Recenze z GeekCave.cz

Autor: Edric | 28.11.2017 | 1

Tak předně, co je potřeba říct hned na začátku před jakýmkoliv hodnocením – Empatia je původní česká hra, kterých nevychází zrovna hodně a už jen proto si zaslouží pozornost. Za druhé se jedná o naprosto nekonfliktní hru (takže: pokud chcete mlátit zombíky, hledejte jinde; pokud chcete budovat a soupeřit, hledejte jinde). A za třetí, věc kterou uslyšíte ještě několikrát, tahle hra má opravdu neskutečně hezké grafické zpracování, neboť o její ilustrace se postarala české výtvarnice Marie Brožová a její projev ke hře perfektně sedí. Ale pojďme se společně na hru podívat blíž a zjistit jaká vlastně je.

Empatia je nekonfliktní hra pro 2-7 hráčů od 8 let s herní dobou okolo 30 min (ale klidně i hodiny, záleží jen na vás).

Už na krabici se hrou je pěkný pohled a věřím, že se najdou tací, kteří by si jí klidně pověsili na zeď a to je jen začátek. Pravidla, bodovací deska, figurky delfínů, imitace drahokamů, tipovací karty – vše je graficky hezky a mile zpracované a bude ve vás inklinovat pohodu a klid večer u rodinného stolu. Hlavní roli však hraje 68 nádherně výtvarně zpracovaných karet – roční období, krajina, zvířata, mystika, tajemno – to vše a mnohem víc. Každý obrázek vytváří vlastní příběh (a v kooperativní verzi hry doslova). Je takřka škoda s kartami hrát a raději je nezasklít a nevytvořit z nich obraz na stěnu obýváku (no dobře, možná trochu přeháním, ale těžko se zbavuje nadšeného dojmu z takhle dobrého zpracování).

Jak se hraje?

Hra nabízí hned dvě možnosti jak jí hrát – základní (soutěživou) a kooperativní. Při základní hře se snaží všichni odhadnout, které z nabídnutých karet se budou aktuálnímu „prvnímu“ hráči nejvíc líbit. Nejprve si tajně tipnou a v případě úspěchu obdrží za svůj výběr body. Takto se pokračuje, dokud někdo nedosáhne 30 bodů na stupnici. Druhá varianta je pak kooperační. Vyloží se 12 obrázkových karet a jeden z hráčů a pomocí bodovacích karet si tajně vybere právě tři obrázky a vysloví „heslo“ – dvouslovný popis právě těchto tři karet z nabídky. Ostatní se pak dohodnou a pomocí diamantů označí karty, které podle nich odpovídají popisu. V případě úspěchu získají body všichni společně. Hra pak končí přesně po deseti kolech a pomocí tabulky pak všichni zjistí, jak moc byli úspěšní a podařilo se jim vcítit do ostatních.

Jaká je?

Jak jsem již psal na začátku, Empatia není pro konfliktní a soutěživé typy hráčů. Jedná se o hru určenou pro rodiny, pro domácí pohodu, páry které si chtějí užít chvilku klidu a relaxovat nebo skupiny hráčů, kteří mají náladu jen uvařit si čaj či hrnek kakaa a za podzimního/zimního skučení větru a sněhu venku si jen posedět a odpočinout u vyprávění a nádherných ilustrací Marie Brožové. Tahle hra je prostě určena pro specifickou skupinu hráčů a těžko budu tvrdit, že si jí užije každý. Nám se líbila v případě, že jsme jí hráli s rodinou - v tomto ohledu hra excelovala a konečně si nikdo nestěžoval, jak je hrozný, když mu ukradnete těžce natěžené suroviny nebo seberete body. Ale není to vlastně dobře? Každý z nás si přece potřebuje někdy odpočinout a jen se kochat a proč na to nevyužít právě tuhle úžasnou hru! Empatia je excelentním příkladem deskoherního odpočinku v nádherné ilustrované grafice. A teď šup, pojďme všichni snít a nechejme se unášet na proudu snů a představ.

Recenze původně vyšla na webu GeekCave.cz