Shuffle Heroes - recenze

Autor: Verbathorix | 23.1.2016 | 3

Shuffle Heroes je poměrně svižná karetní hra autora Jiřího Vaněčka pro dva hráče. Je zasazená do světa kde se potkává magie, steampunk a příšery, který jako by z oka vypadly těm z knih mistra H. P. Lovecrafta. Cílem hry je vyřadit oba dva soupeřovy hrdiny nebo mu zničit 15 karet z jeho balíčku. Poměrně malá krabička obsahuje pravidla, papírové žetony životů, papírové žetony štítů, přehledy hry pro hráče a samozřejmě pak samotné karty. Karet je zde několik druhů. Jedná se o 7 obrazových karet hrdinů, 7 karet hrdinů určených pro samotnou hru, 70 hracích karet a pak ke každému hrdinovi i karta s atmosférickým příběhem představujícím daného hrdinu. Již uvedených 70 hracích karet je rozděleno do 7 skupin, každá o pěti kartách ve dvou vyhotoveních - vždy pro každého jednoho hrdinu.

Na začátku hry vezmete 7 obrazových karet hrdinů, zamícháte je, a pak pět z nich vyložíte na stůl. Po určení prvního hráče si tento vezme jednoho hrdinu, druhý hráč si vezme hrdiny dva a první hráč si dobere jednoho ze zbývajících hrdinů. S vybranými hrdiny hráči odehrají danou partii. Poté si hráči vezmou druhou verzi karet hrdinů s uvedenými speciálními schopnostmi a jejich balíčky karet. Hrdiny umístí před sebe na stůl, přidají k nim odpovídající počet žetonů životů, jejichž počet je vyznačen na kartě daného hrdiny, zamíchají hrací karty svých hrdinů a tak vytvoří svůj hrací balík. První hráč si z tohoto svého balíku vezme do ruky 4 karty, druhý hráč pak karet 6 a je čas pustit se do sebe.

Na začátku tahu hráče se odstraní všechny dříve zahrané karty na odhazovací hromádku a odstraní se všechny štíty, které vás v minulém kole chránily (samozřejmě kromě prvního kola). Poté dojde k vyhodnocení trvalých karet (karty, které vám na stole zůstávají až do konce hry pokud nejsou zničeny) a následně hráč provede svojí akci.

Každý hráč provede ve svém tahu většinou právě jednu akci:

1. Zahrání karty z ruky a vyhodnocení jejího efektu
  2. Použití speciální schopnosti hrdiny
  3. Dobrání karet do ruky do počtu 6-ti

Ad 1: Hráč zahraje jednu vybranou kartu z ruky a provede její efekt. Karta zůstává vyložena na stole před ním a protihráč má ve svém tahu možnost ji zničit tím, že jí způsobí zranění, a tak ji zcela vyřadí ze hry.

Ad 2: Každý z hrdinů má svojí běžnou dovednost, která se ve většině případů nepovažuje za akci. Dále pak má svojí speciální schopnost. Tyto schopnosti mají na kartě uvedenou cenu, kterou je nutno zaplatit za spuštění akce (odhodit karty, zničit karty, způsobit si zranění) a pak i následek této akce.

Ad 3: Když dochází karty v ruce, doberete si touto akcí do plna. Navíc, pokud máte v ruce 4 a méně karet, můžete libovolný počet těchto karet odhodit a dobrat si i za ně. Obměníte si tak nehodící se karty v ruce za nějaké užitečné.

Po zahrání akce končí tak hráče a na řadě je jeho oponent. Jak jsem již naznačil výše, ne vždy má hráč pouze jednu akci. Na kartách se může nacházet slovíčko „kupředu“, které vám dává pokyn, že můžete pokračovat svojí jakoukoliv další akcí. Karty tak můžete řetězit za sebou a pořádně soupeři pustit žilou.

Takto hra pokračuje až do svého konce, kterým je vyřazení obou soupeřových hrdinů – jsou jim odebrány všechny životy – nebo dokud soupeři nezničíte 15 karet. Karty i hrdiny zraňujete za využití textů na kartách, kdy udělujete zranění nejdříve štítům, pokud soupeř nějaké má, a pak zranění cílíte na konkrétní jednu kartu nebo hrdinu. Více zranění z jednoho zdroje nelze rozdělit mezi více cílů. Pokud se vám tedy podaří zničit dost karet, nebo rozsekat protihráči oba hrdiny, přichází vytoužený okamžik vašeho vítězství.

Na závěr bych chtěl napsat, že mám tuto hru opravdu rád. Hned při rozbalení vás jistě zaujmou samotné karty, na kterých si ilustrátoři dali opravdu záležet. Rád bych jím tímto vzdal hold, neboť z jejich ilustrací na vás opravdu doléhá tíživá atmosféra světa Shuffle Heroes, ve které jdou spolu ruku v ruce šílení vynálezci se svými parními stroji, nekromanti, čarodějnice a hrůzná monstra. Jednotliví hrdinové i jejich karty jsou pečlivě vyvážení. Vzájemně jsou si konkurence schopní a princip výběru hrdinů na začátku hry vám zaručuje dostatečnou možnost vybrat si tak, aby měl soupeř s vaší případnou porážkou opravdu co dělat. Každý z hrdinů se hodí na něco jiného, ať již se jedná o obránce, útočníka působícího čistě silou nebo o kontrolora, který si bere karty od soupeře. Je třeba pečlivě zvážit počáteční výběr a vybrat správnou strategii k poražení soupeře. Hra Shuffle Heroes se dá hrát stále dokola a jen tak se neobehraje. Máte dost možností při výběru základních hrdinů a poté můžete stále znova a znova vymýšlet komba s vašimi kartami, vzájemně je kopírovat a řetězit. Karty i pravidla jsou dostatečně srozumitelně napsány, aby nenechávaly prostor pro přemýšlení „co tím chtěl básník vlastně říci“, ale i tak se občas může stát a to právě při hraní různých kombinací, kdy se mohou objevit drobné nejasnosti. Pravidla neobsahují všechny možnosti, ale to ani nemohou neboť by tak hráče připravila o tu možnost si danou kombinaci sám vymyslet. Dalším bonusem hry je zcela jistě možnost autora vytvořit nějaká ta rozšíření a přijít s novými hrdiny, či (jak sám autor uvedl) se zcela jinou hrou z tohoto krásného světa.

Při přemýšlení nad tím, jaká má tato hra vlastně negativa, jsem se docela zapotil. Z mého pohledu na věc jsou jedním z mínusů právě papírové žetony, které, ač jsou z opravdu dobrého tvrdého papíru, jsou oproti kartám jakési obyčejné. Navíc pro člověka s méně citlivými prsty se z desky stolu špatně sbírají a žetony pro 1 život jsou hodně malé.  Vynalézavý člověk je jistě brzy nahradí 20-ti stěnnou kostkou. Další a vlastně i poslední ze špatných vlastností hry Shuffl eHeroes je možnost, že ke konci partie může dojít k jakémusi zacyklení a až k remíze. Pokud si soupeři vzájemně zničí dost útočných karet a zůstanou jim karty obranné, může se stát, že již přes vyložené štíty nezvládnete zraňovat ani hrdiny a ani ničit soupeřovy karty. Pak se dostanete do patové situace, ze které jsem se zatím vždy nějak dostal, ale hra se pak protáhla klidně i o 40 minut než přišla správná kombinace karet.

No za mne určitě krásná a zajímavá hra, kterou bych rád doporučil všem, kteří mají rádi rychlejší karetní hry a nevadí jim určitý podíl náhody, která u her tohoto typu bývá nezbytná.