a postupem času si je teprve měnit. Tím, že hraji se stejnou komunitou, tak vše projednáváme a vše si odsouhlasíme. Kolikrát jsem potom sám vlastně překvapen, jakou hru to hrajeme :-D Někdy úpravu pravidel považuji téměř za nutnost. Pamatuji si, jak před 10 lety u civilizace jsme si upravili startovní podmínky, Hráli jsme ji ve 2 hráčích a proto to bylo hned zezačátku nevyrovnané. Bylo potřeba dát do mapy neutrální vojsko a tak mapu "rozkouskovat" na více území.

Jinak bytostně nesnáším, když přijdu na návštěvu k lidem, které k tomu ještě moc neznám a hrajeme hru, kterou hrají dle pravidel špatně a to ještě z toho důvodu, že si pravidla špatně přečetli, nebo pochopili, protože doopravdy nevím co s tím :-D pro jistotu si na začátku pravidla v rychlosti projdu, aby jsme měli jasno :-)

22.10.2016 12:40:44

úpravy pravidel
Pokud jde o neodůvodněnou úpravu pravidel, kterou si dotyční nenechají vymluvit tak ve chvíli kdy mi nová pravidla nabídnou možnost někoho totálně zaříznout tak to udělám i s komentářem. Naštěstí ve skupinách co hraji se homemade pravidla obecně moc nepoužívají a když už tak ku zvýšení obtížnosti hry.

23.3.2017 00:08:51

Pravidla
Co se týče úpravy pravidel, jednoznačně upravujeme Dostihy a Sázky, jako by na tom koni byl už od začátku jeden žeton, hra je tak o něco rychlejší a není tak nekonečná jako normálně(byť stále dost dlouhá). Další jsou Osadníci z Katanu, přesněji když hrajeme v 5-6 hráčích, vynecháváme mimořádnou stavební fázi, dost to prodlužovalo hru a hlavně vznikali šílené zmatky, tak hrajeme bez fáze, a hraje v pohodě.

Ale občas je úprava pravidel nutná, ne proto že by byly třeba špatně vymyšlený, to určitě ne. Ale proto že daná situace není v pravidlech popsaná a v tu chvíli nevíte co s tím, takže něco musíte vymyslet. Jako příklad bych měl Zaklínače -Dobrodružná hra, tam při připravě svých dovedností si na kartičky dáváte žetony, nikdy není napsáno jestli na něm může jen jeden nebo více. Nebo všude ve hře je napsáno před hodem kostkami, a najednou tam je že Geralt může použít lektvary před bojem, ale už není řečeno kdy to je? předtím než si vybere monstrum, nebo před hodem kostkami nebo hned po nich? apod. Tyhle nesrozumitelnosti jsme nakonec doplnili podle pravidel z digitální verze hry (takže třeba Geralt ty lektvary může použít před hodem kostkami), ale není jisté jestli je to správně, neboť v pravidlech je pár měších rozdílů mezi deskovou a digitální verzí (jako třeba cestování a rychlé cestování se dá proklít a zranit zvlášť, nebo jeden symbol na kostce Zigrina dává štít a meč zatím co v digitální verzi dva štíty a meč.)

14.7.2017 13:29:17

Vybíráme z Bazaru

Tapestry
Tapestry
Akt. cena: 800 Kč
Končí za: 5 dnů

Offcanvas