Essenský Spiel 2015 - den 3.

Autor: Wolfsen | 16.10.2015 | 17

Reportáž z prvního dne naleznete zde. Reportáž z druhého dne zde.

Dřívější příjezd

Čtyři členové naší výpravy se v sobotu účastní turnaje Europe Masters, takže na výstaviště přijíždíme - navzdory náladové navigaci - dříve. Já tak můžu konečně uplatnit své novinářské právo dřívějšího vstupu. Neváhám a mířím k prototypu Scythe v marné naději, že se mi podaří rezervovat místo pro 4. Je místo jen pro jednoho. To odmítám, protože doufám, že budeme během dne chodit alespoň ve dvou. Chybný úsudek na základě chybného předpokladu.

Poté se pokouším rezervovat si místo u 504, tam ale rezervace nedělají. Chlapík se mi snaží cosi vysvětlit, ale nedozvím se víc než už vím. Naštěstí vyjde aspoň Gaia Projekt - 2 místa. Vzápětí už slyším podezřelý hukot - brány se otevřely a dav cílevědomě proudí výstavištěm. Rychle usedám k nejbližšímu stolu, za chíli už budou všechny plné. Je to Barony.

To se ukazuje jako relativně jednoduchá avšak nikoli strategicky plochá hra. Podle mě vhodná jako vstupní hra pro dosavadní nehráče, která ale neurazí ani zkušené. Začíná se se třemi městy na velmi variabilní mapě, jejíž velikost je dána počtem hráčů. Hráč ve svém tahu může provést jednu z následujících akcí:

  • Nasadit 2 rytíře do města. Tři pokud je to město u jezera.
  • Pohnout až se 2 rytíři o 1 pole.
  • Založit rytířem vesnici nebo pevnost a vzít si destičku bodů podle terénu.
  • Povýšit vesnici na město a posunout se na bodovací tabulce o řádek níž (+10 vítězných bodů).
  • Obětovat jednoho rytíře ze zásoby a nasadit jednoho rytíře kdekoli na plánu.
  • Vyměnit destičky bodů v hodnotě alespoň 15 za posun v bodovací tabulce o sloupec doprava (+15 vítězných bodů).

      

2 rytíři mohou navíc zahnat jednoho cizího nebo vyplenit vesnici. To přináší útočníkovi jednu destičku bodů od poraženého. V horách jsou však vesnice i rytíři chráněni. Ale abych nepěl jen chválu - hra by podle slov lektora měla končit, když některý z hráčů dosáhne posledního sloupce na bodovací tabulce. To se nám ovšem nepodařilo. Soupeř zůstal zablokovaný s rytíři na místech, kde nemohl založit vesnici a já už jsem měl všechno postavené a posun na bodech jsem provést nemohl... Je ale třeba říct, že jsme měli nalosováno hodně málo bodovaných terénů.

Gaia Projekt

Po Barony opět jen bezcílně bloumám po výstavišti ve snaze najít Kewa, abychom zkusili Hengista. Už ani moc nefotím, znechucen svým fotografickým "uměním". Nakonec se sice úspěšně shledáme, ale protože jemu se blíží aukce her od GMT a mně partie Gaia Projektu, tak se zase rozdělujeme.

Jak už jsem psal v předchozí reportáží Gaia Projekt je "Terra Mystica ve vesmíru". A ač to zní jako vykrádání sebe sama tak, jak to mají ve zvyku Uwe Rosenberg nebo Stefan Feld, nemyslím si, že se tento případ dá s nimi srovnávat. Je pravda, že těm, kteří znají Terra Mysticu, stačí vysvětlit jen rozdíly podobně jako u Caverny a Agricoly. Nicméně ve strategické hloubce a šíři možností je rozdíl mezi Gaia Projektem a TM přece jen větší než u zmíněných Rosenbergových her.

      

Vlevo: autor Jens Drögemüller (vlevo), uprostřed: rozehraný Gaia Projekt, vpravo: stupnice technologií (Gaia Projekt)

V čem se tedy liší?

  • Ve vesmíru jsou větší vzdálenosti - proto přibylo "hluchých" polí, jakési obdoby řeky.
  • Z výše uvedeného důvodu je také "sousedství pro zisk energie" rozšířeno až na vzdálenost 2, tedy ob 1 pole.
  • Každou prémiovou destičku je nutné "hlídat" útočnou lodí - nový druh velmi vzácné "suroviny". Pokud jsou prémiové destičky nehlídané, ztrácíte body.
  • Každá prémiová destička vás posune na jednom ze dvou sloupců technologií.
  • Některé prémiové desičky vyžadují vedle postavení příslušných budov také splnění jistých podmínek. Ty jsou unikátní a před každou hrou se nalosuje jen určitý počet z nich.
  • Stupnice kultů se změnila na stupnici technologií. Je kratší a má více sloupců. Hlavně ale za každý posun dostanete nějaký bonus. Vylepšení kolonizačních lodí (lopatek), doletu (lodiček), utočné lodě, možnost terraformovat zamořené planety nebo extra příjem.
  • Posouvat se na technologiích je možné za novou surovinu - znalosti.
  • Ze začátku se hráč navíc může posouvat jen na dvou sloupcích. Posuvníky na další sloupce je třeba si teprve odemknout.
  • Posun na technologiích je také jedinou možností jak vylepšovat "lopatky" a "lodičky" (nyní kolonizační lodě a dolet).
  • Vedle 7 druhů planet, které lze terraformovat za kolonizační lodě - obdobu "lopatek" - přibyly také speciální planety nazývané Gaia. Ty lze kolonizovat pomocí výše zmíněných útočných lodí.
  • Některé z Gaií jsou ale zamořené. Ty je nutno terraformovat složitějším procesem, na který potřebujete alespoň jeden posun v příslušném sloupci technologií. Poté můžete přesunout určitý počet žetonů energie z misek I-III do misky terraformace a označit vybranou planetu v doletu terraformátorem. Na začátku dalšího kola (po příjmu) se toxická planeta změní na obyvatelnou a vy ji můžete osídlit (terraformátor ji hlídá a nikdo jiný ji osídlit nemůže).
  • Mění se také zakládání "měst", nyní aliancí. Málokde jsou planety hned u sebe, a tak je třeba je pospojovat satelity. Založení aliance je akce - odhodíte tolik žetonů energie (zcela mimo misky), kolik potřebujete satelitů na propojení vašich planet a vezmete si dílek aliance.
  • Poslední zásadní novinkou je cestování v čase. Bez akce můžete nasadit útočné lodě do misky I. Ve fázi příjmu poskočí do dalších misek. V misce III jsou připraveny k použití pro snížení energetické hodnoty nebo počtu planet potřebných k založení aliance či zdvojnásobení bonusu na destičce aliance.
  • Zcela nové jsou samozřejmě schopnosti národů (zatím jich je jen 7). Přibývají také možnosti, jak získat nové krystaly (neradno podceňovat) a změnily se i energetické akce.

Jendalo se samozřejmě o prototyp a ještě v docela brzkém stadiu. Takže mnoho věcí se může změnit. Milý pán, o kterém jsem hovořil už v předchozím díle, se ukázal být autorem - Jensem Drögemüllerem -  a vyjádřil nespokojenost zejména s útočnými loděmi. Při úklidu jsme také narazili na komponenty, které mistr Jens nazval omylem a nechtěl o nich mluvit.

      

Vlevo: Amazonky (Gaia Projekt) - mají do začátku více útočných lodí, uprostřed: Celestia, vpravo: dominoooo

Celkově se na Gaia Projekt těším a zatímco Cavernu jsem si nekoupil, protože už mám Agricolu, tak nad tímhle budu minimálně vážně uvažovat. Jen doufám, že se vyvážení povede lépe než u rozšíření TM. I proto mi nevadí, že si na tuhle hru počkám ještě minimálně 2 roky.

Gaia Projekt zabral samozřejmě dost času, a tak jsem toho už na výstavišti mnoho nestihl. Jen jednu partii Epicu, který byl pro mě poněkud zklamáním. Jednodušší Magic s míírně oslabeným sběratelským prvkem (typ LCG). Dobře, ale proč?

Europe Masters

V sobotu se, jak už jsem se zmínil, odehrál i turnaj Europe Masters. Zúčastnili se ho i dva týmy z Česka - Pajdulák Opava (postup vydobyl na loňském 4poháru pod názvem Pajťuláci) a Poslední naděje. Třetí tým bohužel účast krátce před festivalem odřekl, takže už nebylo možné za něj sehnat náhradu.

Letos byli na pořadu turnaje hry Orléans, ZhanGuo, Deus a Five Tribes. Turnaje se zúčastnilo 29 týmů (z 32 očekávaných).

      

Vlevo: připravené trofeje, uprostřed: tým Pajdulák Opava i s maskotem, vpravo: Libor drtí soupeře v ZhanGuu

A jak si naši borci vedli? Nezvítězili, ale přesto bych je hodnotil známkou výborná. Poslední naděje získala bronzové medaile a zelenáči z Pajduláka dosáhli na 6. místo. Navíc v Orléansu Pajdulák nezaváhal a s absoltuním počtem bodů získal 1. místo alespoň v této hře.

Konečné pořadí týmů (prvních 10)

  1. Brettespiel Hamburg (Něm.)                       65 b.
  2. Steppe Nomads (Fin.)                                59,5
  3. Poslední naděje (Česko)                         58,5
  4. Das Team mit den Paukenschlag (Něm.)      57,5
  5. InTeam (Něm.)                                         57
  6. Pajdulák Opava (Česko                            57
  7. Bad Smurfs (It.)                                        56
  8. Brettvorleger (Něm.)                                  54,5
  9. Ferrari (It.)                                                52
  10. Spek en Bonen - the story continues (Niz.)  51,5

V bodování jednotlivců se navíc Ondřej Demel (Poslední naděje) a Libor Pučok (Pajdulák) umístili na sdíleném 3. místě s 18 body (s dalšími třemi hráči). (1. místo bylo také sdílené.)

Odjezd

Nadšení z 6. místa "našeho" týmu. Trochu rozmrzelí, protože chybělo málo a bylo to o hodně lepší. Plní zážitků a dojmů. Smutní, že už to pro nás končí. S takovými pocity opouštíme Messe Essen. Ještě se stavujeme na chatě. Balíme. Nakládáme. Někteří z nás nespokojeně komentují "množství vzduchu" v nákladovém prostoru. Odjíždíme. Festival čeké ještě jeden den, ten se nás ale už netýká. Zpáteční cesta probíhá bez komplikací a za 12 hodin jsme zpátky v Ostravě.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Gratulace
oboum týmům k perfektním výsledkům!

19.10.2015 20:24:35

Vybíráme z Bazaru

Rex: Final Days of an Empire (EN)
Rex: Final Days of an Empire (EN)
Akt. cena: 1500 Kč
Končí za: 10 dnů

Offcanvas